[Oslo kommune, Byarkivet]


Samarbeid med fienden

Hva gjør kommunen når landet blir okkupert av fremmede styrker?

 

Tekst: Bård Alsvik


«Vi har alle stått sammen som nordmenn og Osloborgere for å gjøre det best mulig i denne kritiske tid … Ingen vet hva fremtiden vil bringe oss, men hva som enn skjer skal vi stå sammen om å verne om folket og byen vår.» (Ordfører Trygve Nilsen i Bystyret, 6. mai 1940)

Om kvelden den 8. april var 58 tyske krigsskip med nesten ni tusen soldater på vei mot norskekysten. Dessuten sto jagerfly, bombefly og ulike transportfly klare med flere tusen fallskjermsoldater. Hitler hadde planlagt en «lynkrig». Angrepet skulle skje om natta, og når folk våknet om morgenen den 9. april, skulle landet være på tyske hender.

Norge i en storkrig?

 

Det er skrevet mye om hvor uforberedt Norge var på et angrep utenfra. Debatten om hva som gikk galt, hvorfor vi var så dårlig forberedt og hvem som hadde skylden, skal vi la ligge her.

Helt uforberedt var landet imidlertid ikke. Da krigen brøt ut i Europa i september 1939, ble det børstet støv av gamle planer fra forrige verdenskrig. Kriseutvalg ble etablert rundt omkring i norske byer. I Oslo var det byens ordfører som ledet kriseutvalget. Først og fremst gikk arbeidet ut på å ruste opp det passive luftvernet. Tilflukstrom byen allerede hadde, ble inspisert og istandsatt, og nye ble bygget. Gassmasker og medisiner ble skaffet til veie. Til og med ble det igangsatt en innsamlingsaksjon for å skaffe byen et aktivt luftvern.

Et Europa i krig vanskeliggjorde forsyningssituasjonen i landet. Planer og tiltak ble iverksatt for å sikre at befolkningen hadde nok av såvel vått som tørt. Kull og ved ble hamstret og andre kriselager ble bygget opp. Ved siden av å sikre forsyninger, var det en prioritert oppgave å holde arbeidslivet i gang.

Angrepet på Norge


8. april hadde vært fylt av dramatiske nyheter. Ved den siste nyhetssendingen for kvelden klokka 22, hadde folk benket seg rundt radioapparatene og fått med seg at britiske miner var lagt ut i norskt farvann, og at et skip med navn Rio de Janeiro, lastet med hester og tyskere, var senket utenfor Lillesand tidligere på dagen. Hva var nå dette? Et tysk skip utenfor norskekysten kunne da ikke bety annet enn at et sjøslag var på trappene? Eller var tyskerne på vei til England? Eller til Norge? Ble norske farvann krenket på nytt, denne gang av tyskerne?

Festninger og fort langs kysten var satt i beredskap, militære permisjoner var trukket tilbake, flåten var varslet og Sivilforsvaret forberedte seg på en mulig bombing av norsk territorium.

Stemningen på byen var likevel ganske normal. Kinoer, restauranter, kafeer og teatre hadde fulle hus. Selv om krigen så ut til å komme nærmere Norge, slo de fleste seg til ro med at krigsfaren ikke var særlig stor for vårt lille, nøytrale land.

Om kvelden den 8. april var også finansrådmann Paul Hartmann ute. Han traff en gruppe samfunnstopper, bestående av blant andre Gunnar Jahn, Didrik Arup Seip, Anton Brøgger, Arnold Ræstad og Johan Scharffenberg. Vinteren 1939-40 hadde de møtt hverandre jevnlig og diskutert krigen i Finland. «Etter de da foreliggende etterretninger var vi temmelig på det rene med at Norge snart ville komme med i krigen», skriver Hartmann i sine memoarer, men hvor nært forestående ante de ikke. «Kort tid etter at jeg kom hjem, begynte luftalarmen, som jeg imidlertid antok var en prøve. Jeg uttalte til min kones forargelse over at luftvernsjefen, Welhaven, kunne finne på å holde prøver når stillingen var så kritisk».

Men Welhaven holdt ingen øvelse. Utenfor Drøbak kjempet tyske soldater for livet i det iskalde vannet. Resten av den tyske styrken hadde kurs mot hovedstaden.

«Befolkningens interesser»

 

Det tyske angrepet var for de aller fleste osloborgere antagelig mer uvirkelig enn truende. Norge hadde ikke vært innblandet i krigshandlinger siden 1814. Under første verdenskrig var vi nøytrale, og det var en fjern tanke at fiendtlige styrker ville angripe landet vårt. Mens tog og biler evakuerte kongefamilien, regjeringen og stortingsmedlemmene vekk fra Oslo, suste tyske fly over hovedstaden. Finansrådmann Paul Hartmann husket den noe absurde situasjonen å våkne til krig:

«Jeg la meg, og våknet ved 5-tiden ved fornyet luftalarm, og skjønte da at det var alvor. Forsøkte på ny å komme frem i telefonen, men det lyktes ikke før ved 6-½7-tiden, da jeg kom i forbindelse med brannsjef Hagen som ga meg meddelelse om hvor saken sto. Jeg ringte da straks til medlemmene av kriseutvalget, og fikk berammet møte i kjelleren i Ditten-komplekset kl.10 (...) Jeg gikk deretter ned på kontoret. Traff på veien byarkitekt Aars. Fiendtlige fly var da over byen. Spesielt husker jeg at det var skyting med mitraljøser over Holbergs plass av fly som fløy ganske lavt. Det gjorde imidlertid ikke noe inntrykk på oss, jeg tror fordi vi ikke hadde noen egentlig oppfatning av risikoen.»

Uten den øverste statsmyndigheten på plass i Oslo, var byen på mange vis overlatt til seg selv. Politimesteren, Kristian Welhaven, som i kraft av sin stilling var en statlig representant, ble over telefon beordret av justisministeren til å møte tyskerne på vegne av den norske stat. Han fikk beskjed om «å bli på sin plass, ta imot de tyske tropper og ivareta befolkningens interesse på beste måte».

Det fantes på dette tispunktet ingen norske styrker som kunne eller hadde evnen til å forsvare hovedstaden. Hva som mentes med å «ivareta befolkningens interesser» kunne ikke tolkes på noen annen måte enn at politiet skulle gjøre det som gjøres kunne for å hindre at sivilbefolkningen kom til skade. Oslo måtte således ikke bli en arena for krigshandlinger. Byen skulle med andre ord legges åpen for tyskerne, og politiets oppgave må ha vært å forhindre konfrontasjoner av noe slag med tyskerne. Bildet av ridende norsk politi som eskorterer de tyske styrkene ned Karl Johans gate, ett av de mest kjente motivene fra krigens dager, er en god illustrasjon på dette.

Det var imidlertid på det rene at det kunne oppstå en rekke praktiske problemer når en fremmed hær marsjerte inn i byen. Klokka ti om morgenen møttes kriseutvalget for å drøfte situasjonen. I dette møtet var også rådmennene, politimesteren, brannsjefen og fylkesmannen til stede. Ordføreren, Trygve Nilsen, kom med tog fra Stockholm og sluttet seg til møtet litt senere på dagen. I ordførerens fravær instruerte finansrådmann Hartmann de andre rådmennene om hvordan de skulle forholde seg til den nye situasjonen. Hovedbeskjeden var å bruke sunt folkevett, eller «handle etter konduite», som han selv uttrykte det. Sykehusrådmannen ble spesielt pålagt å evakuere sykehusene, og brannsjefen til å etterse det «passive luftvernet». Kommunale funksjonærer ble kalt inn til møte i Eldorado kino klokka ett samme dag for å bistå evakuering av byens befolkning, en evakuering som senere ble avblåst av tyskerne. 

Tyskerne kommer

 

Så ble de tyske styrkene observert på Drammensveien. Politimester Welhaven beordret sine folk ut for å møte de tyske troppene. Politiets Rytterkorps ble samlet og en del fotfolk, til sammen rundt førti mann, ledet av politifullmektig Haakon Schønning, marsjerte vestover langs Drammensveien. Ved Olaf Kyrres plass fant møtet sted. Etter samtaler mellom Schønning og den ansvarlige tyske offiseren, ble de tyske troppene eskortert av politiet fram til Akershus festning.

I mellomtiden foregikk det et intenst arbeid i Rådhuset. Hartmann skriver: «Etter å ha spist på Grand Hotel under stor forvirring, gikk kriseutvalget over til rådhuset sammen med en del av formannskapets medlemmer. [...] For å få arbeidsro for meg selv og mitt personale måtte jeg innrette konferanserommet på den annen side av gangen med radio for medlemmer av formannskapet [...] Utover ettermiddagen innfant tyske avdelinger seg i rådhuset og forlangte innkvartering.»

Flere hundre mann skulle ha et sted å sove. Men hvor? Tyskerne manglet utstyr som hadde gått ned med Blücher. Med hvilken rett kunne de kreve å få noe som helst?

Å avvise krav fra en okkupant som var væpnet til tennene og som sto på rådhusdøra og banket på, var naturligvis uaktuelt. Kommunen, som tyskerne, hadde imidlertid folkeretten å støtte seg på. Den hvilte på Haag-konvensjonen av 1907 og slo fast at okkupasjonstropper har rett til å «fordre ytelser av kommuner og innvånere i besatte distrikter. Ytelsene skal skje etter avveining av forholdet, mellom troppenes behov og landets hjelpekilder, og pliktes kun levert etter bemyndigelse av den som kommanderer på det besatte sted». Folkeretten slo imidlertid fast at «ytelser in natura» skulle betales kontant, eventuelt mot kvittering og oppgjør «snarest mulig».

Okkupantene hadde altså rett til å kreve visse ytelser. Det ble høytidelig lovet, fra tysk side, at de skulle gjøre opp økonomisk, men tyskerne viste seg senere å ikke være særlig gode betalere. De la, ifølge Hartmann, «tysk folkerett» til grunn, det vil si en «subjektiv bedømmelse» av hva som lå i begrepet «snarest mulig».

I en del tilfeller tok tyskerne seg også til rette, som når de «rekvirerte» busser som var i rute, midt på gata, og kommanderte sjåførene til å kjøre dem ut av byen til der kamphandlingene foregikk. Over hundre busser ble rekvirert de første dagene etter 9. april, og Sporveien hadde et svare strev med å hente inn busser som var forlatt og nærmest kjørt i grøfta ute på bygdene. 

Arbeidet med Fornebu lufthavn var særlig viktig for tyskerne å opprettholde. Her hadde 120 mann vært i sving fram til 9. april da arbeidet stoppet opp. Den 13. april ble finansrådmannen oppsøkt av en tysk løytnant og en tolk. Løytnanten erklærte på vegne av generalen for flyvåpenet at arbeidet straks måtte gjenopptas, «hvis ikke ville de mest drastiske midler bli anvendt». Finansrådmannen hadde svart at det var unødvendig med trusler fordi kommunen var villig til å gjøre det okkupantene hadde rett til å kreve i følge folkeretten. Hartmann skriver i sine memoarer at han på det tidspunktet «sto i den formening at okkupantene hadde rett til å kreve en slik forføyning». Senere, etter konferanser i kriseutvalget og møter med firmaene som utførte arbeidet på Fornebu, ble finansrådmannen i tvil om tyskerne hadde folkeretten på sin side i dette spørsmålet. Etter langvarige forhandlinger med tyskerne, ble det oppnådd enighet om opptagelse av arbeidet på Fornebu mot at tyske myndigheter «erklærte at utbyggingen av Fornebu i alle tilfelle ville bli utført ved norske arbeidere – i tilfelle ved tvang». På den måten hadde kommuneledelsen ryggen fri i saken.

Fangeforpleining og krisehjelp

 

Det første tyskerne rekvirerte, foruten halm til soldatenes senger, var kister til de døde som hadde blitt tatt opp av sjøen etter senkingen av Blücher. Likene ble begravd på Vestre Gravlund, men senere flyttet til den tyske æreskirkegården på Ekeberg. Dette la beslag på store arealer som kommunen forgjeves søkte å få kompensasjon for.

Okkupantene rekvirerte videre en rekke varer og krevde dessuten lokaler, både til innkvartering for soldatene og til sin egen administrasjon. Folk måtte flyttes på, og nye lokaler måtte skaffes for alle dem som måtte flytte når tyskerne kom. Størst problem fikk skolene som mistet undervisningslokalene sine. På toppen av dette ble en rekke kjøretøy og hester rekvirert. Det ble også forhandlet om rasjonering av bensin og mat, og om arbeidskraft, som tyskerne krevde etter hvert som de etablerte seg her i byen og igangsatte flere arbeider.

Ved siden av det å holde hjulene i gang, måtte kommunen ta på seg en rekke oppgaver som lå utenfor dennes myndighetsområde. Kommunen ble blant annet bedt om å skaffe lokaler og mat til det store antallet norske soldater som var tatt til fange av tyskerne. Disse ble plassert i Kommunelokalet (Gamle Logen) og i Calmeyersgatens misjonshus. Kriseutvalget bevilget penger til legemidler og halmmadrasser. Mat ble laget av byens skolekjøkken og servert av lottekorpset. I tillegg ble det, under «bilnøden» som nå hersket, nedsatt en komité som skulle sørge for å skaffe nok transportmidler for å bringe mat og nødvendige varer inn til byen.

Allerede om kvelden 9. april varslet kriseutvalget over radioen at den kommunale virksomheten skulle fortsette som vanlig fra og med 10. april. Dette var imidlertid ikke lett i praksis. Situasjonen gjorde at flere etater måtte legge om virksomheten sin på forskjellig vis. Blant annet måtte de ulike administrasjonene innskrenke bruken av penger mest mulig. Driften ble opprettholdt i noen tilfeller til et minimum, det vil si så godt det lot seg gjøre med de få midler man hadde og med det antallet arbeidere som var til rådighet. 

Onsdag 10. april oppsto det en panikkartet flukt av folk ut fra byen som følge av rykter om engelske bombeangrep. Folk slo seg ned utenfor tettbebyggelsen på forskjellige plasser. Mange hadde flyktet i all hast, og hadde ikke rukket å få med seg nevneverdig, hverken av vått eller tørt. Hver dag fram til den 13. april, da folk begynte å vende tilbake, ble det delt ut 2 500 matporsjoner og hjelp til gamle og syke. I tillegg ble det etablert tolv hjelpestasjoner rundt byen i tilfelle det skulle oppstå paniske tilstander på nytt. På disse stasjonene ble det etablert provisoriske oppholdssteder med senger og madrasser, og med kjøkken og et helsepersonell i beredskap.

Nei til Quisling, ja til tyskerne

Om kvelden den 9. april holdt Quisling sin tale over radio der han erklærte at han hadde dannet ny regjering. Dette utløste protester fra flere hold, også fra Oslo kommune. Finansrådmann Hartmann tok kontakt med den tyske ledelsen og ankom rett før midnatt den tyske ambassadøren dr. Braüers bolig sammen med ordføreren og hans sekretær. I følge de referatene som finnes fra dette møtet, holdt Bräuer først en tale om at tyskerne var kommet som følge av engelskmennenes krigføring, og slett ikke for å føre krig mot Norge. Ministeren satte derfor spørsmålstegn ved den motstand norske styrker hadde påført «befrierne» og beklaget sterkt de alvorlige skader de hadde lidd ved senkingen av Blücher. For Hartmann, var det viktig å presisere overfor Braüer at kommunens viktigste mål var å holde hjulene i gang og sørge for at administrasjonen opprettholdt sin virksomhet. Hartmann var av den grunn fullt og helt villig til å samarbeide med den tyske ledelsen. Quisling, derimot, ville han og kommunen ikke ha noen befatning med. «Ministeren svarte hertil at han med glede mottok den første del av erklæringen. Med hensyn til Quisling sa han at han intet kjennskap hadde til dennes aksjon før han hørte hans radiotale.»

Et praktisk samarbeid med tyskerne krevde en åpen kommunikasjon. Hartmann selv snakket ikke tysk. 10. april ba han derfor den tyske ledelsen om tillatelse til å bruke direktøren i Renholdsverket som mellommann, siden han snakket flytende tysk. Dette ble godt mottatt av den tyske ministeren, og direktøren fikk et kontor på hotell Continental der den tyske ledelsen holdt til. På Continental befant også Quisling og NS seg. I et møte med den tyske ledelsen samme dag understreket finansrådmannen betydningen av ikke å ha andre norske mellommenn til stede som ville forvanske kommunikasjonen. Han siktet til Quisling og NS. En avtale ble da inngått om at all kontakt mellom kommunen og de tyske myndigheter skulle foregå gjennom Hartmann.

Enigheten om samarbeid mellom kriseutvalget og tyskerne kom til uttrykk gjennom kringkastingen 12. april. Over radio meddelte utvalget at det hadde «i forbindelse med den tyske kommandant» fastsatt en rekke bestemmelser om priser og omsetning av varer, og oppfordret «byens borgere om på det nøyeste å overholde disse bestemmelser. Dette er uomgjengelig nødvendig for borgernes velferd i denne tid».

Administrasjonsrådet opprettes og avvikles

 

I mangel av en norsk offentlig myndighet i Oslo og distriktene rundt byen måtte kommunen som nevnt ta på seg en rekke gjøremål og fatte flere administrative bestemmelser som lå helt utenfor kommunens ansvarsområde. Belastningen på kommuneadministrasjonen ble for hver dag som gikk større og større og til slutt nokså håpløs. Hartmann skriver:

«Lørdag den 13. om morgenen fant jeg at stillingen overfor de tyske myndigheter ble mer og mer uholdbar og forvirret, da det faktisk ikke var andre myndigheter i byen enn politiet og kommunen, og disse ingen felles ledelse hadde.»

Ting bedret seg vesentlig da Administrasjonsrådet ble opprettet av Høyesterett i forståelse med tyskerne den 15. april. Dette gjorde det vesentlig lettere for Oslo kommune, da de nå hadde administrasjonsrådet å henvende seg til og kreftene igjen kunne brukes nesten utelukkende på de kommunale oppgavene.

Den 24. april utnevnte imidlertid Hitler Josef Terboven til rikskommissær. Tyskerne blandet seg etter dette mer inn i kommunens styring. Utpå sommeren ble kinosjef Aamodt avskjediget fordi han «ikke hadde den rette sympatiske innstilling overfor det tredje rikets livsanskuelse». Ordfører Trygve Nilsen gikk av 15. august og trådte inn i stillingen som boligrådmann. Da rykket varaordfører Einar Gerhardsen inn som ordfører, men han måtte omtrent snu i døra. Tyskerne hadde på dette tidspunkt forbudt enhver politisk virksomhet, og flere ganger i løpet av sine elleve dager som ordfører, ble han innkalt til avhør hos Gestapo. Den 26. august ble han tvunget av tyskerne til å gå av som ordfører og som medlem av formannskapet og bystyret. Rolf Stranger ble utnevnt til Gerhardsens arvtager.

Terboven hadde i mellomtiden organisert en tysk siviladministrasjon, og hadde innledet forhandlinger med Stortingets presidentskap om et nytt sentralt administrasjonsorgan, et riksråd. Da forhandlingene ikke førte fram, avsatte Terboven Administrasjonsrådet den 25. september. I stedet satte han inn kommissariske statsråder, de fleste av dem NS-folk, under ledelse av Quisling.

Nazifiseringen av kommunen

 

Kommunens stilling ble etter dette mye vanskeligere. Ryktene gikk om at nye avskjedigelser var på trappene. Etter at en ny forordning ble presentert den 12. oktober 1940, der Innenriksdepartementet fikk myndighet til å gi forskrifter om ansettelse og oppsigelse av alle kommunale tjenestemenn, begynte for alvor nazifiseringen av kommunen.

Innenriksdepartementet, med kommissarisk statsråd Hagelin i spissen, avsatte i slutten av oktober flere sentrale kommunale tjenestemenn, blant annet boligrådmann Trygve Nilsen. Omtrent samtidig ble fylkesmennene instruert av departementet til å påse at kommunene ble administrert i NS’s ånd.

Dette vakte harme i Oslo kommune, og ifølge Hartmanns memoarer, særlig blant Arbeiderpartiets medlemmer. Disse gikk inn for å forfatte et protestskriv der hovedpoenget skulle være at de var satt til å administrere i overensstemmelse med det mandat de hadde fått av sine velgere. Saken ble behandlet i formannskapsmøtet, og enkelte mente at et slikt skriv ville være straffbart fordi den tyske ledelsen hadde nedfelt forbud mot politiske partier. Et mer moderat skriv ble lagt fram til behandling, men via NS-folk i kommunen ble det første skrivet lekket til Innenriksdepartementet. Følgen av dette var avskjedigelse og arrestasjon av samtlige formannskapsmedlemmer fra Arbeiderpartiet.

Den 21. desember 1940 ble formannskapet og bystyret avviklet. En ny ordfører skulle oppnevnes, men dette skjedde ikke umiddelbart. Den 16. desember hadde Innenriksdepartementet sendt ut et rundskriv der det ble pålagt alle kommunale funksjonærer å arbeide etter NS’s ånd. Alle skulle kvittere på å ha mottatt dette. Blant de kommunalt ansatte var det stor frustrasjon. De fleste avga en kort uttalelse om at «de anså sirkulæret for å være dem uvedkommen». Av 10 700 kvitteringer som kom inn fra de ansatte, var det bare tre hundre som kvitterte uten forbehold. De sistnevnte var stort sett medlemmer av NS.

I midten av februar ble den sittende ordføreren, Stranger, erstattet med NS-mannen Fritz Jenssen. I følge Hartmann gikk samarbeidet med han ganske greit i starten. Men flere og flere NS-folk ble innsatt i ulike posisjoner i kommunen. Hartmann la inn protester, men den nye ordføreren var i følge Hartmann først og fremst opptatt av å blidgjøre sine NS-venner. NS gjorde også flere forsøk på å påvirke kommunale ansatte i nazistisk retning, men forsøkene ble stort sett møtt med en kald skulder, ifølge Hartmann.

Finansrådmannen satt i sin stilling til han søkte om avskjed fra og med den 25. august 1941: «Jeg fant at når jeg ikke lenger kunne forhindre den utglidning som var i ferd med å gå for seg i administrasjonene, ville det bare svekke stillingen å bli sittende, idet dette ville være en slags godkjennelse av den nye ordning.»

Etter avgangen klarte Hartmann å komme seg til London. Den 28. november 1941 ble han utnevnt til finansminister i Nygaardsvolds regjering. Han var en av de aller første regjeringsmedlemmene som ankom Oslo i maidagene 1945. Etter regjeringen Nygaardsvolds avgang i juni 1945 ble han igjen finansrådmann i Oslo kommune inntil han gikk av med pensjon i 1948.

En nødvendig tilpasning

I en nylig utgitt bok med tittelen Hitlers norske hjelpere, skriver historikeren Nina Drolsum Kroglund (2010) at et «visst samarbeid med okkupasjonsmakten var helt nødvendig for at det norske samfunnet kunne fungere sånn noenlunde. Det gjaldt først og fremst på det administrative området. Ansatte i stat og kommune tilpasset seg den nye situasjonen for å sikre nødvendig produksjon og tilførsel av nødvendige varer, kort sagt gjorde det som skulle til for at hverdagen i det okkuperte samfunnet skulle gå sin gang».

Det er lett å kjenne igjen dette fra forholdene i Oslo kommune. Et fredlig samarbeid med okkupasjonsmakten var ikke ett av mange alternativer, men det eneste. Kommunen innledet forhandlinger med tyskerne for å verne om befolkningens interesser og om mulig å unngå en enda vanskeligere situasjon enn den man allerede hadde havnet opp i.

Kilder:

Beretning for Oslo kommune for årene 1912-1947, Bind I

Finansrådmannen, Db 135 og Db 178


Litteratur:

Bjørnsen, Bjørn (2004) «Fra time til time» http://www.aftenposten.no/fakta/verdenskrig/article449062.ece [Lesedato 11.08.2010]

Hartmann, Paul (1955). Bak fronten. Fra Oslo og London 1939-1945. Oslo: Aschehoug & Co (W. Nygaard)

Kroglund, Drolsum Nina (2010). Hitlers Norske Hjelpere. Nordmenns samarbeid med Tyskland 1940-45. Oslo: Historie & Kultur

«Norske departementer.Under tysk okkupasjon i Oslo» http://www.regjeringen.no/nb/om_regjeringen/tidligere/oversikt/ministerier_regjeringer/norge-i-krig/departementene-1940-1945---under-tysk-ok.html?id=438672 [Lesesdato 11.08.2010]

Pryser, Tore (1988). Klassen og nasjonen. (1935-1946). Arbeiderbevegelsens historie i Norge

Scharffenberg, Johan: «Oppgjør nå» http://www.pergjendem.com/?p=719 [Lesesdato 11.08.2010]

«Tyskerne kommer» http://www.pf.no/id/3011.0 [Lesedato 11.08.2010]


TOBIAS 2/2010