[Oslo kommune, Byarkivet]


Pleiebarnas historie

«Jeg kan fortelle en strofe om åssen han hadde det som gutt. Han mista foreldra sine så tidlig at han knapt kunne huske dem. Så blei han bortsatt på auksjon til lavestbydende. Ungene ble satt frampå golvet, og så ble de tatt til lavestbydende. Han kom til en bonde. Der måtte han ligge i fjøset om natta. Han gjette kuer, og da fløy han barbent på rimfrosten, han hadde ikkeno å ha på beina. Han husket at når han hadde lata vannet, varmet han beina sine i det. I fjøset frøs han fært om natta og, for det var ikke noe ordentlige sengeklær. Far ble invalid, lammet i det ene beinet da han var 27 år; da lå han på Rikshospitalet. Han trudde det hang sammen med sånn som han hadde det som barn. Han lei så fært der, så det er ikke noen mening i åssen de handterte folk i den tida.»

 

Tekst: Johanne Bergkvist


Slik fortalte fyrstikkarbeider Karl Pettersen fra Oslo harmdirrende om sin fars oppvekst i fattigdom. Karl var født i 1890, og kom til Kristiania med foreldrene og besteforeldrene til fyrstikkfabrikken på Bryn da han var seks uker gammel. Faren, som var født i 1865, hadde tidlig blitt foreldreløs, og satt bort på landet av fattigvesenet. Sønnens fortelling om farens oppvekst på en gård i Enebakk gir innblikk i en skjebne faren delte med mange andre bortsatte barn, betalt for enten privat eller av fattigvesenet: En barndom preget av hardt arbeid, fornedring og fortsatt nød.

Fortellingen er del av Edvard Bulls innsamling av arbeiderminner for Norsk Folkemuseum i årene 1950-1962. Intervjuene og innsamlingen av eldre Kristiania-arbeideres minnesberetninger var et forsøk på å «korrigere historiens klasseskjevhet» og gi en stemme til de som ellers var skriftløse. Livsløpshistoriene spenner fra fortellernes barndom til voksne liv, og særlig barndomsskildringene rommer beskrivelser av en oppvekst preget av fattigdom, uttrygghet, matmangel, kulde og fattigstøtte.

Slike selvbiografiske fortellinger representerer ikke bare den enkelte fortelleren, men gir også et bilde av det miljøet personen var en del av. Mange av de intervjuede hadde gjennomgått store endringer i sine liv, og fortalte om forbedring og økt frihet. Barndomsminnene er selvsagt formet av seinere opplevelser og refleksjoner, men framstår i beretningene som konkrete og realistiske.

Forbitrelsen over den dårlige behandlinga faren fikk som barn, er tydelig i Karl Pettersens fortelling. Selv snakket faren lite om tida han var bortauksjonert av fattigvesenet til lavestbydende og utnyttet som nærmest gratis arbeidskraft. Og, la sønnen til som en underforstått opplysning, faren snakket aldri om maten. Skolegang var det knapt tid til, og faren kunne ikke skrive før han som 18-åring lærte seg det selv. Da han ble ungdom skulle han ha betaling for arbeidet han ble satt til – grøftegraving på akkord – men fikk den aldri utbetalt. Til tross for den harde starten på livet var faren en «sånn snil, stille og tålmodig mann, og han sa ikke for mye. Men det skjønte vi alle sammen at det der i Enebakk måtte ha vært noe enestående fært.» Dessverre var ikke denne historien om forferdelige forhold for bortsatte barn i siste halvdel av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet enestående.


Ubegripelig lav pris
Fattigvesenet forsørget barn som var blitt foreldreløse eller barn de mente måtte fjernes fra «et fattig eller daarlig hjem». Kontoret for utsatte hadde ansvar for bortsettingen, avdeling 1 for foreldreløse og avdeling 3 for barn med en eller begge foreldre i live. Fram til 1900 hadde fattigvesenet det offentlige eneansvaret for å sette bort barn, men fra 1900 ble Vergerådsloven av 1896 iverksatt. Nå fikk en annen instans – Vergerådet – ansvar for barn som ble tatt fra familien med tvangshjemmel. I fattigvesenets protokoller over utsatte barn vises dette tydelig ved at romanibarna ser ut til å forsvinne ut av fattigvesenets system rundt århundreskiftet.

Det offentlige fattigvesenet skulle forsørge barna på billigst mulig måte, og helst skulle de settes bort til familier på landet. Prisen for forpleiningen var ikke fast, og mange barn ble regelrett auksjonert bort til den som bød den laveste summen for deres underhold. Auksjonene av fattige, kalt bortlisitering, ble sammen med legdsordningen forbudt med fattigloven av 1900. Før 1900 ble både barn, sinnssyke og til og med andre arbeidsføre auksjonert bort til den som ga laveste bud på forpleiningen. Barna utgjorde en stor andel av de bortauksjonerte. Mer vanlig var likevel bortakkordering av barn etter avtale mellom fattigvesenet og forpleier direkte. Men forholdene var neppe bedre for de barna som ble bortsatt til avtalt pris, ettersom prisen for barna ble beskrevet som ubegripelig lav.

I tillegg var en utstrakt løsning for fattige foreldre, og særlig de ugifte mødrene, å selv sette bort barna privat uten støtte eller innblanding fra fattigvesenet. Barna ble da satt bort til familie, eller andre fattige, som tok seg av dem for en billig sum.


Billig arbeidskraft

Fattigvesenet mente at barna skulle plasseres hos bønder for å arbeide og lære, men helst ikke hos husmenn fordi de ofte manglet de nødvendige verktøy og redskaper. Mange av forpleierne så barna som billig og lett utskiftbar arbeidskraft. Kontrollen av forholdene var mangelfull. Etter 1900 skulle kontoret for utsatte innhente attest på om barnet fikk «god og forsvarlig forpleining» og attest fra skolen, men det skjedde kun i varierende grad. Mistanken hos fattigmyndighetene om at barna ble utnyttet var ofte ikke rettet mot pleieforeldrene, men i stedet rettet mot farene som truet fra byen og mot at «fattige eller daarlige forældre lokker det hjem for at nyttiggjøre sig dets arbeidskraft» (Kommunal beretning 1914).

Kontrollørene så også ofte en glansbildeversjon i pleiehjemmet. Gudrun Kristiansen fortalte om sin oppvekst i flere pleiehjem og barnehjem i innsamlingen av personlige fortellinger i Minnesoppgave for eldre 1981 gjort av Landslaget for lokalhistorie og Nasjonalforeningen for folkehelsen. Gudrun var født i 1908 i Akershus, og var fire år da mora døde av fattigdom og slit. Søskenflokken ble spredt til forskjellige kanter av landet, og selv bodde hun hos flere forskjellige familier. Hun forteller om «et liv i slit og fornedrelse» på en stor bondegård i Vestby. Hun ble slått for det minste, og så ingen tegn til kjærlighet. Pleiefaren var så gjerrig at han telte potetene hun spiste, og hun måtte sitte på kjøkkenet når det kom fremmede, unntatt da det var kontroll: «Da ble jeg pyntet og fikk sitte sammen med dem, noe som var uvant for meg».

At de bortsatte barna ble utnyttet som arbeidskraft var et omfattende og vedvarende problem. Så seint som i 1925 klaget forsorgsforstander Opsand over at bortsatte barn ble behandlet som «billig arbeidskraft». Kravet hans var at barna skulle spise ved samme bord som fosterforeldrene og ikke sammen med tjenerne. Barnas arbeid som pleiebarn må ses i sammenheng med samtidens syn på barnearbeid i helhet. Da barnearbeid ble regulert ved lov i 1892 gjaldt bestemmelsene kun i byene og i industrien, og ikke jordbruket. Selv om arbeidet kunne være skadelig, og arbeidsdagene lange, var det få som oppfattet barnearbeid i primærnæringene som et problem. For de bortsatte barna hadde det vonde følger.

 

«Disse Børn lider stor Nød»

Pleieforholdene ble grundig undersøkt av Sunnhetskommisjonen i 1891 etter antakelser om at «disse i flere Retninger ikke var, som de burde være». Sunnhetsinspektøren i Kristiania, Dr. Hjalmar Berner, var tydelig rystet over forholdene og argumenterte for en lov som skulle sikre pleiebarna forsvarlig omsorg. Han mente at barnas skjebne var avhengig av to ting: Betalingen for underholdet og om de var satt ut av det offentlige eller av mødrene selv. Sunnhetskommisjonen skulle i utgangspunktet kun kontrollere barna som var satt bort privat og ikke gjennom fattigvesenet. Fattigvesenet sto selv for kontrollen av barna som ble satt bort av det offentlige.

Berner mente at betalingen fra det offentlige var gunstigere enn det fattige kunne betale privat. Argumentet var at dødeligheten for barna som var satt ut av det offentlige lå på gjennomsnittet, mens de barna som var til privat oppfostring hadde skyhøy dødelighet. Spedbarnsdødeligheten for de uektefødte barna var dobbelt så høy som for ektefødte barna. I de fattigste arbeiderbydelene, fordelt på menighetene Kampen, Sagene, Grønland, Petrus (Sofienberg) og Paulus (Grünerløkka) hadde spedbarnsdødeligheten ifølge Berner nådd «en grufuld Høide». En viktig årsak mente han var at «uægte Børn i stor Udstrækning udsættes i Forpleining netop i disse Bydele». Norge var, med unntak av Danmark, det landet i Europa der forskjellen mellom dødeligheten for barn født utenfor og innenfor ekteskap var størst.

Maten de bortsatte barna fikk i privat pleie var elendig, og Berner beskrev i 1891 svært dårlige hygieneforhold. Men vanskjøtselen kunne strekke seg lenger, noe Berners beretning vitner om: «Disse Børn lider stor Nød. Lægehjelp bliver ogsaa ofte først søgt i siste Øieblik, og mer end en Gang har jeg ved Udstedelse af Dødsanmeldelse for saadanne følt mig forvisset om, at Barnet er død en langsom Død af Sult og Vanrøgt

Ryktene gikk om englemakersker, pleiemødre som ble beskyldt for å gjøre barn om til engler ved systematisk å drepe barn etter at de hadde fått utbetalt et større engangsbeløp for dem. Berner avviste at det store antallet barn som døde i privat pleie skyldtes slike «Englefabrikker». Årsaken til den enorme dødeligheten mente han var fattigdom, og fattigdommens følger som dårlig ernæring, usunne og overfylte boliger, urenslighet, for mange barn og dårlig kunnskap om barnestell. Det var gjerne hos slektninger han mente at barna i «Fattigdommen langsomt udtæres og dør».

Berner talte i hovedsak for økt kontroll av de private pleieforholdene, men også forholdene for fattigvesenets bortsatte barn vakte bekymring hos sunnhetsinspektøren. Han innrømmet at «den Kontrol, som udøves af Fattigvæsenet, er mangelfuld med Hensyn til hygiænisk Indsigt og vistnok ogsaa med Hensyn til Stadighed». Kontrollen mente han burde legges til Sunnhetskommisjonen på grunn av legekunnskapen, men han ønsket at kontrollen burde foretas av gifte kvinner med barn selv «og derfor maaske sidder inde med en større Kjærlighed til Børnene og med Erfaringer i Børnestel».

 

Kommende samfunnsfiender?

Allerede året etter, i 1892, kom nye lover om underhold av uekte- og ektefødte barn som ga begge foreldrene plikt til å forsørge barna. Men loven om underhold ble utformet slik at den fikk liten betydning i praksis. Mødrene måtte selv reise sak om bidrag, noe kun 18 prosent gjorde. 22 prosent fikk bidragssak reist av fattigvesenet, mens de resterende seksti prosentene enten fikk en «minnelig ordning» eller ingen bidrag i det hele tatt (Seip 1994).

Lovene slo også fast at Sunnhetskommisjonen skulle ha et særlig tilsyn med de bortsatte barnas forpleining, men dette gjaldt fortsatt ikke barna bortsatt av fattigvesenet. Ifølge historiker Anne-Lise Seip ble pleiehjemstilsynet illusorisk. Den fortsatte vanskjøtselen av de utsatte barna kommer fram av Sunnhetskommisjonens årsberetning noen år seinere. I 1899 hadde Sunnhetskommisjonen kontrollert 927 pleiebarn. Barna skulle ha tilsyn hver 14. dag eller ihvertfall hver tredje uke. Sannsynligvis var kontrollene mye mer sporadiske enn rapporten hevdet her. Kontrollen viste at 98 av barna hadde dødd i løpet av året, og flere barn hadde blitt flyttet på grunn av «mindre gode moralske Forholde i enkelte Hjem». At over ti prosent av barna hadde dødd i løpet av året, er et foruroligende tall. Noe kan forklares med den skyhøye spedbarnsdødeligheten blant de uekte barna, nesten 24 prosent for byen som helhet. Til sammenlikning var dødeligheten for de ektefødte barna like under 13 prosent, og sammenlagt var dødeligheten for det første leveåret nærmere 15. Men mange av de bortsatte barna var eldre, og allerede for barna i andre leveår var dødeligheten brått sunket til under tre prosent. 

Sunnhetsinspektør Berners bekymring for vanskjøtselen av barna i 1891 dreide seg ikke bare om nestekjærligheten til barna. I rapporten sporer vi også en frykt for at barna kunne komme til å bli samfunnsskadelige om de ofte ble sendt fra hjem til hjem. Berner advarte mot at barna verken fikk fasthet i oppdragelsen eller fikk knytte kjærlige bånd, men heller ble «skubbet og skudt tilside». Dette mente han førte til at barna ble «ofte senere Samfundets Udskud, dets Fiender». Omsorgen for de fattige barna handlet dermed også om den underliggende frykten for den farlige underklassen.

En rettssak mot flere englemakersker i 1901 utløste krav om en ny lov, og en lov om pleiebarn ble vedtatt allerede i 1905. I debatten i forkant av loven var et hovedkrav at pleiehjemmene skulle ha forhåndsbevilling for å ta i mot pleiebarn, men Stortinget slo fast at det var opp til de enkelte kommunene å avgjøre en så inngripende kontroll. Selv meldeplikt og inspeksjon fra Sunnhetskommisjonen var frivillig fram til 1915 da bestemmelsene ble gjort allment gjeldende.

Kristiania fikk et eget pleiebarnskontor. I 1909 hadde kontoret 1965 barn under tilsyn. 279 var under ett år, og en fjerdedel var født i ekteskap. 1323 var bortsatt i private familier, de fleste utenfor byen. Resten var i spedbarnshjem, hjem for ugifte mødre eller i barnehjem. Det manglet gode pleiehjem, og mødrene hadde liten betalingsevne – noe som ble det avgjørende for kvaliteten. 

 

Straff for lettsindighet

En stor andel av de bortsatte barna var født utenfor ekteskap, men ikke alle ble satt bort gjennom det offentlige. Mange av barna ble satt bort til privat pleie, ofte hos slektninger. Konklusjonen til Berner i 1891 var at mødrene helst ikke ville gå via det offentlige fattigvesenet på grunn av at fattigvesenet da ville kreve refusjon av hjemstavnssognet. Dermed ville det bli kjent på hjemstedet at de hadde født barn utenfor ekteskapet.

Men en annen viktig årsak til at så mange ugifte mødre satte bort barna var et sterkt press på mødrene fra det offentlige fattigvesenet om å gi dem fra seg. Fram til rundt 1900 var tanken at de ugifte mødrene skulle sette bort barna raskt for å kunne forsørge dem med arbeid. Ugifte mødre skulle både forsørge barnet og straffes for sin lettsindighet, noe en fattigdebatt i Kristiania bystyre fra 1873 viser:

«Med Hensyn til Piger med uægte Børn, da er det Fattigvesenets Bestræbelse at faa Pigerne til at udsætte Børnene og selv tage Tjeneste, idet Erfaring viser, at det er den Maade, hvorpaa man lettest undgaar Gjentagelser. Fattigvæsenet vælger i Regelen at lade vedkommende Pige selv udsætte Barnet, men en hel Del Børn udsættes ogsaa direkte gjennem Fattigvæsenets Foranstaltning. Forsaavidt Pigen selv udsætter Barnet og ikke faar Hjælp af Barnefaderen, maa hun faa nogen Hjælp af Fattigvæsenet; idet en Tjenestepiges Løn ikke er stor nok til helt at forsørge et Barn; men denne Hjælp beregnes meget knapt, saaledes at Pigen alene beholder 8 à 10 Spd. til at klæde sig for om Aaret. Forudsætningen er, at de skal have en alvorlig Byrde for slig Letsindighed. Den almindelige Betaling for Udsættelse af saadanne Børn er i det første Aar 26 Spd. Pigen er pligtig til at understøtte Barnet, indtil det er 15 Aar gammelt.»

Presset fra det offentlige om at barna skulle settes bort til de var konfirmerte, kan ha medvirket til at enslige mødre ønsket å få barna i privat pleie. Selv om den kanskje var fattigsligere og uten kontroll, var det fortsatt mulig for mødrene å få barna tilbake om de selv fikk muligheten til å ta seg av dem.

Et holdningsskifte skjedde rundt århundreskiftet. Da ble det i større grad lagt vekt på at mødrene burde få anledning til å ta seg av barna, og at det blant annet ville redusere barnedødeligheten det første leveåret. I rapporten fra Sunnhetskommisjonen i 1899 het det nå: «Det er enhver Moders Pligt, naar ikke aldeles tvingende Omstændigheder hindrer hende deri, selv at amme sit Barn».

 

«uforsvarlig at sende halvdøde barn paa landet»

Også pleieforeldrene kunne klage til fattigvesenet fordi understøttelsen knapt rakk til det aller nødvendigste av klær. En pleiemor fra Ullensaker skrev i 1910 en klage til fattigvesenet i Kristiania på tilstanden til pleiebarnet hun hadde overtatt. Sigrid på 12 hadde svært dårlige støvler, og pleiemora hadde tatt kontakt med den tidligere pleieforelderen. Til fattigforstander Egeberg skrev hun at han «svarer ikke engang langt mindre giver hende støvler». Jenta er i fattigprotokollen omtalt som åndsvak, og pleiemora er tydelig opprørt over den manglende forsørgelsen jenta hadde fått tidligere. Hun skrev i klagen at «vi ved jo at Barne skal ha forsvarlig klær naar vi for dem, vi har ikke faat nogen dirikte ifra kontore men flyttet ifra andre steder, og da har jeg sagt at de maa være ordentlig kled». Sigrid ble innvilget et par nye støvler fra fattigvesenet i Kristiania, men støtten ellers var beskjeden og gikk til klær og skolebøker, samt ekstralesing.

En pleiefar fra Eidsberg klaget til fattigforstander Egeberg da pleiesønnen Frank Kaare døde i 1910: «Det var sagt til min kone, da hun hentede barnet, at det led af vandkopper, men doktor Walter sagde det var eksem og at det var uforsvarlig at sende halvdøde barn paa landet». Det er likevel ikke omsorgen for barnet som preger brevet, men krav om en ekstragodtgjørelse for et barn som det hadde vært «usedvanlig meget bryderie med hele tiden, og nu til begravelsen kontantudlæg».

 

Barnas bønn

Noen brev fra de utsatte barna selv er bevart, og gir rørende innsikt i savn etter familien. 13 år gamle Sigurd skrev til fattigforstander Egeberg i 1909 at han måtte få slippe å reise på anstalt:

«Jeg har læst deres brev, og de for være saa snil og unskylde denne min fæil for jeg vil nødig paa nogen anstalt. Jeg skal gaa og læse til sommeren for jeg blir 14 aar i Mai og læreren har sagt jeg skal gaa og læse og de har gaat mig bra paa skolen nu. Jeg var hjemme en tur før jul og da syns jeg de var svært moro jeg reiste paa toget fra Kraakstad og de syns jeg var svært moro og kanske jeg for lov av [fosterfar] ogsaa og ræise paa toget til byen og da for jeg se mine forældre ja nu for jeg vel slutte mit brev og jeg vil prøve og blive bedre.»

Hva slags feil han ble truet med anstalt for sier protokollen ikke noe mere om, men muligens var det togturen til foreldrene han skulle straffes for. Foreldrene var sykelige og kunne ikke forsørge barna, som ble satt bort til forskjellige pleiehjem. Etter at Sigurd ble konfirmert 14 år gammel slutter oppføringene om ham i fattigvesenets protokoll. Årsaken var at pleieforholdene opphørte da barna ble konfirmert. Barna måtte da søke arbeid andre steder, mens pleieforeldrene ofte fikk nye barn.

Savnet etter familien er også stort i 13 år gamle Bjørn Hilmars brev fra 1911. Faren var en kunstner som hadde forlatt familien og reist til København. Mora forsørget seg ved å stelle for en enkemann på Grønland, mens de tre døtrene og to sønnene var bortsatt på ulike steder.

Bjørn Hilmar hadde først blitt sendt på barnehjem i Bærum i 1903, siden satt bort til to familier på Gran på Hadeland. I en rapport fra Lakkegata skole ble en søster omtalt som «Forsømt, […], slem og vilter», en annen som «lei at have». Brevet om å få besøke familien gir et lite glimt inn i savnet innad i en oppsplittet søskenflokk:

«Jeg skriver i hast nogle liner til eder, for at spørge om jeg kan faa laav til at reise hjem til mama i pinsehelgen og at hun skal møte mig paa Grefsen St. for jeg vil saa gjerne se mine kjære søskende igjen. Jeg kan ikke bli borte mer end i 2 dage for jeg har ikke lengere fri av skolen.Kjære dere kan jeg faa laav til at reise? Skriv straks tilbage

Svaret fra fattigforstanderen er skrevet på brevet: «Ja, men det blir vel for sent til pintse nu. Burde have skrevet før.» Om Bjørn Hilmar rakk å besøke familien en annen gang er ikke oppgitt i protokollen.

 

«Stryg dem kort og godt ud af kassen»

Fattigstøtte innebar ikke bare en hjelp i svært trange kår. Støtten innebar også kontroll, og en trussel om inngripen i de fattiges liv. Den utstrakte praksisen med å sette bort barn fra fattige familier viser dette. Småbarnsfaren Johannes Hansen skrev i 1908 til fattigforstander Egeberg med bønn om at barna hans måtte bli skrevet ut av fattigvesenets protokoller:

«Stryg dem kort og godt ud af kassen thi jeg er den kar jeg kan have mine Gutter selv. Jeg vil heller Slite hva jeg kan for dem end barna Skal gaa og graate for denne reise bestandig, det har været deres barndomshjem og Skal ogsaa bli saa lenge de er ukonfirmerte.»

Faren hadde tidligere fått et lite bidrag til guttenes forsørgelse, men hadde nå fått beskjed om at barna skulle flyttes fra ham til et annet sted.

Brevet er et unikt glimt inn i en fattig forsørgers tanker i møtet med fattigmyndighetene. Få slike brev er bevart, kun enkelte er stukket inn i fattigvesenets protokoll over utsatte barn som vedlegg til de ellers kortfattede og formelle opplysningene om årsaken til bortsetting, pleieforeldres navn og hva slags støtte barna fikk.

Johannes Hansen hadde tatt seg av sønnen Ole Johannes, og Oles yngre halvbror, Karl August, siden moras død. Begge guttene var født utenfor ekteskap av samme mor, men hadde forskjellige fedre. Mora hadde giftet seg med Karl Augusts far, men etter hennes død hadde Johannes, faren til den eldste av guttene, hatt ansvar for begge barna. Da brevet til fattigvesenet ble skrevet var guttene ni og tolv år.

Brevet er skrevet i en øm tone, og Johannes Hansen beskrev hvordan «Ole negter bestemt at reise herfra og Karl graater baade dag og nat» med tanke på å skulle bortsettes. Faren forsvarte seg i brevet mot anklager om at barna manglet mat, at hans søster og søsterdatter som var ugift mor hadde dårlig innflytelse på dem, og at barna arbeidet for hardt. Kritikken mente han kom fra «misundelsesyge folk her omkring», som han mente fattigforstanderen ikke måtte høre på: «mine Smaagutter har faat Sin opdragelse paa den vis at ingen behøver og klage herpaa, de har aldrig verken froset eller Sultet, og aldrig havt anledning til at lære noget som kunde skade dem paa noget vis, hvilket jeg ogsaa har git dem grei attest for hvert aar, fra mænd inden bygdens Styre, og som er godt kjent i mit hus.»

Johannes innrømmet at han selv så dårlig ut, som fattigforstanderen mente, men bedyret at han aldri hadde trengt hjelp fra fattigvesenet «og heller ikke tænkt at paakalde det». Den lille summen barna hadde fått «er ikke til kleder en gang, og det lever vi foruden».

Sunnhetsinspektøren argumenterte i 1891 med at bedre forhold for barna var avhengig av betalingen for forsørgelsen. Ifølge fattigvesenets protokoll fikk Johannes beholde guttene, og de fortsatte å få støtte til klær, skolebøker og konfirmasjon, noe som vitner om at også de fattiges motforestillinger innimellom kunne bli hørt. Men kjærligheten til barna sto ofte i motsetning til fattigvesenets fortsatte prinsipp om at forsørgelsen skulle være så billig som mulig, og at barna i stor grad skulle settes bort framfor å gi pengestøtte til de fattige familiene.

 

Kilder

- Arbeiderminner innsamlet av Norsk Folkemuseum i regi av Edvard Bull, 1950-1962 (finnes i kopiform i Byarkivet), intervjuobjekt 505.

- Bjørkvik, Randi, red. Oslo og Akershus i nær fortid. Oslo 1983. Basert på Minnesoppgave for eldre i 1981 gjort av Landslaget for lokalhistorie og Nasjonalforeningen for folkehelsen.

- Fattigvesenet, Kontoret for utsatte: Manntallsprotokoll – Avd. 3, 1897-1910 Mnr 1-500 og 501-1000, barn nr. 221, 746 og 605.

- Kommunale aktstykker, dokument 3/1873 «Betænkning angaaende Christiania Fattigvæsen, afgiven af den under 9de September 1868 af Repræsentantskabet nedsatte Komite»

- Kommunale aktstykker, dokument 24/1900 «Beretning fra Kristiania Sundhedskommission for Aaret 1899».

- Kommunale aktstykker, dokument 17/1892 «Beretning om Folkemængden og Sundhedstilstanden i Christiania for Aaret 1891» med vedlegg «Om Pleiebørnsforholdene i Christiania».

- Opsand, T.  «Har samfundet sikret sig betryggende kontrol og tilsyn med bortsatte barn? Foredrag ved Barnevernsmøtet i Larvik 1925»,  i Kommunalt tidsskrift 8/1925.

- Sundt, Eilert (1857). Om Sædelighedstilstanden i Norge.

 

Litteratur

- Beretning om Kristiania kommune for aarene 1887-1911, J. Chr. Gundersens boktrykkeri: Kristiania 1914.

- Bull, Edvard. Retten til en fortid. Sosialhistoriske artikler. Oslo, Bergen, Tromsø 1981

- Bull, Edvard. Arbeiderklassen blir til. 1850-1900. Oslo 1985.

- Hodne, Bjarne. Oppvekst i Kristiania. Selvbiografiske betraktninger 1890-1914. Bergen, Oslo, Stavanger, Tromsø 1986

- Melvold, Erik Oluf (1998). Pleiebarna. Hefte 27 i serien «temahefter om byen vår» Oslo: Oslo kommune, Skoleetaten, Skoleadministrasjonen.
- Schrumpf, Ellen. Barndomshistorie. Oslo 2007

- Seip, Anne Lise. Sosialhjelpsstaten blir til. Norsk sosialpolitikk 1740-1920. Oslo 1994


TOBIAS 2/2009