NS-regimet, Oslo fattigvesen og romanifolket under 2. Verdenskrig
«En endelig løsning av taterplagen»
Initiativet til å
ta opp spørsmålet om å opprette konsentrasjonsleire
for romanifolk i Norge kom fra en ivrig sosialfullmektig fra Oslo
fattigvesen, Frithjof Krag. Tekst: Johanne
Bergkvist og Kai-Samuel Vigardt Sitat: «–hensikten er,
så snart en bedre oversikt foreligger, å få en endelig løsning av
taterplagen, slik at man blir kvitt dette spørsmålet og får det løst, omtrent
slik som jødespørsmålet er blitt det.» Politiminister
Jonas Lie, 10. juli 1943 Da
Norge ble okkupert i 1940 ble det drevet aktiv assimileringspolitikk og
tvangstiltak mot norske reisende, i hovedsak av den private stiftelsen Norsk
Misjon Blant Hjemløses oversyn. Norske rom – eller sigøynere – var allerede
utvist og deportert til Tyskland i 1934. Da nazistenes «endelige løsning på
det jødiske problem» ble vedtatt ved Wannsee-konferansen
i 1942 var allerede mange romanifolk internert over hele Europa. Snart
eskalerte den systematiske utryddelsespolitikken mot både jøder og
romanifolk. En av pådriverne for den nazistiske «taterpolitikken»
i Norge var sosialfullmektig Frithjof Krag fra Oslo fattigvesen. Han ønsket
en ledende rolle i Norge og dro under krigen veksler på sitt arbeid i
Fattigvesenet både i utformingen av interneringspolitikken og kjennskapen til
de reisendes slekter, kultur og språk. Krag
var ansatt i Forsorgsvesenet fram til han i april 1944 ble personalsjef ved
Arbeidskontoret i Oslo. Her ble han ansatt av ordføreren for å renske opp de
ansattes sabotasje mot utskrivingen av arbeidskraft til den tyske
okkupasjonsmakten. Krag var både NS-medlem og frontkjemper. I mellomkrigstida
arbeidet han som journalist i den høyreorienterte avisa Tidens Tegn, som da
var nært knyttet til Fedrelandslaget. Han er omtalt av både historiker Per
Haave og etnolog Thor Gotaas, og er kjent som en anonym sosialfullmektig i
Ted Hanisch´ bidrag til internasjonal holocaust-litteratur. I
arkivet etter Fattigvesenet finner vi få spor av denne skremmende rollen til
det sosiale apparatet under det nazistiske styret. Som så mye annet fra
krigens dager er kopibøkene mellom desember 1940 og april 1948 tapt, og
klientregisteret kun bevart frem til 1939. Men i tillegg til de enkelte
bruddstykkene i kommunes egen Granskingskommisjon etter krigen, finner vi en
verdifull samling korrespondanse fra krigen bevart i arkivene etter Norsk
Misjon blant hjemløse og de ulike departementene. Ved flere anledninger
dukker Oslo fattigvesens brevhode opp med sosialfullmektig Frithjof Krags
signatur. I Byarkivet finnes kildekopier i Kai-Samuel Vigardts
privatarkiv. Gryende
rasehygiene Våren
1943 tok sosialfullmektig Frithjof Krag til orde for å internere og «opplære»
alle landets omstreifere. I brev til sikkerhetspolitiet ved generalmajor
Møystad 6. mars 1943 skrev han at målet var å samle alle, for så å sende dem
ut av landet. Krag hadde allerede bedt om permisjon fra Fattigvesenet for
selv å «faa ta aktiv del i
denne utrensningsprosess mot tatrene». Han mente han ville være «til
uvurderlig hjelp idet jeg behersker romanispråket, kjenner tatrenes
livsførsel, deres seder og skikker etc.» Han lovet derfor å lage ferdig en
liste over «divere taterslekters ’romani-navn’ som:
Stor-Johansfolket, Sensmofolket,
Trondhjemerne, Ludvigsguttene,
Rosen (Rossfamilien), Brunene
(fra Toten)». Kunnskapen om reisende slekters kultur og språk er det
sannsynlig at Krag hadde plukket opp fra sitt arbeid i Oslo fattigvesen. På
vegne av Fattigvesenets inspektorat skrev han noen dager senere til
politiinspektør Wiermyhr i Sivilavdelingen med forslag om å registrere «en
hver myndig romaniperson» med henvisning til
familie på samme måte som Fattigvesenet registrerte sitt klientell. Med en
slik registrering kunne man «gruppere romaniene etter slektene til bruk for
en større utredning av taterspørsmålet i det hele». Krag
mente Johan Scharffenberg kunne være til stor hjelp og la ved hele hans
artikkelserie «Omstreiferondet» fra Arbeiderbladet 1930. Artiklene var basert
på Scharffenbergs undersøkelser som lege ved tvangsarbeidsanstalten og
Botsfengselet. I disse artiklene gjennomgikk han i detalj de ulike reisende
slektene og vurderte både deres rasemesssige og
kriminalhistoriske sammensetning. Tiltakene han foreslo mot det
han så som nedarvet streifelyst, var internering og sterilisering. Historiker
Espen Søbye beskriver hvordan Scharffenberg i hele mellomkrigstida var en av
pådriverne for sterilisering og andre arvehygieniske tiltak mot reisende, men
at han likevel tok et anti-nazistisk standpunkt under krigen. Det er
bakgrunnen for at Krag noe resignert legger til i brevet til
sikkerhetspolitiet at Scharffenbergs «notater er vel neppe tilgjengelig for
oss». Derimot
var Norsk Misjon Blant Hjemløse åpne for samarbeid med nazistene.
Generalsekretær i Misjonen, Oscar Lyngstad, fikk også gjennomslag for sine
forslag om innstramming av både Løsgjengerloven, Handelslovens bestemmelser
om omførselshandel og Vergerådsloven for å få strengere politikk mot
omreisende grupper i krigsårene. Steriliseringsloven hadde blitt vedtatt
allerede i 1934 og ledelsen i Norsk Misjon Blant Hjemløse var aktive
pådrivere for tvangsmessige steriliseringer av reisende også flere tiår etter
krigen. I tillegg til den allerede utførte registreringen fra 1930-tallet av
reisende, mente Krag det måtte hentes opplysninger fra ulike
fengselsprotokoller, Opstad arbeidsanstalt, «drankerhjemmene» og
oppdragelsesanstaltene for å få rettferdige avgjørelser. Men han vil gjerne diskutere
dette videre med politiinspektøren, for hva skulle skje med de som hadde
blandet opphav: «hva med 1/2 og 1/4 tatrene? Sålenge
1/2 og 1/4 jødene ikke er eksportert kan en vel ikke forsvare å sende
delvis-tatrene ut av landet heller?» Til Polen eller
konsentrasjonsleir hjemme? I
NS-avisa Fritt Folk skrev Krag allerede 23. mars 1943 om behovet for arbeidsleire for reisende med tittelen
«Omstreiferproblemet må no løses». Målet var da en
interneringsleir for 500 enslige og 200 familier: «I dag må det være slutt
med å sy puter under taterne og deres følelser (…) Vi nøkternt tenkende
norske germanere må skjære tvers gjennom alt det sentimentalt-romantiske tull
misjonsmenneskene har spunnet om ordene: tater, splint, omstreifer, heimløs
og sette ‘vandringsfolket’ på deres riktige plass: nest etter jødene de
største snylterne landet vårt i århundrer har hatt å dra på!» 31.
mars samme år mottok sjef for Politidepartementet et usignert brev der det
kom fram at sjefen for sikkerhetspolitiet, generalmajor Møystad, hadde tatt
til orde for å samle og eksportere alle norske sigøynere og omstreifere og
sende dem til Polen. Men brevskriveren stilte spørsmål ved om dette var
gjennomførbart da løsningen var avhengig av om tyskerne ville ta dem imot:
«Selv om det bare gjaldt de egentlige sigøynere har jeg personlig liten tro
på denne løsning, og vi må nok forberede oss på å løse problemet her hjemme». Ministerpresident
Quisling var også interessert i tiltak mot reisende. Han skrev til
Justisminister Riisnæs 22. juni 1943 at han på sine reiser stadig møtte
taterfølger på landeveien og at det nå var «all grunn til å ta opp
taterspørsmålet i hele sin bredde, også ut fra et rasehygienisk synspunkt». Nå
ble det satt fart på saken og allerede 30. juni 1943 ble de framsatt et
forslag om en lov om særskilt obligatorisk registrering av «omstreiferne».
Det ble bedt om råd fra det svenske politidepartementet. Den svenske Socialstyrelsen svarte at de registrerte alle sigøynere
og planla et sentralregister over alle løsgjengere, men at registreringen av
«tattare» bød på problemer, da det «för närvarande icke synes vara möjligt att
objektivt definera begrepet tattare
och at avgränsa detta befolkningsskikt från övriga invånare» (Brev fra Kungl. Socialstyrelsen, Utredningsbyrån
7. juli 1943). Et slikt problem syntes tydeligvis ikke de norske myndighetene
at de støtte på og både Misjonen og Scharffenberg hadde klart definert hvem
de norske reisende var ned til detaljerte slektstrær. Misjonens
generalsekretær Ingvald B. Carlsen definerte i 1933 at «omstreifere i
egentlig forstand» var noe annet enn en norsk løsgjenger på grunn av sitt
«innslag av fremmede elementer, vesentlig av sigøyenere,
men også andre utenlandske omstreifere». Norske førkrigsmyndigheters, og
særlig Norsk Misjon Blant Hjemløses arbeid fra oppstarten som Foreningen til
motarbeidelse av omstreifervesenet i 1897, likner mer enn det svenske
eksemplet på den tyske «Reichszentrale zur Bekämpfung der Zigeunerplage» fra 1936, men med røtter tilbake til
slutten av 1800-tallet og den før-nazistiske lovgivningen. Krag
foreslo en særskilt interneringsleir i et brev til minister Lie den 9. juli
1943. Allerede dagen etter skrev Lie til SIPO og viste der til drøftingen av
spørsmålet i regjeringen 8. juli. Her hadde han fått Quislings prinsipielle
tilslutning til en opprettelse av en særskilt arbeidsleir under bevoktning,
hvor alle «omstreifere av taterblod» som kunne defineres som vaneforbrytere
skulle anbringes. Videre skulle reisendes hester og husbåter inndras, en
«rasemessig» undersøkelse skulle gjennomføres av alle «omstreifere» og
«fanter med forbrytersk arvestoff» skulle steriliseres. Ifølge Lie var disse
tiltakene bare starten: «Første del av felttoget vender seg altså mot
‘vaneforbryterne’ blant dem, men hensikten er, så snart en bedre oversikt
foreligger, å få en endelig løsning av taterplagen, slik at man blir kvitt
dette spørsmålet og får det løst, omtrent slik som jødespørsmålet er blitt
det.» Erfaringer fra
Oslo fattigvesen I
den omfattende Granskingskommisjonen i Oslo kommune 1945-1946 finner vi spor
etter den generelle nazifiseringen av Oslo fattigvesen. I 1942 ble det
utarbeidet nye retningslinjer for Fattigvesenet. Her ble det fremhevet et
behov for å registrere fattighjelpsmottakere som ble betegnet som «asosiale»;
dette være delvis arbeidsudyktige hovedpersoner, hovedpersoner som hadde vært
understøttet i kortere perioder mellom jobber og voksne hjemmeboende som ikke
hadde fast arbeid. Målet var å få disse «ustadige» personer som i stor
utstrekning fører en ukontrollert tilværelse i fast arbeid. Tankegangen
kjenner vi igjen fra Løsgjengerlovens bestemmelser og Fattigvesenets harde
linje mot arbeidsløse i mellomkrigsåra, men bruken av begrepet asosial
varsler om det nazistiske tankesettet om de samfunnsskadelige og truende
individene som de arbeidsføre fattige og ulydige representerte. Høsten
1943 la Frithjof Krag fram nye og mer detaljerte planer om en
tvangsarbeidsleir «for folk av tater-ett og vaneforbrytere». Selve
planutkastet er kalt «Forslag Interneringsleir romanisæler (tater) og
vaneforbrytere» og signert av Krag 15. oktober 1943. Leiren skulle ha
kapasitet til 300 familier, det vil si 300 par og 1200 barn, og ligge i
nærheten av Grong eller Skorova gruver i Trøndelag.
Her skulle folk interneres i minst to år og planen var at mange av de
internerte skulle ha et livslangt opphold her. Alle forseelser skulle
straffes hardt og gjerne med pryl og annen korporlig straff for å hindre
«oppsetsighet og moralsk utskeielse». Driften skulle finansieres av inntektene
ved tvangsarbeidet og bortleiing av kvinner og barn til dagarbeid på
omliggende gårder. Leiren skulle ifølge Krag huse de verste, det ville si
«dem som framleis med sin familie reker langs landevegene våre eller ved båt
farter om ute i skjærgården ernærende seg ved alleslags
tyverier, bedragerier, ulovlig omførselshandel etc. de knivstikk, ran, missbruk av rusdrikk o.s.v. som
alltid følger i disse karers kjølevann, må de alle kunne behandles etter lov
om vaneforbrytere.» I
følgebrevet til minister Lie i Politidepartementet 5. november 1943 beskrev
Krag hvordan formeningen om hva de reisende kostet samfunnet hadde utspring i
arbeidet i Oslo fattigvesen: «For noen dager siden faldt
det i min lodd som fullmektig i Oslo Fattigvesen å undersøke hva en bestemt
familie her i byen hadde fått i stønad innom rammen av
de siste 10 år. Jeg kom til en direkte kontant stønadssum på over 29.000,- dette
brakte tankene inn på romani- tater-problemet og hva disse karer framleis
koster stat og kommune.» I
planleggingen av leiren mente han at fattighjelpssatsene fra Oslo fattigvesen
kunne legges til grunn for å beregne kostnadene for fangene, noe som ble
billigere enn satsene nazistene hadde satt for interneringsleire
generelt: «Utgiftene ved de internertes forpleining (underbringelse) er jeg
kommet fram til etter Oslo fattigvesens satser til understøttelse her i
byen. Etter siste forhøielse
får en familie bestående av mann, hustru og to mindreårige barn her i Oslo
ca. 47,50 pr. uke i stønad. (Husleie, lys og brenne er tatt med i dette
beløp.) Etter den sats – 2,50 pr voksen person pr. løpende dag, 2 barn = 1
voksen – jeg har kalkulert med, koster samme familie leiren 52,50. Kontorsjef
Ludvigsen i Landsledelsen som administrerer Leirorganisasjonen har meddelt meg at en der kalkulerer med et beløp på kr. 2,75
i ‘Unterkunft’ pr. mann pr. løpende dag.-» Politiminister
Lie avviste planene i denne omgang, «Dette er for lettvint» har han påført
brevet. I stedet skulle reisingen stoppes ved politikontroll. Men det varte
ikke lenge før saken var oppe igjen. Utryddelsen
forberedes Høsten
1944 ble NS-myndighetenes planer om tiltak mot reisende kraftig trappet opp.
I et ministermøte 12. oktober 1944 kom «taterspørsmålet» opp igjen, og en
komité med representanter fra politidepartementet, innenriksdepartementet og
sosialdepartementet ble satt ned. I perioden 3. november til 22. desember
1944 holdt de 14 møter. Komiteen hadde to hovedmål, nemlig å
«hindre omstreifingen blant de som nå streifer om»
og «gjennom seksualinngrep hindre at omstreiferslektene forplanter seg».
Arbeidet resulterte i to lovutkast, ett om «visse bestemmelser om
omstreifere» og ett om «Endring i lov nr. 1 av 23. juli 1943 til vern av
folkeætten». Den første fastsatte at det skulle opprettes et register over alle
«omstreifere» i landet og at alle som hadde «streifet på tatervis»
de siste 5 årene skulle melde seg for politiet. Ingen slike personer kunne
eie hest, båt eller motorvogn og Løsgjengerlovens § 7 og 8 skulle nå anvendes
på alle som «streifet om på tatervis» uavhengig om
personen ernærte seg på lovlig vis eller ikke. Brudd på loven kunne medføre
fengsel i inntil ett år. Det ble videre lagt fram forslag om en arbeidsleir
på Østlandet for 200 personer. Igjen underbygges ønsket om både internering
og seksualinngrep med Scharffenbergs undersøkelser og argumentasjon for
arvehygieniske tiltak mot reisende. Lovhjemmel
for utstrakt bruk av sterilisering ble slått fast i Lov nr. 1 til vern om
folkeætten. Her er sammenhengen i tiltak mot løsgjengeri, tigging, småkriminalitet,
alkoholmisbruk og rasehygiene mot romanifolk tett sammenvevd: «Enhver som
dømmes til fengselsstraff skal undersøkes med henblikk på seksualinngrep,
såfremt han viser utpregete asosiale tilbøyeligheter. Det samme gjelder
enhver overfor hvem påtalemyndigheten beslutter å anvende forføyning etter
lov om løsgjengeri, betleri og misbruk av berusningsmidler
m.v. av 5/3 – 1942, § 3 b – h eller § 20 såfremt
han viser utpreget asosiale tilbøyeligheter (...) Likeledes skal enhver som
påtreffes i ferd med å streife om på tatervis
undersøkes med henblikk på seksualinngrep.» De påtenkte seksualinngrepene var
kastrasjon for personer med «abnorm kjønnsdrift» og sterilisering for dem med
«forbrytersk arvestoff». Siste
påtegning i saksdokumentene ble gjort 10. mars 1945. Politidepartementet
ventet på klarsignal fra Innenriksministeriet, som sannsynligvis planla flere
endringer til Lov om folkeætten. Men disse forberedelsene til den endelige
løsningen for romanifolk også i Norge ble aldri fullført før frigjøringen i
mai 1945. Mange ubesvarte
spørsmål De
reisendes krigshistorie er i liten grad skrevet og mange spørsmål fortsatt
ubesvarte. Hvor langt kom egentlig nazistene i arbeidet med registreringen og
interneringen? Mange reisende forteller selv om hvor stor påkjenning
krigsårene var. Mange rømte til Sverige under
dramatiske omstendigheter. Flere eldre reisende forteller også om hyppige
arrestasjoner og at flere kjente forsvant under krigsårene. Flere reisende
satt på Grini og enkelte finner vi igjen i fangeregistre fra konsentrasjonsleire i Polen og Tyskland. Flere snakker om
barnehjemsbarna som forsvant. Fortellingene
om at reisende ble sendt til fangeleire i
Nord-Norge bekreftes av påtegninger på registerkort som finnes i arkiv etter
Falstad og Vollan fangeleir. Her kommer det fram av Gefangenbuch
B at flere norske reisende ble arrestert av norsk politi i Trøndelag i 1942
og 1943. De ble anholdt for «Landstreicherei» samt
arbeidsnekt og tyveri. Kortene ble merket «Zigeunerakte»
og i september 1943 ble de sendt videre til Mo i Rana. Razziaen hadde blitt
iverksatt av politipresident i Trondheim, Christian Lange. Han ble senere dømt
for landssvik, men interneringen av reisende var ikke ett av tiltalepunktene
mot ham. NS-regimet var på god vei mot å iverksette en utryddelsespolitikk
mot reisende. Målet var å løse taterspørsmålet
på samme vis som jødespørsmålet. I
Oslo kommunes granskingskommisjons undersøkelser etter krigen blir Frithjof
Krag beskrevet som en ivrig personforfølger. Han sluttet i sin stilling på
frigjøringsdagen 8. mai 1945 og ble formelt avskjediget 27. august 1945. Men
planene om utryddelsen av romanifolket var ikke en del av krigsoppgjøret. Det
kan skyldes at rase- og arvehygieniske tiltak mot romanifolk ikke var noe
nytt med den nazistiske okkupasjonen av Norge. Den
glidende overgangen mellom arve- og rasehygieniske tiltak både før og etter
krigen er påfallende. Allerede i 1934 kom den norske steriliseringsloven
etter flere års rasehygienisk diskusjon. Et forskningsprosjekt ved
Universitetet i Oslo viser at loven ble hyppig brukt fram til 1977 og at
flere hundre reisende kvinner ble sterilisert i denne perioden. I 1951 ble
reisende fratatt hestene slik at de skulle hindres i å reise. Den
systematiske bortsettingen av barn som hadde som mål å ødelegge de
mellommenneskelige båndene – og dermed kulturen – varte i helt fram til
1980-årene. Arbeidskolonien Svanviken ble først
lagt ned i 1989 samtidig som Misjonen ble vedtatt nedlagt. Historiker
Per Haave vektlegger i artikkelen «NS-regimets Taterpolitikk
- en minoritetspolitikk i utakt?» at det var en påfallende kontinuitet i
politikken mot de reisende med sammenfallende tiltak før, under og etter
krigen. Den store forskjellen var at under krigen kom det sosiale
hjelpeapparatet i bakgrunnen, mens kriminalpolitikk og rasehygiene ble de
bærende elementene. Men heller ikke dette var forbeholdt nazistene, men lå
til grunn for Misjonens arbeid på 1930-tallet. Misjonen tok heller ikke
avstand til NS-regimets «taterpolitikk», verken
under eller etter krigen. Helsingforskomiteen har kalt den norske politikken
mot reisende i store deler av 1900-tallet for et forsøk på folkemord. I
et intervju med reisende i Drammens Tidende august 2012 kommer krigen opp.
Svaret er klart: «Om det var vanskelig å være tater under krigen? Pøh ... den
eneste forskjellen etter frigjøringen var at forfølgerne byttet språk fra
tysk til norsk, sier en eldre mann ved campingvognen sin. De andre ler tørt.»
• Kilder Drammens Tidende, 20.08. 2012:
«De som reiser annerledes» Granskingskommisjonen
Oslo kommune, Personmapper
og kartotekkort 1945-1946 Riksarkivet, Norsk Misjon Blant Hjemløse, Diverse
omstreifere og sigøynere. Kildekopi i privatarkiv etter Kai-Samuel Vigardt. Riksarkivet, Tyske arkiver, SS-Strafgefangenlager
Falstad 1941 – 1945, Fangekartotekkort. Digital kopi fra Falstadsenteret. Samtaler
med eldre reisende i forbindelse med dokumentasjonsprosjektet Romanimanus rakrar
avri!. Statsarkivet
i Trondheim, Trondheim kretsfengsel, avd.
A, Straffeprotokoller 5.08.08, Gefangebuch B
1942-1944. Litteratur og
trykte kilder Bergkvist,
Johanne (2010): «Norske romer i nazistenes konsentrasjonsleire».
I: Tobias 2/2010. Oslo byarkiv Gotaas,
Thor (2000): Taterne. Livskampen og
eventyret. Andresen & Butenschøn Hanisch,
Ted (1976): Om sigøynerspørsmålet.
Undersøkelse av bakgrunnen for sosial konfrontasjon. Oslo: Institutt for samfunnsforskning/Institutt
for rettssosiologi Hanisch, Ted (2006): «Norway - The final solution is
planned». I: The final chapter. Gypsies
during the Second World War. Donald Kenrick (red.). University
of Hertfordshire Press Haave,
Per (2000): Sterilisering av tatere
1934 - 1977, En historisk undersøkelse av lov og praksis. Oslo: Norges
forskningsråd Haave,
Per (2006): «NS-regimets ‘taterpolitikk’ – en
minoritetspolitikk i utakt?». I: På
siden av rettsoppgjøret. Per Ole Johansen (red.). Oslo:
Unipub forlag Søbye,
Espen (2010): En mann fra forgangne
århundrer. Overlege Johan Scharffenbergs liv og virke 1869-1965. En arkivstudie. Oslo:
Oktober forlag TOBIAS 1/2012 |