|
Fattigondet. Fattigdebatt mellom
to fattiglover Tekst: Johanne Bergkvist Den
konservative juristen Bredo Morgenstierne holdt i 1889 et foredrag for den
norske statsøkonomiske forening om «Fattigondet og socialismen». Hans
konklusjon var klar: Fattigdommen kunne ikke utryddes fordi den var en
naturlig tilstand for menneskeheten. Grunnen til den store debatten om
fattigdom mente han ikke skyldtes en voksende fattigdom, men at «man i vor
tid ganske anderledes end tidligere er sig fattigdommens onde bevidst». Siste
halvdel av 1800-tallet var en tid preget av massefattigdom. I 1868
registrerte Eilert Sundt at nær 17 prosent av Christianias befolkning var
fattighjelpsmottakere. Han konkluderte annerledes enn Morgenstierne, og mente
at presset på fattigkassa skyldtes vekst i fattigbefolkningen. Hvem var de
fattige, og hva slags syn på de fattige kan vi lese ut av fattigdebatten i
årene mellom de to fattiglovene fra 1863 og 1900?
Sundt
har stor betydning for vår kunnskap om fattigdom i Norge og undersøkelsen fra
Christiania er en unik kilde til å granske de fattiges sammensetning og
leveforhold i byen i siste halvdel av 1800-tallet. Men formen er nærmest rent
statistisk og inneholder ikke beskrivelsene av samtaler med fattige hans
tidligere bøker gjorde. Vi får dermed i liten grad servert de fattiges egne fortellinger,
men summariske fakta om deres liv. Hvem
var de fattige i Christiania anno 1868? Hvem som ble definert som fattige
avhenger av hvilke fattigdomsdefinisjoner som ble brukt. Sundt tok
utgangspunkt i de som mottok en eller annen form for fattigstøtte og hele
deres hushold. Sosialhistorikeren Ståle Dyrvik hevder at å sette likhetstegn
mellom en fattig og de som mottok fattighjelp er en sirkelslutning. Han angir
en annen mulig definisjon av fattig,
nemlig den personen som verken kan livberge seg ved eget arbeide eller egne
midler, og som heller ikke kan skaffe seg forsørgelse innenfor rammen av en
privat husholdning. Også en slik definisjon kan synes snever, da den omfatter
kun de som ble rammet av umiddelbar nød. Skulle
utgangspunktet vært materiell nød og kummerlige boforhold, ville store deler
av Christianias arbeiderbefolkning på 1800-tallet kunne defineres som
fattige. De kunne livnære seg selv med arbeid eller forsørges innenfor
husholdet, men sto i konstant fare for å komme under eksistensminimum.
Fattigkomiteen som ble nedsatt i 1868 undersøkte lønningsforholdene ved 23
større fabrikker i Christiania og ved Akerselva for årene 1858-1868. Ni
større arbeidsgivere ble spurt ut i detalj om forholdene for deres arbeidere.
Beretningen vitner om stor nød knyttet til sesongledighet, lave lønninger og
store utgifter til bolig og brensel. I tillegg var boligene ekstremt
trangbodde og i dårlig forfatning, ikke bare for fattighjelpsmottakere, men
for store deler av arbeiderklassen. Mange bodde i plankeskur i utkanten av
byen. Store
grupper av arbeidere, dagarbeidere, husmenn og tjenestefolk var svært sårbare
for økonomiske konjunkturer, sesongledighet, sykdom og alderdom. Aller
dårligst stilt var løsarbeiderne og dagarbeiderne, som rekrutterte flest til
fattigvesenet. Eksistensminimum var ikke langt fra umiddelbar nød, og en
rekke kriseår mot slutten av 1860-årene bidro til å utløse den nye debatten
om fattigspørsmålet, kun få år etter at den restriktive fattigloven av 1863
hadde avløst fattigloven av 1845.
Fattige
var selv oftest født inn i fattige kår. Sundt registrerte om lag 11 000
fattige i Christiania, nærmere sytten prosent av byens befolkning. Disse
rubriserte han etter en rekke variabler som kjønn, alder, sivilstand, yrke,
fødested, fattighjelpens art og årsakene til at de søkte hjelp. En overvekt
av de registrert fattige var innflyttere fra de laveste sosiale lagene på
landet. Forholdsvis mange var gamle, kvinner med forsørgelsesbyrder eller
barn. Sykdom var en viktig årsak til hjelpebehovet. Sundt
fant strukturelle trekk i fattigbefolkningen som talte mot hans tidligere
moralistiske forklaringer på årsakene til fattigdom, som løsaktighet og
tidlige ekteskap. Ugifte mødre og drikkfeldige menn kunne ifølge hans
moralistiske syn takke seg selv for sin og familiens nød, men de forklarte
ikke den store mengden fattige. Bildet av de fattige ble komplekst. Ifølge
Sundt skyldtes fattigdommen «et Komplex av moralske og økonomiske
Vanskeligheder». Han var delt i synet på de fattige. Han ønsket forbedring av
de fattiges kår, men hvordan? Ifølge historikeren Anne-Lise Seip beskrev
Sundt de strukturelle betingelsene, men så ikke muligheten for å gripe inn i
disse og gikk derfor over til individuelle og moralske botemidler.
Komiteen
besto av flere prominente samfunnsdebattanter; Eilert Sundt, den konservative
juristen og grunnleggeren av partiet Høyre, Emil Stang, i tillegg til to
større arbeidsgivere (fabrikkeier Drewsen og byggmester Binneballe), byens
stadsfysikus, skoleinspektør og sogneprest. Diskusjonene fra komitémøtene er
stenografisk nedtegnet og gir rik innsikt i debattantenes syn på de fattige.
Møtereferatene kan leses i sin helhet som vedlegg til bystyresaken fra 1873. Et sentralt
spørsmål var hele grunnlaget for fattigvesenet, og om det skulle organiseres
offentlig eller privat. Sundt holdt i 1870 et foredrag om et fattigvesen som
kun var basert på frivillig innsats, noe som ifølge komiteen begeistret mange
og «vakte især Kvinders Interesse». Men ifølge Anne-Lise Seip er det liten
grunn til å tro at privat filantropi hadde kapasitet til å forsørge sytten
prosent av Christianias befolkning. I årene 1868 og 1869 var det for eksempel
kun seks veldedige foreninger som annonserte i Christiania-avisene, blant
annet en forening for understøttelse av fattige barselkoner, en
pleiestiftelse for småbarn, en forening for å fremme «kvindelig
Haandværksdrift» og «Selskabet til Understøttelse av Huusarme». Eilert
Sund gikk gradvis vekk fra tanken om et rent privat fattigvesen. I komiteen
argumenterte han for en kombinasjonsløsning mellom et offentlig og privat
fattigvesen, og målet var å kopiere det tyske reformsystemet
Elberfeldsystemet. Her skulle borgerne komme i personlig kontakt med de
fattige og målet for Sundt var at «fattigvæsenet maatte blive
en alle mands sag, som krævde ikke blot fattigskattens penge, men vel så
meget handlingens personlige offer». Målet med Elberfeldsystemet var at det
skulle virke moralsk oppdragende og sosialt forsonende, som ifølge Seip var
sentrale elementer hos Sundt. Det var
ikke allmenn enighet om Sundts forslag. Fattigforstander Sønderbye forklarte
til komiteen at folk ga mindre enn tidligere til veldedighet, og ofte
formidlet det offentlige fattigvesenet gavene. Fattigkomiteen avviste
forslaget om et nytt reformsystem som urealistisk og kostbart. Motstanden var
dels basert på skepsis mot at private skulle administrere den omfattende
fattigpleien, og at de ville få de samme problemene som det offentlige fattigvesenet
hadde. Dels var motstanden basert på en sterk skepsis mot et for omfattende
fattigvesen, både offentlig og privat.
«Navnlig kan det befrygtes, at
overspændt Religiøsitet og alslags sygelig Filantropi kan komme ind. Jeg
tror, at det offentlige Fattigvæsen kun bør hjælpe i den yderste Nød; this
som Statsraad Broch ytrede i Repræsentantskabet, da nærværende Kommission
besluttedes nedsat: det er vistnok ønskelig, at enhver Mand, hver Dag, naar
han gaar til sengs er mæt, men det er absolut ikke nødvendig. Skjønt vort
Fattigvæsen her i Christiania ikke lider af nogen overdreven Filantropi, kan
vi dog ikke skjule for os selv, at med det samme det gjør meget godt, gjør
det ogsaa ved sin blotte Tilværelse en del ilde ved at svække Individets
Følelse af Ansvar for sig selv.» Ideen
om at de fattige fikk støtte for lett er et gjennomgående trekk i debatten,
og Stang var ikke alene om å mene at det var galt å gi hjelp rundhåndet.
Veldedige organisasjoner skapte fattige ifølge ingeniørkaptein Heyerdahl: «Med Hensyn til den Klasse
Arbeidere, jeg har med at gjøre, tror jeg at have sporet en større
Tilbageholdenhed ligeoverfor Fattigvæsenet end før. Jeg har overhovedet lidet
til overs for denne Frivillighedens Methode; i Kjøbenhavn gaar saaledes de
kristeligsindede Damer omkring og skaber Fattige ved sine Spørgsmaal, om
Vedkommende ikke trænger Noget, om man ikke kan gjøre Noget for dem o.s.v.» Komiteens
formann, advokat Kildal, delte forestillingen om de kravstore fattige, og
fortalte om en fattig i København «som aldrig gikk til sengs, uden at der paa
en Kneipe stod færdig til ham en Beouf og et Glas Rom». Slike beretninger må
kunne betraktes som fantasifulle, men lite troverdige beskrivelser av den
hjelpen de fattige mottok.
Selv om
utsettelse var hovedprinsippet mente komiteen at pengestøtte skulle gis der
det var den billigste løsningen. Komiteen mente for eksempel at det var
billigst å gi pengestøtte til enker med barn, enn å sette bort barna for
fattigvesenets regning. Dessuten var det billigere å gi folk penger i handa
enn å sende dem på sykehus, og det var billigere for fattigvesenet å gi penger
til eldre som var noe arbeidsføre og kunne gjøre noe puslearbeid selv enn å
sette dem bort i forpleining. Komiteen slo fast at «Man har den Erfaring, at hvor man har med ordentlige Folk at gjøre,
udnyttes Understøttelsen bedst, naar den gives i Penge. Er det uordentlige
Folk er man meget forsigtig med at give Penge.» Fattige
som kun ble delvis forsørget – ofte midlertidig – kunne få hjelpen dels i
penger, dels i matbilletter til Mangelsgården, klær, brensel og sengehalm.
Pengestøtten ble hevet hver lørdag, og var som regel depositum for husleien.
Derfor ble den ofte hevet av husverten. Boligforholdene var usle, og komiteen
slo fast at «Fordringene til de Fattiges Bopæle maa sættes meget lavt. De bo
i det Hele meget maadelig, men dette er et Kaar, de deler med hele
Arbeiderklassen her i Christiania, ialfald den mindre stillede Del af dem.» Nesten
sytten prosent av Christianias befolkning mottok ifølge Sundts gjennomgang
fattigstøtte i en eller annen form. Det kunne være midlertidig eller fast, og
for mange var det snakk om minimal naturalstøtte i form av brensel eller
matbilletter. Med utgangspunkt i at en stor andel av Christianias befolkning
mottok fattigstøtte, er det grunn til å tro at mange oppfattet hjelpen som en
rett, men komiteen anså at fri legehjelp var den eneste støtten som kunne
deles ut uten streng behovsprøving. Også her var skepsisen til om de fattige
ville utnytte støtten stor, noe ordvekslingen mellom komiteens formann Dr.
Kildal og stadsfysikus Bidenkap viser: «Kildal: Man resikerer vel ikke,
at de Syge behandles for længe? Bidenkap: Nei, men derimod
klages der vel undertiden over for kort Behandling. De Syge ved meget vel til
hvem de skulle klage, om de ere misfornøiende.» Da
fattigkommisjonen våren 1869 ble bedt om å overta et prosjekt med
middagsbespisning for fattige barn hevdet Stang at prosjektet var mislykket
fordi «Har man vænnet en Mand til at faa Bidrag, er det vanskelig at faa ham
fra Halsen. Jeg er bange for, at man ved denne Organisation vil istandbringe
en Opdragelsesanstalt for Fattiglemmer». Komitémedlemmene mente at omfattende
privat veldedighet ville få folk til å strømme til byen. De fattige ble
ifølge byens borgere for lett vant til hjelp, og de «uverdige» fattige
utnyttet ifølge debattantene hjelpen. Byråsjef Segelke fryktet «den Ulempe,
at de gaar hverandre i veien, og at Uværdige tilsniger sig Hjælp fra
forskjellige Kanter.» De arbeidsføre var å regne som uverdige fattige, på den
måten var de arbeidsløse og lavtlønte det store uløste spørsmålet i
fattigdebatten på slutten av 1800-tallet..
Synet
på individets plikt til å sørge for seg selv er betegnende for hele debatten.
Det var enighet i komiteen at det viktigste tiltaket mot fattigdom var om
hver enkelt kunne spare sin egen pensjonsforsikring i selvhjelpskasser.
Problemet var likevel, ifølge fattigforstander Sønderbye, at arbeiderne ikke
hadde noen mulighet til å spare på grunn av de lave lønningene og høye
utgiftene. Fram til
1854 var det allmenn tjenestetvang, noe som innebar at personer uten fast og
stedbunden tjeneste eller arbeid ble regnet som løsgjengere. Alle måtte ta
det arbeidet de ble tilbudt, og barn av husmenn skulle ikke bo hjemme lenger
enn til de var 16, mens barn av bønder var tvunget til å søke seg arbeid fra
fylte 18 med mindre de trengtes til driften av plassen eller gården. Da
tjenestetvangen ble opphevet i 1854 innebar det en endring av
løsgjengerbegrepet. Nå ble det bestemt at «Ingen kan i nogen henseende
behandles eller straffes som Løsgjænger, naar han ernærer sig uden at betle
eller falde det Offentlige til Byrde». Men hva som mentes med å falle det
offentlige til byrde var ikke klart. Mange
fattigfolk var tvunget til å tigge for å livnære seg, og havnet dermed på
feil side av loven. Den som tagg ble regnet som en uverdig fattig som skulle
dømmes til arbeidsanstalten, og tiggere fra Christiania havnet på Prinds
Christian Augusts Minde, på folkemunne kalt Mangelsgården. Arbeidsanstalten
hadde tatt over for tukthuset som hadde utviklet seg til å bli en ren
straffeanstalt. Begge anstaltene lå i Storgata som en kraftig advarsel mot
løsgjengeri, tigging og småtyveri. Edvard
Bull viser at 1800-tallets arbeiderklasse var svært utsatt for arbeidsløshet.
Christiania var i tillegg en by med høy sesongledighet på grunn av rollen som
Østlandets eksporthavn. Arbeidsmulighetene innenfor trelast, transport og
byggearbeid var avhengig av både økonomiske konjunkturer og
ferdselsmuligheter. Særlig i de fattige forstedene var arbeidsmulighetene
uregelmessige. Fattigkomiteen
av 1868 diskuterte ikke kun det egentlige fattigvesen, men rettet også
undersøkelsen mot arbeidslivet og «Arbeidernes Stilling i Almindelighed» for
å forklare om «Fattigondet kan antages
at have sin Rod enten i almindelige Arbeidsstanden vedkommende eller i
særegne den enkelte Næring vedrørende Forholde». Fattigspørsmålet var et
arbeiderspørsmål, og skulle fortsette å være det med tyngde inn i det 20.
århundret.
Emil
Stang ytret også motstand i komiteen mot å sette «hæderlige arbeidsløse
Personer til Arbeidsanstalten» slik den var innrettet, og at man ikke kunne
sette inn folk «som det ikke er Andet at sige paa, end at de ere
arbeidsløse». Dette var kun en løsning for «løse Personer», særlig fordi
overskuddet fra arbeidet ikke strakk til å forsørge hele familier som da
måtte bli forsørget særskilt. Komiteens konklusjon var at Mangelsgården måtte
omorganiseres for å adskille «Udskuddet, som indsættes der med Tvangsret fra
det Offentliges Side, og andre ellers optagne Personer». Stadsfysikus
Bidenkap mente at understøttelse av de fattige kun var lindringsmidler, og at
for å «modarbeide Pauperismen» var hovedsaken å skaffe folk arbeid. Men til
tross for at Stang også mente at de viktige tiltakene var i arbeidslivet,
gikk han sterkt imot at fattigvesenet skulle formidle arbeid til arbeidsløse: «Et overordentlig vigtigt
Spørgsmaal er det, om der fra Fattigvæsenets side kunde gjøres noget for at
skaffe Folk Arbeide. Dette har gjentagende været overveiet, men Fattigvæsenet
har standset ved den Mening, at man maa holde
strengt paa det Princip, at hver Mand selv er pligtig at skaffe sig Arbeide,
og at man ikke kan henvende sig til fattigvæsenet og sige: Enten Arbeide
eller Understøttelse. Ved Siden deraf har Forstanderne den Pligt at bistaa de
Fattige saa meget, de kunne, uden at krænke dette Princip, og
Fattigforstanderne gjøre ikke saa lidet i sa Henseende.» Innstillingene
fra komitéarbeidet ble oversendt representantskapet og formannskapet i
Kristiania i 1873, men behandlingen ble utsatt flere ganger. Ved budsjett for
fattigvesenet for 1874 ble det vedtatt lønnsforhøyelse for de ulike
fattigforstanderne, men de store tiltakene ovenfor byens fattigbefolkning lot
vente på seg.
Det ene
synet var at fattigdommen skyldtes «Individernes egen Uorden og Mangel paa
Omsorg for sin Fremtid». Bedring var etter dette synet kun oppnåelig gjennom
«en moralsk Forbedring og i Individernes Levemaade». Eksempler var
luksusforbud og «mange andre slags Bud for at bringe Folk ind paa en
skikkelig Levemaade», forbedret skolegang og oppdragelse, samt å «løfte disse
Klasser op» gjennom kulturelle endringer og utvikling av næringsforholdene
med særlig vekt på Eilert Sundts hjertebarn – husfliden. Det
andre synet la vekt på økonomiske forhold og lovgivning. Avslag i korntollen
ble vektlagt som et viktig tiltak mot fattigdom. Boligforholdene, og da
særlig dyre leieforhold, ble sett på som hovedkilden til nød, «fra alle
Hovedstæder høres ogsaa, at dette er Pauperismens Hovedkilder». Boligbygging
ble dermed et viktig innsatsområde for å bedre forholdene for byens
arbeiderklasse. Forståelsen
av de fattige hos komiteens medlemmer befant seg i spenningsfeltet mellom en
moralsk, individuell forklaring på fattigdommen og en økonomisk forklaring
som handlet om strukturelle forhold i arbeidslivet og på boligmarkedet.
Skillet mellom verdige og uverdige ble imidlertid ikke utfordret, og hederlige arbeidsløse ble satt opp mot
utskudd.
Til
tross for at Elberfeldsystemet hadde en klar sosialpasifiserende profil med
mål om å dempe klassemotsetninger og sosial uro, kom det sterke protester fra
arbeidersamfunnene da forsøket ble avsluttet noen år seinere. Venstre satt
saken på sitt kommunale valgprogram. Ifølge Seip var Sundts
sosialkonservative drøm fanget opp av radikale «og av de fattigdomstruete
selv». Bredo
Morgenstiernes innlegg som forsvarte fattigdom som et naturlig og uløselig
onde var et angrep på sosialistiske krav om omorganisering av samfunnet. I de
siste tiårene av 1800-tallet var fattigdom i stor grad blitt
«Arbeiderspørsmålet». Fattigdommen som det offentlige fattigvesenet og den
private veldedigheten tok seg av ble sett som kun en liten del av et enormt
problem der store deler av arbeiderbefolkningen levde i fattigdom.
Arbeiderbevegelsen kritiserte fattighjelpen som ydmykende og forlangte
rettigheter ved alderdom og sykdom. Ulykkesforsikringsloven av 1894 og
sykeforsikringsloven av 1909 var de første resultatene av kravene om rettighetsbasert
hjelp. 1900
representerer et viktig tidsskille da fattiglovgivningen ble delt i to, en
fattiglov for de «verdige» og en løsgjengerlov for de «uverdige». Fattigloven
representerte en nyorientering med økt vekt på samfunnsansvar, men de store
endringene lot allikevel vente på seg. De
fattiges rettsstatus ble ikke forbedret og det var ingen klagerett på
fattigvesenets vedtak. Hjelpen kunne kreves tilbake, også av
forsørgelsespliktige slektninger. Den understøttede mistet stemmeretten, og
ble dermed regnet som umyndig. For å få tilbake stemmeretten måtte all støtte
betales tilbake. Først i 1919 fikk også de fattige stemmerett, og ifølge Seip
ble et «vondt og viktig skille mellom arbeiderklassen og fattigkassen […]
borte». Løsgjengerloven
fortsatte å hjemle tvangsarbeid for arbeidsføre som ble regnet som
arbeidsuvillige og dermed «uverdige». Det rammet grupper av arbeidsløse,
romanifolk, tiggere og alkoholikere. Venstremannen Andreas Hansen fra Bergen
mente loven bar preg av liten forståelse for arbeiderklassens problemer fordi
den ble vedtatt av folk som satt «høit oppe paa en pidestal og skal kige ned
til forhold, som de ikke kjender og forstår». Mens bedrestilte ble anvist til
bad av legen når de ble nervøse, hevdet Hansen at det var annerledes med
behandlingen av arbeidere: «han er arbeidssky, han skal tages, han skal
kommanderes til 18 maaneders tvangsarbeide. Hyggelige forhold, hr. præsident»
(Seip 1994). Ifølge Seip førte det til at de fattiges klasse ble mer
oppsplittet enn før. Først i
mellomkrigstida mener Edvard Bull at holdningen om at fattigdom var et
nødvendig onde var på vei ut av den offentlige debatten, men skillet mellom
de som ble sett på som verdige og uverdige besto. Kilder - ”Lov
av 28 August 1854 vedkommende den i Landdistrikterne
bestaaende Forpligtelse til at tage fast aarlig Tjeneste” i Barth, C.A.
(1876). Om Husbondes og Tjenestetyendes gjensidige Pligter og Rettigheder
efter den norske Lovgivning. Christiania: Mallings Boghandel. - Lov
om Fattigvæsenet i Kjøbstæderne 6.6.1863. Lest på http://www.fattigkassa.no -
Juell, H. A. «Om fattigforholdene i Norge med særlig hensyn til
Elberfeldsystemet. Foredrag i den statsøkonomiske forenings møde den 25 februar 1887» i Statsøkonomisk tidsskrift 1887. -
Morgenstierne, Bredo. «Fattigondet og socialismen. Foredrag i den
statsøkonomiske forenings møde den 25de oktober 1889» i Statsøkonomisk
tidsskrift 1889. -
Sundt, Eilert .
Om fattigforholdene i Christiania, Oslo 1978 [1870]) Litteratur - Dyrvik,
Ståle. «Avgjerdsprosessen og aktørane bak det offentlege fattigstellet i
Norge 1720-1760» og «To statssystem andsynes fattigdomen – ein komparasjon» i
Karl Gustaf Andersson m.fl., Oppdaginga av fattigdomen: sosial lovgivning i
Norden på 1700-talet. Del av nordiska forskningsprojektet Centralmakt och
lokalsamhälle – beslutsprocess på 1700-talet. Oslo-Bergen-Stavanger-Tromsø
1983 - Seip,
Anne-Lise. Eilert Sundt. Fire studier, Oslo 1983. - Seip,
Anne Lise . Sosialhjelpsstaten blir til. Norsk
sosialpolitikk 1740-1920. Oslo 1994 TOBIAS 2/2009 |