Fattigdom i et moderne velstandssamfunn
På noen måter var
det nok enklere å studere fattigdommen på 1800-tallet enn tilfellet er i dag.
Fattigdommen den gang var av en slik art at forskeren, eller folk for øvrig,
som regel kunne se om en person var fattig eller ikke. Fattigdom kom til
uttrykk gjennom materiell nød, som dårlig boligstandard, få materielle
eiendeler og fattigslig klesdrakt. Tekst: Tone Fløtten På
midten av 1800-tallet gjennomførte Eilert Sundt de første vitenskapelige
kartleggingene av fattigdom i Norge. I sine tidligste studier konsentrerte
Sundt seg om leveforholdene til den fattige delen av befolkningen i Oslo. I
boka Om Piperviken og Ruseløkkbakken beskriver han
hvordan han og hans medhjelper gjennom husbesøk ikke bare skaffet seg en
oversikt over hvordan de fattige bodde. Hadde de bord og stoler, var sengene
oppredd, fantes det klokker og speil på veggene og var det nok utstyr på
kjøkkenet? Gjennom denne oversikten kunne han så dele inn de fattige etter om
de bodde «godt, tålelig eller slet». Når Sundt på 1870-tallet gjennomførte
studien av fattigforholdene i Christiania, gikk han enda mer systematisk til
verks. Hensikten var ikke nå å få kunnskap om hvordan de fattige hadde det,
men å lage en oversikt over omfanget av fattigdom. Gjennom å sammenstille
informasjon fra ulike offentlige registre kunne han anslå hvor stor
fattigbefolkningen var, og hvilke grupper som utgjorde denne befolkningen.
Den norske fattigdommen anno 2012 er vanskeligere å gripe. Fattigdom forstås
på en annen måte enn på Sundts tid, og fattigdommen er langt mindre åpenbar.
De færreste av dem som i dag defineres som fattige har så dårlige materielle
levekår at det er mulig å identifisere dem kun ved øyesyn. Uklarheten
om hva fattigdom egentlig er, har medført både en akademisk og en offentlig
debatt om hvordan fattigdommen skal defineres og avgrenses. I det følgende
diskuteres den moderne forståelsen av fattigdom og det gis eksempler på
hvordan dagens norske fattigdom arter seg. Fra absolutt til
relativ fattigdomsforståelse Når
begrepet fattigdom benyttes har nok de fleste, også i dag, en umiddelbar
assosiasjon til en tilstand preget av stor materiell nød. Vi tenker på sult,
hjemløshet og fattigslige klær; altså en fattigdom som minner om den som var
vanlig da Sundt gjennomførte sine undersøkelser. Lenge etter Sundts tid var
da også fattigdomsforskningen preget av en slik fattigdomsforståelse.
Forskerne tok utgangspunkt i hva som var et fysiologisk eksistensminimum, og
de som ikke hadde ressurser til å opprettholde dette minimale forbruket kunne
defineres som fattige. Dette kalles en absolutt fattigdomsforståelse. På
midten av forrige århundre ble det imidlertid tydelig at en god del mennesker
hang etter i velstandsutviklingen, selv om de ikke kunne sies å leve i dyp
materiell nød. De hadde tak over hodet, klær på kroppen og mat på bordet, men
de manglet de nødvendige ressursene til å delta i samfunnslivet på en
fullverdig måte. Det var i første rekke den britiske forskeren Peter Townsend som på 1970-tallet tok til orde for å kvitte seg
med den absolutte fattigdomsdefinsjonen. Han
argumenterte for at fattigdom ikke utelukkende kan knyttes til det å ha
knapphet på ressurser som er nødvendige for å overleve fysisk. Man må også ha
tilstrekkelig ressurser til å kunne overleve sosialt. I følge Townsend er fattigdom et sosialt fenomen som må forstås i
sammenheng med det generelle velstandsnivået i det samfunnet man lever i.
Fattigdom må defineres ut fra hva slags ressurser som er nødvendig for å
kunne delta i samfunnets aktiviteter og ha mulighet til å ha den
levestandarden som er vanlig. Townsends forståelse
av fattigdom kalles en relativ fattigdomsdefinisjon. Og det er denne
definisjonen av fattigdom som benyttes i fattigdomsforskningen i de aller
fleste velstående samfunn i dag, herunder i Norge. Hvordan avgrense
fattigdom? Ved
å skifte fokus fra en absolutt til en relativ fattigdomsdefinisjon endres
fattigdomsbegrepet fra å være en beskrivelse av ekstrem materiell nød, til å
være et begrep som også omfatter sosial deltakelse. I tillegg endres
forståelsen av fattigdom fra å være et fenomen som er (nokså) uavhengig av
tid og sted, til å være et fenomen knyttet til det samfunnet og den tiden man
lever i. Man er fattig fordi man mangler noe de fleste andre i samfunnet har.
Dette skiftet er ikke uproblematisk. Det er stor uenighet om hvilke mangler
som er de viktigste og hvor store disse manglene må være før det er riktig å
kalle noen for fattige. Noen mener det er best å ta utgangspunkt i faktiske
levekår for å skille de fattige fra de ikke-fattige, mens andre mener det er
best å ta utgangspunkt i hvilke økonomiske ressurser en person har til
rådighet. Det er styrker og svakheter ved begge disse tilnærmingene. Dersom
man velger å ta utgangspunkt i levekår må man for det første avklare hvilke
levekårsgoder en person må ha. Skal alle ha vaskemaskin, en daglig avis eller
mulighet til å invitere venner på et måltid? Eller er det viktigst å ha
telefon, sykkel eller PC? Listen over levekårsgoder som de fleste av oss vil
anse som nødvendige for å leve et liv fritt for fattigdom er lang, og det er
ikke opplagt hvilke av disse godene som skal settes opp på en liste for
absolutt nødvendige levekårsgoder. For det andre må man avklare hvor mange av
godene man kan mangle, eller hvor lenge man kan mangle dem, før man skal
benevnes som fattig. For det tredje står man i fare for å overse individenes
valgfrihet. Hvis en familie mangler vaskemaskin eller telefon, PC eller TV,
kan dette skyldes prioriteringer de gjør, ikke nødvendigvis mangel på
økonomiske ressurser, og er det da riktig å definere levekårsmanglene som
fattigdom? For
å unngå å måtte gjøre subjektive vurderinger av hvilke konkrete levekårsgoder
som er nødvendige for å ha en god nok levestandard til ikke å kalles fattig,
kan fattigdom heller vurderes ut fra et husholds økonomiske situasjon. De som
karakteriseres som fattige er da de som har betydelig lavere inntekt (eller
totale økonomiske ressurser) enn resten av befolkningen. Opplysninger om en
husholdnings økonomiske ressurser forteller oss ikke hva slags levekår
husholdningen faktisk har, men de antyder hva slags levekår det er rimelig å
anta at husholdningen har mulighet til å ha. Inntekten blir en proxy på levestandarden. Ved
å velge økonomisk situasjon som en indikator på fattigdom unngår man dermed
noen problemer, men man får noen andre. Også ved bruk av et økonomisk
fattigdomsmål må man finne en grense mellom fattigdom og ikke-fattigdom, det
vil si at man må finne et inntektsnivå som skiller fattige fra ikke-fattige.
En kan heller ikke se bort fra spørsmålet om hvorvidt inntektsnivået til en
husholdning er et resultat av valg husholdningen har gjort. Uansett
om man velger å avgrense fattigdom som dårlige levekår eller lav inntekt står
man dessuten overfor utfordringen med å finne en fattigdomsgrense som
oppfattes som rimelig både av befolkningen og av myndighetene. Hensikten med
et fattigdomsmål er jo å lage et skille mellom dem som antas å klare seg fint
selv, og dem som ikke klarer seg selv og derfor har behov for en eller annen
hjelp fra fellesskapet. Fattigdomsbegrepet og fattigdomsgrensen må derfor ha
allmenn og politisk legitimitet. Eksemplene
ovenfor illustrerer at man står overfor mange dilemmaer når man skal finne
det fattigdomsmålet det er mest relevant å benytte i analyser av den moderne
norske fattigdommen. I jakten på det mest effektive fattigdomsmålet er det
viktig å innse at det ikke finnes noe fattigdomsmål som ikke har slike
utfordringer og dilemmaer knyttet til seg. Hva som skal defineres som
fattigdom vil alltid være normativt; det finnes ikke noe slikt som en sann
fattigdom. Og med denne erkjennelsen i bunnen, har de fleste vestlige land,
og de fleste vestlige fattigdomsforskere, bestemt seg for at det beste
utgangspunktet for å få grep om fattigdommen i de moderne
velstandssamfunnene, er å ta utgangspunkt i et inntektsmål. De husholdningene
som har betydelig lavere inntekt enn det som er vanlig i samfunnet regnes som
fattige. Som regel settes fattigdomsgrensen ved femti eller seksti prosent av
det typiske inntektsnivået (medianinntekten). Hvordan ser den
norske fattigdommen ut? Hvis
vi legger et slikt relativt inntektsmål til grunn for de norske
fattigdomsanalysene, vil vi for det første se at det er færre fattige i Norge
enn de fleste andre vestlige land. Hvis vi for eksempel benytter EUs «risiko
for fattigdomsmål» (inntekt under 60 prosent av medianinntekten), viser
beregninger fra Statistisk Sentralbyrå at om lag 11-12 prosent av den norske
befolkningen har hatt inntekt under denne grensen de siste årene.
Gjennomsnittet for alle EU-landene er 17 prosent, mens enkelte øst-europeiske
land har fattigdomsandeler på mellom 20 og 25 prosent. Statistikk
fra Statistisk Sentralbyrå viser også at noen grupper har mye større
fattigdomsrisiko enn andre. For eksempel står nesten halvparten av dem som
mottar sosialhjelp eller kvalifiseringsstønad i risiko for å bli fattige, og
det samme gjelder fire av ti langtidsledige. Også innvandrerbefolkningen er
utsatt. Nesten en tredel av alle innvandrere er i risikogruppen, og det er
særlig flyktninger og innvandrere fra ikke-vestlige land som har høy risiko
for å bli fattige. De siste to gruppene som bør nevnes er eneforsørgere og
alders-/uførepensjonister. Fattigdomsrisikoen blant eneforsørgere er
fremdeles høyere enn befolkningen ellers. En av fem eneforsørgere havner i
denne gruppa. Alders-
og uførepensjonister har ikke spesielt høy fattigdomsrisiko hvis man ser
gruppene under ett. Men avgrenser vi oss til å se på de enslige
minstepensjonistene er fattigdomsrisikoen høy, i alle fall når EUs mål for
«risiko for fattigdom» legges til grunn. I følge Statistisk sentralbyrå
havner mer enn 70 prosent av enslige alderspensjonister med minstepensjon
under denne grensa i 2010, mens det samme gjelder 50 prosent av aleneboende
uførepensjonister. Disse tallene illustrerer svært tydelig utfordringene med
å finne et fattigdomsmål som har allmenn og politisk legitimitet. Nivået på
pensjonene fastsettes av landets folkevalgte, og det er vel de færreste av
dem som mener at de laveste pensjonsnivåene kan karakteriseres som
fattigdomsinntekter. Rent statistisk ligger imidlertid disse pensjonsnivåene
noe under 60 prosent av medianinntekten, og dermed vil minstepensjonistene i
statistisk sammenheng befinne seg i den gruppa som antas å være i risiko for
å bli fattige. Hadde vi i stedet valgt å sette fattigdomsgrensa ved 50
prosent av medianinntekten (som også er vanlig), ville bare åtte-ni prosent
av de aleneboende alders-/uførepensjonistene med minstepensjon falt under
denne grensen. For
det tredje viser studier fra blant annet Fafo og
NOVA, at levekårene til de som karakteriseres som fattige, eller i risiko for
å være fattige, ikke alltid skiller seg markant fra levekårene til resten av
befolkningen. I gjennomsnitt har riktignok de med lavest inntekt noe
dårligere materielle og sosiale levekår enn andre, men det er store
variasjoner innad i lavinntektsgruppa, og det er mange som ikke utmerker seg
med å ha spesielt få forbruksgoder eller som ser ut til å stå utenfor det
sosiale livet. En annen illustrasjon på akkurat dette fenomenet er de mange
analysene som viser at det ikke er full overlapp mellom ulike fattigdomsmål.
Mange av de inntektsfattige er for eksempel ikke samtidig levekårsfattige,
mange av sosialhjelpsmottakerne er ikke samtidig inntektsfattige, og mange av
de som selv karakteriserer seg som fattige har ikke inntekt under
fattigdomsgrensen. Den gamle og den
nye fattigdommen Mangelen
på overlapp mellom fattigdomsmål gjør at den moderne fattigdommen skiller seg
ganske ettertrykkelig fra fattigdomsbeskrivelsene fra tidligere tider. Det
var nok ikke vanlig på Eilert Sundts tid at man ble definert som fattig ut
fra manglende økonomiske ressurser, samtidig som man hadde mange av de samme
forbruksgodene som den ikke-fattige delen av befolkningen. Ser
vi bort fra denne åpenbare forskjellen, er det mange likheter i beskrivelse
av fattigdommen. Særlig gjelder dette årsakene til fattigdom. Dagens
fattigdom rammer i hovedsak personer som står utenfor arbeidslivet, og som
tidligere er årsaken til at folk står utenfor arbeidslivet ofte dårlig fysisk
eller psykisk helse. Som før er dessuten eneforsørgere mer fattigdomsutsatt
enn andre. Én viktig forskjell fra tidligere tider er at fattigdommen for de
fleste er et forbigående fenomen. Det er mange ordninger og tiltak som bidrar
til dette. For eksempel overføringer som bidrar til å løfte folk over
fattigdomsgrensen, eller tiltak som bidrar til å få folk i jobb og dermed bli
selvforsørget. Hovedpoenget med den moderne velferdsstaten har jo nettopp
vært å bekjempe fattigdom. En
annen forskjell er situasjonen til de eldre. Som tidligere nevnt, havner
mange enslige minstepensjonister under EUs grense for risiko for fattigdom,
men for alderspensjonister generelt er ikke fattigdomsrisikoen stor. Dette
skyldes selvfølgelig at det norske pensjonssystemet demmer opp mot fattigdom.
En
tredje forskjell er den store risikoen for fattigdom i deler av innvandrerbefolkningen.
Som for majoritetsbefolkningen er denne fattigdomsrisikoen knyttet til mangel
på arbeid, men for mange av innvandrerne som står utenfor arbeidslivet, er
ikke dårlig fysisk eller psykisk helse nødvendigvis årsaken. Også mange
friske innvandrere står utenfor arbeidslivet: De mangler ønsket kompetanse,
de snakker ikke (godt nok) norsk, de får ikke jobb, eller fordi de av
kulturelle årsaker ikke vil jobbe. Dette siste er særlig situasjonen for
kvinner med barn i enkelte innvandrergrupper. Dersom
det er kulturelle årsaker til at sysselsettingen er svært lav i noen grupper,
melder det seg straks et spørsmål om den fattigdommen som følger av dette er
noe som fellesskapet skal bekymre seg for. Det er ikke gitt at det anses som
legitimt å bøte på fattigdom med offentlige overføringer dersom årsaken til
fattigdom dels ligger i individuelle (eller familiære) valg. Allikevel er det
vanskelig å avgjøre hva som er valg og hva som er mangel på muligheter.
Dessuten kan det også hevdes at for mange av dem som sliter med fattigdom har
valg, et eller annet sted i livsløpet, vært med på å bestemme hva slags
situasjon de har havnet i, og det er problematisk å avgjøre hvilke
individuelle valg som eventuelt skal medføre at det offentlige ikke skal trå
støttende til. Mekanismene som fører til fattigdom i dagens samfunn er dermed
delvis de samme som de alltid har vært, og delvis kommer nye til. Dette betyr
at myndighetene må håndtere både gamle og nye årsaker til fattigdom gjennom
politikk og tiltak. Med et fattigdomsbegrep som ikke nødvendigvis oppfattes
som legitimt av alle, medfører dette utfordringer også for
fattigdomspolitikkens legitimitet. • Fakta I forbindelse med
det pågående prosjektet «Når endene ikke møtes. Fattigdom før og nå», har
Oslo byarkiv og =Oslo inngått samarbeid om et
fotodokumentasjonsprosjekt. =Oslo er et
talerør for vanskeligstilte og sosialt utstøtte, som selger magasinet med
samme navn på gata i Oslo. Overskuddet av salget går tilbake til selgerne
selv. Rusmisbrukere er =Oslos største brukergruppe. I fotoprosjektet
har fire av =Oslos selgere fotografert og dokumentert sin hverdag, som mange
ganger kan være tøff. Litteratur og
trykte kilder Fløtten, Tone (2003): "Hvordan har de fattige det?"
I: Samfunnsspeilet 6/2003, Oslo/Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå Fløtten, Tone (2006):
Poverty and Social Exclusion – Two Sides of the Same Coin? A Comparative
Study of Norway and Estonia. Fafo-rapport 487.
Oslo: Fafo Fløtten, Tone og Axel
West Pedersen (2008): «Fattigdom
som mangel på sosialt aksepterte levekår» I: Fattigdommens dynamikk: perspektiver på marginalisering i det norske
samfunnet. Ivan Harsløf og Sissel Seim (red.):
Oslo: Universitetsforlaget. Sandbæk,
Mona (red.) (2008): Barns levekår.
Familiens inntekt og barns levekår over tid. NOVA Rapport 7/2008. Oslo:
NOVA Statistisk
sentralbyrå (2012): http://www.ssb.no/inntind/ Sundt,
Eilert (1858): Om Piberviken
og Ruseløkbakken. Christiania: Selskabet for Folkeoplysningens
Fremme Sundt,
Eilert (1870): Om Fattigforholdene i
Christiania. Christiania: J. Chr. Gundersens Bogtrykkeri Townsend, Peter (1979): Poverty in the United Kingdom: a survey of household resources and
standards of living, Harmondsworth: Penguin
Books TOBIAS 1/2012 |