|
Sanering eller
rehabilitering? «Alle rottene. Rivingen er noe av det
beste de har funnet på. Ingen idyll som blir borte, hvis det er det De
tenker på. Gammelt og stygt er noe annet enn gammelt og pent.» «Vi kommer til å sakne miljøet, vi er grodd fast
her.» Meningene var delte blant Vika-beboerne da bydelen ble sanert på
1960-tallet. På samme tid sto nesten hele Oslo sentrum på vent
for sanering. Slik skulle det likevel ikke bli, og i dag regnes flere av
områdene som skulle rives som Oslos perler. Var den gamle bybebyggelsen
slum eller idyll, og var sanering eller rehabilitering svaret på
dårlige boliger og trangboddhet i hovedstaden? Tekst: Johanne
Bergkvist Kristiania - en
viltvoksende hovedstad I
løpet av 1800-tallet gikk Kristiania fra å være en liten
europeisk by, nær sagt en landsby sammenliknet med København
eller London, til å bli en av Europas raskest voksende storbyer. Etter
at byen fikk hovedstadsstatus fra 1814 og særlig etter
industrialiseringen fra 1840-årene skjøt befolkningsveksten
fart. Folk fra fjern og nær strømmet til byen som vokste uten
struktur. Ifølge historiker Jan Eivind Myhre var Kristiania den minst
regulerte hovedstaden i Europa (Myhre 1990: 184). Sentrum ble
forskjøvet fra den planmessige og rettvinklede Kvadraturen til
området rundt Karl Johan med slottet ferdig i 1848, universitetet i
årene 1851-1854 og endelig stortinget i 1866. Byens
stadig voksende befolkning bosatte seg i forstedene som lå som et
lappeteppe rundt den egentlige byen. I forstedene ble det bygget på
spreng, og ifølge Kristianias fattigforstander Sønderbye
i 1873 bygde de fattigste rene «plankestuer» i byens utkantstrøk (Aktstykker
Sak 3/1873). Denne planløse strukturen oppsto tidlig og kom til
å prege deler av byen i flere hundre år og forble en vedvarende
konflikt mellom byen Kristiania og Aker. Byens fattige befolket de urbane
forstedene som i stor grad lå i landkommunen Aker, og dragkampen om de
fattige og boligspørsmålet var til tider tilspisset. Byutvidelsen
i 1859 hadde ikke satt en stopper for den uregulerte byveksten. Murtvangen i
byen skulle sette en stopper for brannfarlige og dårlige hus, men hadde
i stedet ført til et belte av små trehus rundt byen – fra
Ekeberg, Vålerenga og Kampen i øst til Sandaker og
Bjølsen i nord. Hva som skulle gjøres med den uregulerte trehusbebyggelsen
og den dårlige forstadsbebyggelsen opprettholdt behovet for en
byutvidelse. I 1878 ble forsteder som Ekeberg, Vålerenga, Kampen og
Rodeløkka innlemmet i byen. Byen spiste stadig mer av den omliggende
landkommunen Aker, og drømmen om et Stor-Oslo ble etter hvert en
visjon for å løse boligspørsmålet fram til den
endelige sammenslåingen av de to kommunene i 1948. Inne
i byens sentrale områder skjøt den private
leiegårdsutbyggingen fart i siste halvdel av 1800-tallet, særlig
fra 1870-årene – og helt fram til boligkrakket i 1899 satte en
stopper for den voldsomme utbyggingen. Men til tross for at boligkrakket
førte til utflytting og emigrasjon, var bolignøden fortsatt en
realitet. Mange forlot boliger som ikke hadde vært egnet som
«menneskeboliger». Fra begynnelsen av 1900-tallet fortsatte
utbyggingen i rykk og napp med fortetting av byens sentrum og
leiegårder på Frogner, Gamle Aker, Sagene, Petrus (del av
nåværende Grünerløkka) og Gamle Oslo. Leiegårdene
etter tysk mønster ble sett på som en motvekt til de slitne trerønnene som til da hadde huset forstedenes
arbeiderbefolkning. Men til tross for at leiegårdene var bildet
på den moderne byen og regulert av nye bygningslover, skulle de snart
bli bildet på den usunne byen med sine trange bakgårder uten lys
og luft og minimalt med plass (Myhre 2006: 366ff). «Slum i
konsentrert form» Boligspørsmålet
hadde fra 1850-tallet blitt reist som et arbeiderspørsmål.
Særlig etter koleraepidemien i 1850 blusset den offentlige diskusjonen om
boligforholdene opp, der de verste boligstrøkene i byen var tema.
Bystyret i Kristiania ba i 1893 Sunnhetskommisjonen om å utrede
spørsmålet vedrørende arbeiderstandens boliger. Den
omfattende rapporten ble lagt fram i 1895 av professor dr. med. Axel Holst.
Overbefolkning ble tatt opp som «en ren sanitær
nødstilstand». Nesten halvparten av de undersøkte
leilighetene var i dårlig stand og opp mot 20 prosent av leilighetene
ble beskrevet som sterkt overfylte. Her bodde de fattigste
i eldre bygninger, som var kalde, mørke og dårlig vedlikeholdte.
En stor del av leilighetene ble ansett som «uskikket til ophold for
mennesker» Forslag til forbedringstiltak var inspirert av
undersøkelser i utlandet. Ifølge Holst måtte det for det
første bli opprettet et skjerpet tilsyn i form av et boligkontor under
Sunnhetskommisjonen. For det andre måtte det vedtas en ny lov om
ekspropriasjon av dårlige bygninger for å fremme nedrivning og
nybygging, og for det tredje måtte det kontrolleres at det ikke
losjerte for mange i leilighetene. Nytt var forslaget om at kommunen selv
skulle opptre som byggherre. Og i bystyret i juni 1896 ble det gitt den
første bevilgning til kommunal boligbygging i Kristiania. Tanken var
fremmet, men tre år etter – i 1899 – konstaterte
borgermester H. E. Berner at ingen prosjekter med å bygge
arbeiderboliger var påbegynt. Først
fra tiden rundt første verdenskrig og utover 1920-tallet ble kommunen
en aktiv boligbygger. Boligsaken ble nå en hovedsak for kommunen og
ifølge historiker Knut Kjeldstadli gikk kommunen
fra å være «tilskuer
til organisator» (Kjeldstadli 1990 270
ff). Byplanleggerne og arkitektene fikk oppgaven med å løse
samtidas mest prekære sosiale spørsmål, og boligsaken var
sterkt knyttet til spørsmål om sunnhet, helse, hygiene,
fattighjelp, sysselsetting, lønns- og arbeidsvilkår, barn og
kvinnesak og boligspørsmål (Aspen 2003: 138f). I en
undersøkelse av boforholdene i byens småleiligheter i 1913-1914,
beskrives fortsatt trangboddhet og usunne helseforhold: «Aarsakerne til, at leiligheterne er
betegnet som usunde, kan være forskjellige.
Særlig spiller dog fugtigheten en stor rolle.
Stadig er det anført, at luften er raa, tung og muggen, fordi gulvet
enten ligger paa bare jorden eller leiligheten
ligger over eller ved siden av bryggerhus etc. Forfaldenhet
spiller også adskillig rolle: raatne gulver, utætte og gnisne
dører og vinduer o.s.v. Ved siden herav er
det mange specielle ting, som er nævnt av undersøkerne, f. eks. stank fra
priveter, stald eller kloak,
sopp i gulvene etc.» (Kommunens statistiske kontor 1915: 22). Sanering
var tidas løsning på kritikken av slummen og de dårlige
boligforholdene for store deler av byens befolkning. De nye idealene om den
moderne, luftige byen sto opp mot slum og fattigdom. Saneringsønsket
kan ikke forstås uten slumhatet. Arbeiderpartiets Carl Jeppesen uttalte
i 1915 «at rasere gamle bydeler,
regulere dem og bygge op nye huser, saadan at der kan bli lys og luft ind
i gatene og ind i menneskenes boliger, er en av de
største poster som Arbeiderpartiet har paa sit program i alle storbyer». Aversjonen mot slummen var
tverrpolitisk, selv om motivene nok var direkte motstridende. Der
arbeiderbevegelsen bokstavelig talt ville rasere gamle bydeler for å
løfte arbeiderklassen opp i lyset, fantes det andre stemmer som så
slumbeboerne som en trussel mot samfunnet. Sogneprest Alfred Eriksen krevde riving av Hammersborg, kjent
for sine trange smug og nærmest rønner til hus, for ellers mente
han følgene ville bli sørgelige i «moralsk og i racehygienisk henseende». Slummen skulle
rives, men var det for å gi menneskelige boforhold for beboerne eller
var det for å fjerne et støtende og samfunnstruende
miljø? Men alt handlet heller ikke om slumhatet. Moderniseringsfeberen
var en egen drivkraft. Planmessigheten ble lagt til grunn for nye planer der
lys og luft skulle erstatte trange gårdsrom. Kommunen som
byplanlegger Generalplaner,
idéforslag og konkurranser preget 1900-tallets første halvdel
sammen med reguleringer styrt av jernbane- og havnebehov. I 1929 presenterte
byplansjef Harald Hals den første helhetlige byplan for Oslo i form av
en generalplan. I bokutgaven Byen lever – Drømmen om en storstad ble planen
popularisert med hovedkapitlene Det som
var, Det som er og Det som kan komme. Planen hadde store visjoner for
Oslo by og var påvirket av tidens funksjonalistiske strømninger.
Grunnprinsippet var at beboerne skulle ut av sentrum mens de
sentrumsnære strøkene skulle bestå av kontorer og
forretningsbygg (Gåsemyr s. 23). Den
første generalplanen gjaldt for byen som befant seg innenfor de
administrative grensene i 1878. I 1934 kom et nytt planutkast som ble vedtatt
som sju separate bydelsplaner i årene 1938-1947. Intensjonene i planen
ble videreført i en ny generalplan av 1950, utarbeidet etter
sammenslåingen med Aker i 1948. En
rekke bynære områder ble vedtatt sanert på 1930-tallet og i
årene etter andre verdenskrig. Grünerløkka ble trukket fram
som planleggernes negative eksempel på byrom som burde forandres, og
forslaget fra 1936 var at lange, smale høyblokker skulle erstatte de
gamle gårdene. Tidligere forslag fra de første tiårene av
1900-tallet var åpne kvartal eller hagebyer og egne hjem inspirert av
Ullevål hageby. I byplankontorets innstilling til
reguleringsrådet 20. februar 1936 ble det framhevet at gjennom denne
saneringen skulle beboerne skaffes bedre leiligheter, noe som ville
øke byens samlete antall leiligheter og dermed bidra til å
avhjelpe boligmangelen. Det ble lagt vekt på at leilighetene ikke
måtte bli så dyre at de opprinnelige beboerne og deres like ikke
hadde råd til å bo i dem (Gåsemyr
s. 23). Bystyret
hadde vedtatt å sanere 15 strøk i indre sone av byen i
årene mellom 1937 og 1947, men i 1950 var fortsatt store deler av
områdene urørt. Vålerenga, Kampen, Enerhaugen,
Grønland, Vaterland, Hammersborg, Vika, Grünerløkka,
Rodeløkka, Munchs gate, Fredensborg, Briskeby, Maridalsveien,
Sandakerveien, Bjølsen, Sagene, Sandaker og nedre del av Grefsen sto
på tur for sanering i 1950. Men flere av områdene skulle forbli
urørte lenge ennå. En viktig grunn var at med sammenslåingen
av Oslo og Aker i 1948 ble det åpnet for nye utbyggingsmuligheter.
Mange kunne nå bosettes utenfor byen. Sanering ble dermed dyrere enn
nybygging i byens nye ytre sone. Drabantbyprosjektet tok over rivningsprosjektet selv om bystyret fortsatt ønsket
sanering. Høyres representant mente i 1950/51 at byen ikke ville
få flere leiligheter ved å «sanere
noen rønner her og der» (Aktstykker 1950-51, sak 180, s. 419).
Men rivingen av den gamle trehusbebyggelsen var
ikke lenger en prioritert oppgave og selvom
Byplankontoret ønsket å bedre boligstandarden i indre by, forble
dette en neglisjert oppgave. Kommunen som
bevarer Rivingsviljen hadde blitt
utfordret allerede fra den første sentimentale bølgen på
1920-tallet i forbindelse med riving av Hammersorg
i 1921. I motviljen mot å rive det gamle kom en sentimental bypatriotisme til syne. Det var langt fra sogneprest
Eriksens forakt for slumforstaden Hammersborg til
de maleriske bildene av forstadens trange gater og smug presentert i avisene
nå. Et hus fra Kanten ble bevart og oppført på Folkemuseet
som en del av framstillingen av folkekulturen. Hammersborgs
smale smug ble nå sett på som en norsk motsvarighet til
Paris’ Montmartre. En mer generell bevaringsvilje spredte seg, og Arno
Berg i Selskabet for Oslo Byes Vel kritiserte hvordan
gamle gårder og hus fikk kappet vekk smijernsdetaljer
og fikk fasader pakket inn som «funkifisering»
(Kjeldstadli 1990: 367). Selskabet
for Oslo Byes Vel begynte å arbeide for «byens
forskjønnelse» med fargeplaner, for fasadekrav og krav mot
planløse boligfelt der funkisgårder tronet side om side med
gamle gårder med skråtak. Flere
motforestillinger mot riving kom opp i forbindelse
med Vika-saneringen som skjedde i flere etapper fra 1930- til 1960-tallet. Da
Enerhaugen skulle rives kom det fram mange stemmer som ønsket å
bevare trehusbebyggelsen. Men leieboere og huseierne, sammen med de som
ønsket å bevare området av kulturvernhensyn, var ikke
representert i bystyredebatten i 1951, og måtte gi tapt for
OBOS-blokkbebyggelsen. Boligrådmannen uttalte i bystyreforhandlingene
at selv om spørsmålet ble utsatt på grunn av klager ville
spørsmålet om sanering av Enerhaugen komme opp igjen på
grunn av forholdene der: «Jeg
tror ikke noen i bystyret ville være tjent med en vinterdag med isholke i Enerhaugens bratte kleiver å gå til
vannposten med sin klesvask. Vi bør si alvorlig fra at det bør
være slutt for husmødrene der oppe å ta vare på sitt
hus på en slik måte. Kommunen må ha forpliktelser på
dette område. Bystyret har jo uttalt seg for at Enerhaugen ikke skal
bevares som fortidsminnemerke. Dette skulle tilsi at man nå tar
hånd om å få bygget skikkelige boliger på
stedet». NKPs representant Per Kviberg
uttalte i debatten at til tross for at det var noe malerisk og vakkert over
Enerhaugen, kunne man ikke regne boligene på Enerhaugen som
«menneskeboliger. Han ville derfor med glede stemme for sanering og
ekspropriasjon av Enerhaugen slik at byggingen av nye boliger kunne bli satt
i gang snarest. (Aktstykker 180/1950-1951). Moderniseringsviljen
hadde stått sterkt fram til 1950-tallet. Men Enerhaug-saneringen og
ikke minst kampen om hovedstadens Empirekvartal, der kommunen og antikvariske
aktører sto mot statens krav om riving,
hadde sådd nye tanker. Vern av bygninger av antikvarisk verdi sto
svakt. Som en reaksjon på dette fremmet konservator Edvard Bull forslag
i bystyret i 1953 om å opprette en byantikvarstilling som skulle ha
kommunalt ansvar for «en tryggere
og bedre kontroll med byens historiske minner» (Bystyret 22. januar
1953). Bull mente at fredning ikke var tilstrekkelig ettersom dette like
gjerne kunne brukes til å la bygninger forfalle hvis en ikke gjorde noe
mer for bevaringen. Skolerådmannen fikk i oppgave å utrede saken
og innstilte at en byantikvarstilling skulle opprettes som en kommunal
heldagsstilling med fagsjefs status, knyttet til skolerådmannens
avdeling. Forslaget ble vedtatt av Formannskapet i 1955. Opprettelsen
av en byantikvarstilling markerte en betydelig endring i kommunens rolle der
kommunalt ansvar og engasjement for bevaring nå ble en viktig sak.
Tidligere hadde dette arbeidet blitt drevet av private organisasjoner som Selskabet for Oslo Byes Vel og Fortidsminneforeningens
osloavdeling. Båndet mellom den nye stillingen og det tidligere private
bevaringsengasjementet var sterkt. Arno Berg ble tilsatt som den
første byantikvaren i 1956, etter å ha vært leder for Oslo
Byes Vel siden 1927. Byantikvarens første store sak var å
utarbeide en frednings- og bevaringsplan, kalt «Byantikvarens gule liste». «Kampen om
Kampen» Først
på 1960- og 1970-tallet ble rehabilitering løftet fram i stedet
for sanering. På denne tida ble det økt fokus på
bymiljø og nærmiljøets betydning i byplanleggingen.
Presset på sentrum var stort. I 1967 la Stortinget fram en saneringslov der trafikk og næringslokaler var
prioritert. Oslo hadde hatt en helt annen utvikling enn det Harald Hals og
Byplankontoret hadde sett for seg. Sentrum forfalt, men der sanering fortsatt
ble sett på som beste løsning på boligproblemet i 1960-årene,
representerte 1970-tallet en ny epoke i saneringsdebatten. Motstanden mot
sanering økte, og etter rivningen av Vika i 1950, Enerhaugen i 1951 og
Vaterland i 1963, skulle det vise seg å bli mye vanskeligere å
sanere de vedtatte områdene som sto for tur. Kampen for rehabilitering
av Rodeløkka, Kampen og Vålerenga var nå på
dagsorden og utfordret saneringsprosjektet. I
1977 vedtok Oslo kommunestyre å rehabilitere Kampen bydel mot de
tidligere saneringsplanene der Studentsamskipnaden skulle rive gammel
bebyggelse for å bygge studentboliger. I Saneringssjefens arkiv finner
vi de detaljerte planene. Ifølge historiker Siri Byre Gåsemyr representerte «Kampen-saken» et
skifte innen byplanleggingen i Oslo. Kampen ble ikke et nytt Enerhaugen, med
total sanering og blokkbebyggelse i stedet for trehus og murgårder.
Debatten er mer flerstemt og bystyrerepresentant og oslohistoriker Erik
Melvold konstanterte at samtlige partier hadde
forlatt «raseringsideologien» (Aktstykker sak 47/1977 Byfornyelse
på Kampen 17.02.1977) Stortinget
satte i 1977 ned et storbyutvalg som skulle vurdere de strukturelle og
økonomiske problemene i storbyene (Gåsemyr
s. 13). Det ble fra tidlig 1960-tall rettet kritikk mot konsekvensene av
saneringen av indre by, der sentrum ble rene forretningsstrøk, noe som
igjen førte til bekymring for at de folketomme sentrumsstrøkene
ville medføre kriminalitet og utrygghet. Tanken ble forsterket av de
første forskningsrapportene der det ble hevdet at utbyggingen av
drabantbyer ikke hadde vært vellykket. For eksempel konkluderte
Torbjørn Hansen og Anne Sæterdal i sin rapport fra Ammerud i
1970 at de sosiale problemene var større i drabantbyen enn ellers i
byen. Debatten om hva som var «den gode by» fortsatte, men
utfallet av sanerings- eller fornyelsesviljen var ikke lenger like klart. Siri
Byre Gåsemyr spør i sin
hovedfagsoppgave i historie om hvorfor motstanden mot sanering kom opp
nettopp i 1970-årene. Hun konkluderer med at bevaring av de gamle
trehusene på Kampen kan ses som del av en radikalisering og folkelig
motstand på 1970-tallet. Samtidig kan motstanden mot riving settes i sammenheng med en begynnende gentrifiseringsprosess, der den gamle
arbeiderklassebydelen gradvis ble befolket med kunstnere, arkitekter og
utdannet middelklasse. Begrepet gentrifisering ble
opprinnelig brukt for å beskrive hvordan middelklassen eller ”the gentry” tok over
gamle arbeiderklassebydeler i London slik at de opprinnelige beboerne av
arbeidere, lavere funksjonærer, trygdede, sosialklienter og innvandrere
ble skjøvet ut på grunn av oppgradering og prisøkning.
Utviklingen gikk fra leie til selveie, og nostalgi
og framtidstro gikk hånd i hånd. Mens
både Byplankontoret og Byantikvaren gikk inn for riving
av trehusene på Kampen til fordel for Studentsamskipnadens
blokkbebyggelse, kom det krav om vern av ressurser, natur og miljø fra
flere hold. Fra et slikt ståsted ble den gamle trehusbebyggelsen
nå sett på som en verdifull ressurs i det moderne samfunnet.
Bevaring kom på den politiske dagsorden. Resultatet var at
byplanmyndighetene fra midten av 1970-tallet skiftet standpunkt fra
saneringsønske til å gå inn for rehabilitering. Byfornyelse og
bevaring Et
betydelig forfall var en konsekvens av at riveplanene drøyde så
lenge uten å bli iverksatt. Kommunen ga i liten grad pålegg til
gårdeierne om vedlikehold annet enn ved direkte livs- og helsetruende
boforhold. I 1976 trådde Lov om byfornyelse av tettbygde strøk
(Byfornyelsesloven) i kraft og erstattet Saneringsloven. Årene etter, i
1977 og 1978, vedtok Oslo bystyre et byfornyelsesprogram som var oppstarten
på den omfattende byfornyelsen på 1980-tallet. Målet for
byfornyelsen var en oppgradering av bygningsmassen, særlig de store
leiegårdene fra 1800-tallet, og å skape bedre bomiljø og høyne
levekårene i indre by. Tanken var at dette ville føre til en mer
allsidig befolkningssammensetning. Oslo
kommune ga gjennomføringsansvaret for byfornyelsen på
1980-tallet til det halvkommunale
Oslo Byfornyelse AS sammen med boligbyggelagene USBL og OBOS samt enkelte
mindre, private selskaper. Arbeidet besto, i tillegg til teknisk utbedring,
hovedsakelig i å slå sammen små leiligheter til
familieleiligheter og private utearealer til større felles
kvartalsrom, og å opparbeide arealene slik at de ble brukbare for lek
og opphold. Riving av bakgårdsbebyggelse ble
gjort for å gi tilfredsstillende lys, luft og oppholdsareal. Bystyret
vedtok et ”selvfinansieringsprinsipp”, noe som betydde at
beboerne skulle betale for byfornyelsen. Resultatet var at mange ble satt i
gjeld eller ble presset til å flytte. Byfornyelsen fikk på
folkemunne navnet Byfordyrelsen. Mange
av områdene som sto klare for sanering er i dag regnet som selve Oslos
fineste perler. I dag er om lag 7500 eiendommer oppført i
Byantikvarens gule liste. 70 prosent finnes i indre by, det vil si det
historiske og urbane Oslo. En kongelig resolusjon fra 2001 understreket
verneinteressene knyttet til Oslo sentrum og indre by: «Det er
knyttet store nasjonale kulturminneinteresser til Oslo som landets hovedstad.
Kulturminnene og kulturmiljøene i Oslo er stadig utsatt for press ved
planer om utbygging. Det er derfor viktig å ta vare på byens
overordnede trekk, kulturmiljøer og enkeltobjekter. Dette gjelder
store deler av sentrum og indre by. I sentrum gjelder dette særlig områdene
rundt Slottet, Karl Johans gate, Rådhuset, Akershus festning,
Kvadraturen og Hammersborg. I indre by for
øvrig gjelder det Gamlebyen med Ekebergskråningen,
områdene langs Akerselva, samt byens unike og homogene
murgårdsbebyggelse fra 1800-tallet. Utviklingen av disse områdene
vil måtte ta hensyn til de antikvariske og historiske interessene som
knytter seg til dem» (Kgl.res. 31.08.2001) Satt
på spissen handler debatten om sanering eller rehabilitering om
ressurser og en generell velstandsøkning. Om alternativet til sanering
ikke skal være forfall, vil bevaring og vedlikehold være
hovedpunktene. Litteratur og
trykte kilder Aktstykker
vedkommende Kristiania kommune i Aaret 1873. Sak
3/1873 ”Betænkning angaaende
Kristianias Fattigvæsen, afgiven
af den under 9de September
1868 af Representantskabet
nedsatte Komite; foretaget 23de April 1874 og udsat”. Kristiania: Gundersens boktrykkeri. Aktstykker
vedkommende Kristiania kommune Aaret 1895. Sak
29/1895. Holst, Axel (1895). Undersøgelser
og Forslag angaaende Arbeiderstandens Boliger i Kristiania.
Beretning afgiven paa Foranlednig af Kristiania Sundhetskommission. Kristiania: Gundersens boktrykkeri. Aktstykker
vedkommende Kristiania kommune Aaret 1896. Sak
62/1896 ”Foranstaltninger til forbedring i arbeiderstandens
boligforhold”. Referat 18.06.1896. Aktstykker
vedkommende Oslo kommune 1950-1951. Sak 180/1950-1951 ”Ekspropriasjon
og sanering av Enerhaugen”. Referat 27. 06.1951. Aktstykker
vedkommende Kristiania kommune Aaret 1896. Sak
79/1896. ”Angaaende fornyet Behandling av Sag
No. 62 for 1896 om Foranstaltninger til forbedring i arbeiderstandens
boligforhold”. Referat 09.07.1896. Aspen,
Jonny (2003). Byplanlegging som
representasjon – en analyse av Harald Hals’ generalplan for Oslo
av 1929. Doktorgrad ved Arkitekthøgskolen i Oslo: Oslo. Benum, Edgeir (1994). Byråkratienes
by. Fra 1948 til våre dager. Bind 5 av Oslo Bys Historie. Oslo:
Cappelen forlag. Gåsemyr, Siri Byre
(1999). ”Kampen om Kampen. Sanering eller rehabilitering?”.
Hovedfagsoppgave i historie, UiO. Hals,
Harald (1929). Fra Kristiania til Stor-Oslo. Et forslag til generalplan for
Oslo. Oslo: Aschehoug (1934).
Stor-Oslo. Forslag til Generalplan. Fra den av Oslo, Aker og Bærum
kommuner under 24.11.1928, 23.10.1929 og 17.3.1932 nedsatte komite. Oslo: Det
Mallingske bogtrykkeri Oslo
reguleringsvesen (1950). Generalplan for Oslo 1950. Et utkast lagt fram som
diskusjonsgrunnlag for de kommunale instanser og etater og for andre
interesserte. Kjeldstadli (1990). Den delte byen. Fra 1900 til 1948.
Bind 4 av Oslo Bys Historie. Oslo: Cappelen forlag. Kommunens
statistiske kontor (1915). Beboelsesforholdene
i smaaleiligheter i Kristiania 1913/1914.
Kristiania: Gundersens boktrykkeri. Myhre,
Jan Eivind (2006). ”Den eksplosive byutviklingen 1830- Oslo
kommunale boligråd (1931). Boligarbeidet
gjennom tyve år. En beretning om Oslo
kommunale boligråds virksomhet og kommunens arbeide
med boligsaken 1911-1931. Med en oversikt over beboelses- og befolknigsforhold 1814-1914. Oslo: Aschehoug. Ramsøy,
Odd (1967). Trekk fra en
saneringsprosess. Oslo: Universitetsforlaget. Walmann, Anette (2006). ”Byantikvaren – 50 år som ’vaktbikkje’”. Nettsak Oslo byarkiv: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/article70454-961.html Byantikvarens
Gule liste. Les på: http://www.byantikvaren.oslo.kommune.no/gul_liste/ Kilder A-10016 Saneringssjefen, D Saksarkiv
1951-1978, L0009 Sanering (Grünerløkka, Grønland, Hammersborg skole, Kampen, Rodeløkka) og L0011
Sanering (Rodeløkka, Ruseløkka/Skillebekk, Sagene,
Tøyen) TOBIAS 2/2011 |