|
Den vanskelige skolehverdagen Okkupasjonen og tyskernes
rekvirering av skoler medførte en svært annerledes skolehverdag. Hvilke
følger fikk dette for elever og lærere i årene 1940-1945? Tekst: Det er betegnende at
arkivmaterialet fra enkelte osloskoler fullt eller delvis mangler
klassedagbøker, lærerrådsprotokoller og karakterprotokoller
for årene 1940-1945. Eksempelvis har arkivene fra Lakkegata skole og
Lilleborg skole ingen klassedagbøker fra krigsårene. Det kan være ulike
årsaker til at materiale har kommet bort, men tyskernes rekvirering av skoler
er antageligvis én viktig grunn til de hull man finner i arkivmaterialet.
Ordre om rømming av skolene ble gitt uten varsel eller med så kort tidsfrist
at det bare i liten grad var mulig å redde unna det mest nødvendige
skolemateriell. Det som ble stående igjen på skolene ble ofte helt ødelagt
eller kastet. Kort tid etter 9. april startet
tyskerne å rekvirere skoler i Oslo. Det må ha vært både trist og skremmende
for lærer og elev å se skolen totalt forvandlet fra å være barnas høyborg til
å bli en militærkaserne hvor hakekorset vaiet ute i skolegården. I løpet av mai måned var de
fleste av folkeskolene i Oslo beslaglagt. Med dette fulgte et enormt arbeid
for å finne tilstrekkelig med undervisningslokaler for alle byens elever.
Problemet med å skaffe nok lokaler, vedvarte hele okkupasjonstiden. «Tyskerne i gutteoppgangen, vi i resten av skolen» Lærerrådsprotokollene gir oss et innblikk i hva som
ble drøftet på møter mellom lærere og overlærer. Noen skoler har utførlig
notert ned hvordan undervisningssituasjonen var under krigsårene. I Lilleborg
skoles lærerådsprotokoll for årene 1940-1943 har
overlærer Per Kviberg gjort grundige notater. Disse
forteller oss om skolehverdagen de første dager og måneder etter
okkupasjonen. Allerede den 10. april – «panikkdagen»
ble det holdt lærerråd. Ryktet om at byen skulle bli bombet førte til panikk
og ikke minst flukt fra hovedstaden. Lærerrådet drøftet hvilke lærere og
lærerinner som skulle undervise ved en eventuell evakuering, en evakuering
som ikke fikk det omfang man først trodde. De følgende dagene fram til og med
15. april møtte hele personalet, men kun sju – åtte elever. Fra 17. april
begynte det å normalisere seg og i alt 423 elever møtte til undervisning.
Antall elever økte i dagene som fulgte. 29. april møtte i alt 540 elever
fram ved Lilleborg skole. Det ble ingen vanlig skoledag. Elever og lærere
fikk beskjed om at skolen var rekvirert av tyskerne. De hadde likevel ikke
mistet skolen for godt. Protokollen viser at tyske soldater som hadde inntatt
skolen, ble noen dager for så å reise igjen. Dette skjedde opp til flere
ganger. Skolen ble grundig rengjort hver gang tyskerne dro. Deretter tok man
skolebygningen i bruk igjen, men det var hele tiden uvisst når de tyske
soldatene kom tilbake. 16. mai skrev Kviberg at
hver klasseforstander foreløpig underviste i sin klasse, men må være «forberedt
å rykke ut så snart tyske tropper kommer». Det hendte at skoler som var
rekvirert fikk beskjed om at skolene igjen kunne taes
i bruk for undervisning. Flere skoler var «lovt frigitt til bruk for skolen»
fra høsten 1940. Enkelte skoler ville imidlertid kun bli delvis frigitt. Det
gjaldt blant annet Boltløkka, Ila, Kampen, Lilleborg og Sagene skoler. Til
tross for vanskeligheter med å finne tilstrekkelige lokaler til
undervisningen, ble det med god grunn, utvist stor skepsis til det å ta i
bruk delvis frigitte skoler. I et skriv fra Finansrådmannnen
i juli 1940 het det at det ikke under noen omstendighet måtte settes i gang
undervisning «før der fra skolemyndighetenes side kan gis utrykkelig
tilsagn om at undervisningen kan skje på fullt betryggende måte med hel
atskillelse fra de tyske militære». Også i et skriv fra Skolerådmannen
påpekes det at det beste er å benytte skoler som ikke ble brukt til å
innkvartere tyske soldater. Overlæreren fra Lilleborg skole hadde imidlertid
meldt fra at han hadde fått i stand en ordning som var fullt forsvarlig ut i
fra den situasjonen man hadde. For eksempel står det notert i lærerrådsprotokollen 27. mai: «Tyskerne i gutteoppgangen, vi i resten av skolen.»
Selv skolens lekeplass ble delt i to ved hjelp av et stort tau. På Bjølsen kunne Lilleborg skole
få låne 13 rom på formiddagen og 11 rom på ettermiddagen. Dette skulle
imidlertid vise seg å bli en kortvarig løsning. 15. oktober opplyste
overlærer Kviberg at tyskerne også hadde rekvirert
hele Bjølsen skole. Historien om Lilleborg skole
viser hvor utforutsigbar skolehverdagen var for elever og ikke minst
skolepersonalet. Situasjonen var ikke unik. 1. oktober 1940 hadde folkeskolen
149 klasserom til rådighet. Antallet klasser var da 589. Ved utgangen av
skoleåret 1940-1941 hadde den kommunale skolen kun fire hele skolebygg til
disposisjon til undervisningsformål; Gamlebyen, Grünerløkka, Møllergata og Uranienborg skoler. Krigens siste to år var samtlige
ordinære folkeskoler rekvirert av tyske militærmyndigheter. Provisoriske lokaler og private hjem Hvor hadde man undervisning når
skolebygningen var omgjort til militærkaserne? Som eksemplet med Lilleborg
skole har vist fant man ofte lokaler i andre skoler. Grünerløkka skole huset
til tider elever fra Lakkegata og Sofienberg skole.
Lilleborg skole fikk bruke rom ved Bjølsen skole. Elever fra Majorstua skole
fikk undervisning ved Uranienborg skole. Elevtallet
økte betraktelig på de skolene som ennå ikke var rekvirert eller som var
frigitt for en kort periode. En beskrivelse av situasjonen ved Gamlebyen
skole viser hvor stort presset kunne bli: «Lokalene ved Gamlebyen skole er
beregnet på ca. 28 klasser. Under de nåværende forhold har vi barn fra 3
forskjellige skoler med til sammen 70-80 klasser. Hertil kommer så den
Tekniske Aftenskole og flere ettermiddagskurser. Skolens lokaler er derfor nå
fullstendig overbelastet og opptatt fra kl. 9 til kl. 21. Vi har dessuten
måtte leie leselokaler på 3 forskjellige steder utenfor skolen.» Man var
nødt til å lese på skift og lokalene ble brukt både tidlig og sent. For at
elevene skulle få samme antall dag- og ettermiddags
undervisning, lagde man skiftordninger. Uten tvil må dette ha skapt mye
ekstraarbeid for lærerne. At undervisningstidene stadig endret seg må også ha
vært en belastning for elevene. Veldig ofte måtte man ta i bruk
andre lokaler som var til rådighet. Klasser fra én og samme skole ble spredt
over hele byen. Lokaler fant man blant annet i menighetshus,
forsamlingslokaler og fabrikker. Det var ikke uvanlig at én skole hadde sine
klasser fordelt på 15-20 ulike lesesteder. Og man kan tenke seg hvilket svare
strev mødrene hadde med å få barna av gårde til ulike tider og forskjellige
lokaler. En flokk med skolebarn på vandring var et typisk trekk i datidens
gatebilde. Mange av lokalene som ble tatt i
bruk var nok svært enkle og manglet antagelig det meste av det som er vanlig
inventar i et klasserom. Lærerinne Helene C. Kløvstad var lærer ved Sagene
skole under krigen. Hun skriver at skolearbeidet til tross vanskelige
omstendigheter gled inn i mer eller mindre normale former. «Vi vente oss
til de merkelige omgivelsene. Å sitte oppå en rulle i engelsktimen ble en
naturlig ting, å medbringe stol selv like selvfølgelig. […] Hadde en ikke
tavle, fikk en bruke andre ting, f.eks dørflatene». Noen av klassene fra Sagene holdt til i
Ila kirkes lokaler. Det oppstod en del pussige situasjoner når kirke og skole
skulle arbeide på skift i samme rom. Hver lørdag hadde engelskklassen time på
galleriet og i sakristiet i kirken. Når det var vielse måtte elevene stå
utenfor å vente. I mangel på noe annet hendte det
at man måtte ta i bruk rom som absolutt ikke egnet seg til undervisning.
Småklassene ved Gamlebyen skole leide rom på et loft i Arups
gate. I brev til generaldirektøren for Norges Statsbaner hvor skolens
overlærer søker om å leie rom i den nye toghallen,
beskrives lokalet som svært dårlige: «Lokalet er så mangelfullt at det må
ansees uforsvarlig å benytte et sådant skolerom for
barn i alderen 6 ½ til 10 ½. Det er kun den rene nød som har gjort at vi har
måttet benyttet det.» Når verken andre skoler eller
lokaler var tilgjengelige eller tilstrekkelige, forsøkte man å få til
undervisningen i private hjem. Mange foreldre stilte sine stuer til disposisjon.
Fra Bolteløkkas lærerrådsprotokoll kan vi lese fra
møtet 11. januar 1943: «Det blir nu undervisning 3 dager i uken i de leide
rom, de øvrige 3 dager blir det undervisning i elevenes hjem.» Ordningen
må ha minnet om den såkalte omgangskolen, den vanligste skoleformen fram til
1860, da lærerne reiste rundt og ga elevene undervisning. Lærerne åpnet også sine hjem for
undervisning. «Aller heldigst stillet var vi lærere som hadde høve til å
ha barna hjemme hos oss selv», skriver en lærerinne fra Sagene skole. Og
kanskje var det mindre strevsomt å ha elevene hjemme enn å dra byen rundt til
de ulike hjem. Likevel må det ha stilt store krav til både kreativitet og
tålmodighet: «Hver morgen forandret jeg huset mitt til skolestue. Og det
gikk, bare en slo av på kravet om god plass. 14 ved spisebordet, 3 ved hvert
skrivebord, 1 på kne i sofaen ved sybordet og 2 ved
det gamle sybordet.» Kristendomskunnskap, norsk og regning Med klassene spredt over store
deler av byen er det innlysende at man i stor grad måtte oppgi prinsippet om
faglærere. Under krigsårene var det derfor vanlig at hver lærer underviste
sin klasse. I følge Normalplanen fra 1939
fikk elevene karakterer fra 4. klasse, én gang i året. Karakterprotokollene
kan gi oss en idé om hvilke fag skolene ga undervisning i. Karakterer gitt i
4. klasse for gutter i skoleåret 1940/41 på Lakkegata skole viser at man der
klarte å gjennomføre alle fag fra planen. Protokoller fra Sagene skole for
det neste skoleåret viser at flere 4. klasser fikk undervisning i et
begrenset antall fag. A og B-klassen for piker hadde fagene
kristendomskunnskap, norsk, regning og håndarbeid. C-klassen for piker hadde
i tillegg naturfag, skrivning og tegning. Det er ingen informasjon i
protokollene som forklarer hvorfor undervisningen var ulik innenfor et og
samme klassetrinn. Kanskje holdt C-klassen til i bedre lokaler enn A og
B-klassen? Likevel var det ingen av klassene som hadde fagene geografi,
historie, sang eller kroppsøving. Karakterprotokoller for 4. klasse fra
Sagene og Gamlebyen skoler året 1942/43 viser også kutt i antall fag. Klassen
på Sagene skole fikk kun undervisning i tre fag, mens man ved Gamlebyen skole
klarte å gjennomføre fem av de elleve obligatoriske fagene.
Karakterprotokoller for de yngste klassene synes å antyde at det i noen
skoleår ble undervist i få fag, men man dekket alltid opp for fagene
kristendomskunnskap, regning og norsk. Ser man i enkelte
karakterprotokoller for 5.-7. klasse er situasjonen en annen. Mye tyder på at
man prioriterte å få til flest mulig fag i de høyre klassene. Likevel er det
noen fag som gjennomgående synes å ha vært vanskelig å gjennomføre for alle
klassetrinn. De fagene som oftest er utelatt fra karakterprotokollene er
husstell, håndarbeid og kroppsøving. Husstell og håndarbeid krevde materialer
og varer som ikke lenger var lett tilgjengelige og spesialrom var vanskelig å
oppdrive. Det forklarer hvorfor faget kroppsøving i så liten grad ble
gjennomført. Likevel vitner protokollene om at man til tider fant løsninger.
Kanskje fikk man til linjegymnastikk utenfor de provisoriske lokalene? Ser man i protokoller fra
skoleåret 1942/43 for 6. og 7. klasse vil man se at engelskfaget er byttet ut
med tysk. 17. mars 1941 sendte Kirke- og undervisingsdepartementet ut en
melding om endring av Normalplanen i forhold til fremmedspråkopplæringen.
Departementet ville innføre tysk i 6. klasse fra høsten 1942. Tysk skulle
være det eneste fremmedspråket på skolen. Ikke uventet møtte faget stor
motstand både fra lærere og elever. «Ingen skal sitte
og fryse» Flere av krigsvintrene var svært
kalde og i visse perioder var det kun undervisning annenhver dag. Noen ganger
ble det iverksatt brenselsferie, en form for skoleferie, for å spare brensel.
Men man prøvde i det lengste å gjennomføre undervisningen. I noen av lokalene
som Ruseløkka skole disponerte hadde man koks, men manglet opptenningsved. I
skolens lærerrådsprotokoll ser vi at dersom barna
tok med seg fliser til opptenning, var det mulig at man kunne holde
undervisningen i gang én måned lenger. Da brenselet tok slutt måtte man ty
til private hjem i den utstrekning det var mulig. Noen skoler var heldige og
disponerte rom med elektrisk oppvarming. Disse rommene ble gjerne forbeholdt
de eldste barna. Landsdekkende brenselsferie Kontroll over norsk skole var
viktig for tyskerne og NS. Mye ville vært vunnet dersom man klarte å få den
nye ideologien inn i skolen. Lærerne var derfor utsatt for stort press.
Situasjonen tilspisset seg våren 1942 da Quisling opprettet Norges
lærersamband som skulle tjene som et mellomledd mellom lærere og de
offentlige myndigheter. Alle lærere var forpliktet til å bli medlem.
Lærerorganisasjonene oppfordret på sin side til kamp mot sambandet, en kamp
som det store flertallet av lærere sluttet seg til tross trusler om
arrestasjon og tap av lønn. NS-myndighetenes svar på
læreraksjonene var å stenge skoler over hele landet under påskudd om såkalt
«brenselsferie». Osloskolene ble stengt i februar og åpnet ikke før i
begynnelsen av mai. Den 20. mars ble cirka 1100 lærere arrestert. Om lag
sytti av disse var fra Oslo. De aller fleste fra Østlandet ble sendt til
Grini fangeleir. Mange av dem som ikke var rammet av arrestasjoner fortsatte
sin kompromissløse kamp og opprettholdt undervisningen til tross for at
Kirke- og undervisningsdepartementet hadde nedlagt forbud mot dette. Lærerne
fikk bred støtte hos foreldrene som åpnet sine hjem for «illegal»
undervisning. I mai 1942 kunne undervisningen
starte opp. Mange lærere var imidlertid fortsatt arrestert. Én av de
arresterte lærerne ved Lilleborg skole ble ikke løslatt før langt ut på
høsten. Et stort antall elever sto derfor mange måneder uten
undervisningstilbud. Danskesuppe og tran Mangel på mat var et stort
problem under krigen og rasjonering på matvarer tiltok gjennom krigsårene.
Dette fikk naturligvis også store følger for skolebespisningen. Oslofrokosten
som ble innført i begynnelsen av 1930-årene stanset opp 9. april 1940. Under
krigen ble det til tider delt ut både kålrot og melk. Fra 1942 fikk elevene
tran og i 1944 ble det etter anmodning fra skolelegesjefen
innkjøpt C-vitamintabletter. I en lærerrådsprotokoll
fra 1943 kan vi lese at «på grunn av ernæringsvanskelighetene må elevenes
hjemmearbeid innskrenkes til det minst mulige. Mandag leksefri». Samme år
uttalte skolelegesjefen at antall fraværsdager på
grunn av sykdom hadde økt sammenlignet med tiden før krigen og de første
krigsårene. Barnas energi og arbeidsevne var tydelig redusert. Høyde og
vektmåling av elevene i mars 1945 viste at den økning man hadde sett i
elevenes høyde i årene 1920-1940 var stoppet opp. Likeledes var
gjennomsnittsvekten gått ned. At tilstanden i det siste krigsåret ikke var
verre, må antagelig forklares ut fra blant annet landopphold og Danskehjelpen
med sendinger av matpakker og havregryn. I krigsårene 1943-1945 fikk
Gudrun Collett, pastor Dagfinn Hauge ved Lilleborg menighet og Kristin
Arnesen overlærer ved Sagene skole ideen om å koke havresuppe til
skoleelevene. De hadde hørt at to lærerinner på Sagene skolen hadde startet
utdeling av brødskiver i klassene sine. En del av Danskehjelpen var
forsendelse av havregryn. Første suppestasjon ble opprettet i Lilleborg
menighetshus. Pastor Hauge fikk tak i husmødre som sa seg villig til å koke
suppe hver sin dag i uken. Rektor Arnesen skaffet suppekjeler og annet nødvendig
utstyr. Til å begynne med ble havresuppe kun utdelt i de nordre og østlige by
områdene, men ble senere utvidet til hele byen. Det skulle i alt bli 37 ulike
suppestasjoner. Et utdrag fra lærerprotokollen fra Lilleborg skole i mars
1943 forteller hvordan det hele ble organisert for denne skolen. Fra og med
19. mars skulle elevene få «havrevelling hver dag på Soria
Moria. Dette er blitt mulig fordi danske menigheter
har sendt opp havregryn, byggryn og tørrmelk. Gjennem
menighetene i Oslo er disse gavene kommet til skolene. Kjøkkenpersonalet på
Lilleborg fabrikker har påtatt seg å koke suppen. Formiddagsklassene spiser
etter skoletid og ettermiddagsklassen spiser før skoletid. […] Personalet må
følge elevene hvis det er mulig». Når man vet hvor viktig skolebespisningen
var for mange under fredstid, er det ikke vanskelig å forstå at havresuppen
hadde usedvanlig stor betydning under krigen. Og det er ingen tvil om at
barna satt pris på suppen. I et takkebrev sendt til Danmark skriver en elev i
4. klasse: «Jeg vet ikke hvordan det skulle gått hvis vi ikke suppe hadde
fått. Min hjerteligste takk og tanke jeg sender til alle danske venner.» «Den var herjet […] men den var vår!» Freden kom 8. mai 1945. Fem års
okkupasjon var endelig over, og man så fram til at hverdagen skulle
normalisere seg. Det tok likevel tid før skolene ble endelig frigitt. Enkelte
skoler ble brukt til å innkvartere engelske soldater, andre ble overtatt av
Røde Kors som benyttet skolene for å hjelpe frigitte fanger. Like viktig var
det at skolene var i så dårlig stand at omfattende reparasjoner var
nødvendige. Gleden var stor da skolene igjen
kunne tas i bruk. Slik beskriver en lærer sitt første møte med Sagene skole
etter frigjøringen: «Ferden gikk gjennom alle korridorer, overalt var det
blomster som barna var kommet med. Fra alle skolens vinduer vaiet små flagg.
Det var en stor dag: Vi hadde fått igjen skolen vår. Den var herjet og
medtatt – men den var vår! » Kilder Bolteløkka skole, Ab 0001 Ila skole, Aa
0001 Lilleborg skole, A 0002 Ruseløkka skole, A Sagene skole, H 0003 Beretning om Oslo kommune for
årene 1912-1947.
Oslo (1952) Beretning om Oslo folkeskole,
tvangsskole og fortsettelsesskole 1927-1928, 1945-1946. Oslo Finansrådmannen, Db 0190 Litteratur Aartun. Leiv Brynjulf og Sigurd Aartun (2003): Motstandskampen i skolene 1940-1942.
Lærerstriden mot nazifiseringen. Oslo: Orion forlag Melvold, Erik Oluf (2000): Kampen om
skolen. Oslo kommune, skoleetaten, skoleadministrasjonen. Skolen ved fossen 1861-1961, (1961) utgitt ved Sagene
skole. Oslo: eget forlag Ila skole 50-års
jubileumsberetning 1916-1966, (1966) Oslo: Tengs
boktrykkeri TOBIAS 2/2010 |