|
Tater’n
- En av mange på Geitmyra tvangsskole Dette er
historien om Karl Vilhelm som var på Geitmyra skole
i 1925. For ham var tvangsskolen kun en mellomstasjon i rekken av barnehjem og
institusjoner. Han ble tatt fra foreldrene av Norsk Misjon Blant Hjemløse
fordi de forlot Svanviken arbeidskoloni. Deretter
ble han plassert på en rekke barnehjem og anstalter. Karl Vilhelm var fetter
av min oldemor Karoline. Hun delte samme skjebne under Misjonen, og var på Svanviken, flere barnehjem og i privat forpleining. Deres
historie er min slektshistorie. Tekst: Kai-Samuel
Vigardt Men
dette mørke kapittelet i norsk historie ligger ikke langt bak oss i tid.
Assimileringspolitikken mot romanifolket har vart helt opp til vår egen tid.
Selv er jeg født i 1987 og er den yngste av romanifolket i Norge som er
tilkjent erstatning av den norske stat for den politikken de har ført mot meg
og mitt folk. I Misjonens navn I
1897 dannet Jakob Walnum «Foreningen til
motarbeidelse av omstreifervæsenet», et
misjonsarbeid som drev arbeidsleire og flere
barnehjem. Misjonen skulle vise seg å få særomsorgen for over 1500 barn før
den ble nedlagt som Norsk Misjon Blant Hjemløse i 1991. Allerede fra starten
av ble det lagt vekt på barna for å knekke romanifolkets kultur og levemåte. Walnum uttalte ved oppstarten at misjonsarbeidet måtte
rettes mot barna «thi
de slette tilbøieligheder, omstreiferlivet afføder, ligger disse i blodet og faar
ved det omflakkende liv den bedste anledning til at
udvikles allerede i den tidligste alder». Norsk
Misjon Blant Hjemløse fungerte i nærmere hundre år som en privat stiftelse
som gjennomførte norske myndigheters politikk mot romanifolket. De viktigste
satsningsområdene var å få gjort romanifolket bofaste og tiltak rettet mot
barna. I 1963 uttalte bestyrer ved Svanviken,
pastor Knut Myhre, om Misjonens arbeid at «Det vi gjør, er bevisst å utrydde et folks egenart. Vi prøver å
løsrive dem fra forbindelsen med slekten som de har følt seg knyttet til med
sterke bånd. Vi prøver å gi dem eiendom og forpliktelser, vaner og behov som
ikke lar seg forene med den omstreifertilværelsen
de har vært vant med og som deres forfedre har levet i gjennom århundrer.» Walnums etterfølger,
generalsekretær Ingvald B. Carlsen, hadde i 1926 som mål å fjerne samtlige
«omstreiferbarn» fra landeveien, og argumenterte da med at «Hvis man kan opnå
at hvert eneste omstreiferbarn som kommer til verden får et godt hjem da vil
omstreiferlivet i Norge ophøre av sig selv i løpet
av en eller to generasjoner». Med støtte fra barnevernslovgivningen kunne
«samfundet
når som helst sette en stopper for det forkastelige familiereiselivet, hvor
barna jo er dømt til å bli omstreifere». En oppgave Carlsen mente var
gjennomførbar fordi misjonen anslo at det ikke ble født mer en rundt femti
«omstreiferbarn» i året. Skjebner i
arkivene Karl
Vilhelm var en av mange barn som ble tatt fra foreldrene etter anbefaling fra
Norsk Misjon Blant Hjemløse. Han ble sendt til Jakob Walnums
barnehjem i Kopervik i 1921 da han var åtte år. Beslutningen var gjort av
Eide vergeråd «idet foreldrene forlot Svanviken arbeiderkoloni og således barna vilde bli hjemløse». Karl
Vilhelm ble i 1923 satt i privat pleie på en gård i Gol i Buskerud, men
pleieforeldrene maktet ham ikke. Han ble året etter sendt videre til Eilert
Sundts barnehjem i Eidsvoll. Han rømte fra
barnehjemmet tre ganger, noe som ifølge bestyrinnen
ved barnehjemmet, Karoline Orstrand, skapte uro på
barnehjemmet, og «Av frykt for videre
rømning fikk hun Karl anbragt på Kristiania Offentlige tvangsskole». Karl
Vilhelm ble dermed sendt fra Eilert Sundts barnehjem til Geitmyra
tvangsskole for gutter i september 1925, fordi barnehjemsbestyreren
mente han burde gå på en tvangsskole «hvor
han kan lære mer enn der, han nu er». På Geitmyra
hadde Karl Vilhelm kun 16 oppholdsdager før han ble sendt videre til Våk
skolehjem. På Våk var han til han rømte i 1930. Kartlagte
«omstreiferliv» Karl
Vilhelm ble født i 1913 på Sunnmøre av foreldrene Hjalmar, ungkar og
blikkenslager, og piken Gustava. Foreldrene var av romanislektene
Torp og Nystuen. Paret
søkte seg til Svanviken i 1921 hvor de giftet seg
samme år. Svanviken arbeidskoloni ble opprettet i
1908. Her skulle romanifolk bosettes og opplæres i jordbruk og husstell.
Familien ble tildelt et lite hus og satt til arbeid. Da Karl Vilhelm ankom Svanviken med foreldrene, ble det foretatt en kartlegging
av de nye kolonistenes tidligere liv. I Svanvikens
koloni kartla de særlig lese- og skrivekunnskaper, reiseområder og
livnæringsmåte. I tillegg var det viktig å kjenne til om vedkommende hadde
alkoholproblemer. Om Karl Vilhelms far er det skrevet i Svanvikens
kolonistprotokoll: «– Hjalmar – (Torp)
er født paa Rekdals-stranden i Romsdalen d. 4.
februar 1889, døpt i Aukra kirke 21. april s.a. Konfirmeret
paa Bodsfængslet i 1909. Forældre: Gjørtler Adolf Fredrik Nikolaisen (av Nystuslegten? se pag. 44) og Anne Marie Jakobsdatter. [Hjalmar] oplyser at faren er død, men moren bor i Kristiania. De
var ikke egteviet. [Hjalmar] var hos
sine forældre til han var 16 aar.
De reiste til han var 12 aar, bodde siden i
Kristiania hvor [Hjalmar] saa kom i skole, gik først paa Kampen, senere paa Vaalerengens skole,
tilsammen 4 aar. Han kan læse og skrive noget. Han har en tid været utmeldt av statskirken, blev
nu under sit ophold paa Akershus igjen indmeldt i
denne. Efter sit 16de aar
har han reist omtrent stadig undtagen naar han har været i fængsel.
Han har været ca 4 mnd tilsjøs, ellers har han reist, arbeidet kniver og slire
og solgt. Omkring 4 aar reiste han sammen med
broren Marinius (denne døde i 1909). Hans almindeligste reiserute var Nordfjord, Søndfjord og Sogn, men han har ellers reist over hele
Vestlandet og i Trøndelagen, delvis ogsaa paa Østlandet. Han har altid været svært henfalden til
stærke drikke og han indser
at det har været hans ulykke. Det gik nesten ikke
en uke med mindre han maatte i nærheten av en by saa han fik tak paa noget stærkt. Han har lovet sig
selv, og det vil han forsøke at holde, at han herefter
skal la det stærke være. Men han forstaar litet at han hertil maa søke hjælp
hos en høiere, tror han skal klare det selv.» Oppholdet
ved Svanviken var ifølge Misjonen frivillig og man
måtte søke seg dit. For mange var et opphold på Svanviken
forbundet med skam. Selv om oppholdet var frivillig, søkte mange seg dit for å ikke miste barna. Mange var svært fattige og levde et
hardt liv med kalde vintre. I tillegg kom strenge hjemstavnsregler som
hindret mange romanifolk i å slå seg ned i en kommune og få kjøpt hus. På
Svanviken skrev de nyankomne under på en kontrakt om
å følge det strenge reglementet. De fikk ikke forlate stedet og heller ikke
snakke romanispråket, kle seg i tradisjonelle klær eller spille
romanimusikk. Hver morgen ble hjemmet
inspisert. Ifølge kontrakten lovet Misjonen å skaffe et hus der de fant arbeid
til dem. Beboerne forpliktet seg i kontrakten til å holde seg i ro og ikke
«huse omstreifere» og skrev under på at: «Vi
er videre bekjent med at dersom vi bortvises fra kolonien eller reiser før
den nevnte tid uten bosettelse, så blir våre barn anbragt av vergerådet og vi
blir selv anmeldt for overtredelse av Løsgjengerloven.» Presset om å
tilpasse seg samfunnet kommer tydelig fram ved at min tippoldefar Godin endret etternavn i 1936 og tok avstand fra
reisendes kultur og levesett. Han påsto til og med at han ikke var av
reisende slekt, men det ble tilbakevist av Misjonen i flere brev. For
Godins bror Hjalmar og hans kone Gustava skulle det gå annerledes. De brøt kontrakten med
Misjonen og forlot Svanviken i desember 1921, etter
to måneder. Sønnen Karl Vilhelm og de andre barna ble da tatt fra foreldrene.
Begrunnelsen fra Eide vergeråd var at «barna
vilde bli hjemløse».
Foreldrene klarte ikke oppholdet og mistet barna til Misjonen. For Karl
Vilhelm var det starten på en lang rekke institusjonsopphold. «Å, Geita. Det var et fælt sted å være.» Det
svarer en eldre reisende meg når jeg spør om hva han vet om Geitmyra skole, Oslo kommunale tvangsskole. Karl Vilhelm
ble i 1925 sendt til tvangsskolen i Geitmyrsveien fordi han ble sett på som
et problem for barnehjemmet han bodde på. Hans opphold der var kun på 16
dager. Han var ganske typisk for de innskrevne romanibarna. Ved gjennomgang
av inn- og utskrivningsprotokoller fra Geitmyra
skole for årene 1902-1950, har jeg funnet at det er skrevet inn tretti romanibarn.
Av den totale mengden barn som var på skolen utgjør disse en liten del. Men
med tanke på at Misjonen mente det ble født femti reisende barn i året, er
tretti barn på en kommunal tvangsskole et betydelig antall. De fleste er
omtalt som «omstreifer» eller det kommer fram at de var under
«Omstreifermisjonen» og inndømt etter
Vergerådsloven etter anbefaling fra Misjonen. Etter gjennomgang av andre
kilder skal det ha gått flere navngitte reisende barn enn disse tretti på Geitmyra tvangsskole. I arkivet etter Norsk Misjon Blant
Hjemløse er det oppgitt at flere barn ble sendt hit etter barnehjemsopphold. Mitt
hovedinntrykk er at guttene fra romanislekt som ble sendt hit var for gamle
for Misjonens barnehjem, og at de fleste ble sendt videre til anstalter som
blant annet Bastøy offentlige skole, i realiteten et barnefengsel. Dette
kommer tydelig fram i et notat fra Misjonens generalsekretær, Oskar Lyngstad,
om en gutt født i 1933 ,plassert på Geitmyra i 1947: «Det
ble for mange store gutter på barnehjemmet og vi mente at det ville være
heldig for hans videre utvikling at han kom under fast hånd.» Gutten
hadde vært på et av Misjonens barnehjem etter at foreldrene hadde forlatt Svanviken før tiden. Med
Vergerådsloven, eller «lov om behandling av forsømte børn»
av 6. juni 1896, var Norge første land i verden med et offentlig barnevern.
Ifølge historiker Anne-Lise Seip skulle loven hjelpe de svakeste barna; de
som hadde begått straffbare handlinger, oppsetsige skoleskulkere, forsømte
barn og de som kunne ventes å bli «sedelig
fordervet». Med Vergerådsloven skulle disse barna trekkes ut av et
uheldig oppvekstmiljø og gis en god oppdragelse. Loven skulle bli et
effektivt redskap for tiltakene mot romanifolkets barn. Karl
Vilhelm er ført inn i inn- og utskrivningsprotokollen for Geitmyra
skole for året 1925. Bortsett fra at det er oppgitt at han var inndømt til tvangsskoleopphold etter paragraf 17 i
Vergerådsloven, finnes få opplysninger om han her. Det eksisterer elevmapper
kun på noen av barna. Karl Vilhelm finnes ikke her, men i arkivet etter Våk
skolehjem eksisterer det en mappe på ham. I kopibøkene finnes brevveksling om
plasseringen av barna og refusjoner, men få opplysninger om barna og
vedtakene som sendte dem dit. Selv om det er få opplysninger om Karl Vilhelm
i Geitmyras arkiv, finner jeg flere av våre felles
slektninger i elevjournaler som også kan gi et bilde av Karl Vilhelms
opphold. En
tretten år gammel slektning var på Geitmyra i 1949.
I en rapport fra Skolepsykologisk kontor i Oslo
framstilles familien på denne måten: «Guttens
far er en 45 år gammel blikkenslager. Han er av taterslekt. Han forteller at
han selv har vært på barnehjem som gutt og fått meget juling og brutal
behandling der. […] Familien bor i en brakke på Lambertsæter.
De er flyttet hit fra en meget dårlig hytte ved Movatn stasjon. Leiligheten
(2 værelser og kjøkken) har en ganske velholdt bestestue hvor barna ikke får
lov til å være. […] Faren forteller at det er mye fyll i brakkeleiren og at
politiet ofte er på razzia der. Guttens klasseforstander angir at de fleste
barna fra den leiren virker ville og opprørske. […] Forteller at han blir
ertet og kalt for «tater» av kameratene. […] Vil ikke på Geitmyra,
har hørt at det er fælt der. Lar seg ikke overtale til å dra dit opp på besøk
for å se hvordan det er der.» Da gutten kom på Geitmyra,
skrev han i et brev til en kamerat, som er gjengitt i en rapport fra
bestyreren: «Vi står i og arber hele dagen og det er trist». I en rapport fra
1951 står det at han ikke tåler erting og at han reagerte særlig sterkt på
oppnavnet «Tater’n». «En egen medfødt
uro» Ved
innskrivingen i Våk skolehjem i oktober 1925, ble det oppgitt at Karl
Vilhelms foreldre ble frakjent foreldreretten allerede i 1921. Det står også
at foreldrene ikke kjente til anbringelsen i skolehjemmet. Misjonens
generalsekretær, Ingvald B. Carlsen, ba om et vergerådsvedtak om plassering i
skolehjemmet ettersom det allerede var sikret plass som staten skulle betale.
Ved innskrivingen beskrives Karl Vilhelm av Eidsvoll vergeråd som en normalt
utrustet gutt med normale «Åndsevner» og med «Følelsesliv og sedelig
karakter» som ikke skilte seg fra andre barn. Han hadde virksomhetstrang som
andre barn, men det oppgis at han var «jevnt sint» og hadde vært løgnaktig
eller tyvaktig. I det ligger at han hadde rømt fra
pleieforeldrene ved flere anledninger, og på rømmen stjålet ting for å
videreselge for å skaffe seg mat. Det er først under punktet om oppvekst at
Vergerådets arvehygieniske ideer om «omstreifere» kommer til overflaten: «8. Har barnets opvekstforhold været særlig ugunstige? Ja (Forsømt eller
uforstandig opdragelse?) Begge dele Slet selskap? Ja Morens hyppige
eller jevnlige fravær fra hjemmet? Intet hjem Boligforholdene?
Som omstreifere 9. Hva ansees som
den væsentligste grund til barnets utskeielser?
Omstreifer […] 12. Er der noget å bemerke til barnets søskendes
sjelelige eller legemlige tilstand? Ikke, når undtas
en egen medfødt uro (streifelyst). […] 16. Skjer
anbringelsen i skolehjemmet med eller mot foreldrenes samtykke? De vet ikke
om det.» «I klasse med
negre, indianere og meksikanere» Den
oppgitte bakgrunnen som «omstreifer» ble i seg selv regnet som grunnen til
sosialt avvik. Dette synet på at romanibarnas problemer skyldtes medfødt uro,
var del av et større bilde der romanifolkets arvemateriale ble gransket.
Kunne barna reddes eller var de allerede dømt til å være rasehygienisk
underlegne? Der enkelte mente at det var nok å ta barna fra foreldrene og gi
dem en ny start, sto også arve- og rasehygieniske ideer sterkt i
mellomkrigstiden. Legestudenten Mikael Kobro utførte i årene 1928-29
intelligenstester på barnehjemsbarn fra romanifolket, og slo fast at de
utgjorde «et undermåls folkeferd». Han viste til amerikanske undersøkelser og
slo fast at «Intellektuelt sett står de
norske omstreifere i klasse med negre, indianere og meksikanere».
Misjonens tankegang hadde vært at «barna kunne reddes» og bli
«samfunnsmennesker» hvis en fikk dem vekk fra foreldrene og gav dem kristen
oppdragelse. Kobros tester overbeviste derimot Misjonens generalsekretær
Ingvald B. Carlsen om at det var en nær sammenheng mellom «utrustning» og
«livsskjebne», og Carlsen gikk derfor nå inn for rasehygienisk sterilisering.
Ifølge
historiker Per Haave var Carlsens opprinnelige siktemål med å undersøke
barnehjemsbarnas intelligens, å få identifisert og skilt ut «de unormale», slik at innsatsen kunne
konsentreres om de «normale», eller
de mer «verdifulle», som han
bemerket i et foredrag på den nordiske barnevernskongressen i Helsingfors
1930. Carlsen la også vekt på den økonomiske betydningen av sortering: «Det vil være sund økonomi om man
målbevisst søker å anvende mest penger til de mest levedyktige». Men hva
burde gjøres med dem som ikke ville klare seg på egen hånd, og som etter alt
å dømme var «avgjorte undermålere»?
I Misjonens årsberetning til Sosialdepartementet for budsjettåret 1931-32 het
det: «Av dem som nu er voksne ser det
ut til at ca. 2/3 har betingelser for å bli både fastboende og selvhjulpne.
De som det går dårlig med og som enten glir ut på landeveien igjen eller
havner i bermen i byene, er som oftest sådanne som står langt tilbake i
åndelig utvikling.» Om
det gikk dårlig med Karl Vilhelm, mente både Vergerådet og Misjonen at
forklaringen lå i hans medfødte arvemateriale, som medfødt uro eller
manglende intelligens, ikke i livsbetingelser eller rotløsheten fra rekken av
institusjonsopphold. Og for mange av barnehjemsbarna skulle veien videre være
hard. I 1932 ble det gjennomført en undersøkelse av vergerådsbarn bortsatt av
Oslo Vergeråd fra 1900 til og med 1928. De fant at en tredjedel av guttene
hadde vært straffet etter utskriving av Vergerådet. Om vi bare ser på dem som
var på skolehjem, var femti prosent av guttene straffet etter oppholdet. Anne
Marit Sandvik har intervjuet reisende som har vært i barne- og skolehjem. Hun
konkluderer med at flere av intervjupersonene opplevde det å skulle klare seg
selv etter alle årene i institusjonen som svært vanskelig. En person fortalte
om hva som skjedde da han dro fra barnehjemmet: «Da ble jeg sendt rett på gata. Måtte klare meg selv, og fikk ikke
noe hjelp verken fra Misjonen eller noen som helst. Da levde jeg på gata i
Oslo. Sov i kasser på Filipstad, hadde tilhold forskjellige steder.» Hvordan
det gikk med Karl Vilhelm etter at han rømte fra
Våk, vet jeg ikke. Min egen oldemor Karoline oppsøkte selv familien da hun
var ungdom, men opplevde da å ha fått brutt opp mye av sin tilhørighet til
slekten. Felles for barnehjemsbarna er at de hadde opplevd å ha mistet sin
familie, tilhørighet, språk og kultur. Samtidig var de fortsatt merket som
«omstreifere» i møte med samfunnet. Karl
Vilhelm hadde 14 søsken. Alle ble satt på Misjonens barnehjem. Broren
Hjalmar, født i 1916, ble sendt til Geitmyra i
1927, før han ble sendt til Toftes Gave. Broren Magnar, født i 1921, var på
Falstad skolehjem fra 1938 til han ble sendt til Bastøy offentlige skolehjem
i 1940. Magnar ble senere arrestert av statspolitiet i 1943 og satt på
Bredtveit fengsel. Det hører med til historien at Misjonens arkiver og navneregistre
ble overtatt av nazistene under krigen. Nasjonal Samling vedtok i 1943 «den
endelige løsning» for «omstreiferfolket», men rakk aldri å utføre utryddelsen
av de norske reisende. Mange romanifolk ble likevel arrestert og de fleste
måtte gå i skjul. Eldre i familien har fortalt at det ble opprettet rene
leire for romanifolk blant annet i Nord-Norge. Det finnes spor av dette i
arkivene, men disse leirene er ikke omtalt i litteraturen. Broren
Aleks, født 1924, ble sendt til Toftes Gave i 1940,
og søsteren Mary, født 1926, ble sendt til Åsengata, Oslos kommunale
tvangsskole for piker, i 1938 og videre til Bjerketun
i 1941. Broren Ludvig, født i 1928, ble sendt til Ulvsnesøy
skolehjem i 1942, mens broren Marinius, født i
1908, var på Askviknes barnehjem årene 1910-1924,
ble regnet som sinnssyk og deretter sendt til asyl i Philadelphia i USA hvor
han døde. Geitmyra var bare ett av mange stopp for
noen av barna, slik en rekke andre institusjoner var. En av mange Barne-
og skolehjemsbarn har fortalt om grove overgrep. Geitmyra er en av mange av Oslo kommunes
barnevernsinstitusjoner som ble gransket i 2005. Om tiden før 1954 forteller
en av guttene som bodde på institusjonen at det var mange slagsmål og
gnisninger guttene imellom, og at miljøet på Geitmyra
var preget av gjengmentalitet og rangordning «slik som hos dyrene». Både før og etter innføringen av moderne
barnevernslov i 1954, var skolen preget av strenge regler og straffetiltak.
De som kom for sent til måltidene ble nektet mat. Fysiske avstraffelser som
juling, spark, ørefik og slag med lærreim, belte, nøkkelknippe og pekestokk
var vanlig. Det var vanlig å bli innelåst i kjelleren eller bøttekott, og
flere har fortalt om frykt på grunn av trusler om juling. Til
sammen fikk Misjonen særomsorgen for 1500 barn som ble plassert i barnehjem
og privat pleie. Karl Vilhelms historie er typisk for romanifamilier som kom
under Misjonens omsorg. Historien er et av de mørkeste kapitlene i nyere
norsk historie. I
2011 er det satt ned et granskingsutvalg som skal se på konsekvensene av
denne statlige politikken mot romanifolket/taterne. Historien handler om en
mislykket integrering av en liten minoritet, og om hvordan norske myndigheter
har forsøkt å utrydde et folks kultur og egenart. Tvangssterilisering, bortsetting av barn, bosetting i arbeidsleiren Svanviken og forbudet mot å ha hest, har vært omfattende
tiltak mot gruppen. Den
norske Helsingforskomiteen konkluderte i 2009 med at den norske politikken i
deler av 1900-tallet ligger tett opp til begrepene folkemord. Min slektning
Karl Vilhelm var bare én av mange. Gjennom
mitt prosjekt om romanifolkets slektshistorie har jeg undersøkt min egen og
andre romanislekter i utallige arkiver. Det finnes få nedtegnelser om romanifolket
som folkegruppe. Derfor er det å kartlegge enkeltpersoners liv avgjørende for
å fortelle folkets historie. Slektshistoriske undersøkelser gir mulig-heten
til å gå i dybden og tilbake i tid, og framheves av historiker Arnvid
Lillehammer som en av de viktigste metodene for å gjøre historiske
undersøkelser på romanifolks møte med det norske samfunnet. Det er blant
annet fordi det er nødvendig å se navn, slektstilhørighet
og generasjoner i sammenheng og over tid for å få et overordnet bilde. Karl
Vilhelms historie finner vi bruddstykker av i arkiver etter Norsk Misjon
Blant Hjemløse, Svanviken arbeidskoloni og de ulike
barne- og skolehjemmene. Kopi av dette materialet angående min egen slekt
finnes i dag som del av mitt privatarkiv i Oslo byarkiv
sammen med arkiv etter min morfar Ludvig Karlsen. De to arkivene er de eneste
privatarkivene i Norge som er samlet og avlevert av romanifolk selv. Arkivene
inneholder dokumentasjon, foto, film og litteratur fra vårt arbeid med
romaniorganisasjoner, billighetserstatning og slektsforskning sammen med
private dokumenter som belyser livet som reisende. Litteratur Granskingsutvalg
oppnevnt av Fylkesmannen i Oslo og
Akershus (2005): «Barnevernsinstitusjoner benyttet av Oslo kommune 1954-1993.
Gransking av overgrep, omsorgssvikt, tilsyn og tvangsplassering», avgitt 1.
desember 2005. Lest på: http://www.fylkesmannen.no/enkel.aspx?m=4846&amid=1227759 Helsingforskomiteen
(2009): «Norsk romani-/ og taterpolitikk. Fortid,
fremtid og nåtid. En menneskerettslig vurdering av hovedtrekkene i norsk
politikk i forhold til romanifolket/taterne». Lest på:
http://www.nhc.no/php/index.php?module=article&view=831) Haave,
Per (2000): Sterilisering av tatere 1934-1977, En historisk undersøkelse av
lov og praksis. Oslo: Norges forskningsråd Pettersen,
Karen Sofie (2000): «For barnas skyld? – Ideologi og praksis i tiltakene
rettet mot taternes barn» i Bjørn Hvinden, red.: Romanifolket og det norske
samfunnet. Oslo: Fagbokforlaget Sandvik,
Anne Berit (2000): «Å være tater i barne- og skolehjem» i Bjørn Hvinden,
red.: Romanifolket og det norske samfunnet. Oslo: Fagbokforlaget Thune,
Gry (2009): «Omstreiferens etterkommer» i A-magasinet nr
14/2009. Lest på: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3009871.ece Kilder Beretning
om Kristiania kommune for årene 1887-1911, Kristiania 1914 Beretning
om Oslo kommune for årene 1912-1947, Bind I, Oslo 1952 Geitmyra skole, Fb 0003, Fd 0007 Privatarkiv
i Oslo byarkiv etter Kai-Samuel Vigardt,
under ordning Nasjonens
barn - et dokumentasjonsprosjekt: www.nasjonensbarn.no TOBIAS 1/2011 |