|
Jakten på den farlige maten Trygg mat er ingen selvfølge. På
slutten av 1800-tallet var dårlig mat et stort helseproblem. Kjøtt fra skitne
eller syke dyr, bedervet kjøtt eller farlige tilsetningsstoffer var
hverdagskost. Innføringen av offentlig kjøttkontroll var derfor et viktig
tiltak mot spredning av blant annet tuberkulose og parasitter. Tekst: Johanne Bergkvist Ferske
matvarer som kjøtt og melk kan være farlige smittebærere. I en rapport fra
1895 om næringsmiddelkontroll var den nøkterne advarselen fra kjemiker E.
Simonsen at det var helseskadelig å spise kjøtt fra selvdøde eller syke dyr.
Han hadde undersøkt matkontrollen i en rekke europeiske land og slo fast at: «Man maa anse det for sundhedsskadeligt at nyde kjød af selvdøde dyr. Dette gjælder
særlig, hvis dyret har lidt af miltbrand
og lignende sygdomme. Ofte slagtes
imidlertid syge dyr, og i dette tilfælde
kan nydelse af kjødet
være betænkelig, særlig hvis dyret har lidt af tyføse sygdomme eller vist stærk afmagring. Selvfølgelig
er kjød af dyr, der har lidt forgiftning, eller som
kort før døden har været indgivet større
kvantiteter af giftige stoffe,
sundhedsfarligt. Almindelig
kjendt er jo, at kjød af
tuberkuløse dyr kan være ødelæggende for sundheden.
Det samme gjælder ogsaa trikinholdigt kjød og flesk. I flere af
disse tilfælder danner det sig i kjødet giftige stoffe, ptomainer, der ikke i
alle tilfælder gjøres uskadelige derved, at kjødet koges eller steges.» Med
slakt og kjøtthandel fulgte en rekke helseproblemer. Kjøttet ble skittent,
slimete og bedervet av transport og åpen torghandel. Salg av bedervet kjøtt
eller kjøtt fra syke dyr var utstrakt. I det bedervete kjøttet oppsto likgifter, også kalt ptomainer,
som førte til forgiftninger og truet matsikkerheten ved siden av de
bakterielle matforgiftningene eller overføring av parasitter. Tuberkulosesyke
dyr, dyr med miltbrann, trikiner eller bendelorm, og selvdøde dyr solgt som
ferskt kjøtt utgjorde sammen med den dårlige hygienen en stor helsefare.
Matsalg foregikk i tillegg fra illeluktende kjellere eller bebodde
leiligheter, og de private slakterier ga myndighetene liten oversikt over
helsetilstanden. Framveksten av den moderne
kjøttkontroll Bakgrunnen
for krav om matkontroll fra midten av 1800-tallet var at den raske byveksten ga store problemer for vann- og matforsyningen
i byene, noe som sammen med de store problemene med kloakk- og
avfallshåndtering krevde nye tiltak. Helsemyndighetene var pådrivere for
torg- og matkontroll for å forbedre både folkehelsa og dyrehelsa. Fra 1860
åpnet Sunnhetsloven for at de lokale sunnhetskommisjonene kunne regulere
matomsetningen, særlig med tiltak mot forfalsket og bedervet mat. Men ikke
alle ønsket en økt kontroll velkommen. Handelsnæringen, matvareindustrien og
landbruksforvaltningen var kritiske til helsemyndighetenes innblanding i
matproduksjon og omsetning. Den
første kontrollen med byens kjøtthandel gjaldt i praksis kun byens torg.
Først i 1889 ble det ansatt en bydyrlege i
Kristiania, og kontrollen ble utvidet til å gjelde slakterier, pølsemakerier
og kjøttutsalg rundt om i byen. I 1890
registrerte sunnhetskommisjonen de tretti slakteriene i Kristiania. Flesteparten
var små, trange og dårlig ventilerte rom hvor
«Forholdene ikke kan være verre end de er». Veggene var gjennomgående
tilsølte av blod og slakteriavfall. Slakterbuene
stinket, og krokene hvor dyra ble hengt opp var skitne og rustne. Selv de
velholdte slakteriene hadde store mangler. Folk bodde rett over slakterbuene, og flere steder rant innholdet fra
grisebinger og priveter inn på naboeiendommene. Kritikken
fra sunnhetskommisjonen gjaldt ikke bare den dårlige hygienen som ga dårlig
matkvalitet, men også «det mest hensynsløse Dyreplageri». Dyr ble slakta
blant ferdig opphengt slakt, med rykende ferskt blod og dampende innvoller
fra forrige slakting. Sunnhetskommisjonen krevde atskilte rom for slakt og
rensing av innvoller. I tillegg til ryddige slakterutiner krevde den
ventilasjon og lys i rommene der dyra oppholdt seg. Til
tross for omfattende rapporter om den forferdelige tilstanden på byens
slakterier var det ikke snakk om noen full kontroll med kjøtthandelen. I 1891
krevde overlegen for det sivile veterinærvesenet derfor bedre kjøttkontroll. Løsningen
kom med en ny lov i 1892 om offentlig kontroll av kjøtt og slakterier. Lovens
første paragraf slo fast at kommunestyret kunne bestemme at slakting skulle
foregå i kommunale slaktehus og at omsetning av kjøtt skulle finne sted på
bestemte plasser eller torg som var under helsemyndighetenes kontroll. I alle
byer med mer enn fire tusen innbyggere skulle alt slaktet eller innført kjøtt
som var ment som menneskeføde undersøkes av en kommunal kjøttkontrollør. Gjennomføringen
av kjøttkontrollen var i Kristiania overlatt sunnhetskommisjonen. Den 12.
oktober 1893 vedtok bystyret et forslag utarbeidet av sunnhetsinspektør og
konstituert stadsfysikus Hjalmar Berner, et forslag som i hovedsak var i
overensstemmelse med den etablerte ordningen i København, hvor slakting
foregikk kun i offentlige slaktehus. Fra 1894 var den offentlige
kjøttkontrollen i Kristiania virksom, og alt kjøtt skulle kontrolleres og
stemples C.K. for Christiania Kjødkontrol.
Bedervet eller spiselig? Loven
av 1892 skilte kun mellom «ikke spiselig» og «spiselig», og mellom «sundhedsskadeligt» og «ikke sundhedsskadeligt».
Kvaliteten på det kjøttet som ble regnet som spiselig varierte sterkt.
Kristiania bystyre vedtok å skille mellom god og dårlig kvalitet på det
godkjente kjøttet. Kjøttet skulle stemples klasse 1 og 2. Klasse 2 var kjøtt
av dårligere kvalitet som ikke ble regnet som helseskadelig dersom det ble
behandlet på riktig måte. Det var snakk om kjøtt fra dyr som led av lokal
tuberkulose eller kjøtt med enkeltfunn av trikiner eller bendelormtinter. I
retningslinjene til gjennomføringen av 1892-loven i Kristiania var klasse 2
beskrevet som «Kjød af meget gamle og magre Dyr, Raaner, Spædkalver, og af Dyr, som har lidt af saadanne lokale eller almindelige
Sygdomme, at Kjødet, hvorvel
ikke uspiseligt, dog ikke kan ansees at være godt,
eller først ved grundig Kogning eller Stegning
bliver uskadelig. Lokalt sygeligt forandrede Dele af Kjød bør ved Kontrollen fjernes og kasseres.» En stor
del av bystyredebatten ble viet spørsmålet om hva slags kjøtt som var egnet
som menneskeføde. Enkelte av bystyrerepresentantene i Kristiania mente i
debatten fra 1893 at den billigere prisen skulle tilsi at kjøttet stemplet
klasse 2 ville bli kjøpt av byens fattige, men ifølge stadsfysikus Berner var
ikke det et problem ettersom «de Fattige altid nyde sit Kjød godt gjennemkogt». Og gjorde de ikke det, så mente Berner at
«hvis en saadan Klassifikation
maatte ansees retfærdig i
sig selv, formindskede det ikke dens Værd, om Folk ikke forstod at benytte den». Kjøtt merket
med klasse 2 kunne dermed være helseskadelig, men ble likevel ikke kassert.
De som ikke forsto at kjøttet kunne være farlig fikk mer eller mindre skylde
seg selv. Kostnadene ble vurdert som for store til at kjøttet skulle
kasseres, og kunnskapene om helsefaren var begrenset. Bakteriologiens
gjennombrudd på 1880-tallet revolusjonerte mulighetene til å avsløre årsakene
til matsmitte. Men til tross for at laboratorietester ble et viktig redskap
mot matsmitte hadde leger og dyrleger på 1890-tallet en uklar forståelse av
hva som var helseskadelig mat. Dyrlegen ved Københavns kvegtorg, Dr. Møller,
skrev i 1892 om de skadelige virkningene av «Nydelsen
af sygt og fordærvet Kjød». Men han var usikker på i hvilken grad
tuberkulose smittet fra syke dyr til mennesker gjennom kjøtt og melk. Møller
mente at salg av slike dyr kun skulle forbys når sykdommen var langt
framskreden, når dyret var avmagret eller tuberkulosesmitten hadde infisert
lymfekjertler eller fantes i større ansamlinger i lungene. Tida skulle vise
at melk fra tuberkulosesyke kyr var en sentral smittekilde for sykdommen, men
uten eksakt viten om hvordan sykdommer smittet var det vanskelig for
kontrollørene å påvise om maten var helseskadelig. Farlige forfalskninger I
tillegg til syke dyr og dårlig kjøtt kom den regelrette matforfalskningen.
Fuskingen vekslet fra ufarlig pynting på matvarenes utseende til bruken av
svært helseskadelige tilsetningsstoffer og bevisst skjuling av farlig mat.
Dyr med lungetuberkulose ble delt i to rett under brystet og bakparten
deretter solgt som friskt kjøtt. Dårlig kjøtt ble kamuflert i pølser, og
kjøtt ble saltet ned i bedervet tilstand. Behandlede kjøttvarer, som pølser,
ble stappet med mel og farget røde med fargestoffer for å skjule mangelen på
kjøtt. Næringsverdien var dermed redusert betraktelig. Men matkontroller
kunne avsløre slike forfalskninger. Særlig kunne fargejuks lett påvises
kjemisk. De
kjemiske undersøkelsene ble fra første halvdel av 1800-tallet et viktig våpen
i kampen mot skadelige tilsetninger og matforfalskninger. Sammen med de
bakteriologiske testene ga de kjemiske undersøkelsene næringsmiddelkontrollen
stor troverdighet i samtida. Blant de vanligere tilsetningene som ble avslørt
var kritt og gips tilsatt i brød for å gi det en frisk og fin farge, melk ble
vannet ut for å drøyes – og farget og nøytralisert om den var sur. Noen av
forfalskningene hadde store konsekvenser. «Alle disse forfalskninger er
bedrageriske», skrev kjemiker E. Simonsen i 1895 om hvordan sminking og
utvanning av melk var en fare for småbarn. Sammen med melk fra
tuberkulosesyke dyr bidro den dårlige melka til skyhøy barnedødelighet. I 1908
ble 48 forretningsdrivende straffet for å ha tilsatt ulovlige
tilsetningsstoffer i kjøttvarer, for å ha solgt ustemplet kjøtt eller for å
ha drevet i urenslige lokaler. Det svovelsyreholdige konserveringsmiddelet sozolith var forbudt å tilsette kjøttvarer fra mai 1900
ettersom det ga kjøttdeig med et helsefarlig bakterienivå en frisk farge og
normal lukt. Det kjøperen trodde var en frisk vare kunne dermed ifølge
sunnhetskommisjonen i virkeligheten være «en gammel, muligens endog bedærvet saadan».
Sunnhetskommisjonen meldte om flere tilfeller av hodepine, brekninger og
diaré etter at folk hadde spist kjøttdeig og pølse som var tilsatt sozolith. De beskrev i årsberetningen fra 1900 detaljert
jakten på det forbudte tilsetningsstoffet i kjøttdeig: «De
Assistenter, som undersøger i Kjødbutikerne,
blev nu oplærte til at kunne paavise
Svovelsyrlingens Tilstedeværen i Kjødet, og i den Anledning blev de udrustet
med et lidet Skrin, hvori findes
en liden Flaske Phosforsyre
og en liden Blikkop, en
Spirituslampe og en Glasstang til Omrøring. Naar
man nu tager en liden Smule af
den mistænkelige Kjøddeig,
tilsætter en liden Smule
Vand, omrører det hele med Glastangen, lader det faa
et lidet Opkog, samt derpaa tilsætter nogle Draaber Phosforsyre, saa vil der, hvis
der er anvendt Konserveringssalt, saasom svovelsyrligt Natron, udvikle
sig fri Svovelsyrling, der endog i meget smaa Mængder er let kjendelig ved
sin stikkende Lugt. Tilsætningen af svovelsyrligt Natron i
større Mængde lader sig dog let paavise,
endog ved Smagen.» Ble det
påvist sozolith i kjøttdeigen ble partiet
beslaglagt, og prøven ble sendt til stadskjemikeren. I 1903 inneholdt hele
nitti prosent av den undersøkte kjøttdeigen sozolith,
i 1911 fant kontrollørene stoffet i «kun» ti prosent av kjøttdeigen. Prøvene
på kjøttdeig viste dermed en betydelig nedgang i bruken av sozolith i løpet av en kort periode. Kjøttkontrollen
skjerpet bevisstheten omkring matsminke og smitte. Hygiene og lønnsomhet hand i
hand Sunnhetsrådets
kjøttkontroll omfattet både importerte og norske dyr. Livdyr, slakt og
oppstykket kjøtt skulle undersøkes. I et rundskriv fra tollinspektøren i
Kristiania fra 1902 ble det understreket at det måtte legges fram attest fra
offentlig dyrlege om at alt kjøtt innført fra utlandet var tilberedt på en «saadan Maade og af saadanne Stoffe, at de ikke
er skadelige for Sundheden.» Det gjaldt også «sønderrevet Kjød og Flesk, Blod
eller Indmad af Husdyr».
Attesten måtte være fulgt av en attest fra eksportstedets politimyndighet
eller norsk konsul. Byens dyrleger var forpliktet til å melde fra til
sunnhetskommisjonen om kveg som var smittet med tuberkulose, kopper eller
hadde jurbetennelse, der morkaka ikke var utstøtt etter kalving, eller om
kveg hadde illeluktende og sykelige avsondringer, diaré eller febersykdommer. Den
offentlige kjøttkontrollen i Kristiania ble igangsatt i 1894 på
Ankerløkka, den nordøstlige siden av Ankertorget. Kjøttkontrollen var først
foreslått innredet i nordre del av Stortorget basar, men på grunn av motstand
fra kirkeinspeksjonen ble kjøttstasjonen i stedet innrettet oppe på den gamle
kirkegården på Ankerløkka. Her lå kontrollstasjonen fram til 1. januar 1908.
Fra oppstarten av ble det avkrevd en kontrollavgift på 1 krone for storfe, 70
øre for hest og svin og 20 øre for småfe. Etter et år ble avgiftene satt ned
til 50 øre for storfe, hest og svin og 20 øre for småfe og kalv. I 1895 ble
det bestemt ved lov at kontrollavgiften for undersøkelse og stempling av
kjøtt ved kontrollstasjonene skulle oppheves, mens avgift for kontrollen i
slakteriene ble beholdt. I
sunnhetskommisjonens beretning fra 1900 er det en optimistisk tone å spore.
Kjøttkontrollen førte til stor forbedring, men fortsatt var kjøttbasarene på Youngstorget og ved Kirkeristen
«utidsmæssige i høieste
Grad og tilfredsstiller ikke paa langt nær de Krav,
som bør stilles til saadanne.» Det var forbudt for
kjøtthandlere å henge kjøttet i døra fordi det da ble utsatt for sol, regn,
skitt og støv, men i de kommunale basarene var kjøttet, ifølge
sunnhetsinspektøren, mer utsatt selv om hygienen var god: «I de
kommunale Bazarboder udsættes
ganske vist Kjødet ikke for Regn; men derimod for
Sol, Smuds og Støv. Men da disse Boder er aabne er der herved intet at gjøre. Forbudet kan derfor altsaa ikke ramme disse. At Kommunens egne Lokaler skal
være de sletteste, kan jo ikke andet end sætte ondt
Blod, thi overfor Privatmænd
gives ingen Pardon.
Renholdet i Bazarboderne er dog efter
Omstændighederne gjennemgaaende
upaaklageligt.» I 1904
rapporterte dyrlegen i Kristiania, Amund Lo, at kjøttet gjennomgående ble
behandlet bedre og at andreklasses stempling av kjøtt derfor hadde gått jevnt
nedover siden oppstarten av kjøttkontrollen. Innføringa av obligatorisk
tuberkulinprøve på kjøtt fra Sverige hadde samme effekt, og førte også til at
en mindre andel av kjøttet ble vurdert som andreklasses. Kjøttkontrollen
på Ankerløkka ble raskt for liten, og kontrollen ble derfor i 1908 flyttet
til nyoppførte lokaler i Schweigaards gate 2 ved Grønlands torg. Einar Smith
var arkitekten for den tidsriktige Kjøtthallen med lufttransportbaner og
andre tekniske hjelpemidler, blant annet torghall og kjølehus. God hygiene og
lønnsomhet gikk hand i hand, ifølge beretningen fra kjøttkontrollen i 1910: «Da
handelen paa Nytorvet
foregikk under aapen himmel, led varerne meget, naar veiret var regnfuldt; kjøt er jo en ømfindtlig vare
og forringes let baade i utseende og holdbarhet. Naar hertil kom at efterspørselen
som regel er liten paa saadanne
dage, kunde priserne falde
ganske uforholdsmæssig; thi
sælgerne maatte den gang sælge ut for dagen.» Med
Kjøtthallen i drift, og særlig kjølehuset i kombinasjon med salgshallen, var
slike svingninger ikke lengermerkbare. Men
kjøtthallen ble snart for liten for storhandelen av kjøtt. I tillegg presset
det seg fram krav om ett offentlig slakteri. Fra mange små til fellesslakteri I
tillegg til den offentlige kjøtthallen var det i 1908 fortsatt 24 slakterier
og 44 pølsemakerier i drift i Kristiania. Om slakteriene skrev
sunnhetskommisjonen at flere av slakteriene var i en så dårlig forfatning at
de burde legges ned. Akkurat som i 1891 var særlig krokene slaktene ble hengt
på fortsatt skitne og rustne: «Har
man nogen garanti for at ikke blodet av syke dyr
blir blandet med blodet fra de friske dyr? Nei! Og selv om blodet ikke netop er fra syke dyr, saa
behandles det paa mange steder i den grad urenslig,
at det bare av den grund virker ubehagelig at tænke sig, at blodet skal brukes til mat for mennesker.
Det er derfor en bydende nødvendighet for byen at faa
et offentlig slagteri, saa
man kan bli kvit disse daarlige og i sanitær
henseende mislige slagtesteder i byen. I et slagteri blev der paatruffet
uttagning av indmaten, avhuding
og oppartering av en selvdød ko. Vedkommende slagter anmeldtes til politiet.» Kjøtthallen
ble utvidet i 1909 etter forslag fra byens torgutvalg. Kjøtthandelen ble
derfor midlertidig flyttet tilbake til Nytorget.
Kjølehuset i kjøtthallen ble ominnredet og i 1913 åpnet kjøttkontrollen på
Grønland igjen i moderne lokaler. Anlegget var mønster for andre norske byer,
med både handelsfjøs, slaktehaller, tarmrenseri, kjøttkontrollokaler,
salgshall, kjøle- og frysehaller. En rekke institusjoner var underlagt felles
administrasjon: kjøttkontrollen, karantenefjøset, destruksjonsverket,
kjøtthallen, kjølehuset, handelsfjøset og slaktehallene. Slaktehuset ble innviet med første slakt på
årets første hverdag 2. januar 1913. 10. februar 1913 var slaktehuset helt
klart for bruk. All slakting andre steder i byen skulle opphøre og alle
private slaktehus ble nedlagt. Fellesslakteriet var en realitet. I
handels- og karantenefjøset var det plass til 200 dyr, og det ble også innredet
et lite laboratorium for å undersøke dyrene for munn- og klovsyke og
tuberkulose. All handel med levende dyr ble flyttet fra Grønlands torg til
det nye handelsfjøset og det gamle torget ble nedlagt som kvegtorg. Til
handelsfjøset gikk jernbanespor, slik at dyr kunne føres helt inn i
slaktefjøset. På tross av dette rapporterte sunnhetskommisjonens at
kjøttransporten fortsatt kunne være helseskadelig i 1914: «Transporten
av kjøtet gjennem gaterne foregaar i almindelighet ikke paa nogen tilfredsstillende maate,
idet kjøtet ikke forsynes med rene presenninger,
likesom vognene, hvori kjøtet fragtes,
som oftest heller ikke er rene. Heller ikke de mennesker, som behandler kjøtet under transporten, er rent antrukne. Nogen bedring i disse forhold blir det ikke, før man faar politiets hjælp». Motstanden
mot fellesslakteri kom fra byens slaktere, og for mange innebar slaktetvang
ved den offentlige kjøtthallen kroken på døra for eget slakteri. Flere klaget
også over avgiftene, men kjøttkontrollen framhevet stabilitet for både kjøper
og selger. Kjølehuset holdt ifølge beretningen fra kjøttkontrollen i 1910
svineflesk fast og friskt uten fare for gjæring. Fellesslakteriet ivaretok
både helse og stabile priser ifølge stadsyrlege
Laukvik i 1921. Men han kritiserte «Statsmagternes
uinteresserte holdning like overfor kjøtkontrollen
og de kommunale slagtehus», som han mente var til
stor skade for både kjøtthygiene og kjøttomsetning. Gammeldags kontroll? I 1910
var de viktigste årsakene til kassasjon at kjøttet var bedervet eller dårlig
behandlet, deretter kom diaré hos spedkalv. Destruksjonsverket destruerte «Melet
er vellugtende og velsmagende,
det holder sig godt, naar det opbevares
paa et tørt og luftig sted og er absolut ufarligt som foder, selv om raastoffet er raadne kadavere eller dyr, døde
af ondartet smitsom sygdom.» Nesten 100 år seinere, i 1996, skulle bruken av
beinmel vise seg å kunne overføre smitte av kugalskap, og brukes derfor ikke
lenger i norsk husdyrhold. Offentlig
kjøttkontroll og innføringen av fellesslakteri har hatt sentral betydning for
matvaresikkerhet og bekjempelse av alvorlige sykdommer. Dagens slakterier er
moderne industribedrifter som er bundet av strenge hygienekrav. Stinkende
kjøtt og selvdøde dyr er langt fra noen risiko i dagens kjøttdisker. Men
matbåren smitte er fortsatt en helserisiko. Kjøtt kan bli forurenset gjennom
kontakt med dyr eller på grunn av dårlig håndhygiene. I 2006 var det et
alvorlig utbrudd av e-coli som viste seg å stamme
fra spekepølser. En undersøkelse av norsk kjøttkontroll gjennomført ved
Fagsenteret for kjøtt i 1998-2001 hevdet at mens nær sagt utryddete sykdommer
som trikiner og tuberkulose fortsatt var tema for kjøttkontrollen ble det
ikke lett etter nyere smittestoff som parasitter som toxoplasma
hos sau og gris og bakterier som yersinia hos gris.
Konklusjonen var at norsk kjøttkontroll var gått ut på dato og ble utført
omtrent som på slutten av 1800-tallet.
-
Aktstykker, Oslo slaktehus. Innbundet samling av bystyresaker
angående Kristiania kjøttkontroll og slaktehus 1890-1908. -
Aktstykker, Sunnhetskommisjonens årsberetning. Innbundne samlinger av
årsberetninger 1888-1923. -
Aktstykker, dokument 11/1904. Kommunal forvaltningsberetning for 1903 –
Kristiania kjødkontrol og destruksjonsverk. -
Aktstykker, Oslo Slaktehus. Innbundet samling bystyresaker
angående Kristiania slaktehus 1910-1913. - Aktstykker,
Kristiania slagtehus 1913-30. Innbundet samling av
dyrlege Amund Los årlige beretninger. - Byarkitekten, De, L0001, Kjøttkontrollstasjonen 1893-94,
«Anvisninger til Gjennemførelse af
Lov af 27de Juni 1892 om
kommunale Slagtehuse, Kjødkontrol
m.v udarbeidede ved
Direktøren for det civile Medicinalvæsen».
-
Beretning om Kristiania kommune for aarene
1887-1911 (1914). J. Chr. Gundersens Trykkeri: Kristiania. -
Laukvik (1921). «Kjøtkontrolloven og de kommunale slagtehusanlæg» i Kommunalt tidsskrift, 2/1921, s. 15-19.
Fabritius & sønner: Kristiania. - Lo,
Amund, Paulsen og Smith (1913). Kristiania slagtehus
1913. Illustrert hefte utdelt ved slaktehusets offisielle åpning (fra
Torgdirektørens arkiv). -
Møller, F. A. C. (1882) Offentlige Slagtehuse og Kjødkontrol, P. G. Philipsens forlag: København. (dyrlege
ved Københavns kvegtorg). -
Simonsen. E. (1896), Forfalskning af levnetsmidler.
Med redegjørelse for næringsmiddel-lovgivningen og
kontrollens gjennemførelse i de forskjellige lande
(Stipendindberetning 1895 III del). Kristiania:
Alb. Cammermeyers forlag. Litteratur : - Elvbakken, Kari Tove (2001). «Næringsmiddelkontroll –
mellom helse- og næringshensyn» i Tidskrift for den norske legeforening,
2001; 121:3613-6. Lest på: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=464435 - Elvbakken, Kari Tove & Lise Hellebø
Rykkja (2006), «Norsk matkontroll – konflikter om
kontrollhensyn og verdier» i Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, 22:119–140. -
Forskningsrådet (2010). Norsk kjøttkontroll utgått på dato? Lest
på: http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c=Nyhet&pagename=mat%2FHovedsidemal&cid=1233557663435&p=1233557544662 - NOU 1996:10 «Effektiv matsikkerhet. Én lov - ett
departement - ett statlig tilsyn». Utredning fra Næringslovutvalget oppnevnt
ved kgl. res. 2. februar 1990. Avgitt til Nærings- og energidepartementet 27.
juni 1996. Lest på:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/nou-er/1996/nou-1996-10.html?id=375124 TOBIAS 1/2010 |