Arkiv etter romanifolket. Et minoritetsarkiv under oppbygning
Oslo byarkiv kaller seg «byens hukommelse», men hvem sin
kollektive historie kan fortelles ut fra arkivmaterialet som er bevart? To
nye privatarkiv fra romanifolk i Byarkivet gir et mer representativt bilde av
de reisende enn det som finnes i de offentlige arkivene. Tekst: Johanne
Bergkvist og Kal-Samuel Vigardt Som
kommunalt arkiv har Byarkivet lovpålagt ansvar for å forvalte de kommunale
arkivene. Arkivene dekker et bredt spekter av den offentlige forvaltningen,
men et problem er at de ikke tilstrekkelig dokumenterer samfunnets
sammensetning og aktivitet. For å sørge for at stemmer som er lite
representert i offentligheten får bevart sin historie for ettertida,
samarbeider Byarkivet i dag med Kai-Samuel Vigardt
om avlevering og ordning av to privatarkiv. Det ene er etter hans morfar
Ludvig Karlsens engasjement i ulike romaniforeninger og dokumentasjon fra
livet som reisende, det andre Kai-Samuel Vigardts
eget arkivmateriale fra rettighetsbistand, slektsgransking og fra det
pågående dokumentasjonsprosjektet Romanimanus rakrar
avri! Romanifolket snakker ut! Kun klienter i de
offentlige arkivene? Generelt
mangler de offentlige arkivene arkivmateriale der minoriteter, innvandrere og
andre folk uten makt eller deltakelse framstår som aktører i samfunnet.
Romanifolket har vært en spesielt utsatt minoritet. Statlig politikk mot
romanifolket har fra slutten av 1800-tallet bestått av tvangsbosetting og bortsetting av barn, og særomsorg og registrering helt
fram til 1990. De personene vi finner med romanibakgrunn i de ulike
offentlige arkivene bærer preg av dette. I de kommunale arkivene finner vi
ofte reisende, som så mange andre, som klienter. Klientforholdet er til en
stor grad resultat av myndighetenes hardhendte assimileringspolitikk. I
de offentlige arkivene finner vi livshistorier om grove overgrep som
systematisk bortsetting av reisende barn,
diskriminering og vanskelige forhold over generasjoner. De dokumenterer
myndighetenes politikk og overgrep mot en rekke personer, og er dermed en
viktig dokumentasjon for enkeltpersoner som ønsker oppreisning og til
historisk gransking. Innsynsretten og partsinnsynet er en grunnleggende demokratisk
rettighet forvaltet i både Forvaltningsloven av 1967 og Offentlighetsloven av
1970. Formålet med Offentlighetsloven er formulert i § 1 og skal sikre at
offentlig virksomhet er åpen og gjennomsiktig for å styrke informasjons- og
ytringsfriheten, den demokratiske deltakelsen og rettstryggheten til den
enkelte. I tillegg er målet å styrke tilliten til det offentlige og sørge for
kontroll med myndighetene. De offentlige arkivene er derfor svært viktige for
å sikre rettighetsdokumentasjon i erstatningssaker og for å skaffe
dokumentasjon som kan gi oppreisning for romanifolket som folkegruppe. «Skandalearkiv
over tatere» For
reisende i Norge står arkivet etter Norsk Misjon Blant Hjemløse i en
særstilling. Norsk Misjon Blant Hjemløse var en privat stiftelse med et
utstrakt mandat til å forvalte arbeidet overfor romanifolket. Misjonen ble
grunnlagt i 1897 og avviklet formelt så sent som 1989. Da Misjonen ble
nedlagt kom strømmen av fortellinger om overgrep, tvangsassimilering og
ulovlig registrering av alle reisende både av Misjonen og av politiet.
«Skandalearkiv over tatere» skrev Arbeiderbladet på forsiden om arkivet i
1992 (27.10.1992). Daværende leder for privatarkivavdelingen ved Riksarkivet,
Dag Mangset, uttalte at registreringen minte om
nazistenes jøderegister. Men hva skulle skje med arkivet? Arkivet
etter Norsk Misjon Blant Hjemløse oppbevares i dag i Riksarkivet. Her finnes
klientmapper og dokumentasjon om blant annet barna som ble plassert på
barnehjem eller i privat pleie, men det var rundt 1990 ingen selvfølge at
arkivet ble bevart. Selv om virksomheten var i statens tjeneste var Misjonens
arkiv å regne som privatarkiv, og ikke før i 1992 fikk Riksarkivaren
bestemmelsesrett over «særlig verneverdige privatarkiver». På grunn av de
sensitive opplysningene om rundt 4000 personer ønsket Datatilsynet deler av
arkivet slettet. Det var særlig fordi det var registrert opplysninger om
lobotomi og sterilisering at arkivet skulle slettes ettersom Norsk Misjon
Blant Hjemløse da de i 1980 hadde søkt om konsesjon for sitt
«omstreiferregister» ikke hadde opplyst om at det skulle inneholde slike
opplysninger. Derfor ble deler av klientmappene etter Svanviken
arbeidskoloni kassert av institusjonen. I tillegg lå registerinformasjonen og
fløt i kontorlokalene til Misjonen. Skulle dette materialet makuleres
ettersom det var ulovlig sammenstilling av personinformasjon og ikke
godkjent? Riksarkivet
mente dette var svært bekymringsverdig fordi mange personer hadde et behov
for å dokumentere opplysninger omkring seg selv. Samtidig ville forskningen
miste viktige opplysninger. Frans Pettersen, et av barna som hadde blitt
bortsatt mot foreldrenes vilje av Misjonen, uttalte den gang til
Arbeiderbladet (28.10.1992) om arkivet: «Det gir en unik mulighet til å
fortelle sannheten om hva vi har vært utsatt for opp gjennom historien.
Overgrepene er mange og groteske, jeg oppfordrer alle omstreifere til å be om
innsyn i sine saksmapper.» Datatilsynet, som hadde ivret for makulering,
snudde etter hvert i saken. Arkivet etter Misjonen er et viktig eksempel på
hvor viktig det er å bevare et kontroversielt arkiv, til tross for at deler
av arkivdannelsen har vært tvilsom eller ulovlig. Dokumentasjon fra en slik
virksomhet er en avgjørende kilde til gransking i ettertiden for å vise både
systematiske overgrep eller lovbrudd. Arkivene kan dermed bli et redskap til
rettferdighet og oppreisning. Husket eller
glemt? Arkivenes ansvar! Oslo
byarkiv kaller seg «byens hukommelse». Men hvem sin
kollektive historie kan fortelles ut fra arkivmaterialet som er bevart?
Spørsmålet kan settes på spissen: Finnes den eller de som ikke finnes i
arkivene? Når historien skal skrives er det avgjørende at det finnes kilder
til å beskrive og forstå fortida. Finnes det ikke spor i kildene kan ikke det
som har skjedd huskes. I de offentlige arkivene vil bildet av romanifolket
som nasjonal minoritet, og deres liv og virke være begrenset. Hvordan kan vi
finne alle personene; aktørene, aktivistene og håndverkerne i arkivet? Byarkivet
har lenge arbeidet for at våre arkiver skal gjenspeile samfunnet i større
bredde enn det de offentlige institusjonene gjør alene. Med prosjektet Oslos
multikulturelle arkiver fra 2003 har Ellen Røsjø tatt initiativ til å samle
inn privatarkiv fra en rekke innvandrerorganisasjoner. Dette materialet gir
et mer representativt bilde av samfunnet vi lever i, og uten slike
privatarkiv er det lite arkivmateriale som gjenspeiler i sin fulle bredde at
Oslo er et flerkulturelt samfunn. Likevel
møter det en viss motstand at de kommunale arkivene har ansvar for å sørge
for at minoriteter og grupper som er lite representert i de offentlige
arkivene får bevart sin historie og får sin stemme hørt gjennom innsamling av
privatarkiv. Skal et kommunearkiv strekke seg lenger enn å forvalte offentlig
virksomhet, og også aktivt samle inn privat småskalavirksomhet? Enda mer
utfordrende er det kanskje når Byarkivet tar initiativ til at der det ikke
allerede finnes privatarkiv som dokumenterer aktivitet, aktivt gjennom
intervjuer eller dagboknotater innhenter den immatrielle
kunnskapen til personer eller grupper som er underrepresentert i de
offentlige arkivene. Nå
er ikke nedtegnelsen av minneberetninger noe nytt, og Byarkivets
brukere har i dag stor glede av Edvard Bulls Arbeiderminner, intervjuer gjort
av eldre arbeidere i Oslo på 1950- og 1960-tallet. Det er derfor viktig at
arkivene inntar en aktiv rolle for å samle inn utfyllende materiale til det
som avleveres fra det offentlige eller andre etablerte institusjoner. Et
slikt materiale kommer ikke til arkivene uten aktivt arbeid for innsamling og
kontakter i de aktuelle miljøene. Det er arkivenes ansvar å være pådrivere. Byarkivet har
tidligere arbeidet for å bevare og formidle Oslos multikulturelle arkiver. Nå
ønsker vi å bidra til å bevare og formidle privatarkiv fra romanifolket
gjennom å bevare eksisterende arkivmateriale fra romanifolk selv, samt å
bistå i arkivskaping og formidling. Vi ser at de
offentlige arkivene ikke er representative og tilstrekkelige. Uten
slike privatarkiv som nå avleveres fra minoritetspersoner selv, finnes ikke
romanifolket i offentligheten utenom gjennom ulike klientforhold og den
norske assimileringspolitikken. Det er derfor avgjørende for formidlingen av
de reisendes historie at enkeltpersoner og foreninger selv skaper og tar vare
på arkivmateriale for ettertida. Arkivinstitusjonene har et særskilt ansvar
for å ta initiativ og fullføre en slik innsamling fra minoriteter og grupper
som ikke blir hørt. Dette er viktige prinsipper for alle grupper som er
underrepresentert i arkivene. Derfor arbeider vi i Byarkivet tilsvarende med
å samle inn dagbøker fra brukere av Fattighuset i Oslo og foto fra hverdagen
til selgere av magasinet =Oslo i forbindelse med vårt arbeid for å tilgjengeliggjøre historisk arkivmateriale fra
Fattigvesenet. Fem generasjoner.
To privatarkiv i Oslo byarkiv De
to privatarkivene A-70111 Ludvig Karlsen og A-70112 Kai-Samuel Vigardt er unike samlinger av dokumentasjon fra fem
generasjoners arbeid blant reisende. Nå er materialet deponert til Byarkivet
og under ordning. Materialet har ikke en opprinnelig sammenheng fra
virksomhet, og der noe er aktivt samlet inn eller donert fra ulike personer
bærer annet preg av at det er tilfeldig bevart. Privatarkivene inneholder private
papirer og foto fra det interne arbeidet i romaniforeninger og dokumenterer
livet som reisende og familiens forhold til det offentlige. Arkivet
inneholder omfattende arbeid med bistandshjelp til rettighetsdokumentasjon og
slektsgransking. Arbeidet er gjort av Kai-Samuel Vigardt,
hans mor Monika og morfar Ludvig Karlsen og strekker seg tilbake til
Kai-Samuels tippoldefar Godin Fredriksens arbeid på
1930-tallet da han startet det han kalte «De forsømtes Mission»
som mottiltak mot Norsk Misjon Blant Hjemløse. Privatarkiv
som disse to tar dermed utgangspunkt i privat virksomhet og deltaking i
organisasjonsliv og er selvsagt ikke representative for hele folkegruppa.
Ettersom begge arkivene inneholder papirer fra både bistandshjelp og annet
privat materiale vil det naturligvis være svært personlig og sensitivt. Det
er derfor underlagt ordinære klausulbestemmelser og det må søkes arkivskaper
om innsyn. Innsyn kan innvilges av Kai-Samuel Vigardt
for hans eget arkiv og sammen med Ludvig Karlsens enke Lise Karlsen for
innsyn i arkiv etter Ludvig Karlsen. Arkivet etter
Ludvig Karlsen Ludvig
Walentin Karlsen har en spesiell betydning for
norske romanifolk og var en pioner innen kristen rusmisbrukeromsorg. Han ble
født i 1935 og hans fødested Furua på Gardermoen er i dag bevart som et
kulturminne under Akershus fylkesmuseum. Da Ludvig Karlsen ble frelst i 1975
hadde han levd et liv med rus og sittet til sammen 9 år i fengsel. I ettertid
så han på sitt kriminelle fyllik- og løsgjengerliv
som sin utdannelse. Ludvig Karlsen sto sentralt i vekkelsen blant de reisende
på 1970- og 1980-tallet, hvor over 500 personer ble frelst, og hans livslange
arbeid for å hjelpe utslåtte og rusmisbrukere startet. I 1983 åpnet Ludvig og
kona Lise det første Evangeliesenteret etter at de hadde hatt personer boende
hjemme hos seg i åtte år. Privatarkivet etter Ludvig Karlsen dokumenterer
både hans og kona Lises privatliv så vel som organisasjonsliv. Innholdet
spenner fra før og etter vekkelsen. Her finnes manuskripter og private notater
i forbindelse med hans bokutgivelser, private dokumenter, brev og fotoalbum.
Eiendomspapirer, samlinger fra private markeringer, bursdager og jubileer,
oversikter over hestene fra da han var travkusk og drev hestesalg.
Det er også en samling slektsbøker og dagbøker. I
1993 startet Ludvig Karlsen og flere reisende opp den første romanirelaterte
virksomheten i Norge, kalt Romanifolkets teltvirksomhet, og samme år gav de
ut Romani-folkets ordbok basert på
egne og tidligere opptegnelser. I innledningen til ordboka skrev Ludvig
Karlsen: «Ninna honkar
butt andri vorsnus manus,
stedd oppri. Ninna honkar savot andri sass timlan.
Tikno manus sikto vorsnus, avar auri sikkar siro.
Vorsnus kammar kji ninna honkar
leiano vagos. Ninna dokkar vorsnus avri vorsnus Romani rakripa.» Oversatt fra romani til norsk betyr det «Nå
har mange innen vårt folk, stått opp. Nå er det slik i alle land. Små
folkeslag lik oss kommer ut og viser seg. Vi har ikke noe å være flaue over.
Nå gir vi ut vårt Romanispråk.» Karlsen
var bevisst en positiv markedsføring av det reisende folket, og han arbeidet
bevisst mot at romanifolket skulle undertrykkes eller særbehandles i det
norske samfunnet. Utgivelsen av romaniordboka var del av denne bevegelsen. I
vekkelsen fra slutten av 1970- og begynnelsen av 1980-tallet ble over fem
hundre reisende frelst. Ludvig Karlsen så selv den kristne vekkelsen som den
viktigste plattformen for at reisende organiserte seg som folk fra midten av
1970-tallet og inn på 1990-tallet. Oppreisningen blant folket selv som
vekkelsen førte til, mente han bidro til at Norsk Misjon blant Hjemløse ble
nedlagt i 1989. En historisk linje kan dermed trekkes fra vekkelsen på
1970-tallet til nedbyggingen av særomsorgen rundt 1989 og organiseringen i
romaniforeninger fra 1993. I
1997 ble Karlsen tildelt Kongens fortjenstmedalje i gull. På mange måter
kunne denne tildelingen ses på som en oppreisning for romanifolket. Da han
døde i 2004 ble han begravet på statens bekostning. Nylig kåret flyselskapet
Norwegian fire nye «halehelter» og Ludvig Walentin
Karlsen ble åtte år etter sin død Osloregionens vinner og et av de fire
ansiktene som nå pryder nye Norwegian-fly. Arkiv etter
Kai-Samuel Vigardt Ludvig
Karlsens barnebarn Kai-Samuel Vigardt er født inn i
denne endringsperioden, kun noen få år før Misjonen formelt ble lagt ned. Han
fikk i 2008 billighetserstatning fra staten for den norske stats overgrep.
Han har deltatt aktivt i mange år med organisering av romanifolket og har
arbeidet spesielt med slektsgransking og bistand til reisende i forbindelse
med erstatningssøknader, gjenfinning av familie og generell bistand med
slektsforskning. En viktig del av samlingen er derfor kopier fra det
omfattende kildearbeidet Kai-Samuel Vigardt har
gjort i forbindelse med bistandsarbeid og egen slektsgransking. Dette
resultatet av et intensivt arbeid over 12 år har resultert i en stor samling
av materiale fra ulike offentlige arkiver. Alt materialet representerer
dermed ikke i seg selv de reisendes egne stemmer, men samlet utgjør dette en
unik samling dokumentasjon. I
tillegg til samlingen av private papirer og dokumenter fra organisasjoner
kommer en betydelig samling av foto, musikk, gjenstander og bøker.
Intervjumateriale fra det pågående dokumentasjonsprosjektet Romanimanus rakrar
avri! Romanifolkets egne historier er også et
viktig bidrag til samlingen. Romanimanus rakrar avri, betyr direkte oversatt romanifolket snakker ut! og
er et dokumentasjonsprosjekt med støtte fra Kulturrådet og Fritt Ord.
Kai-Samuel Vigardt og Johanne Bergkvist intervjuer
romanifolk, i hovedsak personer med en sterk kulturforankring gjennom kultur
og språk, men også flere som har vært på barnehjem og andre institusjoner og
som dermed har blitt fratatt tilhørigheten til familie og slekt. For mange er
det en belastning å fortelle om sine liv og noen har ikke engang fortalt egne
barn om sitt etniske opphav som romanifolk. Tillitsforholdet til en
intervjuer som er av samme folk er derfor avgjørende. For
reisende som minoritet er det viktig å kreve at deres ulike historier og
erfaringer blir dokumentert og bevart. Det er derfor avgjørende for
formidlingen av de reisendes historie at enkeltpersoner og foreninger selv
skaper og tar vare på arkivmateriale for ettertida. Gjennom reisendes egne
aktiviteter i foreninger, rettighetsarbeid og innsamling av dokumentasjon
gjennom intervjuer, innsamling av foto og historiske kilder dannes et annet
bilde av historien, og øker forståelsen av en levende kultur, språk og
fortsatt bruk av tradisjonelle næringsveier. Uten slike privatarkiv som nå
avleveres fra minoritetspersoner selv, finnes romanifolkets egen aktivitet i
liten grad bevart. Det er derfor avgjørende for formidlingen av de reisendes
historie at enkeltpersoner og foreninger selv skaper og tar vare på
arkivmateriale for ettertida. Alle
folk er avhengige av at de blir dokumentert for å finnes for ettertida. De to
privatarkivene sikrer at deler av romanifolkets historie blir bevart for
ettertida. For reisende selv gir det en anerkjennelse å se egen aktivitet og
styrke. Hvis ikke den typen arkivmateriale bevares vil minner og kunnskaper
gå tapt. Arkivene er en annen og unik type stemme, der stemmen til dem det
gjelder, selv har diktert hva som skal stå og ikke den motsatte part som har
skrevet om dem. Privatarkivene representerer en annen type stemme enn de
offentlige arkivene. Det
er en stor tillitserklæring til Byarkivet at vi kan forvalte privatarkiv fra
minoriteter som ønsker å dokumentere sin aktivitet og historie. Aktiv
innsamling av privatarkiv og delaktighet i innsamling av dokumentasjon og å
bygge opp arkiv stiller andre krav til arkivene og arkivarens arbeid.
Arkivene har et ansvar for å sørge for at minoriteter og grupper som er lite
representert i offentligheten får bevart sin historie og får sin stemme hørt
gjennom arkivene. Det er ingen andre arkiv som samler inn tilsvarende
materiale blant romanifolk i dag. • Artikkelen er
basert på foredrag ved seminar ved Landslaget for Lokal- og Privatarkiv og
Institutt for biblioteks- og informasjonsfag mandag 23. april 2012. Tema:
Arkivforskning: Trendar og utfordringar Kilder Ludvig Walentin Karlsen (Privatarkiv A-70111) Kai-Samuel Vigardt (Privatarkiv A-70112) Arbeiderbladet, 27.10.1992: «Overvåket
i 70 år» Arbeiderbladet, 28.10.1992:
«Til bunns i skandalearkivet» Aftenposten, 27.10.1992:
«3000-4000 norske i omstreifer-arkiv» Riksarkivet, Arkivomtale Norsk Misjon Blant Hjemløse,
papirkatalog Litteratur og
trykte kilder Den
norske Helsingforskomité (2009): Norsk
romani-/taterpolitikk: Fortid, nåtid, fremtid. En
menneskerettslig vurdering av hovedtrekk i norsk politikk i forhold til
romanifolket/taterne. Oslo: Den norske Helsingforskomité Hvinden,
Bjørn (2000): Romanifolket og det
norske samfunnet. Følgene av hundre års politikk for en nasjonal minoritet. Oslo:
Fagbokforlaget Røsjø,
Ellen (2011): «Majoritets- og
minoritetsperspektiv i arkivbevaring». Prosjekt i Norsk Kulturråds
satsing Forskning om museer og arkiv. Vigardt, Kai-Samuel
(2011): «Tater’n. En av mange ved Geitmyra tvangsskole». I: Tobias 1/2011. Oslo: Oslo byarkiv Østby,
Jon Birger, red (2006): Brudd. Om det
ubehagelige, tabubelagte, marginale, usynlige, kontroversielle. ABM-Skrift
26. TOBIAS 1/2012 |