|
Foranstaltninger i en krisetid Kommunale forsyningsnemnder fikk
i oppgave å skaffe, lagre og fordele viktige varer. I en by som Oslo, hvor
innbyggertallet var høyt og selvbergingen lav, ble arbeidet omfattende. Tekst: Anne Marit Noraker Det var krise i Europa. Året var 1939. Tsjekkoslovakia hadde
blitt invadert av tyskerne og uroen bredde seg. I Norge begynte mange å
hamstre, og skipene med varer fra utlandet kom ikke alltid slik de pleide.
Myndighetene børstet støv av kriseplaner fra tiden under og etter første
verdenskrig. I juli vedtok Stortinget at alle kommuner skulle ha egne
forsyningsnemnder. Kommunene fikk ansvar for å sikre at befolkningen skulle
få sine «livsfornødenheter» og for å motvirke inflasjon og svartebørshandel.
Samme høst ble rasjonalisering på kaffe, mel og sukker innført. En gigantisk
papirmølle I det tyskerne marsjerte inn i Norge, hadde Oslo kommune en
forsyningsnemnd (kriseutvalget) og et rasjonaliseringskontor. Nemnda innførte umiddelbart rasjonering på brød. I løpet av
krigsårene ble rasjoneringen utvidet til å gjelde stadig nye varer, som fett,
klær, sko, såpe, melk, kakao og kokesjokolade, kaffeerstatning, bensin,
sykkel og sykkelgummi, kunstgjødsel og dyrefôr. Ved krigens slutt var så godt
som alle varer som fortsatt var i handel rasjonalisert, og rasjonene var
jevnt over knappe. Rasjoneringskortene tok utgangspunkt i en fordelingsnøkkel som
stadig ble justert. På rasjoneringskontoret hentet folk rasjoneringskort til
ulike varer. Kortene hadde merker som forhandlerne – restauranter og sykehus
inkludert – klippet av ved kjøp. For å få nye varer måtte forhandlerne
returnere merkene til rasjoneringskontoret. Bare i 1944 mottok
rasjoneringskontoret over 500 millioner slike merker, noe som utgjorde 55
tonn papir. Samme år ble
det delt ut over 13 millioner
rasjoneringskort på ulike varer til byens 265 000 innbyggere, noe som innebar
ca femti rasjoneringskort per innbygger. Rasjoneringsarbeidet må ha fortont
seg som en gigantisk papirmølle. En del varer ble fordelt etter faste rasjoner. For andre varer
varierte rasjonene fra gang til gang. Enkelte grupper fikk tildelt ekstra
rasjoner, som syke, gravide, barn og kroppsarbeidere. Å overdra kortene til
andre var straffbart. Hadde man
behov for å kjøpe utover det man hadde krav på, kunne man sende inn egen
søknad, men det skulle gode argumenter til. Detaljnivået i avslaget viser en
omstendelig saksbehandling. Folk søkte om lov til å kjøpe alt fra sysaker og dynetrekk til
arbeidsjakker og tobakk. En mann i Ullevålsveien
søkte om få anvist ulike klær i tillegg til det han i bekledningskortet hadde
krav på. Kommunens tekstilkontor svarte at han kunne få anvist to par
strømper. Frakk og pysjamas måtte han imidlertid se langt etter. En søknad om håndsåpe til feriekoloni ble avvist med følgende
begrunnelse: «En må dessverre meddele Dem at ifølge forskriftene kan ikke
rasjonaliseringskontoret anvise ekstra håndsåpe til barna. Hvis De ønsker det
kan De få forhåndsanvisning på B-såpe og vaskepulver mot å svare merker for
det tildelte kvantum. Ifølge forskriftene tilkommer feriekoloniene 100 gr.
vaskepulver pro person pr. måned til vask av sengetøy. Kjøkkenpersonalet kan
tildeles ½ stk. B-såpe + 200 gr. vaskepulver pr. måned. [...] Heil og sæl»
(9. juni 1943). Hadde man fått tildelt de skoene man etter kvoten hadde krav på,
var det vanskelig å få erstattet selv ødelagte sko med nye. Flere avslagsbrev
fra 1943 viser at det i så fall var lurest å søke om «skinnsko
med bøyelig tresåle». En dame fikk beskjed om at «Til bruk i regnvær har
De ifølge beholdningsoppgave gummisokker, når de er utslitte kan De søke
etter kalosjer». Rasjoneringskontorets mange kontrollører foretok grundige
kontroller. Særlig hos forhandlerne, men også hos privatpersoner. Søkte man
om å få tildelt sko av medisinske grunner, trengte man ikke bli overrasket om
kommunens kontrollør kom for å sjekke at søknaden var velfundert. Dét kunne
innebære kontroll av både ens helse, skobeholdning
og garderobe. Avslagene på søknadene var mange. Samtidig var det flere ansatte
som rekvirerte og stilte til rådighet atskillige skotøy for «gutta på skauen». Gjennom hele krigen lå etterspørselen etter forbruksvarer
skyhøyt over tilbudet. Blant årsakene var stopp i importen, stor økning i
folketallet (som følge av at 500 000 tyske soldater oppholdt seg i
landet) og det at norske bønder produserte og leverte mindre til Oslo enn
før. Også etter krigen fortsatte rasjoneringen i Norge, av en del
varer til langt ut på 1950-tallet.
Myndighetene førte en hardhendt prisregulering hvor målet var å
sette vanlige markedskrefter ut av spill. Importen fra utlandet var begrenset
og dessuten et statlig anliggende. Det samme gjaldt i stor grad fastsettelse
av maksimalpriser, og hva og hvor mye som skulle produseres og kjøpes inn.
Egne nemnder sørget for rettferdig fordeling i Oslo og omkringliggende
områder. En del vitale matvarer ble tilført subsidier. Det lyktes
myndighetene å holde stabile priser i butikkene. Samtidig florerte
svartebørshandelen. Kommunen hadde ansvar for at alle regelverk ovenfra ble fulgt
opp. Den måtte skaffe, lagre og fordele viktige forbruksvarer. Dette medførte
omfattende regulering av priser og føring av kontroll med rasjonering,
produksjon, lagerbeholding og omsetning. Selve oppkjøpene og
viderefordelingen til butikkene ble gjort i samarbeid med Norges
Grossistforbund. I tillegg foretok kommunen sikringskjøp til egne kriselagre, for
eksempel av poteter, kålrot, flesk, syltesukker, hermetikk og tørrfisk. Etter hvert omfattet vedtakene ovenfra alle samfunnsområder. For
å løse oppgavene etablerte kommunen etter hvert seks distriktskontorer og 26 underavdelinger
for ulike typer varer, prisregulering og ikke minst kontroll. En
transportkomité ble også opprettet. I en tid med mangel på bensin skulle
komiteen sikre effektiv utnyttelse av biler som kjørte ut og inn av byen. Antall ansatte under kommunens rasjoneringsnemnd var i sterk
vekst: I løpet av krigsårene steg antall ansatte fra femti til fem hundre.
Kommunekjøkkenet leverte ferdig mat til kommunens skoler,
grøtstasjoner, middagsserveringssteder, daghjem og de billige matsalg. De
billige matsalg vil si middag til selvkost, noe kommunen også tilbød i
hele mellomkrigstiden. I krigsårene ble det etablert flere utsalgssteder og
aktiviteten ble mangedoblet. I løpet av krigsårene ble det servert flere
millioner middagsporsjoner via denne ordningen. Som følge av den enorme
stigningen i matsalget og rasjoneringsvanskelighetene, bestemte kommunen at
det først og fremst var pensjonister og andre personer med liten inntekt som
skulle tilgodeses. Dette gjaldt særlig arbeidsløse og studenter. Antall
porsjoner ble redusert mot slutten av krigen. Mangelen på mat var med å drive fram en økende bevissthet om
kosthold, vitaminer og nødvendige næringsstoffer. Dette var nok også en
forlengelse av sunnhetsbevegelsen på 1930-tallet. Ett eksempel på dette er
innkjøp av C-vitaminer til skolebarn. Et annet er kommunens store innkjøp av
tran. Ved krigsutbruddet var det mange som fryktet hungersnød.
Kommunen kom derfor raskt på banen og opprettet et jordbrukskontor som satte
i gang med potet- og kålrotdyrking i stor skala. Både denne og de påfølgende sesongene påla staten Oslo og Aker å
skaffe et par hundre tusen tonn poteter. Det bød på store utfordringer å få
tak i nok råvarer, skaffe transport og lagerlokaler. En rekke muligheter for matproduksjon ble diskutert.
Kriseutvalget oppfordret innbyggerne til å drive med matauk, i hagen,
bakgården eller i parseller, kolonihager og andre jordstykker. Det ble både
alminnelig og fullt lovlig å holde høns og «villagriser» i hovedstadens
bakgårder. Kommunen brukte penger til å trykke opp plakater for å få folk til
å plukke bær og frukt. Jordbrukskontoret fikk ansvar for å måle opp og dele
ut parseller fra byens parker og grøntområder, slik at privatpersoner kunne
drive med potet- og grønnsaksdyrking. Varemangelen førte med seg en rekke surrogater til erstatning
for det man ikke lenger kunne skaffe. Kaffetilsetting og senere
kaffeerstatning er ett eksempel, bensinerstatning i form av knottovner bak på bilene et annet. Folk drev utstrakt byttevirksomhet.
For dem som hadde råd, kunne svartebørshandel være en utvei. Antall tyverier
økte, ikke minst smugling eller tyveri fra «Vernemakten», eller «orging» som denne aktiviteten gjerne ble kalt. Samtidig
gikk antall voldsutbrudd tilbake.
I tillegg til sulten og strevet
med å få tak i mat, kom kulda og arbeidet for å finne ved. De to første
krigsvintrene var noen av de kaldeste i manns minne. Leilighetene i byen var
kalde, folk frøs og mange brønner og potetlagre fikk frostskader. Kommunen tok ansvar også her.
Brenselssentralen foretok storoppkjøp av
cellulosetømmer og ved fra hele østlandsområdet, etter avtale med
Forsyningsdepartementet. Veden kom inn med jernbane til Grefsen stasjon og
ble lagret på Åsentomta ved Grefsen stasjon. Derfra
kjøpte folk ved i hele favner. Og året rundt engasjerte kommunen en rekke vedhuggere. Bruk av kull, koks og elektrisitet hadde mindre
betydning. Elektrisk oppvarming fantes langt fra i alle byens leiligheter. Og
kommunens forsyninger av kull og koks stanset med den tyske beslagleggelsen
av losseanlegget og lagrene på Filipstad, i august 1940. I 1942 vedtok Næringsdepartementet at alle kommuner skulle
opprette vedutvalg som et tiltak for å sikre
forsyninger og fordeling av veden. Det ble innført strenge rasjonaliseringer
og vidtgående bestemmelser om fyringen, romtemperatur og hvor mange rom som
var tillatt å varme opp i forhold til beboernes antall. Mange kommuner
innførte også brenselsferie for skolebarna – en ekstra vinterferie for å få
spare på brenselet. Det var forbudt å selge ved uten å ha
autorisasjon fra vedutvalget. Likevel var
svartebørssalget utbredt. Vanskeligheter med å få tak i nok ved forsatte
gjennom hele krigen. Å skaffe transport var én utfordring, å skaffe nok
huggere en annen. I de kommunale beretningene står det at vedkontoret
«i stor utstrekning benyttet denne hugst til illegal virksomhet. Mange som
skulle gå over grensen til Sverige ble utstyrt med grensepass, klær og fottøy
som vedhuggere og sendt til arbeid i grensedistriktene
og forvant derfra.» Nøysomheten Dette var før kjøleskap og frysere ble allemannseie. Riktignok
fantes det ishus og mulighet for å hermetisere,
sylte og salte mat. Men mange matvarer og matvarelagre ble skadet av luft,
vann, biller og mugg. Samtidig var avfallet sett på som verdifullt. I 1942 ble det
innført lov om tvungen innsamling av matavfall. Det ble forbudt å
«tilintetgjøre eller forspille husholdningsavfall eller annet matavfall som
kan brukes til fôr eller til framstilling av fôrstoffer». All mat og alt
skrell skulle brukes. Var maten uegnet til mennesker, skulle det brukes til
grisemat eller gjødsel, enten til egne husdyr eller til avhenting. Gjennom detaljnivået i saksbehandlingen til
rasjoneringskontoret, får vi et inntrykk av nøysomhet og holdningen til mat: «Fra
Helserådet har vi fått meddelelse om at av den tidligere omskrevne
overliggende ost er det bare en forsvinnende del på overflaten som er muggen
og ubrukelig som menneskeføde. Den øvrige part er i utmerket stand. Vi vil
derfor be Dem sørge for at den omskrevne ost blir solgt mot merker på vanlig
måte og at det mindre parti muggen vare, som nødvendigvis må bortskrapes blir
nøyaktig veiet og oppgaven, attestert av en eller
annen pålitelig person, sendt oss snarest.»
Regulering og rasjonering var ikke noe nytt med krigen. Hele
mellomkrigstiden var krisetid, med økonomisk krise, provianteringsråd og
kriseutvalg. Hverdagen hadde vært grå for mange, som følge av fattigdom og
arbeidsledighet. Det nye under annen verdenskrig var at den manglende
varetilgangen i butikkene rammet alle, uansett stand. Rasjoneringen bidro til
å utjevne forskjellen på fattig og rik. I så måte var krigen et vendepunkt i
norsk historie. Når det gjelder den omfattende gjenbruken er det fristende å
trekke en parallell til dagens Norge. Vi har ingen restriksjoner på
bensinforbruk. Årlig kaster vi for eksempel 130 000 tonn tekstiler og
500 000 tonn mat (2008). Mye av maten kastes fordi den har gått ut på
dato, men det meste av maten kunne visstnok vært spist. Hos dem som opplevde
krigen slipper imidlertid nøysomheten og aversjonen mot å kaste mat ikke så
lett taket.
Beretning om Oslo kommune for årene 1912-1947, Oslo 1952 Finansrådmannen, Db 0126, 0130, 0131 Rasjoneringskontoret, protokoller og avisutklipp Statistisk årbok for Oslo by 1944
Furre, Berge (1993): Norsk historie
1905-1990. Oslo: Det Norske Samlaget TOBIAS 2/2010 |