|
Utrenskningen Da Norge eksploderte i
frigjøringsjubel, stod titusener av nordmenn på sidelinjen og ventet på det
uunngåelige. De aller fleste visste at oppgjørets time ville komme, og de
trengte ikke å vente lenge. Tekst: Den offentlige forvaltning ble
en viktig kamparena under krigen. Nasjonal Samling (NS) forsøkte å innføre en
fascistisk stat gjennom å overta kontrollen med den statlige og kommunale
forvaltningen. Den sivile motstanden mot okkupasjonen kom i stor grad til å
rette seg mot forsøkene på å nazifisere offentlige organer. Det spilte en
stor rolle for motstandskampen hvorvidt disse var redskaper for tyskerne og
NS eller for Hjemmefronten. Motstandskampen var ikke minst en åndskamp.
Kampen stod om holdninger, for eller imot okkupantene og NS, man var jøssing
eller nazivennlig. Offentlig ansatte under
innenriksdepartementet ble i et rundskriv av 16. september 1940 avkrevd en
erklæring om lojalitet mot NS. Av 10 700 ansatte i Oslo kommune, var det
kun rundt tre hundre som avga en slik erklæring. Motstanden og reaksjonene
mot nazifiseringsforsøkene var stor, og ble støttet opp av regjeringen i
London. Regjeringen sendte 8. januar 1941 ut en kunngjøring om offentlige
tjenestemenn, med varsel om at det ville bli ryddet opp etter okkupasjonen. Et forberedt oppgjør I 1943 ga Hjemmefronten en
såkalt parole, med tittelen «Blokade av offentlig tjeneste». Parolen ba
nordmenn om å la være å søke på stillinger i det offentlige. Videre skulle
man ikke la seg beordre til slike stillinger, søke lønnsforhøyelse eller møte
fram til propagandamøtene som NS arrangerte i sine forsøk på å nazifisere
administrasjonen. Parolen ble regnet som alminnelig kjent for offentlige
funksjonærer fra 1. mars 1943 og for alle andre fra 1. juni. De som etter
disse datoene brøt med parolen ble etter krigens avslutning anklaget for ikke
å ha vist en god nasjonal holdning. London-regjeringen vedtok i
løpet av krigen en rekke anordninger som la det rettslige grunnlaget for
landssvikoppgjøret, i stor grad etter krav fra Hjemmefronten. Den 24. november 1944 ble den såkalte
«Opprydningsanordningen» vedtatt. Den ga stat, fylke og kommune instrukser om
å fjerne alle nazistiske elementer straks et lovlig styre var gjeninntrådt i
befridde områder. I denne anordningen ble det også gitt utvidet adgang til å
avskjedige ansatte på bakgrunn av holdninger under krigen. Det het at en
tjenestemann tilsatt før okkupasjonen kunne avskjediges ved dom når han i
sitt forhold til okkupasjonsmyndighetene eller NS hadde vist seg uverdig til
sin stilling, selv om forholdet ikke ga grunn til å gi straff. Landssvikoppgjøret ble
norgeshistorien største rettsprosess. Over 90 000 nordmenn ble tiltalt
for forskjellige forbrytelser, et stort antall i forhold til folkemengden, og
et stort antall i forhold til andre land. Den viktigste årsaken til at
antallet ble så høyt var at alle medlemmer av NS ble gjort ansvarlige for
partiets forræderi mot landet. Samtlige NS-medlemmer ble regnet som
landssvikere. For de fleste menige medlemmer var straffen vanligvis bøter og
«tap av allmenn tillit». Det siste innebar i praksis tap av stemmeretten i 10
år. Et høyt antall saker ble avgjort ved forelegg med innrømmelse av straffeskyld,
noe som var høyst kontroversielt sakenes alvor tatt i betraktning, men det
var antakelig en forutsetning for å gjennomføre en så stor prosess. Granskningen I dagene etter frigjøringen 8.
mai, strømmet folk tilbake til stillinger i kommunen som de hadde måttet
forlate på grunn av avskjed på politisk grunnlag eller regelrett flukt som
følge av deltakelse i illegalt arbeid. NS-medlemmer holdt seg borte, selv om
NS-ordfører i Oslo, Fritz Jenssen, holdt sitt siste råd 10. mai. Dagen etter kom Einar Gerhardsen
hjem og overtok som ordfører. Det ble oppnevnt et midlertidig styre som
skulle ha bystyrets og formannskapets mandat den første tiden, og dette hadde
sitt første møte 16. mai. En av de aller første sakene var «oppryddingen»,
arbeidet med å fjerne NS-medlemmer og andre som hadde vist unasjonal holdning
under krigen. Det midlertidige styret oppnevnte en granskningskommisjon som
skulle behandle alle slike saker, og avgi en innstilling til formannskapet.
Formannskapet tok så stilling til saken. Kartleggingen av de offentlige
tjenestemennenes holdninger hadde pågått i lang tid før frigjøringen.
Ordfører Gerhardsen fikk dessuten av politiet oversendt lister over
NS-medlemmer ansatt i kommunen. Det lå med andre ord mange personalsaker på bordet da Granskningskommisjonen begynte
sitt arbeid 24. mai. Lønnsrådmannen sendte også et rundskriv til alle etater
hvor de ble bedt om å sende inn en oppgave over NS-medlemmer, tjenestemenn
som «ikke har vist en slik fast nasjonal holdning som en med rette kunne
kreve», ansettelser og forfremmelser, samt lønnsforhøyelser under krigen. 298 NS-medlemmer ble straks
suspendert etter 8. mai, og de fleste senere avskjediget. Men det forekom at
NS-medlemmer også hadde deltatt i motstandsarbeid, og av den grunn slapp
avskjedigelse. Det gjaldt blant andre en fremtredende etatssjef, som søkte om
medlemskap i NS høsten 1940, men meldte seg ut igjen etter kort tid.
Granskningskommisjonen godtok hans forklaring om at han gjorde det for å
kunne bli sittende og beskytte etaten mot nazifisering. Han deltok resten av
krigen i motstandsarbeid, og utsatte seg selv for stor risiko. Likevel ble
han suspendert uten lønn i én måned av da saken kom opp i formannskapet i
1947. De som hadde søkt på kommunale
stillinger eller var blitt forfremmet etter parolen gitt i 1943, fikk sine
ansettelser underkjent. Imidlertid ble det også her gjort unntak. En del
stillinger var vanskelige å få besatt med kompetente folk med det samme.
Derfor gjorde formannskapet det mulig for etatene å beholde tjenestemenn inntil
1. oktober 1945. De som fortsatte i kommunen, eller ved en senere anledning
søkte på stillinger, fikk ikke regnet ansiennitet for perioden mellom 1. mars
1943 og 8. mai 1945. På samme måte ble de som hadde fått lønnsøkning etter 1.
mars 1943 satt ned til sitt tidligere lønnsnivå, og kunne heller ikke få
lønnsforhøyelse før 8. mai 1947. Hvem var skyldig? Sakene varierte naturlig nok i
omfang og karakter. I noen saker hadde den anklagede tjenestemannen
samarbeidet med NS og tyskerne, kanskje angitt sine kollegaer eller på andre
måter satt andres liv eller karriere i fare. Disse sakene var relativt
ukompliserte, og bygget i stor grad på politiets etterforskning av landssviksakene. Mer kompliserte var saker som angikk
unasjonal holdning eller «stripete folk», som det het. Disse sakene gjaldt
oppførsel, holdninger og utsagn, og ikke minst samkvem med tyskere eller
NS-folk. Det siste var en særlig delikat sak når det gjaldt kvinner, og i en
rekke saker vedrørende sykepleiersker gjaldt
anklagen omgang med tyskere eller NS-folk. Oppgjøret var for en stor del
basert på rapportering fra de kommuneansatte selv. Mange ble anklaget av sine
kollegaer. «Hennes oppførsel har vakt forargelse på arbeidsplassen», kunne
det hete. I forklaringene ble episoder detaljert beskrevet, men likevel helt
forskjellig av anklager og anklagede. Ord sto mot ord. Angiveriet førte med
seg en del anklager som ble avvist som uvedkommende for
Granskningskommisjonen. En anklage mot
en sykepleierske ved Ullevål sykehus ble delvis avvist, da en del av klagen
omhandlet innvendinger mot arbeidet hennes. Hun fikk da heller ikke avskjed,
men formannskapet uttrykte misbilligelse mot at hun ikke hadde brutt
kontakten med sin venninne gjennom 25 år som var aktiv i NS. Enkelte anklager kunne virke
bagatellmessige. Noen brannfolk ble anklaget for å ha pleid for nær omgang
med NS-folk. Det var rapportert at de hadde festet med en kjent NS-mann. Det
ble ikke funnet bevis for at festingen hadde funnet sted, og brannfolkene
slapp derfor uten noen form for disiplinær forføyning. Det skulle lite til før man kom
under mistanke. En sykepleierske ble mistenkt for å være medlem av NS fordi
hun ble tilbudt en kontorstilling, selv om hun var innstilt som nummer tre
til stillingen. Hun hadde ikke tatt imot stillingen, fordi hun selv følte seg
ubekvem med tilsettelsen. Av sine kollegaer ble hun
imidlertid oppfattet som «like blid og imøtekommende mot N.S.-medlemmer
som hun har vært mot andre mennesker». To og to ble lagt sammen, og en klage
ble sendt til Granskningskommisjonen. Hun måtte selv innhente erklæringer fra
politiet om at hun ikke var oppført i NS’ medlemsregister, og ble ikke
straffet. Bitterheten var stor mellom
tidligere kollegaer. En ansatt ved forsorgsvesenet var anklaget for å ha
fraternisert med NS-folk ved samme etat, og for ha hjulpet til med en
omlegging av forsorgsvesenet. Som vedlegg til anklagen ble det lagt ved et
anonymt og udatert opprop, som antakelig var skrevet på slutten av
okkupasjonen til skrekk og advarsel: «Kampfelle [NN] er ferdig og hans skjebne
beseglet. Bevisene for hans landssvik foreligger i klare former. Slimålen går
no på gummisåler, men alle hans iherdige roøvelser og motbydelige fisling med jøssingfronten
vil ikke redde ham og vekker bare avsky hos alle. Proteksjon av ham no betyr medansvar.» Granskningskommisjonen uttalte
sin «misbilligelse» over hans faglige samarbeid med NS-folkene, men han slapp
ellers reaksjoner. Oppgjør og rehabilitering Rundt 1300 saker ble undersøkt
av Granskningskommisjonen. Arbeidet med utrenskningen foregikk til 1947. Etterhvert kom det også en del saker om gjeninntakelse i
kommunal tjeneste. En del hadde fått landssvikdommene sine omgjort etter
anke, og dermed kunne det være grunnlag for å få stillingen tilbake. Andre
søkte seg tilbake etter noen år, og de med mildere forseelser bak seg ble
gjerne tatt inn i varmen igjen. Men de fikk gjerne andre stillinger enn
tidligere. Vi vet lite om hvilken betydning
granskningen av de kommuneansattes holdning hadde å si for arbeidsmiljøet i
årene etter oppgjøret. Av noen saker vet vi imidlertid at de som ble
gransket, men som fikk fortsette i kommunen, gjerne ble plassert i andre
stillinger. I noen tilfeller fordi den anklagede ba om det, i andre tilfeller
fordi gamle arbeidskollegaer ikke ønsket vedkommende tilbake. For noen må
granskningen ha vært et punktum for okkupasjonstiden, enten man fikk sin
straff og kunne gå videre eller man fikk renvasket seg fra urettmessige
beskyldninger. For andre må det ha vært en ubehagelig overraskelse å bli
anklaget og angitt av sine arbeidskollegaer. Det omfattende angiveriet førte
nok med seg at gammelt agg og personlige motsetninger kom til syne. Landssvikdømte og andre som
hadde fått reaksjoner fra arbeidsgiver kom raskt tilbake i arbeidslivet. Det
var stort behov for arbeidskraft. Som vi har sett ble det lempet på
bestemmelsene om å suspendere ansatte som var under granskning. Det er vel
kjent og godt dokumentert at mange landssviksdømte og deres pårørende aldri
fikk glemme fortiden. Omgivelsene sørget for å minne dem om hva de var dømt
eller anklaget for, lenge etter at det rettslige oppgjøret var gjennomført.
En undersøkelse av hvordan landssvikerne og de stripete levde med sin fortid
som ansatte i etterkrigstiden ligger utenfor rammen av denne artikkelen, men
er et tema som vil kunne belyses etterhvert som
arkivene blir tilgjengelige for forskning. Kilder Granskningskommisjonen av 1945 Litteratur Andenæs, Johs. (1979): Det
vanskelige oppgjøret. Rettsoppgjøret etter okkupasjonen, Oslo: Tanum-Norli Dahl, Hans-Frederik og Øystein
Sørensen (2004): Et rettferdig oppgjør? Rettsoppgjøret i Norge etter 1945,
Oslo: Pax Forlag Hagen, Ingerid (2009): Om
landssvikoppgjørets skyggesider, Oslo: Spartacus Forlag AS Thingsrud, Leif (1995): «Tjenestemenn
under krigen. Grundig granskning», i Tobias 2/1995, Oslo Gundersen, O. C. og Kaare Haukaas (1962): Om landssvikoppgjøret: innstilling fra
et utvalg nedsatt for å skaffe tilveie materiale til en innberetning fra
Justisdepartementet til Stortinget TOBIAS 2/2010 |