|
Fattigomsorg i eldre tider
Tekst: Ragnhild Bjelland Fattigdom
har eksistert til alle tider. Men måten de fattige har blitt behandlet på har
endret seg. Gjennom historien har synet på fattigdom, og hvem som var
«verdige trengende» vært bestemmende for fattigomsorgen. Vi skal
her gi en beskrivelse av karakteristiske trekk ved fattigomsorgen slik den
fortonet seg i Oslo, fra middelalderen og framover mot 1800-tallet. På mange
måter kan man si at det var da grunnlaget for fattigomsorgen, slik vi kjenner
den i dag, ble lagt. Sentrale aspekter i denne sammenheng er etableringen av
institusjoner knyttet til fattige, synet på tigging og hvorvidt
fattigomsorgen var i privat eller offentlig regi.
I andre
halvdel av 1200-tallet ble det også etablert institusjoner for fattige, syke
og gamle. Hospitalene var et slags alternativ til legdsystemet.
Både kirken og kongen hadde eldrehospital for sine
egne i eller ved Oslo. I tillegg omtales et St. Laurentius
og et St. Jørgens hospital. Det fantes imidlertid bare ett hospital for
vanlige bymenn, et spedalskhospital, omtalt første
gang i 1304. På grunn av smittefare kunne ikke de spedalske bæres rundt i
gårdene. Formålet med hospitalet var altså ikke å helbrede de syke, men å
beskytte de friske. Det eneste
tilbudet til pleietrengende personer i Oslo som ikke var i kongens eller
kirkens tjeneste, var i praksis å kjøpe seg underhold (provent) i kirkelige
institusjoner, en forholdsvis kostbar affære som fattige i liten grad kunne
dra nytte av. Kirken
oppfordret folk til å ta ansvar for de fattige. Å gi almisse ble sett på som
en god gjerning, som ga lønn i himmelen. Den som ikke ville gi bistand til
fattige, skulle ifølge Landsloven skrifte og bøte for Gud for at han ikke
ville hjelpe et kristent menneske. Det å hjelpe en medkristen var en måte å
ta vare på sine egne. På denne tiden var jo «alle» kristne, og kirken bidro
derfor til en slags sosial utjevning i forhold til hvem som var «verdig
trengende». Kirken
ville imidlertid ha en viss orden. Den ville ha en kontroll med almissene. De
skulle betales inn til den slik at kirken kunne fordele videre til de
«verdige trengende» – de kristne. Ingen med formynder skulle tigge, og en
husvert var ansvarlig og skulle sørge for alle i sitt hushold. Fra
siste halvdel av middelalderen er det bevart flere testamenter fra både
konger og privatpersoner som testamenterte gaver til kirker, klostre og
hospitaler – blant annet direkte myntet på bespisning av et visst antall
fattige, ofte på giverens dødsdag. Tigging
var i seg selv et akseptert fenomen i middelaldersamfunnet. Tiggere utenbys
fra, også utenlandske, var ansett som «verdig trengende». Dette gjaldt både
fattige som slo seg ned i byen og folk på kortere besøk. Eksempel på
sistnevnte kunne være fattige pilegrimer som valfartet til St. Halvards skrin
i domkirken, mange med Nidaros som endelig mål for pilegrimsreisen. Også
munker drev en utstrakt tiggervirksomhet i byen. Munkene tilhørte de såkalte
tiggerordenene – dominikanerne og fransiskanerne, som begge etablerte klostre
i og ved byen, henholdsvis i løpet av 1230-årene og 1280-årene. Disse to
ordenene representerte et skjerpet krav om å respektere det tradisjonelle
klosteridealet om fattigdom. Klostrene skulle være uten eiendom, og munkene
skulle avstå fra personlig rikdom. Klosterbrødrene skulle kun leve av gaver
og almisser, i stor grad skaffet til veie ved tigging. Synet
på fattigdom i middelalderen var influert av et generelt fattigdomsideal.
Jesu liv og virke blant fattige viste vei for hvordan en god kristen skulle
leve sitt liv. Ettersom ens handlinger i dette livet var avgjørende for det
neste, ble hjelp og almisser til fattige en slags forsikring mot «evig pine»
etter døden. Alle var derfor regnet som «verdig trengende»
Oslo
Hospital var et fattighjem og sykehus for pleietrengende. Folk kunne kjøpe
seg inn på hospitalet, men nok en gang var det kun kristne og «ærlige folk»
fra Oslo som kunne få plass. En viktig betingelse var at de hadde betalt
skatt til byen og kongen. Hospitalet var dermed byborgenes
egen institusjon – et hospital for borgerne selv, og altså ikke et tilbud til
de aller fattigste. I tillegg var fattigstønaden nå forbeholdt Danmark-Norges egne innbyggere. Utlendinger var ikke
lenger akseptert som «verdig trengende» slik de var i tiden før
reformasjonen. Kirkeordinansen
av 1607 foreskrev at det i byene skulle innrettes egne kister eller bøsser
som skulle romme almisser til de fattige. Det var blant annet vanlig å gi
slike bidrag når man løste borgerskap. De fattige fikk tildelt et
messingmerke som skulle sys på klærne, slik at alle skulle se hvem de «verdig
trengende» var. Almissene gikk ikke direkte fra giver til de fattige, men ble
delt ut ved mellomlegg. En eller to stodderfogder fordelte pengene. De hadde
også oppgaven med å hindre at fremmede tiggere kom til byen. Tigging ble bare
akseptert fra byens egne. Det var bare tillatt å tigge innenfor byen eller
sognet hvor messingtegnet hadde gyldighet. Omstreifende tiggere ble sett på
som kriminelle, og fremmede fattige skulle forvises. Kirkeordinansen
av 1607 var sannsynligvis bakgrunnen for at det på 1600-tallet ble opprettet
en organisert fattigomsorg i Oslo i tillegg til Oslo Hospital. Helt sikre
holdepunkter for at det ble organisert et fattigvesen i samsvar med
ordinansen i Oslo/Christiania, finnes først i 1626. Det er likevel antatt at
det offentlige fattigvesenet i byen hadde røtter lenger tilbake i
tid. Etter
reformasjonen forsvant mye av den private veldedigheten. Et spor etter privat
veldedighet av varig karakter er imidlertid opprettelsen av Oslos første
legat i 1594. Stattholder Ludvig Munch skjenket 400 riksdaler til en
stiftelse for et titalls skolebarn og husarme. Etter hvert skulle
legatstiftelsene og privat understøttelse komme til å øke betraktelig i
omfang. På
1600-tallet ser vi spor av de første fattighusene. Etter at Oslo var rammet
av pest på begynnelsen av 1600-tallet ser vi at fattigvesenet anla et fattighus
som lå utenfor vollporten, der Stortorvet ligger i
dag. Kanskje var det pesten og redselen for smitte som gjorde at fattighuset
ble bygget utenfor selve byporten. Institusjonen
ble kalt «Det gamle fattighus». Betegnelsen kan imidlertid virke litt misvisende
fordi vi vet at det fantes et enda eldre fattighus, ute i Gamlebyen.
Fattigvesenets regnskaper tyder på at det var i bruk så sent som 1637. I 1660
ble det holdt innsamling til et nytt fattighus som fikk tomt på nedsiden av
Dronningens gate, innenfor Lille vollport. Byens borgere ga gaver til
fattighuset som hadde stor betydning for driften av institusjonen. I
tillegg til fattighusene ser vi også at fattigvesenet delte ut almisser til
nødlidende som ikke fikk plass i fattighuset. I hovedsak var det kvinner som
fikk hjelp.
I
tillegg til det nye fattighuset ble Oslo Hospital bygd ut på 1700-tallet.
Mens det i 1734 bodde 19 personer der, var tallet i 1766 økt til 97.
Forutsetningene for å få plass hadde ikke endret seg så mye i løpet av de to
hundre årene siden opprettelsen. I følge de nye reglene fra 1737 måtte
pasientene være arbeidsuføre, gamle, syke, vanføre, blinde eller fattige som
i tillegg hadde vært skikkelige og gudfryktige folk. I praksis gjaldt dette
kun kjøpmenn, embetsmenn, håndverkere og deres enker. Arbeidsfolk eller
tjenestefolk fikk ikke plass. Borgerne sørget fortsatt først og fremst for
sine egne. Peder
Michelsen, en av byens rike borgere, opprettet i 1734 en ny institusjon for
fattige på Sagbanken. Den ble omtalt som en
«enkestue» allerede i 1737, selv om det ikke lå noen føringer for å
prioritere denne gruppen i stiftelsesbrevet. Årsaken kan være at enker etter
borgere ble ansett som særlig «verdig trengende», noe vi også skal se senere.
At et
tredje fattighus ble etablert i Fjerdingen i 1742, bidro til at
fattigomsorgen i Christiania ble ytterligere institusjonalisert i første
halvdel av 1700-tallet. På landsbasis vokste det gradvis fram et offentlig
fattigvesen, med sterkere administrativt preg enn den eldre fattigomsorgen.
En årsak var at myndighetene ønsket å bli kvitt problemet med tigging.
Betleri ble forbudt med tukthusanordningen for Christiania stift i 1741, og
fattige som hadde bodd kortere enn to år i byen ble sendt hjem til stedet de
kom fra. Nok en gang ser vi et eksempel på at det handlet om å ta vare på
sine egne. Et nytt tiltak i denne sammenheng var også at arbeidsføre tiggere
som ikke kom seg i arbeid, umiddelbart skulle settes i tukthus. Her skulle
beboerne sysselsettes med manufaktur- eller fabrikkarbeid.
Det
første tukthuset i Christiania kom i drift i september 1741, nærmest samtidig
med tukthusanordningen som forbød betleri og løsgjengeri. Det ble ikke
bevilget offentlige midler til reisingen av fattighuset. Kongen bestemte i
stedet at det i hovedsak skulle finansieres ved pengeinnsamling i byen og
resten av stiftet. Måten
tukthuset ble opprettet på viser at også denne institusjonen var en del av
fattigomsorgen. I praksis var det en omfordeling av midler. Innsamling av
penger kunne sies å være en form for almisser. I tillegg skulle tukthuset
blant annet ha en del av overskuddet fra salg av Oslo Hospitals jordegods.
Myndighetene hentet penger fra den eksisterende fattigomsorgen og kanaliserte
dem i et tukthus – en alternativ måte å behandle fattige. Til
forskjell fra tidligere ble det nå også rettet fokus mot de «uverdige
trengende». Det ble nå satt inn et kraftig tiltak for å bekjempe den
«uverdige fattigdommen» – en slags offensiv sosialpolitikk, med en tanke om
at denne kategorien fattige lot seg forbedre. I
forbindelse med aksjonen mot «de uverdige fattige» i 1742, hevdet
stiftamtmann Rappe og biskop Dorph noen måneder
senere at det ikke lenger fantes tiggere ettersom «de ugudelige» nå var
plassert i tukthus. Nok en uttalelse som viser sammenstillingen mellom de
«verdige, skikkelige» på den ene siden og de «uverdige, ugudelige» på den
andre siden – noe som hadde vært en rød tråd i synet på fattige siden
middelalderen. Blant
dem som havnet i tukthus den først tiden var også ulydige barn. Foreldre,
fattige som rike, kunne selv plassere mindreårige på tukthus så lenge de
ønsket det, og slik «faae tæmme
onde Børn». Det ble
likevel oppfattet som uheldig at barn havnet på tukthuset, og utsatt for
påvirkning av kriminelle voksne. Det hadde helt siden midten av 1600-tallet
vært planer for å opprette et vaisenhus (av tysk waise, foreldreløs) eller «Børnehuus» i Christiania, hvor vanskeligstilte barn
skulle få underhold og opptuktes. Det skulle imidlertid vise seg å bli en
langvarig prosess. Myndighetene framla flere planer for en institusjon med
opplæring for fattige barn. I 1648 hadde kongen tatt initiativ til
opprettelse av en institusjon for barn basert på midler fra kirken i Akershus
len. Dette ble ikke gjennomført, men det ble i løpet av siste halvdel av
1600-tallet og på 1700-tallet reist kapital til et vaisenhus ved hjelp av
ulike former for pengeinnsamling. Men i 1737 ble de oppsparte midlene brukt
til oppføring av det ordinære tukthuset i byen. Noen få år senere ønsket
myndighetene på nytt å intensivere planen om en egen institusjon for barn.
Finansieringen skulle baseres på frivillige gaver fra hele stiftet og det ble
til og med satt i gang et lotteri til inntekt for barnehuset. I 1778
påpekte magistraten det faktum at byen fortsatt manglet vaisenhus og
anstalter for oppdragelse av barn. Ungdom skulle verken overlates til seg
selv eller havne som tukthuslemmer eller krøplinger
i et fattighus. Barna burde undervises under oppsikt, og oppdras til nyttige
tjenestefolk for byens innbyggere. Inntil da hadde det vært praksis at
private tok seg av fattige og foreldreløse barn mot betaling. Det ble
imidlertid framholdt at det ikke var de som tok dem inn i sitt hjem som var
best egnet til å ta seg av barna. Til tross for at fosterfamiliene fikk
betalt, ble det hevdet at de bekymret seg lite for barnas underhold, lærdom
eller skolegang. Enkelte jagde til og med barna ut på gatene om nettene. Samme
år, i 1778, ble «Waisenhuset» endelig en realitet,
med det offisielle navnet «Christiania Opfostringshus».
Dette året ble et slags merkeår når det gjaldt fattigomsorg for barn. I 1778
ble det nemlig opprettet enda et vaisenhus, denne gangen i privat regi. «Det
Ankerske Waisenhus» hadde sitt navn etter sine
velgjørere, Bernt Anker og hans hustru. Legater
for vanskeligstilte barn eksisterte opp mot vår tid. På 1800-tallet tok
imidlertid det offentlige mer grep om den generelle fattigforsorgen. Hvem som
var «verdige trengende» var likevel fortsatt bestemmende for hvem som kunne
få fattighjelp. I middelalderen kunne alle kristne – enten de kom fra byen,
fra bygda eller utlandet tigge og motta almisser. Etter reformasjonen ble
definisjonen av «verdig trengende» strammet inn til å gjelde byens egne
borgere. Tukthusloven av 1741 gjorde en ytterligere innstramning ved at
arbeidsføre tiggere ble sperret inne – da de nå ble ansett som særs «uverdige
trengende». Kilder og litteratur: - Oslo
bys historie bind 1-3, Oslo 1992 - Weisener, G. «Barnevernet i Norge: en oversikt», Oslo
1948 - Spierenburg, Pieter «The
broken spell: A cultural and anthropological history of preindustrial
Europe», -
Bergkvist, Johanne «en Haard og Dyr Tid: Fattigdom,
tigging og løsgjengeri i Christiania 1790-1802», Oslo 2008 - Helle,
Knut «Norge blir en stat: 1130-1319», Oslo 1974 -
Norges Gamle Love indtil 1387 bind III s.3-11 - Diplomatarium
Norvegicum: bind V nr. 193, bind IV nr. 128, bind I
nr. 1077, bind III nr. 70 og bind IV nr. 3 TOBIAS 2/2009 |