|
Et tverrsnitt av
Oslos skolebygg Tekst:
Øystein Eike Minnene
våre om skoletiden er trolig ikke så forskjellige. Vi har noen
felles assosiasjoner. Lange korridorer med rekker av knagger. Skolepult med innrissede
bokstaver og tegninger på oversiden, og forsteinede tyggisklyser
på undersiden. Tavle og kritt som setter merke på klærne.
Tørr svamp som blir en røykbombe når den kastes i veggen.
Lukten av våte klær en regnværsdag. Solen høyt
på himmelen utenfor klasseromsvinduene som lokker når det snart,
men likevel om så uutholdelig lenge, er sommerferie. Trekker
vi oss litt unna, og ser skolen på litt avstand, trer noen forskjeller
klarere frem. Vi ser omrisset av idéer som skulle
virkeliggjøres gjennom byggets utforming. Vi presenterer på de
neste sidene tre eksempler på skolebygg fra tre forskjellige epoker,
som hver for seg er typiske for sin tid. Alle skolene er bygget som
læringsfabrikker, som skulle produsere læring i bestemte former.
Én var en streng, kjønnsdelt og institusjonsaktig
murborg. Den andre skulle vær lys, naturlig
og enkel, den tredje var fleksibel og fremtidsrettet. Skolepalass Vahl skole På
1890-tallet fikk byen et stort behov for nye skolebygg. Barnekullene
økte i takt med den generelle befolkningsveksten i de siste
tiårene av 1800-tallet. Dessuten kom Folkeskoleloven av 1889. Med den
ble den sjuårige, obligatoriske skolegangen innført. Nye,
praktiske fag ble introdusert; sløyd, håndarbeid og gymnastikk.
Det siste var alt innført i alle Kristianias skoler. Klassene fikk et
maksantall på 35 elever, førti om det ble gitt dispensasjon. Mye
av undervisingen foregikk i lokaler som kommunen
leide. Disse var ofte lite egnet til formålet, og hadde som regel
heller ikke de spesialrommene som folkeskoleloven krevde. Mangel på
skolelokaler gjorde at man også måtte ty til
ettermiddagsundervisning. Man så at elevene var trøtte etter en
dag med lek eller arbeid, og ønsket derfor å begrense
undervisningen til dagtid. Kristiania
kommune satte i gang en omfattende utbygging, med innkjøp av en rekke
tomter, utvidelse av eksisterende skoler og bygging av en rekke nye, store
skoler. Vahl skole var en av disse store
såkalte skolepalassene. Tomta ble besluttet
innkjøpt i 1891. Et areal av Tøyen ble kjøpt av
universitetet for 40 967 kroner. I 1894 ble det besluttet at byggingen
skulle starte, etter tegninger av arkitekt Harald Olsen. Skolen
ble innredet med 26 klasserom, samt spesialrom og kjøkken,
fordelt over tre etasjer pluss kjeller. Til skoleanlegget hørte
også overlærerbolig, vaktmesterbolig, priveter og gymnastikksal.
Klasserommene lå på hver side av en stor midtkorridor, i tillegg
til i store sidefløyer. Et stort trapperom delte bygningen på
midten. Skoledistriktet
omfattet området mellom Grønland, Tøyengata, Hagegata og
Akerselva, samt Fjerdingen, det vil si området mellom Storgata og
Akerselva nord for Vaterland bru. Da skolen åpnet i april 1897 hadde
den 1522 elever fordelt på 20 gutteklasser og 26 pikeklasser. Året
etter var elevantallet steget til 2017. I
1922 ble folkeskoleelevene overført til den nye Hersleb skole, og Vahl skole ble en høyere skole. Fra 1997 ble Vahl igjen en grunnskole. Paviljongskole Lambertseter
skole Etter
krigen og kommunesammenslåingen med Aker, begynte den store utbyggingen
av deler av Aker-bygda. Med den fulgte også byggingen av nye skoler.
Norges første drabantby, Lambertseter, ble planlagt med alle de
tjenestetilbudene man mente et moderne samfunn trengte. Det var forutsatt at
de fleste skulle pendle til jobb i sentrum eller andre steder, men finne alle
nødvendige funksjoner i tilknytning til sitt bomiljø. Et
skolebygg var en naturlig del av dette. Lambertseter skole åpnet for de
yngste klassene i 1953, men sto ikke helt ferdig før i 1957. Alt fra
starten var kapasiteten sprengt, og en del elever måtte til andre
skoler. Skolebygget
var tegnet og planlagt sammen med bydelen for øvrig. Den var plassert
ved siden av friområder og idrettsfelt, og i nærheten av andre
servicetilbud og offentlige tjenester. Arkitekt Frode Rinnan var sentral i
utformingen av den sosiale boligbyggingen og utviklingen av drabantbyene. Han
foreslo en skole oppdelt i småskoler med en sentralskole som hadde
spesialrom og noen fellesfunksjoner. Kommunen nedsatte en komité for å
vurdere en slik skole, samt andre løsninger. Komitéen ville
ikke anbefale Rinnans plan, men gikk for en såkalt paviljongskole. Den
besto av smale bygg, paviljonger, i en sammenhengende lenke. Byggene var i
én etasje, lette, med mye lys, og ikke minst billige. Mangel på byggematerialer
var et betydelig problem i denne tiden, og skolebyggene måtte
konkurrere med boligbyggingen om knappe ressurser. Et slikt skolebygg kunne
enkelt utvides med flere paviljonger om det var behov for det. Åpen skole Vestli skole I
det vedtatte romprogrammet for Vestli skole het det at en ved prosjekteringen
ønsket «at arkitekten legger fram en planløsning for en
konvensjonell skole, men med så stor fleksibilitet at den uten for
store omkostninger kan ominnredes til storklasseundervisning.
Med storklasse tenker en på elevtall på
maksimum 90». Vestli ble altså bygget som en åpen skole,
eller med mulighet for en åpen løsning. Denne type skole hadde
stor fremgang fra slutten av 1960-tallet og utover på 70-tallet. Oslo
kommune ved skolestyret og skolerådmann var i prinsippet positive til
åpne skoler, og skoleformen ble prøvd ut både ved
endringer i eldre skolebygg og utprøving av åpne
løsninger i nye. Det ble jobbet mye med åpne skoler, både
som arkitektonisk løsning og som pedagogisk idé utover på
70-tallet, og man landet etter hvert på en forsiktig linje, hvor
åpne løsninger var en mulighet, ikke rendyrket som prinsipp. Vestli
skole ble åpnet i 1973, og skulle betjene et nylig utbygget
boligområde med rekkehus og terrasseblokker. Selvaagbygg AS stod for
både bolig- og skolebyggingen. Arkitekten var Hjørdis Enger. Litteratur Rinnan,
Frode (1950): Lambertseter. En forstad
til Oslo med 10 000 innbyggere. Oslo Benum, Edgeir (1994): Byråkratienes by. Fra 1948 til
våre dager. Oslo bys historie,
bind 5. Oslo: Cappelen Kilder Jeppesen,
C. red. (1914): Beretning om Kristiania
kommune for aarene 1887-1911. Kristiania: J.
Chr. Gundersens Boktrykkeri. Beretning
om Christianias Almueskolevæsen 1891-1899 Bystyresak
88/1894
TOBIAS 1/2011 |