|
Byens frie torghandel Torgene var byens viktigste
marked for fri omsetning av matvarer. Hvem som helst kunne stille seg opp og
selge det de hadde å tilby. Kvaliteten
på varene var ofte dårlig og utgjorde en helserisiko. Likevel valgte de
styrende lenge å opprettholde den frie torghandelen. Tekst: Anette Walmann «Adgang
til uden Erlæggelse af Afgift at benytte Torvene
tilstedes udenfor Markedstiden kun udenbyes Personer, der fra Landet tillands eller tilvands
bringe Varer til Byen, og dem af dennes Indvaanere, som ville forhandle Frembringelser af deres egne Eiendomme eller
Kreaturer, som de selv have benyttet, eller deres egne Tillæg
af Dyr eller Fugle. Dog
skal det ogsaa være indenbyes
Personer tilladt paa Torv
at forhandle Fisk, hvad enten denne er indkjøbt i eller udenfor Byen.» (Utdrag
fra Politivedtekt for Christiania fra 1873). Det
finnes knapt en by uten et torg. Mens torgene i dag ofte er tomme plasser
hvor det livet som finnes er det som blir skapt av en uterestaurant eller to,
var torgene, inntil et stykke ut på 1900-tallet, et naturlig handelssentrum i
byen. Torghandelen
i Oslo har tradisjoner helt tilbake til middelalderen, og vilkårene for
handelen har vært skiftende. 1800-tallet var et århundre der den gjennomgikk
store endringer. Med den nye handelsloven av 1842, ble handelen med «innenrikske
varer» og visse såkalte «Fornødenhedsartikler»
frigitt, så sant den ikke foregikk fra fast utsalgssted. Mens borgere som
drev handel fra et fast utsalgssted måtte løse handelsbrev, var torghandelen
fra 1842 en form for vareomsetning «hvortil ingen særskilt
handelsberettigelse udfordres» (fra Lov om handelen
av 8. august 1842). Den
frie handelen på torg, åpne plasser og gater gjaldt salg «fra første haand», dvs. handel med egenproduserte varer eller varer
som selgerne selv hadde høstet. Til torget kom bønder med høstens avkastning
av poteter og grønnsaker, og hit kom fiskere for å selge unna nattens
torskefangst. Her møttes altså produsenter og forbrukere og handlet direkte
med hverandre. Mens
handelen på 1600- og 1700-tallet hadde vært kraftig regulert, fikk man med
loven av 1842 en kraftig liberalisering av innenrikshandelen. Endringene i
handelen hang sammen med endringer i samfunnet generelt. Andre halvdel av
1800-tallet representerer overgangen til en moderne markeds- og pengeøkonomi.
Økt kjøpekraft, økt konkurranse, bedre kommunikasjoner og kraftig
befolkningsvekst gjorde sitt til at handelen blomstret. Endringene
var merkbare både for kjøpmannshandelen og for torghandelen. I Christiania
gikk man fra å ha ett eneste torg, til å få flere. Nå fikk man både høytorg, kutorg og blomstertorg og kampen om torgplassene var
stor. Oppkjøpere og mellommenn tok plass på torgene i større grad enn før,
men uten at det gikk på bekostning av bondehandelen. Den privilegerte
kjøpmannsstanden merket konkurransen både fra de handlende på torget og en
stadig større gruppe av borgere med handelsrettigheter. Tross idealet om
frihandel, ble torghandelen underlagt stadig flere reguleringer, men mens de
tidligere først og fremst skulle beskytte borgernes rettigheter, var det nå
befolkningens helse som var det hensynet som veide tyngst. Vi skal
gå tilbake til omkring midten av 1800-tallet og se på hvordan torghandel
kunne arte seg den gang. Jordbruksbyen Kjennetegn
ved handelen på torget, var at det var salg av egenproduserte varer, eller
varer selgerne selv hadde høstet. Til et godt stykke ut på 1800-tallet var
Christiania det man kan kalle en jordbruksby.
Grønnsaker og poteter ble dyrket i bakgårder, på løkkeeiendommer og i bymarka. Fjøs og staller var et vanlig syn innenfor byens
grenser. Titt og ofte kunne man møte på gjødselvogner fullastet med møkk, på
vei fra en av byens mange staller eller fjøs til en bonde som gladelig ønsket
å betale for møkka. I bymarka, som var byens
allmenning, kunne byens innbyggere fritt dyrke poteter og grønnsaker, høste
bær og samle fôr til dyra. Noe gikk til eget forbruk, mens det overskytende
kunne torgføres og gi ekstrainntekter. Tall
fra 1845 viser at det var så mange som 1883 storfe i byen, om man regner med
forstedene. I tillegg var det 1191 griser, 110 sauer og, pussig nok, éi geit.
Ei ku kunne sikre melketilførselen til byfamilien.
Kanskje var det også nok til litt smør og ost. Hadde man flere kyr, kunne
overskuddsproduksjonen selges. Griser ble fødd opp og ga kjøtt til familien, eller
utgjorde en kjærkommen ekstrainntekt etter å ha blitt solgt på torget. I 1845
hadde Christiania faktisk flere griser enn jordbruksbygdene Aker og Bærum til
sammen. Tallene fra 1845 viser at forholdet mellom bønder og byfolk ikke var
et ensidig forhold, der den ene gruppa var produsenter og den andre var
kunder og konsumenter. Byens innbyggere var like mye selgere som kjøpere i
torghandelen. Bønder i byen Det som
ble produsert av matvarer i Christiania, var imidlertid på langt nær nok til
å forsyne innbyggerne med mat. Byen var helt avhengig av å få tilført
matvarer fra omlandet og fra utlandet. Mange av råvarene kom fra de fruktbare
jordbruksbygdene nærmest byen. Med den
nye handelsloven av 1842, ble det åpnet for at man kunne drive handel med
enkelte varer på bygdene. Mens bøndene før måtte føre sine varer inn til byen
for å få avsetning på dem, lå nå forholdene til rette for at omreisende
handelsmenn kunne reise ut på bygdene og kjøpe opp varer som de i neste
omgang tok med til byen for å selge videre. Muligheten for oppkjøpere eller
agenter til å drive handel var en viktig del av den liberaliseringen av
handelen som skjedde på 1800-tallet. Debattene i representantskapet avslører
stor usikkerhet i forhold til den innvirkning dette ville få på torghandelen.
Man fryktet fordyrende mellomledd som ville svekke den direkte handelen
mellom kunder og produsenter. Den
skepsis som rådet påvirket ikke representantskapets flertall. Oppkjøperne
fikk handle fritt på torgene på lik linje med dem som drev førstehåndshandel.
Konsekvensene for torghandelen viste seg å bli relativt små. Selv om
oppkjøpere tok sin del av plassen på torgene, fortsatte mange bønder å komme
til byen som før. De fortsatte å fylle vognene sine med det
gården ga av avkastning av korn og erter, kjøtt og flesk, poteter og egg. De
tok den lange veien inn til byen der markedet var best. Der kunne de også få
tak i det de trengte av importerte varer. Regulering i frihandelens
tidsalder Mens
det lille som er igjen av torghandel i dag for det meste består av handel med
blomster og noe frukt og grønnsaker, var vareutvalget omkring midten av
1800-tallet et helt annet. På torgene kunne man få kjøpt både smør og ost,
fersk, saltet og tørket fisk, og slakt av både storfe og fjærkre. Begrensede
muligheter for kjøling av matvarer var en viktig grunn til at også levende
dyr ble omsatt på torgene, som storfe, småfe og fjærkre. I desember 1873 var handelen på gater, torg
og offentlige plasser oppe til diskusjon i representantskapet. Her blir vi
presentert for noen tall som gir et lite innblikk i aktiviteten på torgene. I
årene 1867-1871 var det i gjennomsnitt hele 73 forskjellige kjøtthandlere som
hvert år hadde plass på Nytorvet, det som i dag
heter Youngstorget. Tilsvarende var det 61
forskjellige selgere som tilbød smør, ost og andre fetevarer (matvarer med
høyt fettinnhold). I 1873 var det altså fortsatt rikelig med anledning til å
få kjøpt både kjøtt og ost på torget, og det var mange som deltok i denne
handelen. Omsetning
av kjøtt fra åpne bord på torgene, var en handel byens myndigheter gjerne
ville til livs. Kjøttet ble lite delikat av å ligge ute i all slags vær, og
kvaliteten deretter. Det samme gjaldt fetevarer som ikke var helt de samme
etter å ha ligget ute i støv, sol og regn. Handlende med kjøtt hadde tilbud
om å leie plass i slakterbodene ved Kirkeristen. De første bodene sto ferdig i 1842, og byen
hadde da for første gang en «markedsplass» der kjøtt kunne selges under tak.
I 1873 var det så mange som 47 slakterboder i
basarene ved Kirkeristen som ble leid ut for en
forholdsvis rimelig penge. Likevel fortsatte handelen med kjøtt på torgene
som før. Byens
administrasjon gjorde flere spredte forsøk på å regulere handelen med kjøtt
og fetevarer i løpet av andre halvdel av 1800-tallet. Oppmerksomheten rundt
kvaliteten på varene og den innvirkning dårlige varer hadde på befolkningens
helse var en hovedgrunn til ønsket om regulering. Handelens omfang var en annen
årsak. Befolkningsvekst og økt kjøpekraft hadde gitt torghandelen et kraftig
oppsving, og det begynte å bli kamp om plassene på torget. Dette kommer blant
annet til syne i representantskapssaken fra 1873 hvor hensynet til plassen på
torgene nevnes som det viktigste argumentet for strengere regulering av
torghandelen. Et forbud mot å stykke opp smør og ost i mindre deler på
torget, var et tiltak som ble forsøkt for å bringe fetevarehandelen tilbake «inden naturlige Grændser».
Ønsket om strengere regulering og kontroll av handelen med kjøtt førte til
opprettelsen av den offentlige kjøttkontrollen i 1894. Til
tross for økt regulering og tilbud om utsalgsplasser under tak, fortsatte
handelen med kjøtt og fetevarer på torget gjennom hele 1800-tallet. Etter århundreskiftet
strammet imidlertid kjøttkontrollen grepet og handel med kjøtt og fetevarer
på torgene ble etter hvert historie. Christianiamarkedet På de
årlige markedsdagene i begynnelsen av februar gikk det livlig for seg i byen
og på torget. Tusenvis av mennesker strømmet til byen – i 1847 skal det ha
vært hele åtte tusen markedsgjester i løpet av de sju dagene markedet varte. Det
årvisse Christianiamarkedet eller «marken» hadde
lange tradisjoner helt tilbake til middelalderen. Markedet trakk til seg tilreisende
i hopetall fra hele Østlandsområdet. Skulle man ha én tur til byen i løpet av
året, var dette tidspunktet. Et stort antall kjøpere og selgere var samlet på
ett sted, vareutvalget var stort og konkurransen mellom selgerne presset
prisene ned. Det var
ikke bare matvarer som ble solgt under markedsdagene. Like viktig var salg av
skinn, huder, trevarer, metallvarer, tøy, tømmer og heste-kjøretøyer.
Mot slutten av 1800-tallet ble denne handelen viktigere enn den alminnelige
handelen med råvarer fra landbruket. Christianiamarkedet var fest og moro, forlystelser, fyll og
spetakkel. Øl og brennevin ble solgt fra åpne boder på torget, og tilreisende
bønder benyttet anledningen til å ta seg en real fest. De store folkemengdene
og den gode tilgangen på alkohol trakk til seg dagdrivere og drukkenbolter.
Politiet hadde et svare strev med å holde ro og orden i byen. Politimesteren,
C. Morgenstierne, omtalte markedet som en «rigelig Anledning til Drukkenskab, Udsvævelser, Svig, Bedrageri, Slagsmaal og
Forstyrrelse af den offentlige Orden». I 1847
var spørsmålet om opphevelse av markedet oppe i representantskapet for første
gang. Hovedårsaken var de ordensproblemer som markedet førte med seg. Den
økonomiske betydning som markedsdagene hadde ble imidlertid vurdert som for
stor til at markedet kunne oppheves. Da ville ikke byens innbyggere lenger
kunne «høste fordelen af de ved den større Concurrence frembragte
billigere Priser paa disse Fornødenheder, hvilket paa et saa kostbart Levested
som Christiania, for en Mængde ubemidlede Familier,
ikke er uden Betydning». Den gunstige innvirkningen
som økt konkurranse hadde på prisene og hensynet til de «ubemidlede Familier»
var altså en viktig grunn til at markedsdagene ble opprettholdt enda noen år.
Byens myndigheter fryktet dessuten at markedene i Christianias omland ville
overta en stor del av handelen, og at hovedstaden ville miste en del av sin
status som handelssentrum. Problemene
med Christianiamarkedet var også oppe til debatt i
1888 uten at det fikk noen avklaring. Da saken var oppe til behandling i
representantskapet for tredje gang i 1898, var markedsfylla et så stort
problem at noe måtte gjøres: «Drukkenskaben og Brutaliteten blant de paa Markedsplassen sammenstimlende Mennesker har i de
senere Aar tiltaget stærkt
og var paa det sidstafholdte
Marked større end nogensinde. Dette lader sig ikke
godtgjøre ved Statistikk, da man paa Grund af utilstrækkelige
Arrestlokaler maa indskrænke
sig til i Markedsdagene kun at anholde de værste
Urostiftere eller ganske døddrukne Personer.» Markedet
ble nå ansett for å være mer til skade enn til nytte, også for «den lavere
Befolkning». Surt opptjente penger ble brukt til «Drikk og Turing, som ikke
alene medfører Tab af Pengene, men ogsaa Arbeidsudygtighed i de
følgende Dage». Markedets
betydning for handelen var dessuten vesentlig redusert ettersom bedre
kommunikasjoner nå sikret en jevn tilstrømning av folk til byen. I 1899 ble
det siste markedet i sin opprinnelige form avviklet. Det besto noen år til,
men da utelukkende som et hestemarked. Torgene Byens
første torg var plassen som i dag heter Christiania torv. Dette var sentrum i
Christian 4s by, med rådhuset og kirken nært inntil torget. Midt på torget lå
dessuten en offentlig vannpost, et naturlig samlingssted. Etter hvert fikk
man en forskyvning av byens sentrum mot øst, blant annet med ferdigstillelsen
av den nye domkirken i 1697, og Christiania torv var ikke lenger det
naturlige sentrum i byen. Det nye Stortorvet
overtok den funksjonen som Christiania torv hadde hatt. Stortorvet
ble innviet med Christianiamarkedet i februar 1736
og var byens hovedtorg fram til slutten av 1870-tallet, da Nytorvet tok over. Torghandelen
i Christiania ble regulert gjennom byens politivedtekter. Her ble det blant
annet fastsatt hvilke varer som skulle selges på hvilke torg. I følge
vedtektene fra 15. desember 1880, skulle all torghandel foregå på fire
plasser i byen, nemlig Stortorvet, Nytorvet (Youngstorget),
Jernbanetorget og Grønlands torg. På Stortorvet
skulle det kun selges «Gartnersager» som blomster, bær, frukt, poteter, egg,
viltkjøtt, levende fjærkre, og mindre husflidsgjenstander. Det var ikke
lenger tillatt å selge fetevarer, fisk og grønnsaker på Stortorvet.
I tillegg til å være en handelsplass for diverse matvarer, var Stortorvet holdeplass for hestedrosjer og knutepunkt for
sporveiene. Man kan bare tenke seg den stanken som oppstår når et stort
antall dyr blir samlet på et lite område der det også skulle selges både
kjøtt, bær og frukt. For å begrense den umiskjennelige stanken vedtok
bystyret at antallet dyr brukt til personbefordring ikke skulle overstige
femti på ett og samme torg. Stortorvets status som
et slags trafikknutepunkt førte til at handelen med mat og råvarer på torget
avtok, og fra 1909 ble torget et rent blomstertorg. Mens Stortorvets betydning for omsetningen av matvarer ble
mindre, økte Nytorvets betydning desto mere. Nytorvet var navnet på den plassen som i dag heter Youngstorget. Christianiamarkedet
flyttet til dette torget i 1850-årene og i 1877 sto et nytt basaranlegg
ferdig som skulle romme hele førti slakterboder.
Det var lenge Nytorvet som hadde byens bredeste
vareutvalg og som var plassen der det meste av detaljhandelen foregikk. I
1880 fastslo politivedtektene at man kunne handle både med fisk og fetevarer
på torget, i tillegg til «Landmandsprodukter, Ved
og større Husflidgjenstande». Ved siden av å være
en viktig handelsplass, var Nytorvet dessuten et
sted for forlystelser. Mang en øl har blitt drukket i ølhallen i
basaranlegget som lå der hvor Folketeaterbygningen ligger i dag. I tillegg
var flere restauranter med på å trekke folk til torget og gjøre det til en
møteplass i byen. Mens
man både på Christiania torv, Stortorvet og Nytorvet kunne få kjøpt en rekke ulike varer og vareslag,
ble handelen på de andre torgene mer spesialisert og konsentrert rundt ett
eller et fåtall vareslag. Grønlands torg var byens kutorg.
Torget var byens hovedtorg for omsetning av levende dyr: Her ble det først og
fremst handlet med storfe og hester.
Jernbanetorget var helt fra starten av et rent høytorg. De nye
politivedtektene av 1880 fastslo at det fra da av også kunne selges havre
her. Ettersom torget i stadig økende grad ble et trafikknutepunkt, ble stadig
mer av denne handelen overført til Ankertorget, som etter hvert ble hovedtorget
for handel med høy. På
vestkanten av byen fantes det ikke noe torg før i 1916. Etter en tids
protester mot det dårlige torgtilbudet på vestkanten, ble Professor Dahls
plass anlagt som torg for frukt- og grønnsakshandel. Professor Dahls plass er
den samme plassen som i dag heter Amaldus Nielsens
plass, bedre kjent som Vestkanttorget. På grunn av lite besøk fikk torget en
forholdsvis kort historie som handelsplass for råvarer. I dag har torget fått
sin renessanse med marked hver lørdag store deler av året. Privilegerte
kjøpmenn og uprivilegerte torghandlere Mange
av de varene som ble solgt på torget, kunne også kjøpes over disk i byens
butikker. Hos byens mange slaktere var det mulig å få tak i kjøtt av ulik art
og en rekke bakere kunne friste med ferskt bakverk. For å eie og drive butikk
i byen, måtte man ha handelsborgerskap. Og mens varene som solgtes på torget
også kunne selges i byens butikker, var det en rekke varer man måtte til
kjøpmannen for å få tak i, det gjaldt kolonialvarer og andre importvarer,
hermetikk, vin og brennevin. I
adressebøkene for Kristiania får vi et inntrykk av de butikkene som fantes. I
Storgata 30 lå i 1861 for eksempel D.J. Danielsens
utsalg. Utsalget kunne tilby «de for Landmanden meest brugelige Artikler». Her
kunne tilreisende bønder få tak i det meste av det de ikke var selvforsynt
med. F.H. Dethloff i Tollbugata 7 hadde, etter
adresseboka å dømme, et mer eksklusivt vareutvalg med «finere kjøkkensager, konfekturer,
syltede Frugter, hermetisk nedlagte Sager m.m.
Lager af Viin, Steentøi og Pottemagerarbeide». Med
handelsloven av 1842 hadde alle med handelsbrev og borgerrettigheter, lov til
å drive med import og eksport av varer, engroshandel og handel fra et fast
utsalgssted. Tidligere hadde rettighetene og privilegiene vært gradert alt
ettersom man hadde tittel som grosserer, kjøpmann, høker eller marketenter.
Mens nåløyet for å få kjøpmannsborgerskap fram til 1842 hadde vært trangt,
begynte nå en liberal praksis med å utstede handelsborgerskap. I tiåret
1837-46 ble det gitt 29 nye handelsborgerskap i året, i perioden 1857-66 var
tallet dobbelt så høyt, og tjue år fram hadde tallet steget til hele 256 nye
handelsborgere hvert år. Med liberaliseringen av handelen fulgte økt
konkurranse, en utvikling som kjøpmannsstanden var svært skeptisk til. Selv om
markedet vokste og kjøpekraften i befolkningen ble bedre, vokste antall
handlende mer, og kampen om kundene tilspisset seg. I tillegg til et større
antall kjøpmenn, måtte kjøpmennene også konkurrere med de
«upriviligerte» – de uten handelsrettigheter. Kjøpmennene,
som var vant til å være en beskyttet gruppe, fant seg ikke i at handlende på
torg og gater skulle nyte godt av fordeler de selv ikke hadde. Kjøpmennenes
front mot de torghandlende kommer fram i samtlige representantskapssaker på
1800-tallet hvor torghandelen blir behandlet. Kjøpmennene krevde høyere
avgifter for leie av torgplass, slik at torghandlere og kjøpmenn sto mer på
lik linje når det gjaldt utgifter. Det var særlig kjøtthandlerne og
fetevarehandlerne kjøpmennene gikk ut mot. Også oppkjøpere som
videreformidlet varer på torgene ble møtt med stor motstand fra
handelsborgerne. Oppkjøpernes virksomhet liknet på kjøpmennenes i og med at
begge grupper videreformidlet varer for salg, og kjøpmennene så ingen grunn
til at denne gruppen skulle ha fordeler de selv ikke hadde. Mens
kjøpmennene hadde store utgifter til leie og drift av butikklokale, i tillegg
til at de ble belastet med skatter og avgifter, kunne oppkjøpere og andre
uten handelsrettigheter få en plass på torget mot å betale en liten avgift.
Større utgifter gjorde at kjøpmennene vanskelig kunne konkurrere med prisene
på torgene. Det samme gjaldt for kjøtthandlerne som leide plass i basarene.
Blant kjøpmennene var det ingen tvil: Torgavgiften burde justeres slik at
prisene på varene som ble tilbudt på torget ble presset opp. Torghandel for de ubemidlede Prisene
på torget var jevnt over lavere enn de man fant i butikkene. Kvaliteten på
varene var imidlertid høyst variabel og, i følge kjøpmennene, jevnt over
langt dårligere enn hva de hadde å tilby i sine butikker. I følge
representantskapssak nr. 1/1882 var det byens «ubemidlede og tarvelige Indvaanere» som handlet på torgene – de som var nødt til
å «betænke sig paa hver
Øres unødvendige Udgift». I mange tilfeller hadde
nok ikke kundene et reelt valg. Det fikk ikke hjelpe at kjøttet ikke var av
beste kvalitet når alternativet var å ikke kjøpe kjøtt i det hele tatt. Byens
myndigheter var sitt ansvar bevisst når det gjaldt å sørge for at også byens
fattige fikk tilgang på nødvendighetsvarer til best mulig pris. Kjøpmennenes
protester ble møtt med argumentet om at man måtte vokte seg for «uden gyldig Grund» å berøve
byens «tarvelige og ubemidlede Indvaanere den Kilde
til deres Forsyning, som de selv anser for den billigste og bedste». Kjøpmennene nådde altså ikke fram med sine
protester. Selv om
vareutvalget på torgene etterhvert ble smalere og
konkurransen økte fra et større antall butikker, fortsatte torghandelen å
leve i beste velgående til et godt stykke ut på 1900-tallet. I 1931 fikk kommunen
for første gang en egen torgdirektør som skulle administrere torghandelen,
som etter hvert hadde blitt en stor virksomhet med slaktehus, kjølehus,
basarer og fiskehall, alle med myldrende aktivitet. I dag
har såkalt «kortreist mat» fra nære landbruksområder nærmest blitt en
luksusartikkel som tiltrekker seg bevisste forbrukere. Direkte handel med
produsentene er nærmest eksotisk og et kjærkomment tilskudd til den
gjennomkommersialiserte og upersonlige handelen i matvarekjedene. Kanskje går
torghandelen en ny vår i møte? Litteratur: -
Helle, Knut (hovedred.)(1997): Aschehougs
Norgeshistorie, bind 7-9. Oslo: H. Aschehoug&
Co. (W. Nygaard). - Kjeldstadli, Knut (1990): Oslo bys historie, bind 4. Den
delte byen Oslo: J.W. Cappelens forlag. -
Myhre, Jan Eivind (1990): Oslo bys historie, bind 3. Hovedstaden Christiania:
J.W. Cappelens forlag. - Tvedt, Knut Are (2000): Oslo byleksikon:
Kunnskapsforlaget. Kilder: -
Aktstykker for Kristiania kommune: sak 1/1847, sak 2/ 30.11.1866, sak
15/1873, sak 1/1882, sak 44/1886, sak 3/1888, sak 116/1898. -
Beretning om Kristiania kommune for aarene
1887-1911. Kristiania (1914). -
Beretning om Oslo kommune for årene 1912-1947.Oslo (1952). - Love,
Anordninger og Tractater m.m. for Kongeriget Norge
i Tidsrummet fra 1814-1848: Chr. Tønsbergs Forlag,
Christiania (1850). - Femtiaars-Beretning om Christiania Kommune for Aarene 1837-1886. Christiania (1892). TOBIAS 1/2010 |