[Oslo kommune, Byarkivet]


Holmenkollen - Byens turistmagnet

Holmenkollbakken er Oslos mest kjente og best besøkte turistattraksjon. Over en million mennesker besøker anlegget hvert år. Året rundt! Hvorfor i all verden gjør de det?

 

Tekst: Tore Somdal-Åmodt


En million mennesker! Nå er ikke dette et tall som fremkommer ved en nøyaktig registrering av alle tilreisende til området. Tallet representerer en kvalifisert gjetning utarbeidet på bakgrunn av undersøkelser og antall besøkende til Skimuseet. Likefullt er det imponerende. Vigelandsparken har muligens et tilsvarende antall besøkende. Munch-museet har det ikke.

Hvorfor reiser en million mennesker hvert år opp i høyden? Nå vil jeg tro at mange av dem også har vært i Vigelandparken, og på Munchmuseet og også dessuten besøkt museer på Bygdøy og tatt del i alt annet som Oslo har å by på. Men opp skal de altså – opp til Holmenkollen.

 

Kanskje er det historien som trekker?

Det har vært hopprenn i Holmenkollen siden 1892. Før Holmenkollbakken ble bygget var Kastellbakken arena for Det årlige premieskirenn i Christiania. Denne bakken, som også benevnes som Husebybakken, lå omtrent der hvor Smestad brannstasjon ligger i dag. Her var det skirenn fra 1879-91. Rennene fikk stor betydning for skisportens utvikling på slutten av 1800 tallet. Christiania Skiklub var første arrangør, senere overtok Foreningen til Ski-Idrettens Fremme (Skiforeningen).

Det blir hevdet at upålitelige snøforhold på Huseby etter hvert gjorde det nødvendig å finne en ny, høyereliggende arena. Jo da, snøfattige vintre er ikke noe nytt. Uansett om det bare var dette, eller også om spørsmål vedrørende leieforholdet fremskyndet en flytting, så festet man seg ved skråningen på vestsiden av det oppdemmede Besserudtjern. Og så startet man arbeidet med en ny bakke, seks år før Holmenkollbanen stod ferdig.

Det første hopprennet i bakken fant sted den 31. januar 1892. Tolv tusen  tilskuere var til stede. Selve bakken gjorde ikke mye av seg. Hoppet var bygget opp av kvister og dekket med snø. Folk trasket i timesvis til rennet til fots eller på ski. Andre brukte hestedrosje. Det må ha vært kø av hestedrosjer oppover, en lang reise på den tiden.

Det lengste hoppet var på 21,5 m, og det var Arne Ustvedt som satte den første bakkerekorden. Vågalt måtte det ha virket – å «kaste seg» utfor denne svimlende innretning.  

 

Kanskje er det spenningen?

Les denne skildringen fra hopprennet år 1893 gitt av Mrs. Alec Tweedie, om første mann utfor: «Der kom han. Frem for han til den lille plattformen som var bygd ut fra fjellsiden, så gjorde han et voldsomt hopp, med bena trukket opp under seg og med armene hvirvlende rundt som en vindmølle for å holde balansen. Å, for et øyeblikk av intens spenning!»

 Her berøres noe viktig: Hvorfor ville folk ellers slite seg oppover i timesvis, hvis det ikke var for denne gevinst - øyeblikk av intens spenning! Det gjelder vel også i våre dager.

 

Den teknologiske utviklingen

I 1898 åpnet Holmenkollbanen. Nå kan de store folkemengder ta seg opp i høyden og tilbake igjen – på samme dag. Knut A. Nilsen sier i forordet til Nordmarkstrikken, en bok om Holmenkollbanens første 100 år, at «Holmenkollbanen har alltid vært noe mer enn en vanlig forstadsbane. Den ble anlagt først og fremst som en utfartsbane som skulle åpne store rekreasjonsområder for byens befolkning». En av de største utfartsdagene i banens historie er Holmenkoll-søndagen den 3. mars 1946. Da ble det solgt 80 448 billetter til hopprennet.

 

Skiinteressen øker

I 1880-90 årene ble skiløping et mer utbredt fenomen. Ski har vært en del av folks hjelpemidler ved jakt, fangst og i kommunikasjon i uminnelige tider, men interessen for skisport vokste ikke frem før industrialisering og økonomisk vekst gav folk mulighet for fritid og rekreasjon, det vil si friluftsliv. I «skisportens vugge» – Morgedal – ble skileik tidlig en del av fritidsaktivitetene, og vi vet at Sondre Nordheim deltok i skirenn ved Gamle Aker Kirke i 1868 – og vant. Og det skal ha vært skirenn i Tromsø allerede i 1843. 

Var renndeltakerne kun nordmenn? Tor Bomann Larsen skriver i sin bok «Den evige sne» at det var først i 1903 at svensker ble invitert som deltakere i den nordiske vinteridrettsuke. Jeg stiller meg spørsmål om dette var en forsonende gest overfor makthaverne, i en tid hvor tanken på unionsoppløsning og frigjøring fra Sverige ble stadig sterkere, eller om det var et overlagt initiativ for å gjøre idretten og bakken kjent utenfor rikets grenser? Ikke godt å si, men det var i hvert fall tydelig at det ikke bare var nordmenn som sto på ski. Er det fra nå av at skiturismen begynner?

Det blir nå oppmerksomhet om dette vinteridrettsleketøyet. Folk skaffer seg ski, skiforeninger dannes, utstyret spesialiseres og den nye kongefamilien tar det i bruk som redskap i byggingen av nasjonal identitetsfølelse. «Det væsentligste var dog at gaa rett fram» skal Nansen ha sagt. Initiativtaker og stifter av Norges Skiforbund, Karl Roll, parerte: «Men en gang kan det hænde, at det gaar opp for Dem, at det var lægetøyet, der bragte Dem gjennom Grønland.»

Og ennå hadde ikke Amundsen nådd Sydpolen!

 

Kanskje er det beliggenheten?

Se bare hvor bakken ligger: I inngangen til Nordmarka. Du har byen under deg, og landskapet foran deg. Du trenger egentlig ikke gjøre mer: Sett deg ned og se utover. La blikket hvile mot horisonten. I dag gir turstier, sykkelveier og skiløyper deg umiddelbar tilgang til naturopplevelser med skog, vann, lys og luft. Serveringssteder og overnattingsmuligheter gir anledning for aktiviteter og adspredelse sommer som vinter.

 

Kanskje er det arkitekturen?

Etter det første rennet i 1892 er Holmenkollbakken blitt endret 18 ganger. Sist den ble bygget om var til VM i 1982. I 1914 ble det første stillaset reist: «Babels Tårn». I 1927 raste tårnet sammen dagen etter hopprennet. Et 19 meter høyt nytt stillas ble bygget, og hoppet flyttet 9 meter bakover. Lengste hopp i denne bakken var på 43 meter. Den siste bakkerekorden på136 meter, ble satt av Tommy Ingebrigtsen i 2006. La oss heller ikke glemme Anette Sagen med 127,5 m i 2004 og 128,0 m i 2008.

Til de VI Olympiske vinterleker i Oslo i 1952 ble det bygget permanente tribuner og dommertårn. Det ble også bygget heis opp til hopptårnet, med fartstilløp og hopp i jernarmert betong. 120 000 tilskuere møtte opp til hopprenn i stor bakke under de olympiske lekene. Denne publikumsrekorden står fremdeles. Mange av de må ha vært tilreisende og turister.

Bakken ble i våre dager et eget visuelt landemerke. Den hvite profilen mot den grønne åsen var synlig over lange avstander. Blikket dras mot bakken, og dermed også den kultur og historie den representerer innen skiopplevelser – «denne intense spenningen» man opplever som publikummer i bakken, i det gode været, sammen med alle andre ski- og hoppinteresserte. Konkurransen pirrer nasjonalfølelsen, egentlig uavhengig av hvem som vinner. Aldri smaker vel kaffen så godt som da, og aldri føler vi oss så nær Fridtjof Nansen og Roald Amundsen og den skitradisjon de var med å gi det nye selvstendige Norge. Også når vi i dag betrakter det hele foran tv-en.

 

Skimuseet spiller en rolle

Skimuseet har vært en fysisk integrert del av selve bakken, og må ha en del av æren for dagens tilstrømning av turister. Det er også museet som bidrar med tall og statistikk på antall besøkende. Verdens eldste spesialmuseum for ski gir innsikt i 4000 år med skihistorie presentert gjennom litteratur, historiske kilder, foto og utstillinger og bidrar aktivt til høye besøkstall også for Holmenkollbakken. Men kanskje er nasjonens skihistorie enda eldre: Bølamannen, en helleristning ved Snåsavannet viser en mannsperson som antakelig går på ski, antas å være 6000 år gammel.

 

I dag

Den gamle bakken er borte. Ikonet ble revet i 2008. Selve symbolet på vinter-

idrett, hoppsport, underholdning, folkefest og glede, er plukket fra hverandre. Med den svinner også minnene om slitet og den tykke tåke som stundom kunne prege hoppernes og publikums opplevelse.

Alt måles i forventninger: En ny spektakulær bakke skal stige frem og være klar til VM i 2011. I dagene fra 23. februar til 6. mars 2011 arrangeres det øvelser innen langrenn, kombinert og hopp, i tillegg til en rekke kultur- og festivalarrangementer. Sett av dagene allerede nå. Holmenkollbakken vil igjen være midtpunktet for nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Vil det fortsatt strømme en million turister hvert år til det nye anlegget og området rundt?

Vi tror det!

 

 

Kilder og litteratur:

• Oslo byleksikon,

 • Houge, Nils. «Oslo-marka ved vinterstid», i Oslomarka bind II

• Oslo kommune, Holmenkollprosjektet

• Nilsen, Knut A. «Nordmarkstrikken, Holmenkollbanen gjennom 100 år».

Aschehoug & Co (W.Nygaard) 1998

• Vår egen by, Nr. 5 – 1964

• «Reiseliv i Oslo gjennom 75 år», Oslo Promotion

• Larsen, Tor Bomann: ”Den evige sne”.  J.W.Cappelens Forlag a.s 1993

• Alnæs, Karsten: «Jeg spenner mine ski». Aschehoug forlag. (Årstall ikke oppgitt)

• www.skiforeningen.no


TOBIAS 1/2009