|
Oslo – en
byggeplass mellom skogen og fjorden Oslo gjennomgår betydelige endringer i disse dager. Tidligere i
år kunne en utenlandsk besøkende til Oslo fortelle at han hadde
vært mange steder i verden, men aldri sett så mye heisekraner og
byggevirksomhet som her. Tekst: Line
Monica Grønvold Uten
å kvalifisere til Christianenser-foreningen, for dem med slekt fra
denne byen i flere generasjoner bakover, er jeg likevel i et klart mindretall
blant «innfødte» fra Oslo, og burde være lommekjent
i byen etter å ha vokst opp, bodd, studert og arbeidet her gjennom hele
mitt liv. Brått kjenner jeg likevel ikke byen like godt lenger. Oslo
transformeres i en slags «byggeboom». Trafikk oppe i dagen er for
full fart over i historien, og samtidig som trafikken legges om til
klaustrofobiske tunneler langt under bakken, blir bybildet forandret. En
annen desperat stakkar leter stadig mer forgjeves etter en vei utenom, trygt
oppe på bakkeplan. Over tunnelene blir byen utviklet og utnyttet til
siste millimeter, for byggeplassen mellom skogen og fjorden er det som ligger
til rådighet. Her skal husrom og arbeidsplasser sikres, og
trafikkproblemer motvirkes. Byen
skal dekke behovene til alle som allerede er her, og dem som kommer. Verden
vil til Oslo! Turister vil skue utover denne underfundige lille byen,
omkranset av grønne åser og fjordblikk, langt nord i verden.
Samtidig tømmes Norges utkanter for fastboende, som finner nytt beite
mellom asfalt og betong i hovedstaden. Vi
hadde håndsopprekning i barneskolen, for å se hvor mange som var
første-, annen- eller tredjegenerasjons Oslo-boere. Alle i min klasse
var født i Oslo, kanskje tre-fire av drøyt 20 hadde foreldre
fra byen, alle de andre var barn av innflyttere, bare en eller to hadde
besteforeldre fra byen – og selv de var innflyttere. Dette var på
1970-tallet. Så kom studietid, voksen alder og arbeid, men hvor mange
rundt meg var Oslo-folk fra barnsben av, da? Knapt noen. Også i
Byarkivet er innfødte Oslo-folk en sjeldenhet. Byen preges av
tilflytting og eser utover. Byens ekspansjonsarealer skal forvaltes på
beste måte med hensyn til samtid, fremtid og fortid; utviklingen skal
på samme tid være effektiv, varsom og reversibel i et langsiktig
perspektiv. Alt vi forandrer og bygger i dag, vil komme til å
påvirke bymiljøet og folk som ferdes der gjennom flere
generasjoner. Noen
av oss som bor eller arbeider i Oslo, betrakter byens utvikling og
planlegging i dag som et kjærkomment, etterlengtet og nødvendig
fremskritt, mens andre bivåner forandringene med et sjokkert, skeptisk,
sørgmodig eller tankefullt blikk. Daglig
passeres Bjørvika, og vi følger med interesse og frustrasjon de
omfattende endringene som skjer, der Mosseveien møter byens eldste
områder. Ved selve Middelalderparken nedenfor Ekeberg forsvinner
utsikten over Bjørvika mot Akershus festning. Sakte men sikkert
forsvinner ærverdige gamle festningsmurer, Havnelager og
langveisfarende store skip bak hurtigvoksende nybygg i Bjørvika,
nå også på de gamle kaiområdene ytterst mot fjorden.
Jeg kan ikke la være å sammenligne det med et klasserom, der
klassens mest storvokste «lømler» plasseres på
fremste rad, så ethvert utsyn mot klassens midtpunkt - tavlen -
berøves for de andre elevene i klassen… Fra utsiktspunktet
høyt oppe på Ekeberg skal et panorama, som har vært der
fra tidenes morgen, for fremtiden bli tilsløret av klynger med
nyoppførte høyhus. Nedenfor vokser det frem et
miniatyr-Manhattan. Byens attraksjoner, som Karl Johans gate og Slottet blir
skjult bak moderne byggeklosser. Noen planlegger dette byplanmessige grepet
for Oslos fremtid. Er det gjennomtenkte og helhjertede ønsker for byen
vår? Eller møter vi om noen år politikere og planleggere
som forundres og sjokkeres over hva de egentlig aksepterte og
gjennomførte, slik vi har hørt av tidligere innrømmelser
en og annen gang? Det
kan være spennende å gå på oppdagelsesferd i Oslo i
disse dager, utforske nye og gamle steder. Noe er som det alltid har
vært, annet er i endring. Noen områder av byen er fortsatt
velkjent, andre steder kjenner man seg som fremmed, som om man besøker
et nytt sted og et annet land. I
høst ruslet jeg et par ettermiddager på uvante steder, utenom
mine sedvanlige ferdselsårer mellom jobb og buss. Med iver, fryd og
barnslig glede gikk jeg på oppdagelsesferd i min fødeby! Det ble
både spennende og interessante oppdagelser, og sterke kontraster i
løpet av et par turer rundt i byen, alt fra veldig positive - til mer
traurige inntrykk av byens utvikling og planlegging; gammelt og nytt om
hverandre, i skjønn og mindre skjønn forening. Jeg
opplevde byens splitter nye ansikt utad, fasadesiden mot fjorden, på
den ytterste «nøgne ø», der fjordbyen nå
åpnes og utvikles i eksperimentelle former mot blå himmel og
vippende bølger, lengst ute ved Aker brygge. Denne nye flanken mot
Pipervika, den andre av Oslos naturlige, gamle viker, forvandles og utvides
langt utover de gamle strandlinjene i disse dager. Med utsikt mot Akershus
festning, er det opparbeidet nye fortauer og plasser, pyntet med
gøyale og grunne «bekkefar» som renner på kryss og
tvers mellom nybygg, kanaler, broer og fontener. Oslo gjennomgår en
omfattende transformasjon mot fjorden. Bare ett år tidligere hadde jeg
gått tur i det samme byområdet, som da såvidt var
påbegynt i grove trekk. Fra egne barneår minnes jeg det samme
stedet, den gang det var fullstendig og strengt forbudt for uvedkommende.
Avstengte verftsområder og kaier lå den gang gjemt bak høy
innhegning, bare så vidt synlig for oss som passerte parallelt med
byens gjennomgående biltrafikk. Deretter krysset vi
Rådhusplassen. Det var så spennende å kjøre langs
Akershus festnings murer, langs med togspor og tunneler for godstransport
mellom byens Øst- og Vestbane. Senere,
med sommerjobbing på Oslo Ladegård og Akershus festning i
studietiden, opplevde jeg - følte og snuste inn - store doser av all
den hektiske gjennomgangstrafikken som kjørte gjennom byens historiske
«kremområder». De gamle husene vibrerte idet både
rushtrafikk og trailere fylt til bristepunktet passerte her, enten på
gjennomfart eller fra et av byens store verksted- og industrianlegg. Nå
er dette historie, trafikken graves ned, mens arkitekter, planleggere og
politikere med noen raske pennestrøk gjør sitt til å
forandre på tidligere velkjente kvartaler og gamle byområder. Og
kanskje reiser de et monument over seg selv? Det er interessant å
følge debattene, der fagmiljøene strides om store
spørsmål i byplanleggingen: Tas det for kraftige og vidtrekkende
grep uten betenkningstid, eller skjer utviklingen i disse dager på
overtid? På
mine småturer utenom «daglige stier», har jeg på den
annen side stiftet nærmere bekjentskap med dystre resultater av
fortidens byplanlegging fra noen tiår tilbake. I et ukjent område
av byen ble det en nødløsning å parkere ved en stor
parkeringsplass og fortsette veien videre til fots. I forbifarten passerte
jeg et par gamle Akergårder, bebyggelse etter tidligere
gårdsdrift rundt byen. De lå der mer eller mindre glemt,
tilfeldig bevart og etterlatt, midt i et endeløst hav av
industribebyggelse og veier, midt i Norges svar på «Silicon
Valley» alias Groruddalen. Bak noen trær dukket det brått
frem et par boligblokker, som opp av intet. Og litt bortenfor dro jeg kjensel
på en gammel skolebygning og en fordums bakketopp, som vi pleide
å passere på vei ut av byen før hovedveien
nordøstover ble lagt utenom, i en annen og «forhistorisk»
tid. Glimt av et historisk og lenge glemt landskap dukket frem i mitt hode.
Det er når unger vokser til og man selv begynner å erindre en
annerledes by at man oppdager at tiårene går… Ærender
til et par av byens sykehjem og sykehus denne høst, fikk meg til
å grunne over andre vinklinger enn tidligere og aspekter ved
byplanleggingen. For hvilken betydning har vel ikke vindusutsikt for
oppegående, bevegelseshemmede pasienter som for en periode med
rekonvalesens lengter ut, uten å komme lenger enn til å se ut av
vinduene? I en bygning på Aker sykehus fantes lange korridorer,
velegnet til gåtrening, lett å orientere seg i og med utsikt til
ubeskrivelig glede for pasienter som skulle få traurige, innestengte
dager til å gå. Det å kunne skue ut over byen til frokost
og middag, å få se vær og årstider forandres,
båter som forflytter seg på fjorden og gjenkjennelige detaljer i
et aktivt bybilde, er uvurderlige fundamenter for trivsel og rehabilitering.
I sterkt kontrast kommer flere av byens deprimerende sykehjem, der utsikten
begrenser seg til vindusrekker og fasader på nærmeste boligblokk,
kun få meter bortenfor. Er dette også et tema i byplanleggingen,
eller er det andre krefter som rår? Nå blir sykehuset stengt, hva
skjer der etterpå, og hva kommer i stedet? Nye boliger til dyrt
betalende og aktive mennesker? Allerede
under den tidligste drabantbyutbyggingen, var arealutnyttelse og
bolighøyder et diskusjonstema - med vekt på trivsel, trygghet og
gode oppvekstvilkår. Man sammenlignet også med andre land, der
drabantbyutbygging allerede var etablert og ført noen steg videre. Et
argument for lavere bolighøyde, var å sikre kontakten mellom
utelekende barn og deres mødre, høyt oppe bak et vindu eller
på en veranda. Jeg kan skrive under på at dette poenget var av
betydning. Jeg kan også minnes en og annen urørt, åpen eng
mellom boområdene og de store, tilhørende og opparbeidede
uteområder med sykkelveier, lekeplasser, gressplener og et vell av
skøytebaner vinterstid. Etter den første store utbyggingen
på tilnærmet jomfruelig dyrket mark, ble små tomter
stående urørt og brakk her og der, mest tilfeldig og lite
planlagt, gjennom flere tiår. Jorder ble bebygget etter å ha
blitt pløyet gjennom hundrevis av år, og fjellknattene på
tidligere udyrkede åkerholmer ble til spennende lekeområder.
Flere brakkområder lå som ville «prærier»,
enger med spennende voksesteder for flora og fauna og opplevelsesrom for
barna som vokste opp i et ellers gjennomregulert og planlagt bylandskap. I
senere tid med strenge kår og effektiv fortetting i dagens by, ser
planleggere og politikere de samme områdene kun som ubrukte arealer
på sine kart. Arealene skal anvendes med maksimal utnyttelsesgrad, og
de siste gjenværende åpne tomtene blir istedet byttet ut med
åtteetasjes bygninger. Hver gjenværende centimeter av ledige
byarealer blir bebygget, og på samme tid forsegles en allerede forurenset
luft i etablerte boligområder mellom byens gjennomfartsårer. Det
er eksempler på en villet og planlagt byplanlegging. Men hvor
gjennomtenkt er det, og finnes det i det hele tatt noen alternativer? TOBIAS 2/2011 |