|
Å
lære et fag ved skolebenken Kristiania Fag-
og Forskoler for Håndverk og Industri ble opprettet i 1921. Å
lære et fag eller yrke på skolebenken brøt med tidligere
yrkesfaglig opplæring. Tekst: Anne Marit
Noraker Lærlingordningen
har røtter tilbake i middelalderen og var organisert av arbeidsgiverne
selv. På slutten av 1800-tallet endret imidlertid behovet for
yrkesopplæring seg. Fra spredte kurs
til samlet skole Fra
1902 til 1921 ble derfor de første lærlingeskolene
i hovedstaden opprettet, særlig etter initiativ fra ulike grupper innen
byens håndverks- og industriforening. Først
ut var frisørmestrene, som i 1902 satte i gang en praktisk lærlingskole
i Tordenskiolds gate 9. Etter hvert ble det også opprettet forskoler og
fagskoler for jern- og metallarbeidere (1910), skreddere (1912), skomakere
(1914), gullsmeder (1916) og bilmekanikere (autoskolen),
malere, pølsemakere, smeder, snekkere og tømrere (1918). Skolene
var selvstendig organiserte, spredt på elleve forskjellige steder rundt
i byen. Ved flere av skolene var undervisningen hovedsaklig
teoretisk og de fleste av kursene foregikk på søndagene eller om
kveldene. Behovet
for en felles skole med både teoretisk og praktisk undervisning
for alle håndverks- og industrilinjer meldte seg raskt, og
Håndverks- og industriforeningen tok på seg oppgaven med å
finne en skole som kunne romme all undervisning. I
1921 ble de elleve skolene som da var i gang slått sammen under en
felles administrasjon, til Kristiania Fag- og Forskoler for Håndverk og
Industri, og i Østre Elvebakke ble det kjøpt en ærverdig,
gammel bygård. Gården ble bygd om til skole, og utvidet med flere
nybygg på tomtene rundt. Skolens egne lærlinger deltok i
byggearbeidet. Yrkesoopplæringen var for det
meste dominert av gutter og mannlige lærere. Først i 1934 kom de
første såkalte jentelinjene.
Damefrisørfagskolen var først ut, i de påfølgende
årene kom også konfeksjonssyerskolen,
lærlingeskolen for kokker og kelnere og
forskolen for kjole- og draktsyere. Det offentlige
overtar Helt
fram til mellomkrigstiden var det arbeidsgivere og arbeidsgiverorganisasjoner
som styrte yrkesopplæring i Norge. Som følge av nedgangstider
på 1930-tallet, involverte utdanningsmyndighetene seg mer i
yrkesopplæring og i 1940 og 1952 kom lover om yrkesskoler og om
lærlinger. Men først med Reform 94 ble lærlingeordningen
en integrert del av det offentlige utdanningssystemet, ved at elever som
valgte yrkesfag først var skoleelever i to år, og deretter
lærlinger i to år. Samarbeidet mellom det offentlige og
arbeidslivet om lærlingplasser ble tettere. Samtidig økte antall
elever som valgte yrkesfag, mens antall yrkesfaglige retninger sank. Å
lære et fag ved skolebenken var et brudd med tidligere yrkesfaglig
opplæring. Læresystemet besto, men tida på skolebenken ble
lenger. Fagene ble standardisert og utviklingen gikk mot et stadig mer
formelt skoleløp. Byens
yrkesskole har hatt mange navn: Kristiania Fag- og Forskoler for
Håndverk og Industri, Oslo yrkesskole, samt Elvebakken (og Sogn)
videregående skoler. Litteratur Røsjø,
Ellen (1994): «Sjelden yrkesfaglig fotosamling» i Tobias 1/94,
Oslo byarkiv. Nadim, Marjan og Anna Hagen (2007): «Lærlingordningern
i Spekter» - FAFO-rapport 2007:35. Kilder Fotosamlingen
etter Oslo yrkesskole. TOBIAS 1/2011 |