Den kollektive hukommelsen. Minoritet i arkiv og minoritetsarkiv
Arkivene skaper
et skjevt bilde av de nye minoritetene om vi bare bevarer det offentliges
arkiver. Minoritetspersoners stemmer ekskluderes da fra vår felles
hukommelse. Dette vil igjen få konsekvenser for arkivenes formidlingsarbeid
og for brukernes mulighet til å søke informasjon av betydning for egen identitet. Tekst: Ellen
Røsjø I
et lite forskningsprosjekt finansiert av Kulturrådet sammenliknet jeg konkret
det som finnes om minoritetsorganisasjoner i visse offentlige arkiver med
enkelte av minoritetenes egne arkiver (privatarkiv) som vi har samlet inn i
prosjektet Oslos multikulturelle arkiver (2004-2007) og også ett arkiv i
Opplandsarkivets prosjekt Arkivdokumentasjon av nyere innvandring til
Oppland. Arkivenes
selektive hukommelse Kunnskap
om fortida er avhengig av tilgangen til autentiske kilder. Arkivdokumenter
som er bevart og beskrevet, for offentlige arkiver også dannet, i tråd med
arkivfaglig teori og metodologi, framstår som autentisk dokumentasjon. Men
arkivet er en selektiv hukommelse. De arkivdokumentene som er bevart
representerer kun en ørliten del av alle de arkiver som er skapt. For
privatarkiver er andelen svært mye lavere enn for offentlige arkiver.
Privatarkiver kasseres i overveiende grad som en slags organisk prosess ved
flyttinger og nedlegginger. De bevares i dag mye etter
tilfeldighetsprinsippet, på grunn av lovverk, ressurssituasjonen og
fagtradisjonen. Dette er med på å bestemme hvilken samfunnsdokumentasjon
ettertida vil sitte igjen med, og det bestemmer hvilke historier som vil
kunne fortelles for framtidige generasjoner. Det er et spørsmål om demokrati,
makt og avmakt. Det latinske ordtaket
«Quod non est in actis,
non est in mundo»: Den som ikke finnes i arkivene,
finnes ikke, er en illustrasjon på dette. I
vestlig arkivtradisjon står det offentliges arkiver i en særstilling.
Bevaringen er lovregulert. Den norske arkivloven slår i formålsparagrafen
fast at formålet med loven er å «tryggja
arkiv som har monaleg kulturelt eller forskingsmessig verde eller som
inneheld rettsleg eller
viktig forvaltningsmessig dokumentasjon, slik at desse
kan verta tekne vare på
og gjorde tilgjengelege for ettertida». For å tjene
dette formålet etablerer loven et system der offentlige organ blir pålagt
arkivplikt og riksarkivaren blir gitt bestemte fullmakter som skal sikre at
disse arkivene blir bevart. Formålsparagrafen omtaler arkiver generelt,
uavhengig av om de er skapt av offentlige eller private aktører. Men fordi
riksarkivaren ikke er gitt reelle fullmakter for bevaring av private arkiver,
gjelder virkemidlene i praksis bare for offentlige arkiver. Denne
avgrensingen gjelder også i stor grad for internasjonal bevaringsteori og
metodologi. Tradisjonelt har man ikke tatt høyde for en bevaringsvurdering av
den samla arkivdokumentasjonen som blir skapt i et samfunn og sett offentlige
og private arkiver som en felles integrert samfunnshukommelse. De teoretiske
tilnærmingene har generelt tatt utgangspunkt i et faglig landskap der
bakgrunnen har vært arkivinstitusjonenes samfunnsoppdrag, forstått som å
bevare offentlige arkiver, jf. den norske arkivloven. Klassisk arkivistikk behandler ikke arkivets bevaringsverdi.
En mer samfunnsmessig tilnærming, med utgangspunktet at arkivene skulle
reflektere samfunnet som skaper dem, kom først med Tysklands Hans Booms på
1970-tallet. Tilnærmingen var å speile samfunnsverdier gjennom arkivskapers
funksjoner og å bevare en allsidig samfunnsdokumentasjon på samfunnets egne
premisser. Det er også retningen for den funksjonsbaserte bevaringsmetodikken
som ble utvikla i Canada fra slutten av 1980-åra, på det filosofiske plan
inspirert av Booms. Arkivaren
Helen W. Samuels har utviklet en modell som omfatter bevaringsvurdering av
både offentlige og private arkiver, samt andre dokumentasjonskilder. Om
arkivmateriale er gått tapt eller bare er skapt i lite omfang, tar hun til
orde for å samle inn andre typer dokumentasjon. Samuels peker også på at
utvelgelses-/kassasjonsprosessen ville tjene på en bredere tilnærming. Vi kan
lite gjøre for å forutse framtidige forskertrender som endrer spørsmålene som
stilles eller bruken av dokumentasjonen. Hun tar derfor til orde for en
funksjonell tilnærming i utvelgelsesprosessen for bevaring. Ingen analyse
eller utvalg kan være objektiv. Den vil alltid ses gjennom dagens mentale
linser. Samuels
sier elektronisk arkivering har tvunget arkivarprofesjonen til å forstå
nødvendigheten av å gripe inn i dannelsen av disse arkivene for å sikre at de
bevares og kan brukes for ettertida. Men arkivarenes praksis er i hovedsak å
fokusere på aktiviteter som skaper arkiver. Å dokumentere aktiviteter som
vanligvis ikke skaper arkiver er ikke en integrert eller akseptert del av
jobben. Samuels tar derfor til orde for at arkivarer som en integrert del av
sine dokumentasjonsaktiviteter må sørge for å skape og sikre at arkiver
skapes. Men arkivarene må ikke nødvendigvis gjøre det. Deres viktigste rolle
er å skape bevissthet rundt dokumentasjonsproblemene og behovet for muntlig
historie, foto-, video eller annen dokumentasjonsaktivitet. For å utføre
dette, må arkivarene drive arkivforskning så de kan formulere en
sammenhengende dokumentasjonsplan. Samuels
påpekning av system- og metodesvakheter for arkivbevaring har ikke fått nok
oppmerksomhet i fagmiljøet. Denne måten å tenke arkivbevaring på har vi sett
representert de siste åra ved Oslo byarkiv og
Opplandsarkivet Maihaugen som for å bedre dokumentasjonen om moderne
innvandring/nye minoriteter har sett viktigheten av å samle inn
privatarkiver, muntlig dokumentasjon og ulike typer materiale som i
utgangspunkt ikke er et helt avgrenset arkiv, men fragmenter fra ulike
sammenhenger. De offentlige
arkivene - Var de
offentlige arkivene et ensidig uttrykk for myndighetenes blikk på
minoritetsbefolkningen? Min
gjennomgang av Flyktning- og innvandreretatens arkiv om organisasjonene som
har søkt støtte bekrefter for så vidt denne påstanden, men nyanseres til dels
gjennom at dette arkivet har litt materiale om svært mange organisasjoner.
Kommunal- og arbeidsdepartementets materiale gir departementets perspektiv
først og fremst. Det er særlig stridsspørsmål som fort kommer i fokus – om
det er mellom myndighetene og organisasjonene eller om det er innad i miljøet.
Men her fins også materiale fra Fremmedarbeiderforeningen som ikke er bevart
andre steder fordi arkivet ikke ble tatt vare på systematisk. Det
offentliges arkiver er likevel satt sammen ut fra den offentlige
virksomhetens egne mål. Det er kommunens og statens behov for dokumentasjon
av hva pengene bevilges til som bestemmer innholdet. Det er materiale på et
overordna nivå, ikke organisasjonenes egen korrespondanse, møtereferat mm. I
materialet jeg sammenlikner her arter det seg slik at Flyktning- og
innvandreretaten holder en oversikt over organisasjoner som finnes i
innvandrermiljøene. De forvalter støtteordninger som gir organisasjonene
mulighet til å søke grunn- og aktivitetsstøtte. Grunnstøtten forutsetter at
organisasjonen oppfyller visse kriterier som å sende inn opplysninger om
organisasjonens formål, årsberetninger, generalforsamlings-protokoll,
revidert regnskap og medlemslister fordi medlemmer bosatt i Oslo danner
grunnlag for hvilken grunnstøtte organisasjonen har
rett på. Alt dette er nyttig informasjon, selv om det også kan bli en del
detaljkorrespondanse rundt utsettelser, kriterier for støtten mm. Vi finner
av og til fyldige årsberetninger fra organisasjonene som sier mye om
aktiviteten, i andre tilfeller svært knappe årsberetninger. Men mange
aspekter ved politiske, sosiale og kulturelle aktiviteter kommer i svært
liten grad fram i det kommunale etatsarkivets eller departementets behandling
av søknader. Departementet
er kontaktpunkt ved strid mellom grupper og har maktmidler til å gripe inn,
noe som også etterspørres enkelte ganger. Når det gjelder søknadene om
aktivitetsstøtte finner vi av og til mer detaljert informasjon om bakgrunnen
for ønsket om å etablere en aktivitet eller avholde bestemte møter. Og vi
finner hvilke aktiviteter som fikk avslag. Det er jo bare en brøkdel av
søknadene som innvilges. Det
mest interessante med Flyktning- og innvandreretatens arkiv er at det
inneholder oversikter over alle registrerte aktuelle foreninger og at deres
administrasjon av søknadene viser et mangfold av foreninger og hvilke av
disse som søkte støtte og fikk det, samt hvilke aktiviteter etaten ga støtte
og hvilke den ga avslag. Slik sett har etatens politikk for søknadsbehandling
iallfall til dels lagt grunnlag for hvilke organisasjoner som har kunnet få
et mer solid økonomisk fundament. Dette gjelder først og fremst
aktivitetsstøtten, grunnstøtten baserer seg utelukkende på godkjent
medlemstall. Dette systemet gjelder jo også tradisjonelle organisasjoner i
Norge. Vårt system for støtteordninger for organisasjoner har naturlig nok
bidratt til at innvandrermiljøer har organisert seg i det vi kan oppfatte som
tradisjonelle norske organisasjoner, med rutiner som følger derav. Men
det finnes unntak som ikke er basert på medlemskap, men som er av typen
ressurssenter, som MiRA-senteret. Her er
aktivitetsstøtten det aller viktigste. Flere tradisjonelt norske miljøer som
retter arbeid mot flerkulturelle miljøer får også tildelt slik støtte - som
Kirkens bymisjon, enkeltmenigheter, enkelte skoler og Røde
Kors. Slik sett er de offentlige arkivene fortellinger om makt og avmakt slik
Kaisa Maliniemi oppsummerte i forskningsprosjektet
Hva arkivene skjulte. En undersøkelse av kvensk og samisk i offentlige
arkiver i Kistrand (Porsanger) og Nordreisa 1865 – 1948, ABM-media as 2010.
Det gjorde at hun måtte lese dokumentene «mot hårene» i Laura Stolers
terminologi. Majoritet og minoritet er et viktig perspektiv – vi får som
hovedperspektiv majoritetens blikk på minoriteten og dens forventninger til
og vurderinger av minoriteten. Vi
vet ikke om minoritetene ville ha organisert seg formelt i like stor grad
uten myndighetenes system for støtteordninger. Eller om dette ville kommet
seinere som følge av integrering. Minoriteten
oppfyller på et vis majoritetens ønske om å danne et organisert samfunn som
storsamfunnet kan forholde seg til. Private stemmer - Hva finner vi i organisasjonenes og
privatpersonenes egne arkiver? Ser vi mer spor av «direkte stemmer»? Vi
kan finne den samlede egne korrespondansen,
rapporter, plakater, blader, møtereferat, bilder og avisklipp. Vi finner egne
stemmer og oftest et langt mer mangefasettert materiale som spenner over en
mye lengre tidsperiode i organisasjonens eget arkivmateriale enn i det
offentlige arkivet. Et kjennetegn for privatarkivene fra
innvandrerorganisasjonene er også at her er en del materiale på eget språk,
som urdu, når det er det felles morsmålet, og på engelsk eller tysk i våre
eksempler. Vi
får altså møte deres egne tanker om sin status. Videre kan vi følge det mentalitetsskiftet
som foregår ettersom tida går. Tankegangen endrer seg gradvis etter at barna
meldte sin ankomst. Fremmedarbeiderne blir førstegenerasjonsinnvandrere, og
de ser seg nødt til å bo her lengre enn først planlagt. En del valgte å sende
barna sine på prestisjetunge skoler i Pakistan så de ble mer bevisst på sin
pakistanske identitet, å lære sitt morsmål, kjenne sin kultur. For de fleste
ble likevel valget å integrere seg i Norge ved å søke å beholde sin
identitet, uten å måtte sende barna sine fra seg. Da ville de jo, når de kom
tilbake til Norge etter skolegangen, som foreldrene, måtte oppleve å føle seg
fremmede i et land hele livet. Det var bedre å vokse opp her uten å gi avkall
på sine røtter. Morsmålsundervisning ble derfor et viktig tiltak som trer
tydelig fram i arkivene til de pakistanske organisasjonene. Skolene med
minoritetsbarn begynte å søke etter litteratur for undervisning. Også den
første generasjonen ville være oppdatert om forholdene i hjemlandet og søkte
etter bøker og tidsskrifter. Mohammad Anwar Soofis
arkiv viser at han startet import av bøker på urdu til Norge i 1981, og snart
etter tidsskrifter og blader. Han forsynte skoler flere steder i landet og
Deichmanske bibliotek. Organisasjonene startet også markeringer som feiring
av nasjonaldag, grunnlovsdag og religiøse høytider for å styrke samholdet og
nå den oppvoksende slekt. Arkivene
viser samarbeid og positive tiltak. De berører saker miljøene fremdeles er
opptatt av. De viser også at mye av virksomheten gjelder bistand til
oversettelse og attestasjon av dokumenter og juridisk hjelp og veiledning i
utfylling av skjemaer i forbindelse med familiegjenforening og hjelp med å
skrive søknader til Boligsjefen i Oslo. I dokumentene kan man også finne tegn
til intriger, uenighet, splittelse, misnøye og maktkamp mellom lederne.
Likevel framholder Khan: «Dokumentene gir innblikk i håp, drømmer, visjoner
og anstrengelser. Innblikk i gleden over å ha skaffet seg noe etterlengtet,
men samtidig også sorg over å ha mistet noe verdifullt. Det handler om
oppfylte drømmer og knuste håp. Det som gjør dokumentene unike er at de er
produkt av fremmedarbeiderne selv. Det er deres tanker og perspektiver, deres
ståsted og deres meninger.» (Khan 2007) Arkivet
etter Fremmedarbeiderforeningen, Gambisk forening, MiRA-senteret
med Ruth Reese-dokumentasjonen og Frauentreff, en
forening for tyske kvinner som kom til landet pga. ekteskap, viser på samme
vis at her finnes unikt materiale. Privatarkivene
er ofte mangelfulle, selvsagt. Det kan være lakuner, eller bare brokker som
er bevart. Damini House of
Culture ville blitt best dokumentert om man også
hadde lagd filmdokumentasjon om deres aktivitet, tilsvarende med Nordic Black
Theatre. Begge arkiver inneholder riktignok
billedmateriale, men administrative arkiver fra en dansegruppe og et teater
yter ikke rettferdighet overfor den kunstneriske virksomheten. Dette kan da
suppleres med annen dokumentasjon slik Samuels har påpekt.
Intervjudokumentasjon kan belyse et fenomen i et arkiv, som i intervjuet med
Mohammad Anwar Soofi, som var aktiv i diverse
pakistanske foreninger, der han fortalte om omstendighetene rundt IOGT-losje Jinnah. Flere former for dokumentasjon kan gi verdifull
beskrivelse av et miljø, en arbeidsplass, en produksjonsmåte – som studentoppgava
«En samtidsdokumentasjon av Jøtul AS» fra 1982, den første
samtidsdokumentasjonen i Norge. På Jøtul jobba folk fra 35 nasjonaliteter
tett sammen, flere av dem var aktive i Fremmedarbeiderforeningen og nasjonale
organisasjoner. Men privatarkivene kan også være så utrolig mye rikere og gi
et mer samla bilde enn det som evt. måtte finnes av spor om det samme
fenomenet i det offentliges arkiver, som i arkivet etter MUF´eren
Nasih Raof Ahmed. En
MUF-tillatelse er en ett-årig tidsbegrenset
oppholdstillatelse uten rett til familiegjenforening. Han kom til Norge i
1999 og søkte asyl. Ahmed fikk avgjørelsen om å få lov å bli i Norge først
etter 10 år og to måneder. I
privatarkivene finner man egne stemmer og perspektiver som ikke finnes i de
offentlige arkivene. Hvor unikt er materialet, spør arkivarer seg ofte når de
skal vurdere om et materiale er bevaringsverdig. Men det unike kan i følge
James O’Toole dreie seg om mye forskjellig: at
arkivet i seg selv er unikt, at informasjonen i arkivet er unik, det unike i
prosessene bak arkivet og det unike i sammenstillingen av dokumenter i
arkivet. Det unike i innhold kan dreie seg om at man kan spore
holdningsendringer - f
eks fra oppfatningen å være her midlertidig som fremmedarbeidere til
etableringen av en ny minoritet. Privatarkivmaterialet
forteller noe om den enkelte gruppes aktiviteter, innsats, egenforståelse,
behov og problemer. Det er unikt og vesentlig at materialet faktisk er skapt
av disse menneskene ut fra et erkjent behov. Og det er unikt fordi det er
materiale som er sammenstilt på en helt spesiell måte. Ut fra dette
materialet vil vi kunne spore korrespondansepartnere og dermed finne fram til
andre arkiver, både offentlige og private, der det kan være aktuelt å finne
mer materiale. Selv om alle dokumenter skulle finnes i offentlige arkiver,
men spredt, så vil privatarkivene ha sin unike verdi pga. deres spesielle
sammenstilling av dokumentene. Etterkommere og andre vil ved at dette er
bevart kunne få overbrakt perspektiver de ikke kjenner om sine forfedre; og
samfunnet vil kunne øke sitt kunnskapsgrunnlag og forståelsen for hvordan
Oslo og Norge er blitt som det er. Dessuten kan arkivene virke
identitetsskapende for f eks skoleelever og bygge bro mellom fortid og nåtid.
Levende
samfunnsdokumentasjon Hvordan
gå fram for å ta begrunnede valg av strategier for en bedre
samfunnsdokumentasjon? Booms og Samuels sin påvisning av system- og
metodesvakheter for arkivbevaring har ikke fått nok oppmerksomhet i
fagmiljøet. Når vi ser at det bevarte arkivmaterialet i våre institusjoner er
mangelfullt, kan det være nødvendig å supplere arkivmaterialet med annen
dokumentasjon, som intervjuer, foto- og videodokumentasjon. Det trenger ikke
utføres av arkivinstitusjonene, men disse bør føle et ansvar for at initiativ
blir tatt og gir resultater som så kan sikres trygg oppbevaring. Betydningen
av å skape eller sørge for at annen type dokumentasjon skapes når kvaliteten
på arkivene er dårlig, er påpekt av Samuels. Hun framholder også at vi må
drive arkivforskning så vi kan lage sammenhengende dokumentasjonsplaner. Vi
kan legge til at her må være en bevissthet i forhold til ansvar og
ansvarsfordeling. Arkivinstitusjonene bør antakelig ha et klart overordna
ansvar for å bevare slikt innsamla dokumentasjonsmateriale. Formålsparagrafen
i arkivloven gir støtte for dette siden den omtaler arkiver generelt som har
«monaleg kulturelt eller forskingsmessig
verde». Videre har arkivinstitusjonene rutiner for
å håndtere materiale i forhold til å vurdere tilgang til evt. sensitivt
materiale og i forhold til å ha en infrastruktur med lesesal/forskercelle for
publikum som også er tilpassa mulig sensitivt materiale. Men
dokumentasjonsplaner sikrer ingen suksess. For å samle inn privatarkiver er
det erfaringsmessig nødvendig med samarbeid og kontakt med organisasjoner,
institusjoner og enkeltpersoner. Vi bør derfor veilede private arkivskapere vi ønsker å få dokumentasjon fra i
arkivdanning, om de trenger det, sørge for avtaler tidlig og være der ved
eventuell nedlegging. Om
ikke privatarkiver etter minoritetenes egne organisasjoner, institusjoner og
privatpersoner bevares som del av den kollektive hukommelsen, vil ikke
etterkommerne og andre interesserte kunne finne særlig tydelige spor av disse
menneskenes egne blikk og stemmer. Da får vårt samfunn i beste fall et skjevt
bilde der ettertida vil måtte lese det som er bevart i de offentlige arkivene
«mot hårene» for å finne enkelte slike spor, slik som Kaisa Maliniemi har vist med den nasjonale minoriteten kvenene.
Eksemplene jeg har gått gjennom gjelder dokumentasjon av nye minoriteter, men
det er grunn til å tro at de kan ses som representative for situasjonen for
bevaring av privatarkiver og dokumentasjon av samfunnssektorer i vårt samfunn
der materiale fra det offentlige har fått en svært dominerende plass så å si
uavhengig av bevaringsverdi. Skal vi bøte på denne
situasjonen, må fokus for vår bevaringspolitikk radikalt endres og mer
ressurser kanaliseres inn i privatarkiv- og dokumentasjonsarbeid. Aktiv arkivformidling
og medvirkning fra privatarkivskaperne vil være nødvendig for å få muligheten
til å bevare en større andel av privatarkivene. Men vi bør også etablere en
forskningsagenda for å bedre arkivarprofesjonens evne til å dokumentere
samfunnet med utgangspunkt i sammenhengende dokumentasjonsplaner for
samfunnssektorer, slik Helen Samuels har framholdt. Først da legger vi
grunnlaget for å få en felles integrert samfunnshukommelse som vil gi
relevant samfunnsdokumentasjon som grunnlag for rettigheter, forskning,
historieforståelse, synliggjøring, identitetsdanning og opplevelser og en
bedre sammenheng mellom arkivlovens formålsparagraf og virkemidler for
privatarkivfeltet. • Fakta «På mange måtar er dei offentlege arkiva ein garantist
for at det finst dokumentasjon om alle nordmenn.
Likevel er det enkelte grupper som lett blir usynlege
i dei offentlege arkiva,
ved at dei sjølve ikkje
kjem til orde med si eiga historie. Det er sett i verk tiltak for å bevare
slike arkiv. Oslo byarkiv ønskjer
å gi dei nye minoritetane
ein rettmessig plass i arkivet, utvikle eit betre tilbod til innvandrarar og minoriteter og formidle deira historie til alle. Byarkivet har til no teke vare på 26 privatarkiv frå nye minoritetar. Det vil medverke til å gjere aktivitetar, identitet,
behov og problem synlege, og det vil komplettere
det offentlege arkivmaterialet som allereie finst.» Stortingsmelding
10 – 2011/2012 «Kultur, inkludering og deltaking», kap.
5.5 Kilder Innvandreretaten
(Innvandrerkontoret under Sosialrådmannen) 1983-1987, Innvandrerorganisasjoner Innvandreretaten,
467.21 A, Innvandrerorganisasjoner Flyktning- og
innvandreretaten, 1994-1996 Gambisk forening Fremmedarbeiderforeningen Pakistan
Norwegian Welfare Organisation
Norway Pakistan Workers Welfare Union Pakistan Advisory Council All Pakistani Workers Organisation in Norway Bazm-e-Ahbab-e Pakistan,
Norway Soofi, Muhammad Anwar Islamabad/Rawalpindi Welfare Society Norway MiRA-senteret Damini House of Culture Nordic Black Theatre Frauentreff Oslos
multikulturelle arkiver, prosjektarkiv, gjestebok fra utstillingen Spor etter oss Samlingen
«Mangfoldige stemmer, intervjudokumentasjon», Intervju med M.
A. Soofi tatt opp 17. februar 2006 i Oslo byarkiv Opplandsarkivet,
Maihaugen, Ahmed, Nasih
Raof Kommunal-
og regionaldepartementet, Kommunal- og arbeidsdepartementet, Innvandrersekretariatets/Innvandreravdelingens
materiale om og korrespondanse med Fremmedarbeiderforeningen 1974-1987, arkivkode 553.1
og 141 S kap. 531. Litteratur og trykte
kilder Booms, Hans (1991-92): «Überlieferungsbildung: Keeping Archives
as a Social and Political Activity». I: Archivaria 33, the
journal of the Association of Canadian Archivists (ACA). Lest på: http://journals.sfu.ca/archivar/index.php/archivaria/issue/view/392 Khan,
Ayesha Iqbal (2007): «Virsa
– overleveringer». I: Spor etter oss.
Røde, Gro red. Oslo: Oslo byarkiv 2007 Maliniemi, Kaisa (2010): Hva arkivene skjulte. En undersøkelse av
kvensk og samisk i offentlige arkiver i Kistrand (Porsanger) og Nordreisa
1865 – 1948, Oslo: ABM-media. O’Toole, James (2008): «On the Idea of Uniqueness».
I:
Archives & Social Studies: A Journal of Interdisciplinary Research Vol. 2, no. 2 Røsjø,
Ellen (2012): «Majoritets- og minoritetsperspektiv i arkivbevaring». I: Tidsskriftet
Arkiv. Lest
på: http://www.tidsskriftetarkiv.no/index.php?option=com_ content&task=view&id=43&Itemid=1 Samuels, Helen W. (1991-92): «Improving Our
Disposition: Documentation Strategy». I: Archivaria 33, the journal of the Association of Canadian
Archivists (ACA). Lest
på: http://journals.sfu.ca/archivar/index.php/archivaria/issue/view/392 TOBIAS 1/2012 |