|
Smaken av sopptur Hvorfor plukker vi sopp? For
smakens skyld? Eller for turens skyld? Og hvor lenge har vi drevet med dette? Tekst: 1970-tallet.
Far tok oss guttene med på sopptur. I Lillomarka.
Bak Røverkollen, på myk mosegrunn under tjue meter høye furuer. Steinsopp,
kantarell, matrisker, skrubb og fåresopp, han lærte oss å kjenne dem alle
sammen. De fant raskt veien ned i den flettede kurven som luktet av jord og
skog fra tidligere soppturer. Vi listet oss fram og trådte forsiktig. Og der!
Mellom mose og noen gresstuster sto de. Små knudrete signalgule kantareller,
sopp med jord ned mot stilken som jeg fikk skrape vekk med den lille kniven
med brunt skaft far alltid hadde med seg på tur. Kniven
var fra 1930-tallet. Den hadde tilhørt Hans. Min oldefar. Far gnidde skaftet
inn med olje etter hver tur. Treet glødet varmt, og tynne, fine årringer
buktet seg på tvers av skaftet. Bare to skruer som holdt treet på plass
inntil jernet, så gamle og rustne ut. Kanskje var kniven eldre, tenkte jeg og
gned tommelen mot skruehodene. Gammel og betyningsfull
var den uansett siden Hans hadde eid den. Skomakeren i Markveien.
Den plukket
også han sopp med, sa far. Far
mente det ikke var mange som plukket sopp på oldefars tid. I dag derimot! Hva
var det som drev far ut i skogen? De samme grunnene som hos oldefar Hans?
Sopp er jo ikke sunt en gang? I hvert fall ikke etter Tsjernobyl,
har jeg hørt. Jeg googler og får vite at sopp
nesten ikke inneholder kalorier. Ja, det er da noe! Men se der: B-vitaminer
og en del viktige mineraler, spesielt kalium, men også jern, svovel,
magnesium og fosfor. Men det er smaken som teller, står det. Er det på grunn av smaken vi leter etter
sopp? Da vi
kom fra soppturer på 1970-tallet var det rett inn til kjøkkenbenken. Vi
renset og skar og fjernet alle småkrypene som hadde lurt seg med blant mose
og jord i bunnen av kurven. Så, rett i panna, mens far smurte tynne
brødskiver med leverpostei. Det var det rette underlaget for soppene som
smakte av skog, nøtter, pepper og meierismør. Far slengte alltid et par-tre små fingersopp opp i panna. De ble harde å tygge
på, men det gjaldt for oss barna å finne dem først. Som mandel i grøten. Jeg
har siden lest at de kan være giftige. Far tok
oss med for turens skyld – og for smakens. Vi trengte jo ikke den soppen for
å overleve. Men vi satte pris på den, og vi likte den. Det preger meg ennå,
og jeg lærer mine barn det samme som far lærte oss. Ut på tur, så ser vi hva
vi finner. Det er nesten som jakt, sier jeg til Amund på ti. Han er ikke helt
sikker, men han blir med. Men hva
med min oldefar, Hans? Gikk han på tur, for turens skyld? Eller drev han
sanking av sopp, med den lille kniven i hånda, som en dyd av nødvendighet i
de harde trettiåra? Sopp bare for kyr? I boka Ut på tur! skriver etnologen Tove Nedrelid at fra gammelt av var ikke sopp ansett som mat
for mennesker. Med andre ord, ingen grunn til å legge i vei etter sopp. Kyra derimot, de elsket dem! Det er først i de siste
tiåra folk har fått sansen for sopp, hevder Nedrelid.
Mange synes sopp er skummelt, og tyr til hermetikk, andre ser på soppturene
som «høstens store opplevelse» og nærmest gjenopplever turene når soppen
senere hentes fram fra fryseren. Min
oldefar hadde ikke fryser på 1930-tallet. Men han plukket sopp. Kanskje
tørket han dem? Eller spiste han dem, sporenstreks? På hjemmebakt
brød med leverpostei, bakt av Hilda, min oldemor? Ga han bort soppene? Solgte
han dem? Han må jo i så fall ha vært ganske alene om det hele, skal vi tro Nedrelid? Var min oldefar så unik? «Noen
mennesker med borgerlig bakgrunn velger en livsstil med stor vekt på egen
høsting – en slags ‘primitivisme’ – uten at de er økonomisk avhengig av dette
som et tilskudd til husholdningen», skriver Nedrelid.
Jo da, jeg har vel en borgerlig bakgrunn som min far. Men hva med oldefar
Hans? Han
jobbet seg opp til skomakermester med egen bedrift og egne ansatte. To sønner
hadde han, begge gikk på Vestheim privatskole. Ikke noe allmue-skole
der i gården nei, selv med bosted på tjukkeste Grünerløkka. Både Hans og
Hilda kom fra bondeslekt, han fra Kristiansund-traktene, hun fra Hokksund.
Borgerligheten hadde de i så fall tillagt seg da de kom til byen. Hans kalte
seg ikke en gang Olsvik, etter stedet han kom fra, men Alsvik. Ganske snobbete,
eller hva?! Fantes
det en sammenheng mellom snobberi og soppsanking? Var det for å vise sin
tihørlighet til byens borgerskap, eller ville han vise at han fortsatt hadde
fangstmannen, fiskeren og bonden i seg? Er det det
vi egentlig vil vise i dag også når vi legger i vei på sopptur? I mangel av
en elg å jakte på, ei rype å felle, en fisk å fange eller en potetrenne å
luke, så styres vi av fangstdriften i oss og jakter på sopp? Kanskje
var Hans litt snobbete? Men var han en pioner? Var det virkelig
bare han, sammen med en liten håndfull mennesker, som plukket sopp på
1930-tallet? Tove Nedrelid skriver i boka si at det var først under siste
krig at folk lærte å plukke sopp.
Nøden drev dem til det. Men det var da nød på 1930-tallet også! Og
under første verdenskrig! Bodde den grunnleggende skepsis til sopp som mat
for mennesker så dypt i folket at det var utelukket å putte den i munnen,
selv i nødsår? Man brukte bark i brødet, tang i suppa og kålrabi som
erstatning for kjøtt, men sopp, det spiste man ikke?! Nedrelid åpner for at det er «tenkelig» at husmorskolene
«formidlet et annet syn på sopp enn det folkelige». En titt i Normalplanen for Husmorskoler fra 1926
bekrefter dette. Både Sopp, alger og
lav står i planen. I Kokebok for
Statens lærerinneskole i husstell fra 1933, sies det dessuten at sopp kan
brukes i flere av de oppskrifter kokeboka inneholder, «som til supper, kjøtt-
og fiskeretter, stuinger og retter av grønnsaker.» Kanskje drev man
folkeopplysning? Kanskje ville forfatteren av kokeboka forsøke å fjerne
motforestillingene mot sopp som menneskemat? Motforestillingene var størst i
bondesamfunnet. Kanskje var det sånn at bonden, fra gammelt av, ikke ville
spise noe som kua var så glad i? Fra Sverige stammer følgende utsagn, fra
1700-tallet: «Snart sagt alt möjligt kunde den
gamle svenske bonden äta, blot icke
svamp; förr svalt han ihjäl». Sopp også i folkeskolen Kunnskapen
om sopp som utmerket menneskemat var imidlertid ikke bare forbeholdt
husmorskolene. Man lærte også om sopp i folkeskolen. I Folkeskolens Kokebok av Dorothea
Christensen og Helga Helgesen fra 1911, de samme
kvinnene som for øvrig sto bak innføringen av skolekjøkken som fag, finnes et
helt avsnitt om sopp: «De vokser vildt, og smaker udmerket til supper og stuinger. Skal sop kjøpes, falder
den dyr … Sop har vært brukt som næringsmiddel fra de ældste
tider i sydlige land. Hos os nyttes sop altfor litet.
Den gir meget arbeide med plukning og rensning, men
arbeidet lønner sig. Den kan gjemmes kokt hermetisk i saltvand eller tørkes».
Kanskje hadde Christensen og Helgensen latt seg
inspirere av Dr. Olav Sopp (egentlig Olav Johan Olsen), som i 1910 holdt en
rekke «forelæsninger for vordende husmødre og skolekjøkkenlærerinder.» Peter
Christen Asbjørnsen skal visstnok ha vært den første nordmannen som skrev om
sopp. I andre utgave av kokeboka Fornuftig
Madstell som kom i 1865, hadde han et lengre
kapittel om sopp. Den nevnte Dr. Olav Sopp var en annen folkeopplyser.
I 1883 kom hans Spiselig sopp ut. I fjerdeutgaven fra 1924 går han til
kjernen av problemet: «Vore rikfolk spiser vistnok et par arter, men indfører
disse til høie priser fra utlandet, tiltrods for at vi kan skaffe likesaa
gode her. Den fordom, som folk her har næret mot den, beror dog væsentlig paa uvidenhet og synes at svinde
med den stigende oplysning.» Dr. Sopp, som reiste
rundt og talt varmt om sopp og soppsanking på midler bevilget av Stortinget,
mente at en vesentlig grunn til at folk hadde aversjoner mot sopp, var at
enkelte arter kunne være giftige. Dette er nok et argument mange bruker også
i dag når de ikke plukker sopp: Følgene av at du putter feil sopp i kurven,
kan være fatale. For mange kan kunnskapen som trengs være vanskelig å erverve
seg. En
annen årsak som Dr. Sopp nevner, men som neppe er gyldig i dag, er «den meget
utbredte mening, at der til sopp behøves langt flere og kostbare ingredienser
end til anden mat, for eksempel smør, fløte, vin o.s.v., og at det er ikke er
soppen, men tilsætningerne, retten smaker av.» Jeg
tror at min oldefar var mer enn alminnelig opptatt av mat, og at min oldemor var
over gjennomsnittet når det gjaldt å tilberede den. Kanskje hadde de lært av
Dr. Sopp at «soppen kan klare sig med langt færre tilsætninger end anden
mat». Med andre ord: De visste hvordan de skulle tilberede den. Soppkontrollen Så gjør
jeg en oppdagelse. Jeg finner et lite hefte, gjemt i Byarkivets
magasiner, med tittelen Oslo Helseråds
kontroll av torvført sopp gjennem 6 år.
Allerede i 1931 ble det opprettet soppkontroll i Oslo som en prøveordning.
Fra 1932 ble kontrollen fast. 1934 ser ut til å ha vært toppåret: 157 kilo
honningsopp, 5700 kilo ekte kantarell, over 1000 kilo skjellet blekksopp, 459
kilo ekte riske, 55 kilo rimsopp, et par hundre kilo sjampinjong, 600 kilo
steinsopp, 140 kilo gul korallsopp, 1200 kilo fåresopp og 230 kilo blek
piggsopp, og i tillegg en mengde andre arter. 383
personer plukket og leverte nesten 11 000 kilo sopp i 1934. Årene 1936 og
1937 var også gode med omtrent det samme antallet plukkere og den samme
mengden. 1932 var derimot et dårlig år. Soppen
ble brakt inn fra distriktene rundt byen. Flest plukkere var det fra Oslo (25
prosent), men nesten alle kommunene fra Akershus var representert. Det var
arbeidsløse og/eller vanskeligstilte som hadde gått i gang med sopplukkinga,
de fleste ble lært opp av Chr. Fr. Bøhme, som var
Helserådets soppkontrollør. I
Helserådets arkiver finner jeg ytterligere dokumentasjon som belyser saken.
Det sies at det ble plukket og omsatt sopp også før soppkontrollen ble fast
innført fra 1932. Men den gang var det ikke snakk om mer enn seks-åtte arter.
Den faste soppkontrollen, som foregikk på Lilletorget, hvor også soppen ble
omsatt, førte imidlertid til at antallet arter økte etter hvert som
plukkernes soppkunnskaper ble bedre. Cirka
femti plukkere leverte sopp hver dag i de tolv ukene sesongen varte i 1934.
Rekorden for en enkelt dag var 425 kilo kontrollert sopp. For hver kilo sopp
ble det tatt fem øre i kontrollavgift. Så endte soppen ute på torget til et
kjøpende publikum. De vanligste «trygge» artene, som publikum var fortrolig
med, var lettest å omsette, men med tiden ble «nye» arter gjort kjent. Men
ikke alt lot seg omsette like greit. I 1934 var det
usedvanlig mye høstmorkel å finne, men soppens utseende skremte nok publikum. Min
oldefar var neppe blant de arbeidsløse som fant seg et sårt tiltrengt utkomme
gjennom krisetidene på 1930-tallet. Men det vi nå i hvert all vet er at det
gjennom hele 1930-tallet ble plukket og omsatt store mengder sopp i og rundt
Oslo. Det er vel grunn til å tro at Helserådets soppkontroll ga
ringvirkninger og økte interessen for sopp også hos andre enn de mer eller
mindre profesjonelle plukkerne. Med en gjennomsnittspris på kroner 2,10 per
kilo sopp omsatt på torget var det en eksklusiv «vare» man kunne bære med seg
hjem og putte i sauser og supper eller hvordan man nå valgte å tilberede den. Min
oldefar var ikke alene. Sopp ble både plukket og spist før matmangel og
propaganda tvang de store masser ut i skauen på soppsanking under krigen.
Folk som manglet arbeid fant seg en inntekt gjennom soppsanking. Samtidig
ervervet et stort antall mennesker seg unik kunnskap om sopp. Nedrelid mener selvfølgelig ikke at sopp som mat var totalt
ukjent før siste krig, men hos mange var det nok helt utenkelig både å plukke
den og spise den. Overgangene var likevel glidende. De
første sjampinjonger ble importert til Norge og havnet på rike folks bord
allerede på 1700-tallet, skriver Olav Skard i boka Ville vekster, røtter i kulturhistorien. Han nevner også at man i
Bratsberg amt sanket sopp allerede i 1764, men at dette var ment til de
bedrestilte. Bønder og menigmann hadde dårlig kunnskap om denne veksten.
Nøden tvang folk ut på soppsanking, ikke bare under siste krig, men også på
1930-tallet, i hvert fall i Oslo, og muligens også andre steder under andre
tider. Dessuten ble soppen omsatt på byens torg. Kanskje var sopp og
soppsanking nettopp derfor et byfenomen? Moderne
friluftsliv har også sitt utspring fra byene. Det var byfolk som var de
første til å gå på tur, for turens skyld. Etter hvert kom bærspannene med,
ikke som en dyd av nødvendighet, men som en hyggelig aktivitet med et element
av nytte i seg. Innimellom alle bærspannene fantes det også soppkurver. En av
dem som bar slike, var min oldefar, antageligvis hånd i hånd med min oldemor. Smaken av tur Det er
søndag. Hodet inn i fryseren på jakt etter høstens fangst. En liten boks med
forvelte kantareller og litt pigg-sopp. Det dufter
kjøttkaker i huset. En liten pose med tyttebær merket Sørkedalen 2009 tas også ut og havner til tining på kjøkkenbenken.
Soppen forsvinner ned i sausen sammen med litt av bæra. Resten tines, sukres
og settes fram på bordet som deilig tilbehør til kjøttkakene. Vi ser
på hverandre rundt middagsbordet, nikker fornøyd og minnes turen vi hadde
inne ved Langlielva i høst. Vi kan ikke bare huske
den, vi kan også smake den. Kilder og litteratur: - Bøhme, Chr. Fr., Oslo Helseråds kontroll av torvført sopp
gjennem 6 år, Særtrykk av Nytt Magasin for Naturvidenskapene B.78, Oslo 1938. -
Normalplan for Husmorskoler. Utgitt av Landbruksdepartementet. Oslo Grøndahl & Søns
boktrykkeri, 1926. - Nedrelid, Tove, Ut på tur! På nordmanns vis. J. W.
Cappelen 1993. -
Skard, Olav, Ville vekster, røtter i kulturhistorien. Landbruksforlaget 2003. TOBIAS 1/2010 |