|
Gjennom skolen passerer folket i revy Skolens plass i
det forebyggende tannhelsearbeidet i Oslo i mellomkrigstiden. Tekst: Kirsten Frønæs I
mellomkrigstiden var Norge en ung nasjon og den voldsomme oppblomstringen av
tannsykdommer som kom i kjølvannet av endret kosthold fra andre halvdel av
1800-tallet kunne sees som en synlig, men også symbolsk, svekkelse av det
norske folk. Den dårlige tannhelsen i befolkningen var en reell trussel mot
barns læreevne, mot effektiviteten blant arbeidere og også faktisk for
nasjonens sikkerhet siden soldater kunne bli erklært stridsudyktige
som følge av dårlig tannhelse. Noe måtte gjøres, og det måtte gjøres effektivt. Det
var bred internasjonal enighet i hygienebevegelsen om at skolen var den rette
kanal for helsepropaganda, for, som mangeårig leder av Kristiania skoletandkliniker, Johan Brun, sa: «Gjennom skolen passerer hele folket revy.» Gjennom skolen sikret
man seg et stort og lett påvirkelig publikum som allerede var underlagt
disiplin. Målet var, klart uttrykt, at barna skulle ta med seg den nye
kunnskapen hjem og overføre den til egne foreldre. Den
første skoletannklinikken i landet ble opprettet i Kristiania i 1910 i
kjøttkontrollen på Ankertorget. Det var en stor klinikk med fem rom. Man
hadde rom for undersøkelse, plombering og trekking. Det var innlagt kaldt og
varmt vann og elektriske bormaskiner. Kort sagt en fullstendig og moderne
klinikk. Dette var viktig, ingen skulle mistenke skoletannpleien for å være
av dårligere kvalitet enn den man kunne vente og finne i private klinikker. Flere
skoletannklinikker fulgte i årene som gikk, de fire første i lokaler utenom
skolene. Det var ikke tilfredsstillende. Skolene klaget over at elevene ble
lenge borte og skoletannpleien oppnådde heller ikke målet om at tannhelse
skulle oppleves som en integrert del av skolehverdagen. Dessuten fortsatte
antallet hull i tennene å øke til tross for det forebyggende arbeidet som ble
gjort i skoletannklinikkene. Skoletannpleiens mål var, slik det ble formulert
i det populærvitenskapelige tidsskriftet Munnpleien i 1917 «å vekke barnets interesse for tennenes
renhold og bevarelse» og «å lære
dem midlene og veien til oppnåelsen av et godt resultat. Herved kan man gjøre
regning på, at de, når forholdene for øvrig tillater det, vil fortsette
tannpleien, også når de blir voksne». Så lenge dette ikke ble fulgt opp
verken av hjem eller skole, risikerte man, ifølge tannlege Einar Hirsch, at
skoletannklinikkene ble «en stor
skuffelse, et slag i luften, et spild av kræfter og en ødslen med
penger». Dermed
fulgte også forslaget om obligatorisk tannbørsting i skolen. For å lette
dette arbeidet utviklet tannlege Jonn Nilsen, mangeårig sekretær i Norsk
forening for motarbeidelse av tannsykdommer, i 1918 et pusseanlegg for bruk i
skolen. Ved hjelp av rørleggerfirmaet C. Blunck A/S i Kristiania fikk han
utarbeidet en fullskalamodell av anlegget som kunne beskues i
rørleggerfirmaets lokaler. Pusseanlegget bestod av en lang avløpsrenne med
strålekraner montert med et visst mellomrom, i tillegg kom ventilerte skap
for oppbevaring av tannbørster. Elevene skulle nemlig motta to tannbørster,
en til bruk på skolen og en til bruk hjemme. Dermed unngikk man «gjenglemmelser».
Nilsen regnet seg frem til at man i et slikt anlegg kunne man med litt
øvelse «pusse» en klasse med tretti elever i løpet av fem minutter. Slik
omgikk han skolenes argument mot at tannpussen ville ta for mye tid fra den
øvrige undervisningen. Dessuten mente Nilsen at skoletannpussen ville virke
som et «oppdragelsesmiddel» og en «arbeidsøvelse» særlig egnet for skolens
lavere klasser. Anlegget ble, så vidt meg bekjent, aldri tatt i bruk i
Oslo-skolene. Det ble heller aldri innført obligatorisk tannbørsting i
skolen. Imidlertid begynte tannleger og klinikksøstre å demonstrere korrekt
tannbørsting for elevene i klasserommet. Slike demonstrasjoner blir nok
fremdeles gjennomført ved enkelte skoler. I
mellomkrigstiden var ikke årsakene til tannråte fullstendig klarlagt, men det
var klare indikasjoner på at den økende kariesfrekvensen kunne knyttes til
det moderne kostholdet. Hva det var med kostholdet som gjorde det skadelig
for tennene var imidlertid mindre klart og dermed var det heller ikke
selvsagt hvilken type forebygging som ville ha best effekt. I begynnelsen var
fokuset på tannbørsting nærmest enerådene, men
utover 1920-tallet, da kunnskapen om vitaminene ble anerkjent av både
tannleger og leger fikk kostholdet større betydning. I 1919 ble Carl A. Schøitz ansatt som skolelegesjef i Kristiania og
skoletannklinikkenes bestyrer ble direkte underlagt han. Med Schøitz fulgte en periode der kostholdet ble gitt stadig
større fokus som både årsak og kur mot tannråte. Det moderne kostholdet var,
etter Schøitz’ mening ihjelkokt,
det var for mykt, det ga tenner og kjever for lite mosjon og kunne derfor føre
til inaktivitetsatrofi (kan forklares slik at et organ som ikke blir brukt
visner hen og dør) og det inneholdt for lite vitaminer som kunne føre til
mangelsykdommer som ytterligere svekket tennene. For
Schøitz var det åpenbare fordeler at leger og tannleger
kjempet sammen for skolebarns helse. I en artikkel i Munnpleien i 1922
argumenterte han sterkt for at både leger og tannleger kunne gjøre
«mangedobbelt lykke» med sin terapi om de begge ble hygienikere med en «fundamental utdannelse i generell vekstbiologi».
Tannlegene skulle gis de samme forutsetninger som ernæringsspesialisten Schøitz til å bygge friske individer med friske tenner
allerede fra fosterstadiet (!). Han mente videre at så lenge tannlegene
fokuserte på «lokal munnhygiene»
som det viktigste middelet mot tannråten, ville man ikke få «fullt alvor og full effekt» i det
forebyggende arbeidet. I
1926 lanserte Schøitz Oslo-frokosten. Grovt sett bestod måltidet av to skiver
grovt brød eller skonrokker med pålegg, en frukt
eller grønnsak og en halv liter nysilt melk. Oslofrokosten skulle kunne bøte
på tannproblemene (og mangelsykdommene) ved at måltidet skulle dekke langt
over en tredjedel av barnas behov for kalorier, det skulle inneholde
vitaminer tilsvarende et dagsbehov og det skulle være hardt slik at tenner og
kjever fikk tilstrekkelig mosjon. Videre skulle barna ikke drikke med mat i
munnen, slik at de i utgangspunktet harde fødevarene ble myke. Den nysilte og
ukokte melken, som var en viktig del av måltidet, skulle drikkes etter at maten
var spist slik at den både skyllet munnen for matrester og ga et tilskudd av
vitaminer og kalk som skulle styrke tennene ytterligere. Oslo-frokosten
skulle, i motsetning til tidligere skolebespisning, ikke være behovsprøvd.
Det var en kjensgjerning at mangelsykdommer og tannråte var et problem for
alle lag i befolkningen, de var sågar et sivilisasjonsproblem og ble gjerne
karakterisert som kultursykdommer. Den nye kunnskapen om vitaminene skulle
komme hele folket til gode. Fra skolen skulle barna ta med seg den nye
kunnskapen hjem og spre den til sine familier. Litteratur Frønæs, Kirsten (2006).
«Det blir ikke hull i en tann som er ren. Forebygging av tannsykdommer
gjennom skolen 1910-1940», hovedoppgave ved Universitetet i Oslo. TOBIAS 1/2011 |