[Oslo kommune, Byarkivet]


Asfaltgolvet og nissene på lasset

I medisinhistorien har gjerne legenes overtakelse av ansvaret for galskapen tradisjonelt blitt framstilt som en overgang fra middelaldersk mørke til vitenskapelig lys. I denne artikkelen blir det stilt spørsmålstegn ved et slikt bilde, med utgangspunkt i undersøkelser av omdanningen av dollhuset ved Prinds Christian Augusts Minde til medisinsk anstalt – byens asyl.

 

Tekst: Wenche Blomberg


En vinterdag i desember 2004 klatret og krøp vi rundt i kjelleren på byens gamle asyl på Prindsen, en medarbeider hos Byantikvaren og jeg, for å se om disse dype regioner kunne fortelle noe om fortidas praksis ved anstalten.

Kjellerne er oppdelt i smårom som antakelig var isolatceller. De hadde antakelig ikke vært brukt på over hundre år. I en av de innerste cellene under den eldste mannsavdelingen, som ligger inntil det gamle dollhuset, sparket vi litt i grus og skitt og fant asfaltrester i golvet.

Asfaltgolv? Aha – dette kunne være 1800-tallets våtromsbelegg. Høyst sannsynlig lokaliserte vi med dette asylets første baderom. Denne fløyen sto ferdig i 1850. Den ble reist for at byens galeanstalt skulle tilfredsstille kravene til slike innretninger etter den nye Sinnssyke-loven fra 1848.

Loven stilte ikke bare krav om materiell oppgradering for at anstaltene skulle godkjennes som oppholdssteder for psykisk avvikende. Vel så viktig var det at de heretter skulle ha medisinsk ledelse. Fra da av skulle all intervensjon og behandling være et legeanliggende. Loven markerer dermed et paradigmeskifte i synet på og håndteringen av det mentale avviket. Det medisinske monopolet representerte et brudd med tidligere tiders uforstand og mishandling, og varslet om noe nytt og moderne, en ny humanisme. Slike hygieniske versjoner har ofte blitt resultatet når en profesjon skriver sin egen historie.

Denne overgangen er et spennende tema som har vært lite undersøkt, og som reiser mange spørsmål. Hva innebar dette bruddet i praksis? På hvilke måter endret anstaltlivet karakter? Tok umyndiggjøring og mishandling slutt? Hva kom eventuelt i stedet? Ved å se litt nærmere på dette, kommer vi etter hvert tilbake til asfaltgolvet.

«Byens asyl» var en videreføring av dollhuset som var opprettet på Prinds Christian Augusts Minde i Storgata i 1829. Det ble godkjent som moderne asyl – den medisinske betegnelsen – i 1850, med Peter Emanuel Winge som lege og sjef. Han ble tilsatt som lege for både dollhuset og arbeidsanstalten i 1846. Noen tidligere erfaring med behandling av galskap spesielt hadde han ikke. Hans oppgave var å bringe orden, fornuft og vitenskapelighet inn i en uoversiktlig gammel anstalt der de innsattes kropper mer eller mindre fløt sammen i en trangbodd, kaotisk masse.

Dollhusene var en del av fattigpleien. Det var ikke overklassens avvikere som havnet her, annet enn helt unntaksvis og som oftest bare for kortere tid. Dollhusene var befolket av fattige. Også etter den nye loven var det fattigvesenet lokalt som fikk ansvaret for betalingen for asyloppholdet. Stortinget gikk ikke med på at staten skulle overta utgiftene. Asylene forble dermed på sett og vis fremdeles en slags særfattiganstalter.


Medikaliseringen

En god del dokumenter fra asylet ligger i arkivet etter Dikemark i Byarkivet. Asylet flyttet i 1905-08 til Dikemark i Asker. I dette arkivet finner man blant annet pasientjournaler, som var en ny oppfinnelse innført av Winge. Journalene er en viktig kilde som forteller både direkte og indirekte hvordan man forholdt seg til galskapen. Man må imidlertid være klar over at journalene ikke representerer pasientenes stemme, men er legens tolkning av de informasjoner han fikk.

Medikaliseringsbestrebelsene kommer formelt til syne allerede i Dollhuskommisjonens innstilling fra 1828, der den unge medisinerprofessor Frederik Holst var premissleverandør. Han hevdet at medisinsk ledede institusjoner var helsebringende i seg selv og ville bringe storartede resultater. Kommisjonens forslag ble ikke satt ut i livet, men i 1840-årene ble temaet satt på dagsordenen igjen av Herman Major, som utarbeidet forslaget til sinnssykelov.

I sin medisinalinnberetning for 1849 som finnes i Riksarkivet, opererte Winge med fire diagnostiske kategorier: Dementia, Mania, Melancholia og Paralysis generalis. Dette samsvarer omtrent med Esquirols diagnoseskjema som ble introdusert av Frederik Holst og brukt ved Dollhuskommisjonens forsøk på å telle gale midt på 1820-tallet. Men kategorien Idiotæ er ute dette året, og Paralysis generalis er kommet inn, med ett tilfelle (vedkommende døde etter et fall ut av vinduet, iflg. Winges medisinalinnberetning – mulig suicid). De 36 innlagte fordelte seg ellers jevnt på de tre øvrige dignosene. Ti av de tjueto som ble liggende over til 1850 var klassifisert som demente. Seks var melankolske og fem maniske, og sistemann fikk med seg enda en ny diagnose da han ble ført inn i protokollen på nytt i 1850: stupiditas.

Journalskjemaet har en egen rubrikk for sykdommens antatte årsaker. En rask gjennomgang av de 50 første innførslene av 1850-pasientene viser at i 18 tilfeller er rubrikken tom, eller det står «Ubekjendt» eller tilsvarende. I seks av tilfellene refereres det til forskjellige kroppslige tilstander: «Apoplexie», «Hjernelesion», «Organisk Hjertefeil», «Epilepsie» eller «Syphilitisk eller mercuriel Hjerneaffection» (dvs. forgiftning etter kvikksølvbehandling mot syfilis). I fem tilfeller antas onani å være årsak, og like mange ganger nevnes sosiale sammenhenger som «Næringssorger», «Religiøst Sværmerie» og «Uordentligt Levnet». Men de to dominerende årsakskategoriene er drikkfeldighet (11 ganger) og arvelig disposisjon (13).

Det er et påfallende gap mellom journalenes skildringer av sosiale omstendigheter, og fokuseringen på kropp og arv. Det er som om man aner at livserfaringene har en betydning, men ikke om de kan brukes til noe. Allerede i Dollhuskommisjonens rapport fra 1828 finnes flere slike referanser som heller ikke blir fulgt opp. I 1850-journalene er et naturvitenskapelig ståsted bekreftet, og det mottatte menneskematerialet tolkes ut fra en forståelse av det mentale avviket som symptom på skjulte kroppslige funksjonsfeil og mangler. Det var den referanserammen legene hadde. Siden har det vært stilt få spørsmål om denne forståelsen er riktig.


Tvangsarbeid avløst av sysselsetting

Frederik Holst hadde påpekt at sløvende lediggang forverret innsattes tilstand, slik det var erfart i britiske fengsler han hadde besøkt. Det gjaldt i dollhusene såvel som i fengslene, mente han. Dette er i seg selv en observasjon av en sosial sammenheng. Passende sysselsettingsmuligheter var derfor et krav i Dollhuskommisjonens rapport i 1828. Dollhuslemmene i Mangelsgården ble antakelig ikke sysselsatt i noen særlig grad. I 1850 ble det utvidede mannsasylet derimot innredet med en større og en mindre sovesal, atskilte oppholds- og spiserom, og to arbeidsrom. I det ene foregikk snekker- og dreierarbeid, mens kurvfletting, skomakerarbeid og liknende fikk plass i det andre. «Anledning til de Syges Sysselsættelse» var ett av lovens vilkår for autorisasjon. Det var utarbeidet en trykt protokoll for dokumentasjon av virksomheten. Protokollen var forøvrig dobbel - den bakerste delen var tvangsmiddelprotokoll.

Arbeidsprotokollen ble ført hver dag og fortalte hvor mange pasienter som hadde deltatt, hva de hadde drevet med, og hva som kom ut av det. Pasientrubrikken er delt inn i «Private» og «Fattige», dvs. om de ble betalt for privat eller av fattigkassa, men den ble endret til «Mænd» og «Qvinder» - og hver av disse igjen fikk undergruppene Private og Fattige.

På en tilfeldig valgt dag i oktober 1851 forteller denne protokollen at én privat og åtte fattige menn hadde plukket drev (mengden er vanskelig å tolke), at to fattige menn hadde flettet kurver (ingen av dem ble visst ferdige den dagen), én fattig mann hadde flettet fiskesnøre (tolv favner klarte han), og tre fattige menn hadde vært beskjeftiget med utendørsarbeid. Én fattig kvinne deltok i hustjenesten, seks fattige kvinner plukket ull, og én fattig kvinne strikket. På andre dager kunne de også karde, spinne eller sy. Av et belegg på ca 60 var i alt 23 beskjeftiget denne dagen – og kun én av de privatbetalende.

Interessen for statistikk var en del av den nye vitenskapeligheten. Virksomheten skulle dokumenteres. Protokollen ble regelmessig lagt fram for kontrollkommisjonen og høytidelig signert av alle tre medlemmer ved hvert besøk, som forekom minst en gang i måneden. Den omhyggelige registreringspraksisen, som fortsatte i over et århundre framover og som ble enda mer detaljert, dokumenterte i det minste at asylene skaffet seg inntekter på de innsattes arbeid.


Statistikk for et nytt laboratorium

Hva var det kommisjonen skulle kontrollere? De skulle ifølge lovteksten få seg forelagt personalprotokollen (med journalene) og behandlingsprotokollen (eufemisme for tvangsprotokollen), kvartalsvise sammendrag av disse, samt en årsberetning. Innleggelser skulle meldes til kommisjonen innen 48 timer, og den hadde uttrykkelig fullmakt til å omgjøre vedtak om slike. I det undersøkte tidsrommet er det ikke funnet noen eksempler på slik omgjøring. Det er ikke funnet spor av klager, enda mange av pasientene åpenbart heller ville være andre steder, slik vi kan se av enkelte journalanmerkninger.

Absurditeten ved arbeidsskjemaet henger sammen med dets evige, mekanisk gjentatte sirlige signaturer på fattige innlagtes drevplukking og produksjon av fiskesnører, og de detaljerte rubrikkene. Hva var det egentlig kontrollørene kontrollerte? Hva var det de skrev under på? Det er fristende å tenke: Ingenting. Det statistiske filigransarbeidet virker i dag temmelig meningsløst. Men kommisjonen bekreftet i det minste at de innsatte faktisk hadde et tilbud om sysselsetting, hvor meningsløst det enn kan ha vært for mange av dem. Og det ser ut til å ha vært frivillig, selv om det å unndra seg kunne føre til negative merknader i journalen.

Skjemaet som gjorde det mulig å lage statistikk kan heller ses som et uttrykk for asylet som en ny type laboratorium. For å konstruere sykdommer på atferden krevde en vitenskapelig tilnærmingsmåte et empirisk grunnlag. Dette var det viktig å demonstrere. Dermed telte man det som telles kunne. En vakker dag ville alle dataene komme til nytte, mønsteret ville tre fram, kunnskapen ville øke. Kontrollkommi-sjonens medlemmer følte vel at de sto midt i tiden, at de befant seg i de vitenskapelige nyvinningenes sentrum og at deres pliktoppfyllelse ville få betydning for framskrittet på dette området.

Samtidig er det grunn til å spørre om ikke sysselsettingen også viser at arbeidet i seg selv hadde endret karakter: Fra en protestantisk dyd (den som ikke arbeider, skal heller ikke ete) slik den tradisjonelt ble praktisert innenfor fattigpleien som et ledd i den oppdragende «arbeidslinja», og til en form for innholdsløst tidsfordriv som ikke lenger hadde noen sammenheng med dekking av basisbehov, men snarere ble en ny form for lydighetskontroll, i tillegg til at det skulle avlede ufornuftige tanker og strukturere dagen. Det er ikke funnet noe i arkivmaterialet som tyder på at pasientene fikk beholde noe av inntektene av produksjonen slik at den hadde inneholdt et økonomisk insitament. Derimot er det en kjent sak at pasientproduksjonen ved asylene helt opp i vår tid har hatt betydning for driften.

 

Kurmetoder

Etter en første somatisk undersøkelse etter innkomsten, var det svært ofte en eller flere av de århundregamle klassiske tømmeteknikkene – med utgangspunkt i teorien om balansen mellom kroppsvæskene – som ble tatt i bruk: Brekk- og avføringsmidler, blodigler i tinningene, og mer sjelden en årelating. En syfilittisk christianiakjøpmann som ikke bare hadde utviklet et mentalt avvik, men også hadde flere legemlige plager, fikk ved innleggelsen hasjpiller morgen og kveld, og det ble i over en uke arbeidet iherdig med å få ham til å avgi tilfredsstillende avføring.

Mot søvnmangel og uro ble det særlig benyttet opium i stigende doser, deretter synkende; dessuten varme bad, eller lunkne med kalde overskyllinger av hodet. Dette var enkle adferdsregulerende midler som ble brukt i stort omfang. Den gravide Karen Christine fikk klystér etter ankomst, men først og fremst fikk hun opium i varierende doser både før og etter fødselen for at hun skulle roe seg. Lunkent bad, valeriana (beroligende middel av vendelrot) og laudanum (gammelt opiumspreparat) ble også brukt. Det forhindret ikke at hun av og til ble satt i tvangstrøye. Om en gardsgutt fra Lom noteres det at:

«Pas. har et par ganger fått styrtebad, hvorover han er blitt meget forskrekket. Således ville han i dag slett ikke spise sin mat (...) han ønsker å forlate sitt nåværende oppholdssted».

Noen dager senere prøvde han å rømme.


Tvang og straff i rådvillhetens tid

Man hadde også skarpere metoder, både tvangstrøye og «eneværelse» – sannsynligvis en eufemisme for isolat i kjelleren. Bruken av slike tvangsmidler skulle i henhold til loven rapporteres i en egen protokoll. Men det framgår av journalene at Winge etablerte et dobbeltsporet system: Han skilte mellom legale, protokollerte tvangsmidler som ble benyttet for å forhindre skade, og «Correctionsmidler» brukt i den interne disiplinen:

«Som Correctionsmiddel anvendes undertiden Eneværelse, undertiden, og i Almindelighed da med udmærket Virkning, et koldt Styrtebad», skrev han i 1857.

Dette har sannsynligvis foregått i våtrommet i kjelleren. Noen av smårommene har vært boder for brensel o.l. Liknende rominndeling finnes også i den seinere kvinneavdelingens kjeller. Disse kjellerlokalene er ikke restaurert i forbindelse med oppussingen 2004-2005.

Man kan forundres over at Winge her likefram skryter av at han bryter §4 i Sinnssykeloven der det heter: «Legemlig Revselse maa ikke finde Sted». En 57 år gammel arbeiderkvinne ble utsatt for dette i 1851 etter å ha vært stygg i kjeften. I asylets instruks for vokterpersonalet blir det påpekt at

«Alt, hvad der i de Syges Opførsel eller Tale kan ægge dem til Uvillie, alene er en Følge af Sygdommen. (...) Føre de Syge uforstandig Tale, fare de frem med Hæftighed, skulle Vogterne med Mildhed søge at tale dem tilrette, dog maa de aldrig gaa ind paa Patienternes urigtige Ideer, men paa en venlig Maade søge at berigtige disse og hvis dette ikke er muligt, undgaae al tirrende og unyttig Modsigelse

Disse filantropiske vendingene skånte likevel ikke Anne Marie Olsdatter for ydmykelsen. Hun hørte med til flokken som ble tilbakeført fra Oslo hospital da kvinneavdelingen åpnet, ble kategorisert som manisk, hun hallusinerte og var urolig. Fire dager etter ankomsten står det i journalen:

«Urolig, ingen synderlig Søvn inat. Er i dag trættekjær, uanstændig og liderlig i sin Tale. Til Correx et Styrtebad.»

Ved å gi uroen ulike moralske betydninger, kunne man altså likevel benytte «legemlig refselse». Eller mente man kanskje ikke det? Hadde ordene en annen betydning for 150 år siden? I reglementet forsvinner personen inn i sykdommen – det er sykdommen som handler, ikke mennesket. Individet er visket ut. Men i det fysiske møtet med Winge står det likevel en person der med egen vilje, en som kan stelle til faenskap og dermed er kvalifisert for korreks.

Det er en viss rådvillhet som kommer til syne her. I møtet med det uforståelige, tyr man til enkle, repressive midler. Det er en «mismatch» mellom regulativets klare normative intensjon og den kliniske hverdagens mangfoldige realiteter som indikerer at forestillingene om framskrittet ble endret raskere enn praksisen. Til gjengjeld var legens definisjonsmakt så stor at han kunne omtolke korreksjonen – det ligger egentlig nærmere å kalle det tortur – til en terapeutisk nødvendighet, iallfall passende for et velvoksent menneske som brøt med forestillingene om passende kvinnelighet (og som under enhver omstendighet ikke fikk snakke til ham på den måten).

Men dermed er også dollhusets gamle direkte og spontane metoder, som ikke var ledsaget av filantropiske erklæringer, men var en del av hustukten fra arbeidsanstalten, blitt opphøyet, raffinert og medikalisert. Gjort til noe annet, ikledd et nytt språk. Winge skrøt åpent av at han hadde funnet et middel som virket («i Almindelighed»). Det etiske imperativ som var satt opp for vokterne, kunne han heve seg over og utvise eget skjønn – og skjule sin rådvillhet. Medisinsk definisjonsmakt og hierarkisk plassering høyt over ufornuften legitimerte vilkårligheten. Det er spiren til en moderne, omnipotent asylsjef som trer fram.

Jeg har lett etter Anne Marie Olsdatter i behandlingsprotokollen (eufemisme for tvangsprotokoll) for 1850-51 , hvor hun dukket opp under navnet Marie Fossum. Hun er innført med to dagers isolat. Men det er ikke angitt noen styrtebad-episoder eller anvendelse av «korreksjonsmidler» hverken for henne eller andre i det hele tatt. Den ferdigtrykte protokollen definerer tvangsmidler kun som tvangstrøye og enerom. Det er ingen rubrikk for «Correx». En del av den disiplinerende maktbruken foregikk altså uten dokumentasjon og ble holdt unna de protokollene som kontrollkommisjonen hadde tilgang til.


Oposisjon blir til «uro»

Det er funnet tre andre innførsler som utdyper denne praksisen. Sommeren 1850 ble ingeniøreleven Ingebret Sørenssen (30) og tidligere sersjant Mathias Evensen (33) begge satt i isolat på samme dag for «Opsætsighed mod Lægen». Der ble de sittende henholdsvis i halvannet og to og et halvt døgn. Året etter fikk eks-løytnant Biong (47) ett døgn i tvangstrøye for «Opsætsighed og Urolighed» - og ble utskrevet fire dager etter. Alle disse tre hadde en viss utdannelse og formodentlig noe lettere for å ordlegge seg enn mange av de andre. Det er nærliggende å tenke seg at de to første kan ha vært innblandet i samme episode der de har satt seg såpass kraftig imot Winge at han straffet dem. Reaksjonene hans er protokollert, og ble signert av kontrollkommisjonens medlemmer, som ikke har føyd til noen kommentarer hverken i disse tilfellene eller i noen av de andre i det aktuelle tidsrommet. «Opsætsighed» som grunn for tvangsanvendelse er en term som heller ikke blir brukt flere ganger. Dette betyr neppe at det ble slutt på oppsetsigheten blant pasientene, men at den kan ligge skjult i de mest brukte betegnelsene «Urolighed», «Voldsomhed» og «Ødelæggelseslyst». Forskjellen mellom de godkjente tvangsmidlene, som skulle dokumenteres, og de ulovlige korreksjonsmidlene blir usynlig. Opposisjon kan omdefineres til uro av den som har makt til det.

Da kvinnene rykket inn igjen 15. september 1851, ble det også bruk for tvangsmidler. Denne dagen og den neste ble fire kvinner satt i isolat - den ene fikk dessuten tvangstrøye på, og ble isolert to ganger. Tvangsmidlene ble brukt fra atten timer til ti dager, mens én ble sittende i isolatet ut året - i 117 dager. Begrunnelsen var hovedsaklig «uro». Av femten tilfeller av tvangstrøyebruk, er de ti ganger anvendt mot kvinner, som oftest på grunn av «Ødelæggelseslyst».

Den ene av de fire første isolerte var Karen Jørgensdatter (37) som hadde kommet inn gravid i januar og fødte et barn i mai som ble tatt fra henne. Den andre var Berthe Fasting (34) som hadde vært syk i ti år og innlagt i Oslo Hospitals dollhus i to og et halvt år. Den tredje het Adolphine Gudmundsen (50) og var kjent i Storgata 36 fra før hun hadde sittet på det gamle dollhuset og var nå tilbake etter midlertidig opphold på Oslo Hospital. Den siste var tjenestejenta Anne Marie Olsdatter Fossum  (57) som altså i tillegg til kalddusj, fikk to dager i isolat.

Hadde de grunn til utagering og uro? At Karen var ulykkelig, er ikke vanskelig å tenke seg. Berthe, med sitt «klængende Væsen» som det står i journalen, regredierte og var ikke helt til stede i denne verden. Hun hadde bare noen få ord igjen som hun gjentok hele tiden, hun ville ut og var urenslig. På Oslo Hospital hadde Major ordinert 32 bøtter kaldt vann over henne. Dette framgår av journalen hennes, der en passasje fra Oslo hospitals journal er sitert. Winge skriver at «Alle forsøgte Correctionsmidler have for hende viist sig uvirksomme». Adolphine var helt forvirret og selvskadende, og fikk av og til epileptiske anfall. Major hadde brukt tvangstrøye på henne etter at hun slo ut noen vindusruter på Oslo Hospital. Winge satte henne like godt permanent i isolat. For dem alle var flyttingen til den nye avdelingen et brudd med rutiner. Kanskje var regimet strengere her. Og kanskje ble selve flyttingen i seg selv en for stor belastning. Da de reagerte, ble de straffet.

Den nye filantropiske sinnssyke-loven og normene i asylets reglement var altså ikke noe hinder for repressive metoder og mishandling. Da den nye vitenskapeligheten skulle omsettes i praksis, ble mange av dollhusnissene åpenbart med på lasset. Fra en relativ frihet i det gamle anstaltkaoset, åpnet den nye loven for en systematisk tilgang til de innsattes kropper og en langt mer sofistikert individuell kontroll. Der man tidligere nok hadde få sperrer mot fysiske virkemidler for å få innsatte til å skikke seg, fikk overgrepene nye former og terminologi, og foregikk i pene og rene omgivelser. Med nye merkelapper kan man skjule det som foregår. I sin undersøkelse av Bjerketun behandler Kjersti Ericsson dette fenomenet og viser til striden om isolasjonen der: Var den et «hygienisk tiltak», et ledd i pedagogikken - eller straff og overgrep? Ericsson sier at et viktig trekk ved fagsjargongen som politisk språk, er at den bidrar til å dra en grense mellom den profesjonelle og klienten. Sosial avstand kan bidra til å gjøre uakseptable handlinger akseptable.

På samme måte gir Joar Tranøy en lang rekke eksempler på hvordan opposisjon mot regimet på Gaustad i tida etter siste krig ble straffet med drastiske behandlingsmetoder som cardiazol-, insulin- og elektrosjokk, og opptil flere hjernekirurgiske inngrep på samme person. Det er påfallende mange eksempler på journalformuleringer som viser hvordan konformitets- og disiplinkrav dirigerte medisinernes intervensjon.

Også Per Haave har nylig beskrevet hvordan somatiske behandlingsmetoder, f.eks. bruken av apomorfin, ble brukt langt inn i etterkrigstida som atferdsregulerende tiltak og straff, både ved Sanderud sykehus og andre psykiatriske institusjoner.

Tiltakene ved asylet i Storgata (og som vi har sett også ved Oslo Hospital) ble rettet mot pasientenes bevissthet og samvittighet for å øke deres selvkontroll - et autoritært og moralistisk prosjekt som ingen kontrollkommisjon hadde innvendinger mot. De rettet seg da også mot fattigfolk, man fant det helt naturlig å oppdra dem til konformitet og til å innordne seg sine roller.  Det hadde formodentlig vært en større skandale om en representant for overklassen var blitt tvangsoverskylt med 32 bøtter kaldt vann.

Og der er vi tilbake ved asfaltgolvet: vann ble brukt som straffemiddel. Straff inngikk i det handlingsrepertoaret legene tillot seg å bruke når de møtte en virkelighet som ikke stemte med teoriene, i den grad de fulgte noen. De hadde i realiteten ikke særlig bedre forutsetninger for å ta hånd om galskapen enn de som hadde gjort det tidligere, og som iallfall bar på en erfaringsbasert kunnskap. Det var legenes sosiale posisjon og ikke ekspertise som førte til at det mentale avviket ble gjort til et medisinsk spørsmål. Så kan man saktens spørre om det var fordi galskapen havnet i feil kunnskapsunivers at denne rådvillheten synes å ha fulgt med profesjonen hele veien siden, og ført til så mange spekulative og dramatiske angrep på kroppene. Det er vel ikke sikkert det hadde gått så mye verre om problemet hadde forblitt hos praktikere, teologer og filosofer. Kanskje det er her et sted nissen på lasset ligger begravd.

 

Kilder

- Medicinalkontoret. Medisinalinnberetninger. Kristiania. Pakke 23 i Riksarkivet

- Behandlingsprotokoller 1850-1962 i arkivet til Dikemark i Byarkivet.

- Arbeidsvirksomhet og tvangsmidler 1850-1853, bind 1 i arkivet til Dikemark i Byarkivet.

- REGULATIV for Christiania Byes Sindssyge-Asyl, approberet ved kongelig Resolution af 17de Mai 1850 (gjengitt i Blomberg 2002). Ligger på Byarkivets hjemmesider: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/article57317-961.html

 

 

Litteratur

- Ericsson, Kjersti (1974): Den tvetydige omsorgen. Oslo  1974: Universitetsforlaget.

- Blomberg, Wenche (1993) Karoline og vitenskapen : et psykiatrihistorisk eksempel. Oslo : Gyldendal.

(2002) Galskapens hus : internering og utskilling i Norge 1550-1850. Oslo : Universitetsforlaget.

(2005) Christiania dollhus – mellom dårekista og asylet. Oslo : IKRS, UiO.

- Haave, Per (2008): Ambisjon og handling : Sanderud sykehus og norsk psykiatri i et historisk perspektiv. Oslo : Unipub.

- Tranøy, Joar (1993): I sinnssykehusets vold : innlagtes motstand mot legemlig behandling ved Gaustad sykehus. Oslo : Pax.


TOBIAS 2/2009