|
Den profesjonelle husmor Fra gammelt av hevdet man at
husmorrollen var et kall. I det 20. århundre måtte man ha utdannelse for å
bli en god husmor. Tekst: På
1860-tallet blusset det opp en debatt om kvinnens stell av hjemmet. Det var
menn som deltok i debatten og de satte særlig fokus på dårlig hygiene og
manglende kunnskap om kosthold. Noen av debattantene hevdet at teoretisk
innsikt og skolegang var nødvendig for å kunne stelle et hjem riktig.
Eventyrsamleren Per Chr. Asbjørnsen var særlig opptatt av at kvinnene ikke
kokte grøten på riktig måte. Kritikken utløste en debatt som gikk over to år
og fikk navnet grautstriden. I 1865
åpnet Minna Wetlesen landets første husstellskole
på Abildsø. Kvinnene hadde også tatt del i debatten
og omsatt ord til handling. Delikatessehjem Gjennom
generasjoner hadde mødrene selv formidlet sine kunnskaper om hus- og matstell
videre til sine døtre. Innenfor arbeiderklassen var det ofte nødvendig at
gifte kvinner tok lønnsarbeid for å hindre økonomisk nød i familien. I følge
Fernanda Nissen, en av de fremste ildsjeler bak
opprettelsen av husmorskolen, fikk dette fatale følger. Kaféer
og delikatesseforretninger gjorde inntog i utallige hjem, hevdet hun i en
artikkel i Social-Demokraten kort tid før åpningen
av skolen. Som en direkte konsekvens av dette ble det brukt uforholdsmessig
mye penger. At kvinner tok lønnsarbeid gjorde også at det ble lite tid igjen
for å videreføre kunnskap om husstell. Piker som vokste opp i såkalte
delikatessehjem visste ingenting om de daglige gjøremål i et hjem og kanskje
enda viktigere; de visste ikke hvordan de skulle få pengene til å strekke
til. I følge Fernanda Nissen var skolekjøkken det
«første bevisste skridt for at fjerne noget av den forbandelse fabrikene har vært og er for hjemmene». Men det
var likevel ikke tilstrekkelig. Fra flere hold ble det hevdet at husmorarbeidet
var såpass krevende at unge piker trengte mer kunnskap enn det de fikk av
sine mødre. Husmorrollen ble til en viss grad profesjonalisert i den
betydning at det ble stilt krav om at arbeidet skulle baseres på en viss
teoretisk innsikt. Mange
engasjerte seg for å profesjonalisere husmorarbeidet. Blant disse var
kvinneorganisasjonene. På landsmøte i Norske Kvinders
Nationalråd i Trondheim i 1907 uttalte
kvinnesakskvinnen Gina Krogh at arbeid i hjemmet ikke lenger kun ble sett på
som «kvinnens kall». Det var et fag som måtte læres og da gjaldt det å ha god
undervisning slik at faget kom til sin verdighet. Kunnskap var viktig og
husmødrenes anseelse skulle heves. Også
Arbeiderbevegelsen forfektet at gifte kvinner skulle være husmødre.
Eneforsørgermodellen, der mannen tjente nok til å forsørge hustru og barn,
var målet. Det må likevel sies at dette også var et tiltak mot arbeidsløshet.
Det var imidlertid enkelte kritiske røster i partiets kvinnebevegelse. Disse
hevdet at lønnsarbeidet var frigjørende for kvinnene, men frem til da var
slike synspunkter kontroversielle. Oslo kommunale husmorskole Sammen
med Det norske arbeiderpartis kvinneforbund tok kvinnesakskvinnen og
lærerinnen Fernanda Nissen initiativ til å opprette
en skole for husmødre. Behovet for en slik skole ble drøftet på
kvinneforbundets landsmøte allerede i 1912. Det ble valgt en komité som
skulle utrede saken og deretter søke Kristiania Formannskap om midler. I
komiteens argumentasjon for en kommunal husmorskole, ble det brukt sterk lut.
Det var nærmest ikke grenser for hvilke katastrofale følger husmødrenes
ukyndighet kunne få. Komiteen trakk det så langt at man sto overfor en
samfunnsfare dersom kvinnene ikke lenger var i stand til å «utnytte pengene
og skape hygge om seg». Komiteens utsagn vitner om at det å kunne stelle et
hjem også innebar et økonomisk ansvar. Den 1.
september 1917 åpnet Oslo kommunale husmorskole sin virksomhet. Skolen fikk
lokaler i Fayes gate 5 på Lindern. Seks små
leiligheter ble innredet for å huse skolen. De første årene kunne skolen
tilby to kurs i året, et vårkurs og et høstkurs.
Hver av disse hadde plass til 26 elever. Utover 1920 årene økte antall
søkere, og behovet for større plass meldte seg. 30. november 1927 vedtok
formannskapet å ominnrede Grønland folkeskole i Borggata til bruk for
Husmorskolen. Fra 1930, da de nye lokalene var klare, kunne skolen gi
undervisning til 144 elever i året. Praktiske og teoretiske fag Det
finnes mange kilder som forteller noe om synet på og forventningene til
husmoren. Arkivet fra Oslo kommunale husmorskole inneholder både læreplaner
og undervisningsmateriell. Normalplan
for Husmorskoler ble utgitt av Landbruksdepartementet i 1926. På grunnlag av
denne utarbeidet Oslo kommunale husmorskole en egen plan tilpasset skolens
tilbud. Lærerne
på skolen var pålagt å føre dagbøker. Disse gir oss også et innblikk i
undervisningen. Husmorboka, utgitt
ved Landslaget for Hustell-lærerinner første gang i
1930, er også en viktig kilde. Den har blitt brukt som lærebok ved flere
husmorskoler, og vi må anta at den la grunnlaget for både den praktiske og
den teoretiske delen av undervisningen. Innholdet
i Husmorboka sier noe om hvor allsidig en god husmor skulle være. En titt i
innholdsregisteret i utgaven fra 1934 viser at boka dekker alt fra fargelære,
plassering av lamper, via flekkfjerning og stell av skotøy til oppsett av
budsjett og strømløpet i en glødelampe. Bredden
kunnskapen som ble formidlet kom også til syne i skolens egen
undervisningsplan. Skolen skulle verne om folkehelsen og hjemmets økonomi ved
å gi kunnskaper om mat- og husstell. Videre ønsket den å styrke elevenes
personlighet og formidle viktigheten av orden og arbeidsomhet. Fagene var
både praktiske og teoretiske. Matstell, rengjøring, vask, rulling og
stryking, håndarbeid og husets vedlikehold utgjorde de praktiske fagene. De
teoretiske fagene besto av kostlære, helselære, kjemi, regnskap,
elektrisitet, barnestell og sykestell i hjemmet. Fra spekesild med poteter til wienersnitzel I faget matstell
lærte
elevene å tilberede ulike retter. Ser vi i dagbøkene kan vi lese at man
begynte i det små med opplæring i å trakte te og kaffe, videre brødskjæring,
gjærbakst, tilbereding av ulike typer marmelade og bretting av servietter.
Ja, det meste som måtte til for å lage en velsmakende frokost. I følge
planen skulle elevene lære å tilberede både billige og dyre middagsretter. I
enkelte av dagbøkene har lærerinnene notert hva slags middagsretter som ble
laget og hva prisen var pr. porsjon. En gjennomgang viser at det var de
billigere råvarene som utgjorde grunnlaget for de fleste rettene. Spekesild
med poteter og rabarbrasuppe til dessert, fiskegrateng med poteter og
sagosuppe med rosiner, disse var rimelige retter. Flere av ukens middager
besto av fisk: Klippfisk, sild, makrell, sei, av og til torsk og en sjelden
gang kveite. Men det ble også tilberedt lapskaus og blodpudding. Det
gjaldt å ha et bevisst forhold til pris og næringsverdi. Og til tider måtte
poteter brukes som tilsetning i ulike retter for å drøye maten. Da ble det
for eksempel servert «oplagede kjøttretter drøiet med poteter, skolmfrukter og brød». Husmorboka gir
også gode økonomiske råd. Den anbefaler å bruke supper og grynsodd som
forrett for å drøye hovedretten. En god forrett gjorde at man kunne spare inn
på dyre råvarer som kjøtt og fisk. Suppe som forrett sto derfor ofte på
skolens meny. Det
manes hele tiden til sparsommelighet, enten det gjelder innenfor matstell
eller rengjøring. De kommende husmødrene ble oppmuntret til å lage
husholdningsbudsjetter. Det gjaldt å gjøre fornuftige innkjøp og ikke minst
«få mest mulig næring for minst mulig utgift». En god regel var at
middagsrettene ikke måtte overgå ens økonomiske evne. Vi finner likevel wienersnitzel, agurksalat og til dessert rabarbrakompott
med eggekrem, men det var etter datidens forhold en dyr treretters middag som
ikke ble tilberedt så ofte. Ingenting må gå til spille Et eget
punkt i læreplanen omhandlet bruk av «levninger». At ikke alle rester ble
brukt, synes å ha vært et problem da som nå. I følge Husmorboka kunne det man
fant i skylledunkene, så som ost, brød, poteter og kjøtt vært brukt til å
mette mange og dermed kunne penger vært spart. Det å ta vare på rester var en
plikt. Å kunne lage god mat basert på rester var dessuten en kunst som enhver
husmor måtte lære. Læreboka gir derfor gode tips om hvordan ulike rester kan
tas i bruk. Både kalde potetskiver, kokt kålrabi og rå, revne gulrøtter
fungerer godt som billig pålegg. Ingen ting må gå til spille. Selv potetvann
av råskrelte poteter kan brukes til så mangt. Den er god til å spe i stekesaus og suppe, til vask av fete panner og selv til
vask av sort ulltøy! Familiens helse beror på
husmoren Faget
matstell var et stort fag. I tillegg til det som allerede er nevnt, fikk
elevene undervisning i baking av brød, kaker og kjeks. De lærte ulike måter å
konservere mat og å dele opp mindre slaktedyr. Borddekking og servering var
også en del av faget. Elevene
fikk som nevnt en god innføring i hvordan man tilberedte mat. Like viktig var
det at maten skulle være variert slik at man fikk i seg viktige vitaminer og
næringsstoffer. Slik teoretisk kunnskap ble dekket gjennom faget kostlære. Trengte
virkelig de unge pikene kunnskap om alt dette for å kunne bli dyktige
husmødre? I en tid der det var særlig stort fokus på riktig og sundt
kosthold, hvilte det et stort ansvar på husmoren. Husmorboka fra 1934 er
svært tydelig på at familiens helse i stor grad beror på husmorens kunnskap
om riktig ernæring. Et rent hus er en fryd Rengjøringen
var noe av det tyngste arbeidet husmoren gjorde. Etter årtier med
hygienepropaganda visste man at dette arbeidet var svært viktig i kampen mot
folkesykdommene. Dette gjenspeiles i dagbøkene: «Husrengjøring,
lørdagsrengjøring og hovedrengjøring» sto ofte på timeplanen. Det daglige renholdet måtte være grundig. Alle rom
måtte luftes, gulv skulle vaskes og støv tørkes. Små gulvtepper skulle ristes
og større tepper måtte man tørke over med en klut. Selvsagt måtte også bad og
vannklosett vaskes svært grundig. Den ukentlige rengjøringen var svært omfattende. I tillegg
til å inkludere det som lå i det daglige renholdet gjaldt det nå å gå enda
grundigere til verks. Alle tepper skulle ut, alle møbler gjøres rene. Gulv,
panellister, dørlister og vinduskarmer måtte
vaskes. Sengeklær luftes og madrasser rengjøres. Og sist, men ikke minst,
måtte man huske å vaske alle håndtak. Disse var slemme smittebærere, som det sto i læreboka. Og om
ikke dette var nok hadde man også den årlige hovedrengjøringen. Dette var storrengjøring der alt av møbler
skulle flyttes på slik at tak, vegger, dører, vinduer og gulv kunne vaskes.
Her måtte hele huset endevendes, noe som sikkert ikke var en lett jobb for
husmoren. Uten alt for mange hjelpemidler og med bøtter med vann som ofte
måtte bæres opp og ned trapper, er det ikke vanskelig å forestille seg at
dette var tungt arbeid. Men det er nok ikke kun det læreboka sikter til når
den påpeker at husmoren måtte ha en god arbeidsplan og ikke ta for mange rom
av gangen. Denne rengjøringen ble nemlig ofte sett på med skrekk av dem som ikke deltok i arbeidet. Derfor var det
viktig at husmoren gjorde de mest "rumsterende"
arbeider når husfaren ikke var tilstede.
«Helt og rent er største stasen» Vask av
tøy ble sett på som noe av det viktigste, men også noe av det tyngste
arbeidet en husmor gjorde. I mellomkrigstiden var det mange som fortsatt
vasket i kalde vaskekjellere og deretter bar vasken opp til loftet der
tørkerommet oftest befant seg. Ennå var det mange husstander som ikke hadde
innlagt vann. Vask av tøy var for dem enda tyngre og meretidkrevende.
På
1930-tallet var det mulig å få tak i enkelte elektriske hjelpemidler som
vaskemaskin og strykemaskin. I følge læreboka var disse for dyre for de
fleste. Dessuten var vaskemaskinen så ny på markedet at det var for tidlig å
si hvilken virkning den hadde på tøyet. På skolen ble det først og fremst
undervist i håndvask av tøy, et svært omstendelig arbeid. Før selve vaskingen
startet skulle tøyet sorteres, flekker fjernes og fillete tøy repareres. Når
alt det var gjort, kunne selve vaskingen ta til. Læreboka
har over tretti sider som inngående gir instruksjoner for vask og renhold.
Forfatterne av Husmorboka fant det likevel nødvendig å mane til et visst
måtehold. Vel var orden og renslighet helt nødvendig for å lage hygge og
skjønnhet i hjemmet. Det ble påpekt at et rent hus også var en sanitær
nødvendighet. Men husmoren måtte ikke gå helt opp i rengjøringsarbeidet slik
at det tok «for meget av hennes humør og krefter. I så tilfelle ble virkning
den motsatte av hva den skulle være». Husmoren – rasjonell og effektiv De to
første tiårene etter andre verdenskrig betegnes gjerne som husmødrenes
gullalder. Arbeidet til husmoren var på den ene siden fortsatt preget av
tradisjon. På den andre siden bar arbeidet også preg av alt det nye i tiden. Det ble
fremdeles stilt store krav til husmoren. Nå hadde man enda bedre kunnskap om
næringsinnholdet i maten og dette fikk konsekvenser for husmødrenes hverdag.
Kapitlet om kostlære, i Husmorboka fra 1955 går over hundre sider, og gir god
innsikt i næringsstoffene, matvarene, ønskelig forbruk av matvarer og den
daglige kost. Husmoren måtte hele tiden være seg bevisst hva hun serverte. Tilberedelse
av mat skulle fortsatt foregå på tradisjonelt vis. Likevel var det et ideal i
tiden å forenkle matlagingen noe, slik at husmoren ikke slet seg helt ut.
Tilgang på nye varer som suppeblokker, suppeposer, sauser og puddingpulver
kunne gjøre matlagingen lettere. Den nye industriframstilte maten ville spare
husmoren for både tid og krefter. Blar vi i noen av husmorskolens dagbøker
fra 1950 tallet finner vi imidlertid ikke spor av lettvinte løsninger. Og
antagelig speiler dette en stor skepsis til de nye produktene. Det var
kanskje for lettvint? Det er
likevel ingen tvil om at husmorens hverdag forandret seg. Endringen var
basert på flere forhold. Selv om det enda var noen svært få som fortsatt
måtte hente vann ved vannposten, var det nå flere og flere av byens
leiligheter som hadde innlagt vann. Det sparte husmoren for mange skritt og
tunge løft. Tekniske nyvinninger som vaskemaskin, støvsuger og kjøleskap ble
mer og mer vanlig. Det er nesten umulig å overvurdere i hvilken grad dette
lettet husmorens hverdag. Likevel skal vi også huske at med de tekniske
nyvinningene kom også nye oppfatninger om hva som var skittent og rent. Kjøkkenet – kvinnens
arbeidsplass Allerede
i 1942 gjennomførte Selskapet til Oslo byes vel en
boligundersøkelse i mindre leiligheter i byen. Undersøkelsen var ment som et
redskap for å kunne bedre boligstandarden.
Etter
krigen var både folk og myndigheter opptatt av boligens kvaliteter. Boligen
ble underlagt et mentalhygienisk program. Programmet markerte psykiatriens og
psykologiens gjennombrudd i boligdebatten. Det var viktig å gi familien bedre
plass og mulighet for bedre orden. Barna skulle ha lekerom
hvor de kunne utfolde seg. Alle soverom skulle utstyres med kott. Bedre orden
og lettere renhold ville fjerne roten til daglige ergrelser og
familiekonflikter. Hygieniske hensyn var også en del av programmet. Badene
ble gjort større, og det ble påpekt at kjøkkenet ikke skulle brukes som
oppholdsrom eller soverom. Ingen
del av leiligheten ble viet så mye oppmerksomhet som kjøkkenet. Det moderne
kjøkken som man nå anså som kvinnens viktigste arbeidsplass, skulle være
praktisk og anvendelig. Derfor så man nærmere på blant annet arbeidsmetoder
og innreding. Man gikk grundig til verks og undersøkte blant annet hvor mange
ganger husmoren gikk fra en arbeidsenhet til en annen i løpet av dagen.
Arbeidet skulle rasjonaliseres og effektiviseres. Ved å unngå unødvendig gåing ville husmoren spare tid og krefter. Et viktig mål
var at husmoren ikke måtte slite seg helt ut. Husmorboka
fra 1955 vitner om den samme holdningen. Til forskjell fra tidligere utgaver
har den et kapittel som heter Arbeidslære.
Kapitlet omhandler blant annet arbeidsfysiologi og redskapslære og avsluttes
med noen sider om gymnastikk og avslapning. Husmoren måtte arbeide på riktig
måte. «Best mulig arbeidsforhold for organismen», var av stor betydning. «God
organisering av husarbeidet, med rimelig fordeling av arbeids- og hviletid …
» var også meget viktig. Nettopp hvile var det nå fokus på: «Husmoren bør så
vidt det er mulig sørge for at hun ikke blir overanstrengt. Hun bør få tid
til å interessere seg litt for det som foregår rundt om, til å komme sammen
med andre og få nye impulser. Hun vil da kunne være mer til hjelp for mann og
barn, og vil lettere kunne skape et hyggelig og godt hjem.» Så samtidig som
man ønsket å lette husmorens hverdag, var hjemmet og familiens trivsel
fortsatt et ansvar som i stor grad berodde på henne. Kvinnesakskvinnen
Gina Krogh påpekte allerede i 1907 at arbeid i hjemmet ikke kun var «kvinnens
kall», men et fag som måtte læres gjennom god utdannelse. Disse tankene rådet
enda mer på 1950-tallet, i en tid da flere gifte kvinner enn noen gang var
husmødre på heltid. Husmorboka fra 1955 setter ikke all sin lit til det
moderne kjøkken med alle sine hjelpemidler. Husmødre trodde at bare man fikk
et moderne kjøkken og mest mulig komfort, ville alt gå av seg selv. Selvfølgelig
ville det lette arbeidet, men det aller viktigste var at man behersket det
arbeidet man skulle utføre. I følge læreboka er gode kunnskaper helt
nødvendig for å kunne forbedre arbeidsmetoder og å forenkle arbeidet.
«Husarbeidet er et yrke like fullt som alle andre yrker». Husmoren var for
alvor profesjonalisert. Kilder: Arkiv
etter Oslo kommunale husmorskole. Litteratur: Alsvik,
Bård (2005): Skolen på tvers. I Tobias 1-2/2005. Avdem,
Anne Jorunn og Melby, Kari (1985): Oppe først og sist i seng: husarbeid i
Norge fra 1850 til i dag. Oslo: Universitetsforlaget. Avdem,
Anne Jorunn (2001): Husmorparadiset. Et tilbakeblikk på husmora i 1950- og
1960- åra. Oslo: Det Norske Samlaget. (1982)
Det moderne Norge bd 2, Samliv og nærmiljø. Oslo:
Gyldendal. (1934)
Husmorboken, utgitt ved Landslaget for husstell-lærerinner. Oslo: Cappelens
forlag. (1955)
Husmorboken, utgitt ved Landslaget for husstell-lærerinner. Oslo: Cappelens
forlag. (1990)
Oslo bys historie bd 4. Oslo: Cappelens forlag. (1994)
Oslo bys historie bd 5. Oslo: Cappelens forlag. (1967)
Oslo kommunale husmorskole 50 år, jubileumsskrift redigert av Helge Wåle, Oslo. TOBIAS 1/2010 |