|
Spor etter deg I skolearkivene
finner du spor etter deg og skoledagene dine. Men altfor mye fra Oslo-skolen
er kassert. Hullene i kan gi konsekvenser både for deg og samfunnet som
helhet. Tekst: Anne Marit
Noraker I
Oslo byarkivs magasiner bevarer vi arkivene etter
Oslos skoler. Vi kaller vårt arkiv for byens hukommelse. Skolearkiver er blant de mest etterspurte. Hvert
år mottar Byarkivet hundrevis av forespørsler om innsyn i
skolearkivene. Folk
trenger vitnemål, og klasselister brukes til å gjenforene klasser
mange år etter endt skolegang. De som har opplevd kritikkverdige
forhold søker opplysninger til mulige erstatningssøkmål.
Det er en demokratisk rettighet å få innsyn i det som
gjelder deg selv. I tillegg gir skolearkivene rikelige kilder til slektsgranskere, lokalhistorikere, studenter og forskere. Blant
Byarkivets tjue tusen hyllemeter med papirmateriale, har imidlertid bare
sju hundre sin opprinnelse fra Oslos skoler. Det er urovekkende lite
når man tenker på hvor mye dokumentasjon som er blitt skapt
på hver enkelt av dagens 180 Oslo-skoler. Tenk
på alt som hver dag registreres. Det føres klassedagbøker,
karakterprotokoller og elevmapper, møtebøker, saksarkiv, journaler og kopibøker. Det
fotograferes, både av lærere og fotografer, elever og foreldre.
Dokumentasjonen handler om alle som har vokst opp i Oslo, og om dem som
har skolen som arbeidsplass. Det finnes få hjemler for å kassere
materiale fra skolearkivene. Det betyr at det aller meste skal bevares for
ettertiden. Når arkivene blir 25 år gamle skal materialet
avleveres hit til Oslo byarkiv. I magasinene
våre gis de evig liv. Skolemateriale
som er eldre enn seksti år kan hvem som helst få tilgang til
på Byarkivets lesesal. Ønsker man innsyn i arkiver som er nyere,
må Byarkivet kontaktes skriftlig. I slike tilfeller sender vi kopi av
opplysningene du spør etter. Om du er part i saken, kan du også
få innsyn i taushetsbelagt materiale. I visse tilfeller er det
også mulig for andre enn den det gjelder å få innsyn i
klausulert materiale, men da må fagdepartementet inn og godkjenne
innsynsforespørselen. Hva finnes? De
108 skolene som vi har fått materiale fra, har i snitt tatt vare
på sju hyllemeter hver. I praksis er det stor forskjell på hvor
mye den enkelte skole har samlet på. Fra
noen skoler eksisterer kun enkelte protokoller fra noen utvalgte år.
Fra andre, som for eksempel Sagene skole, har vi bortimot komplette serier
fra alle årene med skoledrift. Listen over hva dette arkivet
består av er omfattende. I tillegg til ordinært arkivmateriale
som karakterprotokoller, møtereferater og elevkort, har skolen
også tatt vare på badeprotokoller, stiler, skoleaviser og
forsømmelsesbøker. Enkelte skoler har avlevert store mengder
fotomateriale, ofte tatt av profesjonelle fotografer, andre ikke. Alt sammen
gir en unik mulighet til å forstå historien om skolevesenet og
skolehverdagen. Det
er også stor forskjell på hvor lett det er å finne frem i
disse arkivene. I Byarkivet finnes ingenting av elevopplysninger på
data, kun på papir. Alle opplysninger må hentes ut fra skolens
opprinnelige elevfortegnelser i protokoller eller kort. Så mange
som en fjerdedel av skolearkivene i Byarkivet er bortimot utilgjengelige
både for saksbehandlere og publikum, fordi de er uordnede. Riktignok
stiller vi krav til at skolen må ordne, pakke og listeføre
arkivene før de avleveres. Det er for at det skal være mulig for
oss å finne frem opplysninger det spørres etter. Dette er
imidlertid ofte et arbeid for stort og tidkrevende for mange av skolene. Halvparten
av dagens skoler har aldri avlevert arkiver til Oslo byarkiv,
til tross for at mange av dem har hatt drift i over hundre år.
Svært mye har forsvunnet i årenes løp, og årsakene
er flere. Mye
er blitt borte i forbindelse med nedleggelse, flytting, ombygginger eller
oppussing av skoler, eller i branner, rivinger og
ryddesjauer. Mugg og fukt har tatt knekken på papirer stuet vekk i
kjellere og på loft. Gamle
dokumenter har ofte ligget usikret og skolene har manglet oversikt over hva
de har oppbevart. Mange dokumenter er ikke blitt regnet som en del av
arkivet, til tross for at de har hatt verdi som dokumentasjon og vært
gjenstand for saksbehandling. På
1980-tallet kan også mange elevmapper og elevkort ha blitt kassert som
følge av uheldige tolkninger av teksten i Datatilsynets konsesjoner.
Intensjonen var at den enkeltes personvern best ble beskyttet gjennom å
slette potensielt sensitive opplysninger, dersom gode arkivforhold ikke
eksisterte. Spiller det noen
rolle? I
Byarkivet har vi fått utallige innsynsforespørsler
knyttet til «kritikkverdige forhold» på skoler eller
«skolens manglende varsling til barnevernet». Sakene gjelder ofte
omsorgssvikt og vanskelige forhold hjemme i form av fyll, juling, fraværende
foreldre og stadige flyttinger. Dette kan gi utslag på skolen i form av
mye fravær, dårlige karakterer, problemer med medelever og
lærere. I enkelte tilfeller meldes det om mobbing og vold fra
lærere. Selv om søkerne mener at de ikke fikk den skolegangen
eller oppfølgingen de burde hatt, er dette vanskelig å
dokumentere, både for søkerne som enkeltpersoner og for dem som
skal lete i arkivene. Hvordan kan man dokumentere at skolen burde ha grepet
inn eller varslet barnevernet, tilbudt spesialundervisning eller satt i verk
tiltak for å stoppe mobbing? Selv når skolene har avlevert
fyldige arkiver, finnes gjerne ikke dokumentasjon på det som ikke er
gjort. Likevel vil gode arkiver gjøre det lettere å dokumentere
fakta. Henvendelsene
kommer både fra Utdanningsdirektoratet, fra enkeltpersoner og fra
Stiftelsen Rettferd for tapere. Stiftelsen startet sitt arbeid i 1993 og har
siden den gang fått rundt 60 000 henvendelser fra folk som vil ha hjelp
til å søke erstatning som følge av omsorgssvikt eller
manglende skolegang. Lederen av stiftelsen, Ola Ødegård, beskrev
i TOBIAS 1/2007 situasjonen slik: «Vi har siden starten i 1993 gjort
utallige henvendelser til de ulike arkivene, og særlig arkivene i
kommunene og statsarkivene. Når vi vil ha dokumentene fra barnevernet
og skoleetaten, får vi stadig bevis for at de kommunale arkivene har
store mangler. Dette går utover de tidligere barnehjemsbarna og skolehjemsungene, de vil faktisk miste sine erstatninger
for forhold de ikke selv har skylden for. Det er en skam at kommunale arkiver
har så store mangler.» Ni
av ti som saksøker kommunen for mangelfull opplæring taper i rettsystemet, ifølge en undersøkelse NRK
har gjort. For å få tilkjent erstatning må man kunne vise
at undervisningen eller den behandlingen man er blitt utsatt for ikke har
vært forsvarlig og at skolen har opptrådt uaktsomt. Vårt
arbeid med å finne frem arkiver er derfor avgjørende for mange. Litteratur Institututt for offentlig
rett (2010): «Rettspraksis om mangelfull opplæring», lest
på www.jus.uio.no Welstad, Trond (2010):
«Skolerett og elever – En gjennomgang
og analyse av klagesaker for
Fylkesmannen i Oslo og Akershus». Oslo: UiO Institututt
for offentlig rett Gangstøe, Jørgen
og May Grethe Lerum (2010): «Tapte 110.000 kroner på å
saksøke kommunen» på NRK Østfold. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7129250 Kilder Byarkivets
nettside om innsyn i skolearkiver på http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/skolearkiver/innsyn_skole.asp TOBIAS 1/2011 |