|
Forsøksgym – skolen som eksperiment Demokrati,
medbestemmelse og medansvar var hovedformålet med Forsøksgym. Ingen andre
skoler hadde blitt bygd opp og drevet på denne måten, og organiseringen kan
karakteriseres som et eksperiment i demokrati. Tekst: Unn
Hovdhaugen «MANGE ELEVER
FØLER AT DE BLIR KUET av autoriteter til misnøye. De føler at gamle oppbrukte
(ubrukte?) mennesker nekter dem utfoldelsesmuligheter, vennskap, frihet,
nekter dem kjønnsliv, nekter dem ungdom.» Slik
startet oppropet som ble sendt ut til elever og lærere ved høyere skoler i
Oslo, skoleaviser, dagspresse, kirke- og undervisningsdepartementet og noen
utvalgte enkeltpersoner våren 1966. De første tankene om en ny høyere skole i
Norge ble formulert av de tre unge gymnasiastene Jon Lund Hansen, Ingrid Kviberg og Knut Boe Kjelland. Initiativtakerne
ga i oppropet klart uttrykk for sin misnøye med det tradisjonelle gymnaset.
De trivdes ikke, ikke fordi de var skoletrøtte, men fordi de følte skolen
ikke ga rom for utfoldelse og utvikling. De kritiserte særlig det de mente
var et foreldet autoritetssystem mellom lærer og elev, og at dette kom i
veien for utviklingen av elevenes personlighet og selvstendighet. De ønsket
en skole der lærere og elever var likestilte, uten karakterer eller lekser,
og med frivillig oppmøte. Arne
Næss var den første som ga tilbakemelding på oppropet og ønsket å være med i
arbeidsgruppen som de tre gymnasiastene startet. Flere innflytelsesrike
personer engasjerte seg etter hvert, og blant dem var rektor ved Universitet
i Oslo Hans Vogt og hans kone Jo. Arbeidsgruppen
fikk den første tiden i hovedsak tilholdssted rundt Vogts kjøkkenbord i det
radikale miljøet i Husebygrenda. Diskusjonene
dreide seg om pedagogikk og hvordan man ønsket at den nye skolen skulle være.
Gruppen rommet på sitt meste rundt femti personer. Det som i hovedsak brakte
arbeidsgruppen sammen var misnøyen med stillstanden i gymnaset og de
mellommenneskelige forholdene mellom elever og lærere. Gruppen ønsket en
endring i det nåværende skolesystemet, samtidig som de ønsket å være et
alternativ til det. Dette ble klart formulert i utkastet til den formelle
målsettingen for skolen i september 1966: «Formålet
med Norsk Forsøksgymnasium er å samle erfaringer som kan endre det nåværende
skolesystem. Formålet er også å være et alternativ til det nåværende gymnas.» Opprettelsen
av Forsøksgym kan også ses som utrykk for en tid, og skolen var en viktig del
av den norske motkulturen på slutten av 1960- og 70-tallet. Historiker Trine
Rogg Korsvik har skrevet et kapittel om Forsøksgym i boken 1968. Opprør og
motkultur på norsk som ble gitt ut i 2006. Året 1968 fremstår for mange som
et symbol på frihet og selvbestemmelse, og for mange av de som var med på å
starte Forsøksgym var nok frihetstrangen veldig viktig. Klarsignal og
åpning Forsøksgymnaset
ble offisielt åpnet 30. august 1967, kun tre uker etter klarsignalet hadde
kommet fra Gymnasrådet. Arbeidet frem mot å få skolen godkjent hadde vært
intensivt og tøft. Skolen ble opprettet som privat skole uten eksamensrett,
men det ble ikke gitt godkjennelse til å drive forsøk med undervisningen og
utvikling av alternative fagplaner. En av forutsetningene for at Kirke- og
undervisningsdepartementet hadde samtykket i Gymnasrådets innstilling, var at
det kunne sikres økonomisk grunnlag for driften. Oslo kommune garanterte for
dette den første høsten, men håpet å få innvilget statlig tilskudd i
etterkant. Etter
skolen hadde startet avslo imidlertid Stortinget søknaden om tilskudd til
Forsøksgym for året 1967. Det ble heller ikke overført noe på budsjettet for
1968. Skolerådmannen i Oslo foreslo derfor at kommunen påtok seg merutgiften
den første høsten, da det ville være helt urimelig at elevene midt i
skoleåret skulle måtte finne seg nye skoleplasser. Midlene kunne tas fra
kommunebevilgningen for 1968. Konsekvensen var at det for andre halvår 1968
ville bli behov for en tilleggsbevilgning. Det ble i bystyret vedtatt at man
skulle følge med på gymnasiets utvikling og ta en vurdering i forhold til om
driften skulle fortsette etter 1. august 1968. Etter den nye vurderingen
anbefalte Skolerådmannen at forsøket burde få fortsette i 1968/69. Særlig
trakk han frem at skoledemokratiet, som han mente hadde hatt en vellykket
start, burde få muligheten til å vise sin levedyktighet. Han pekte også på at
det så ut som om elevene trivdes i det miljøet skolen hadde skapt.
Forsøksgymnaset søkte på nytt departementet våren 1968 om å få drive forsøk
med nye pensum og opplegg i blant annet matematikk, matematisk geografi,
russisk, spansk, drama, kjemi og norskundervisning. Søknaden ble godkjent, og
dette var avgjørende for skolens videre utvikling og eksistens. Skolen som sosial
arena Skolen
holdt det første året til i lokaler på Tøyen skole. De rundt 160 elevene som
startet opp den første høsten fikk tildelt seks klasserom og ett fellesrom på
loftet. Gymnastikksal og andre spesialrom fikk de låne av Vahl
skole på ettermiddagen. Lokalene var ikke optimale, men stemningen var
optimistisk blant både lærere og elever. Som følge av at lokalene ikke var de
beste, flyttet skolen i 1968 til Hammersborg skole
i Akersgaten. Flyttingen befestet Forsøksgym som en selvstendig institusjon.
Skolens popularitet vokste, og perioden som av mange har blitt kalt skolens
storhetstid, bar preg av ivrige elever og høye søkertall. Mange besøkte
skolen for å observere skoledemokratiet i praksis. I februar 1968 ble det i
rådsmøte besluttet å utnevne en egen informasjonskomité. Mosse
Jørgensen, skolens første leder og av mange sett på som «forsøksgyms mor»,
pekte på at dette var en ganske omfattende og ikke minst viktig oppgave for
skolen: «[…] vi skal blant annet få
myndighetene til å forstå at folk fra andre land viser interesse for
skolen.» Forsøksgym fikk tidlig
sin parallell i Gøteborg og i 1969 ble det også opprettet et forsøksgymnas i
Bærum. Også Danmark var raskt ute med å opprette et gymnas som sprang ut av
de samme ideene. Med
flyttingen til Hammersborg definerte skolen et eget
rom som fritidsrom. Dette ble en viktig møteplass for skolens elever og
lærere, både som arena for allmannamøtene og for sosiale aktiviteter. Skolen
ble flittig brukt til bandøvinger, og det ikke så ukjente Oslo-bandet Jokke
og Valentinerne hadde sin aller første offentlige
konsert på skolen i 1982. Fordi
mange tilbrakte mye av fritiden sin ved skolen, ble det av elevene foreslått
å flytte ettermiddagstimene slik at man fikk mulighet til å ha middagspause i
mellom. Det ble laget middagsgrupper og kona til en av lærerne ble hentet inn
for å undervise i heimkunnskap og matlaging. Skolen holdt også åpen og drev
undervisning på lørdager. I hovedsak var dette i form av foredrag. Skolen
var åpen fysisk, men det ble også fokusert på åpenhet i forhold til
informasjonsflyt blant alle skolens medlemmer. FGO-nytt ble laget og
distribuert til elever og lærere. Her var det referater fra rådsmøtene og
allmannamøtene og det ble satt opp oversikt over hva som ville foregå de
forskjellige dagene i uken i forhold til undervisning og andre aktiviteter. Som
sosial arena spilte skolen en sentral rolle for elevene gjennom hele
1970-tallet og ut på 1980-tallet. Midt på 1980-tallet ble det slutt på å
holde skolen åpen på kveldstid, og rollen skolen hadde spilt som sosial arena
ble ikke videreført i like stor grad. Skoledemokrati Det
var gjennom skoledemokratiet Forsøksgym i størst grad skilte seg fra det
tradisjonelle gymnaset. Skolens vedtekter ble vedtatt på det første allmøte
som ble holdt på Blindern i desember 1966, nesten ett år før skolen ble
offisielt åpnet. Skolens viktigste styringsorganer og deres funksjoner ble
nedfelt i vedtektene, og det ble presisert at skolen skulle «[…]bygge på
skoledemokrati for å skape grunnlag for elevenes vekst og utvikling i videts mulig betydning». Rådet var skolens øverste
utøvende myndighet. Det bestod av fire elever valgt av elevene selv, tre
lærere valgt av skolens lærere, skolelederen og en representant for
foreldrene. Rådet hadde ansvar for elevopptaket ved skolen. Skolelederen
måtte godkjennes av rådet og det samme måtte alle andre lærere som søkte seg
til skolen. Både skolelederen og lærerstillingen var utformet som
åremålsstillinger. Allmannamøtet
som var det andre viktige styringsorganet i skoledemokratiet var skolens
kontrollorgan. Det ble ledet av et styre på fem som ble valgt av
allmannamøtet hvert semester. Alle skolens medlemmer hadde stemmerett, og
vedtak ble fattet ved simpelt flertall. De første ukene ble det avholdt
rådsmøter nesten hver dag, etter hvert ble det fast en gang i uken. Det samme
gjaldt allmannamøtene. For en del av de eldre lektorene som hadde vært med i oppstartsgruppen ble tanken om at alt skulle avgjøres
demokratisk for radikalt, og de valgte å trekke seg fra samarbeidet. Også
når det gjaldt undervisningen ønsket skolen en demokratisk planlegging. I det
opprinnelige oppropet stod det at pensum og læreplan skulle legges opp av
elev og lærer i fellesskap. Forsøksgym ønsket å bryte med den tradisjonelle
timeplanleggingen for å kunne se fagene mer i sammenheng. De innførte
tema-planlegging/organisering i fag som historie, norsk og engelsk og arbeidet
ble delt opp i femukers bolker. Men i praksis måtte fagplaner og forsøk i
ulike fag godkjennes av departementet før det kunne gjennomføres. Skolen var
samtidig bundet av kravene som stiltes til eksamen artium, noe som medvirket
til at de ikke fikk til den demokratiseringen av undervisningen som de
egentlig ønsket. Når
det gjaldt økonomiske spørsmål ble også dette stort sett vedtatt i
fellesskap. Ulikt fra andre skoler stod Forsøksgymnaset fritt til å disponere
de bevilgede midlene. De fikk en såkalt rammebevilgning som skulle dekke lønn
til lærere, lokaler, undervisningsmateriell osv. Hvordan man valgte å bruke
ressursene ble bestemt i skolens styringsorganer. I
skolens rammeplan ble det klart formulert at man ikke ønsket å danne en
intellektuell eliteskole fordi det ikke var i samsvar med skolens
intensjoner. Det ville heller ikke tjene skolens formål. I opptak av elever
ville man så langt som mulig prøve å få en spredning i hensyn til både
karakterer, interesser og sosial bakgrunn. Rådet opprettet en egen
inntakskomité. De gikk gjennom de skriftlige søknadene der søkerne informerte
om alder, tidligere skolegang, interesser, foresattes yrke og ga en
begrunnelse for hvorfor de ønsket opptak ved skolen. Alle søkerne ble i
tillegg innkalt til gruppesamtaler før det ble avgjort om de ble tilbudt
plass. Hvilke
kvalifikasjoner ble særlig vektlagt under opptak av elever til skolen? I
utlysningstekstene ble det fremhevet at Forsøksgym var en skole som krevde
ekstra engasjement, og at det var forventet en stor grad av involvering fra
elevenes side. Elevene ble omtalt som medlemmer, og det ble påpekt at skolen
ønsket en viss lojalitet av dem som ønsket å bli medlemmer. Man ønsket seg
elever som ville være med å bidra, og som så på utviklingen av Forsøksgym som
et felles prosjekt. Samtidig var skolen bevisst på at de skulle ta opp elever
som ikke greide å tilpasse seg det tradisjonelle skolesystemet. For at dette
skulle fungere best mulig ytret Rådet et ønske om å dra elevene inn i miljøet
før de skulle starte på skolen. Dette ble gjort ved å invitere fremtidige
elever med på sosiale arrangementer og andre aktiviteter på skolen. At barn
av ansatte ble vurdert å gi fortrinnsrett ved skolen, kan også ses som et
ledd i denne tankegangen. Når det gjaldt kunnskapskriterier blant elevene,
ble det lagt til grunn at de i hovedsak burde være som ved andre Oslo-gymnas. Mye
tyder på at de menneskelige kriteriene var de mest utslagsgivende ved opptak
av elever. Både elever og lærere som søkte seg til skolen la i motivasjonsbrevene
vekt på miljøet og atmosfæren som fantes ved skolen. Mange vektla ønske om et
vennskaplige forholdet
mellom lærer og elev. Flere nevnte at de savnet læreren som en veileder og
som menneske i den tradisjonelle skolen. De ønsket en skole der forholdet
mellom elev og lærer var basert på gjensidig respekt, og der avgjørelser ble
tatt i felleskap. Utfordringer med
skoledemokratiet Det
første skoleåret var preget av optimisme. Likevel viste det seg raskt at
skoledemokratiet også kunne by på utfordringer. Tanken om en åpen skole
tiltrakk seg ulike elevtyper, og dette ga seg
utslag i hvordan man forholdt seg til skoledemokratiet og hva slags type
frihet man ønsket. En
stor andel av de som startet ved skolen den første høsten var mer opprørske
enn skolens initiativtakere. Det dannet seg raskt to grupper. Disse har av
flere blitt kalt «tanter» og «gangsittere».
«Tantene» var de som ønsket å gå på skole, men på en annerledes skole. De
fulgte undervisningen, tok ansvar for egen læring og deltok aktivt i Allmannamøtene.
«Gangsitterne» tilbrakte som det ligger i begrepet
mye tid på gangen, utenfor timene, de spilte gjerne gitar og brukte skolen i
hovedsak som sosial arena. Mange av dem hadde tilbrakt sommeren før i
Slottsparken. Skolen måtte leve med disse to frontene, mye på grunn av
demokratitanken skolen var basert på. Ønsket man en skole uten oppmøteplikt,
kunne man ikke pålegge noen å delta i undervisningen. Rådet
tok ved flere anledninger opp problemet med dårlig oppmøte. Og Mosse Jørgensen fremmet allerede det første året ønske om at timeplanen skulle være en avtale mellom
elev og lærer og at fravær skulle avtales. Det ble bestemt at tentamen skulle
være obligatorisk, og i januar 1968 ble det fremmet forslag i rådsmøtet om
delvis møteplikt som en forsøksordning for å bedre fremmøtet. Men en skole
uten oppmøteplikt ble sett på som grunnleggende for det skolen stod for, og
for elvene som gikk der. Dette ble derfor ikke gjennomført. Rådet valgte og
heller fokusere på hva elevene lærte i stedet for om
de var tilstede i timene. Dette var nok avgjørende for å få videre økonomisk
støtte, for det er vanskelig å forsvare å gi driftsmidler til en skole der det
ikke arbeides frem mot artium. En
skole uten oppmøteplikt fremstod som viktigst for de fleste, men Mosse Jørgensen har også uttalt at hun oppfattet det som
at en del av ungdommene som søkte seg til Forsøksgym mente friheten til rus
var det viktigste i selve frihetstanken. De første årene var dette en
utfordring for skolen. På et tidspunkt ble det tatt inn i skolens vedtekter
at «Bruk av narkotika er uforenlig med
skolens målsetning.» For å få bukt med problemet inviterte Mosse Helsedirektør Karl Evang til skolen for å snakke om
narkotika. Hun ble kritisert av Rådet for å ikke ha
tatt avgjørelsen om å invitere Evang opp til avstemming, men Mosse må ha ment det å være helt nødvendig siden hun ikke
fulgte de demokratiske prinsippene hun selv mente var så viktig å arbeide
etter. Kroken på døra Årene
på Hammersborg nevnes gjerne som skolens
storhetstid. Man hadde egne lokaler og skoledemokratiet blomstret. Men etter
nesten ti år måtte man, etter store protester, flytte fordi bygget skulle
rives. Skolen fikk lokaler i gamle Tøyenhagen skole i Lakkegata. Der holdt de
til i omtrent femten år før byråden i 1991 fremmet at han ønsket å legge ned
skolen. Iherdig lobbyvirksomhet greide å avverge det, og det endte med at
skolen ble flyttet til Linderud videregående. Med denne flyttingen ble skolen
administrativt lagt under Linderud og alle lærerne måtte søke på jobbene sine
på nytt. Mange av de ansatte mistet motivasjonen og valgte å slutte. Med
flyttingen til Linderud fulgte også år med dårlig rekruttering, og en endring
i elevmassen. Tradisjonelt hadde hovedvekten av elevmassen vært barn av
akademikerforeldre som ønsket å gå på skolen av idealistiske grunner. Nå
søkte en større andel elever som falt utenfor det vanlige gymnaset eller som
ikke var så ressurssterke. At det ikke var oppmøteplikt kan ha virket
fristende på mange. Lokaliseringen på Linderud spilte også inn i forhold til
hvem som søkte seg til skolen. Skolen
ønsket seg hele tiden tilbake til sentrum av byen, og å være en selvstendig
skole. I 2002 fikk de gjennomslag for ønskene og flyttet til de tidligere
lokalene til Sinsen Voksenopplæring, og i 2004 til Elvebakken videregående
skole. Den siste flyttingen kamuflerte egentlig nedleggelsen av skolen. Det
som nå ble opprettet var en allmennfaglig privatistlinje. Oppmøtefriheten ble
beholdt ved at det ikke ble gitt standpunktkarakterer basert på deltakelse i
timen. Elevene måtte ta eksamen i alle fag, men skoledemokratiet som
Forsøksgym bygde på forsvant. Kanskje hadde man greid å endre det
tradisjonelle gymnaset i så stor grad at det ikke lenger var behov for Forsøskgym. Var den autoritære læreren historie? Eller
etterlot den stille nedleggelsen et tomrom for dem som ønsker å påvirke sin
egen utdannelse og arbeidshverdag i større grad enn det som er mulig i den
vanlige videregående skolen? Litteratur Førland,
Tor Egil og Trine Rogg Korsvik - red. (2006): 1968. Opprør og motkultur.
Oslo: Norsk Pax Forlag as. Hem,
Lars (1971): Forsøksgymnaset. En studie om forandring. Oslo – Bergen -
Tromsø: Universitetsforlaget. Jørgensen,
Mosse (1997): Skoler jeg møtte. Namsos: Pedagogisk
Psykologisk Forlag. Korsvik,
Trine Rogg (2007): «Opprørsskolen Forsøksgym 1967-2004» i Byminner
1/2007, Oslo Bymuseum. Forsøksgymnaset
i Oslo 1967-1971 En beskrivende studie. Rapport nr. 16, Skolesjefen i Oslo,
Avdeling for pedagogisk utviklingsarbeid. Kilder Bystyresak
201/1968, Støtte til Forsøksgymnaset i 1968-1969 Forsøkgym (arkivet er
delvis ordnet, men ikke registrert i Asta) Rådsprotokoller
1967-1979 Referater
fra Allmannamøter Rapporter,
rammeplan, vedtekter (L2 viktige rapporter ca
1970-77, eksterne og interne og
vedtekter) Klipparkiv
(1-4) G
15 Div – Overlevelse 2001-2004 TOBIAS 1/2011 |