[Oslo kommune, Byarkivet]


Turisme – et overblikk

Et kjennetegn ved en turist er ønsket om et avbrekk fra hverdagen. Sånn sett er turismen eldgammel, også i Norge.

 

Tekst: Bård Alsvik


De første turister som kom til Oslo var antakelig utenlandske pilegrimer på vei til Olav den Helliges skrin i Nidaros. De reiste ofte i ordnede former, som grupper og kunne således minne om dagens charterturister. Oslo var et naturlig stoppested. Her rastet de, her fylte de opp proviant, og kanskje var de innom byens domkirke, St. Halvardskatedralen, som var en av middelalderbyens største «turistattraksjoner».

 

Sigrid Undset skrev om pilegrimer som turister i sitt stykke På pilegrimsferd (1939):

«Det må ikke glemmes, at pilegrimsferdene også var middelalderens form for ferier og turistreiser ... Så godt som alle drives vel av mer eller mindre klare religiøse motiver også. Alle trodde de at de kunde sanke sig skatter der hvor verken møll eller rust kunde skade dem, når de reiste ut og bad på de hellige steder. Og der lå sjelelig frigjørelse bare i det å bryte op fra sin hverdag, fra de stedene hvor en arbeidet og sloss og var bundet av hensyn til frender og venner og fiender. Senke sitt eget liv en stund i strømmen av fremmed liv, glemme tusen små ting som en er nødt til å tenke på hjemme – og få en hel del smått nytt å tenke på i stedet».


Hva er turisme?

Ferie er å gjøre noe annet, det var det også i middelalderen. Kan vi likevel si at pilegrimene var turister i ordets rette forstand?

Statistisk sentralbyrå definerer hva en turist er på denne måten:

«… en person som reiser til eller oppholder seg på et sted som ligger utenfor det området han eller hun normalt ferdes i, der reisen er av en ikke rutinemessig karakter og oppholdet varer under ett år».

Pilegrimene var turister ut fra denne definisjonen, og man kan hevde å finne spor av turisme allerede for 4-5000 år siden i Mesopotamia , der jordbruket var så produktivt at enkelte grupper av mennesker fikk både «fritid» og penger til å innrette seg på andre ting enn jordbruk, blant annet reisevirksomhet. Gjør vi et hopp, til om lag 1500 f. Kr., finner vi dessuten det som kan betegnes som den første kjente turistattraksjon, nemlig pyramidene i Egypt. Ristninger i pyramidene forteller om «turister» som både kom for å be, og som var der for fornøyelsens skyld.

Når René Goscinny og Albert Uderzo fletter inn turister i sine sprudlende fortellinger om Asterix og Obelix, har dette også en viss rot i virkeligheten. Ikke bare fikk romerne oppført ferievillaer utenfor byene som de kunne søke tilflukt i under den verste sommervarmen. Også kurbadene i det gamle Rom var flittig besøkt av tilreisende. For ikke snakke om Colosseum, som kunne ta i mot 50 000 besøkende, der mange kom langveis fra nettopp for fornøyelsens skyld.

Vi kan altså se flere likhetstrekk mellom denne eldre form for turisme og vår tids turisme. Det var noe som pushet de reisende av gårde, både motivasjonsmessig og økonomisk. Det fantes måter å ta seg fram på, enten turistene brukte beina, ridedyr eller båt. Dessuten var det mulig å få seg kost og losji, og det fantes en eller flere attraksjoner, ofte med en religiøs betydning, som Hellige Olavs relikvier i Nidaros.


For kunnskapens skyld

Det religiøse aspektet som motiverte de reisende i pilegrimvandringenes tid, forsvant ved reformasjonen, og nye kom til. Behovet for å oppdage, for å legge ut på eventyr, finner vi flere eksempler på: Marco Polos sjøreiser på 1200-tallet, Columbus og Vasco da Gamas reiser ved 1400-tallets slutt og Magellans verdensomseiling på begynnelsen av 1500-tallet viste vei for europeere som ville utforske den gamle verdens utkanter.  

Trangen til å oppdage hang ofte sammen med ønsket om å erverve seg kunnskap. På 1600- og 1700-tallet ble det populært, og nærmest nødvendig, å foreta såkalte dannelsesreiser. Engelskmennene kalte dem for «Grand Tours» og av dette begrepet kan ordet tourism (turisme) utledes. Siden slutten av 1500-tallet hadde sønner av velbårende adelsmenn reist ut til kunnskapssentra rundt i Europa og fått sin utdannelse. I løpet av 1600-tallet ble det vanlig at også sønner fra den fremvoksende borgerklassen foretok slike reiser. Paris og en rekke italienske byer som Milano, Firenze, Roma og Venezia sto på reiseprogrammet. Hensikten med dette var å få ulik kunnskap fra forskjellige steder og kulturområder. Man skulle lære seg språk, treffe fremstående personer og se ulike turistattraksjoner som kirker, klostre, forsvarsanlegg og handelshus. Slike dannelsesreiser skulle naturligvis dokumenteres. Heldigvis ble denne skikken holdt i hevd nærmere vår tid, noe som gjør at vi vet mye om reisende fra tidligere tidsepoker.

 

Helsereiser

En annen type reiser eller turisme vi kjenner til, er helsereisene. Med romerrikets fall forsvant  interessen for kurbadene, men med renessansen tok interessen seg opp igjen. Revmatisme, ufruktbarhet, syfilis; ja, årsakene var mange til at folk ønsket å komme seg til en kuranstalt. Frisk luft og ikke minst mineralvannkilder, var en god kombinasjon for å anlegge slike bad. Flere steder i Europa vokste de fram, også i Norge på 1800-tallet.

På midten av 1700-tallet begynte imidlertid mange å reise til kysten. Noen mente å kunne dokumentere at sjøvann hadde langt bedre virkning mot ulike plager enn mineralvann. På begynnelsen av 1800-tallet ble dessuten bildet av det voldsomme og farlige havet endret til en opplevelse av havet som Guds skaperverk. Nye vitenskaper økte interessen for havet, men også dets pittoreske og  romantiske side begynte å pirre reiselysten.

 

Søken etter det naturlige

Med de romantiske ideene som preget europeisk tenkning og som slo gjennom for fullt på slutten av 1700-tallet, ble også Norge et aktuelt reisemål for utenlandske turister. Å stå på en topp og nyte utsikten mot mektige fjell og daler, kun for opplevelsens skyld, ble viktig  for de reisende.

 Det var engelskmennene som var først ute i Norge. Den kjente engelske forfatterinnen og feministen Mary Wollstonecraft ga ut sine reisebrev fra Skandinavia og Norge i 1776, noe som ikke gikk upåaktet hen i hjemlandet. Større betydning for markedsføringen av Norge som reisemål, hadde nok John William Edys billedbok fra 1820. I 1838 ga dessuten London-forleggeren John Murray ut den første Handbook for Travellers in Denmark, Norway, Sweden and Russia.

Industrialiseringen i løpet av 1800-tallet førte til at folk flyttet fra landsbygda til byene. Med urbaniseringen ble kontrasten mellom by og land stor. Byen representerte det kalde, mørke, trange, rasjonelle – landet det lyse, varme, grenseløse, ekte og åpne. Med dette vokste det naturromantiske tankesett enda sterkere fram, også som noe som var salgbart.

Men selv om reiselysten var der, så skulle det mere til for å gjøre et land eller et område til et attraktivt reisemål. Selv om en og annen oppdager hadde vært på reise i Norge siden pilegrimenes tid, så var landet forholdsvis utilgjengelig for de mer vanlig reisende. Utviklingen av kommunikasjonsmidlene var en viktig forutsening for norgesturismen. Store dampbåter kunne på ett par-tre døgn frakte turister fra kontinentet til landet. Dampbåtene kunne dessuten tøffe oppetter kysten og vise Norge fra sjøsiden, noe som var langt enklere enn å ta landeveien fatt. Nordkapp ble blant annet av den grunn et populært reisemål.

For innlandsturismen var jernbanen helt avgjørende. Allerede fra midten av 1800-tallet kunne man ta tog fra Christiania til Eidsvoll, for så å gå ombord i Skibladner og seile til Lillehammer ved porten til Gudbrandsdalen og selve fjellheimen. Etter hvert ble det også bygget veier som var mer farbare, selv om Norge ikke akkurat utmerket seg på dette området. 

 

Tilretteleggerne

Norges hovedstad fikk en helt spesiell betydning for utviklingen av turismen. Hit kom de aller fleste av dampskipene fra Europas havner, og fra byen gikk som nevnt jernbanen nordover. I tillegg hadde den også sporforbindelse inn i Sverige.

Det gikk en stund før byens egne skjønte det potensialet som lå i å markedsføre byen og landet som et turistmål, selv om stiftelsen av Den norske turistforening skjedde på initiativ fra en Kristiania-mann, nemlig Thomas Heftye i 1868.

 Nok en gang måtte det en engelskmann til for å få fart i sakene. Navnet var Thomas Bennett, og hans betydning for turismen i Norge og Kristiania er så enestående at vi har funnet plass til ham i en egen artikkel et annet sted i dette bladet. Med et tusenkunstnerisk talent gikk han i gang med å etablere et firma som til de grader gjorde Norge kjent for turistene.

Med den store strømmen av turister som kom til Norge via Kristiania, vokste det også frem et hotellvesen i byen som holdt høy internasjonal standard. Fra 1902 gikk reiseinteressenter i byen sammen om å gi ut en ciceron – en turistveileder   for Kristiania som skulle ligge på hvert enkelt hotellrom i byen og lede turistene til det byen hadde å by på.

 

Reisetrafikkforeningen tar grep

Det første skikkelige og organiserte framstøtet fra byens side for å trekke turister til Kristiania, var imidlertid opprettelsen av Vinterturistkomiteen i 1892. Som det fremgår av navnet var det vinter og snø man ville selge, og først og fremst hadde man svenske turister i tankene. Etter hvert ble Vinterturistkomiteen utvidet til å gjelde for hele landet og skiftet navn til Norsk Vinterturistforening.

Det var imidlertid Thomas Bennetts sønn, Francis Bennett, som skulle ta initiativet til å få fart på turistlivet her i byen. I 1924 tok han til ordet for å danne en reisetrafikkforening for Kristiania og omegn. En forening som dette kunne bidra til å utvikle turismen som egen næringsvei. Men det gikk litt tregt i starten og først på tampen av året 1929, da byen ikke lenger het Kristiania, men Oslo, var det at Reisetrafikkforeningen for Oslo og Omegn ble stiftet. Et viktig skritt var da tatt for å løfte turistnæringen opp og fram i hovedstaden.

Foreningens viktigste oppgave var å skaffe turister til Oslo, både ved å gjøre byen attraktiv og ved å gjøre den kjent utenfor byens og landets grenser. Entusiasme preget dette pionerarbeidet, mens skepsis preget de bevilgende myndigheter som ikke fant mer en fem tusen kroner å bevilge til driften det første året.

Men entusiasme viste seg å være mere verdt enn penger. Rett kvinne i rett stol var hovedårsaken til foreningens suksess. I kamp med 45 søkere ble Alfhild Hovdan først ansatt som sekretær. Senere ble hun turistsjef. Hun utmerket seg på flere måter, men var først og fremst et energisk oppkomme av ideer. Oslodagene ble startet som en årlig foreteelse fra 1933. Oslopiken ble kåret, og arrangementet gikk fra starten av med stort overskudd. Vinterstid samarbeidet foreningen med Oslo Bymuseum om å gjenskape det som fra riktig gammelt av hadde trukket folk til byen, nemlig «Oslomarken». Fra 1933 utga foreningen dessuten trykksaken Osloguiden, som ble distribuert til hoteller og ombord på ulike kommunikasjonsmidler.

Lista er lang over alle de tiltak Reisetrafikkforeningen tok initiativ til for å sette Oslo på turistkartet. Alt kan ikke nevnes her. Verd er det å nevne at arbeidet fikk en stor opptur i og med at de olympiske vinterleker ble arrangert i Oslo i 1952. Dette ga byen et enormt løft som vinterhovedstad, men lekene avdekket også turistnæringens kanskje største problem, mangelen på hoteller og annen innkvartering. Ekstraordinære tiltak ble igangsatt under vinterlekene for å skaffe alle innkvartering, men problemet forble vedvarende også etter lekene. Et tiltak var å opprette en innkvarteringssentral på Østbanestasjonen, der det ble skaffet rom til flere tusen turister på hoteller, i private hjem og pensjonater.

 

Oslo – en kjedelig turistby?

Det tok likevel ikke helt av i Oslo. Vi gjør et stopp i 1961 og spør, som Albert Nordengen gjorde i Bystyret: «Hva kan gjøres for at Oslo kan bli en hyggeligere og morsommere turist- og sommerby?» I debatten som fulgte, var alle enige om at Oslo var en vakker by. Den hadde sitt å by på: Flott beliggenhet og vakker natur, Holmenkollen, Kontiki og de andre museene. Men morsom? Nei, det var man stort sett enige om at den ikke var. Reisetrafikkforeningen gjorde sine saker vel, kunne samtlige talere være enige om, men det var også enighet om hva byen manglet: Et tilbud etter at sightseeingsesongen var over. Byen manglet kulturelle innslag, teater og konserter, ja noe á la Festspillene i Bergen. Og kunne det ikke gjøres noe fra restaurantnæringen sin side for å gjøre det «litt hyggeligere, lysere, morsommere å besøke en restaurant i Oslo?», slik Nordengen uttrykte det? 

Mange av talerne støttet Nordengen. En oppmykning av serveringsbestemmelsene, folkepark på Hovedøya, færre sommerstengte kinoer, en virkelig friluftsscene, ulike festivaler og kanskje en kulturuke var flere av forslagene. Og hva med de stakkars barna? En hel sommer var ille nok å komme igjennom for de barna som allerede bodde her, men lett kunne det heller ikke være å ta med seg barn hit! Werna Gerhardsen sa det slik:«De fleste barn vil gjerne være med på noe som er litt gøy, og noe gøy er det ikke i denne byen. Det er ikke tivoli og ikke noen dyrepark.» Behovet for både tivoli og sirkus var alle enige om, og som varaordfører Stranger ironisk nok uttrykte det, viste dette at bystyret var «en samling av ganske fornøyelige mennesker». En «Ibsen-uke» var imidlertid hans forslag til et kulturelt tiltak som kunne løfte byen fram som en attraktiv og morsom kultur- og turistby.

 

Turistbyen Oslo

Oslo har i dag fått sin forlystelsespark (Tusenfryd), sine festivaler, som Øya, Norwegian Wood og by:larm. Her feires Ibsen og Hamsun, her spilles det på små og store scener. Her shoppes og drikkes det i et tidligere mekanisk verksted (Aker brygge) og tusener er de som vandrer opp på Operaens tak. Byen er kjent for sitt natteliv, på godt og ondt, og kan skilte med et vell av restauranter og utesteder, antakeligvis like mange steder som det finnes meninger om hva slags turistby Oslo er. Fra det ene ytterpunkt: «Oslo er innadvendt, utilgjengelig og mangler selvtillit, mener eksperter», slik det sto på trykk i Aftenposten i 2006, til «Oslo var den byen med desidert best service for sine turister», ifølge en undersøkelse utført av Forbruker-rapporten i 2005. Nærmere to millioner turister kom til Oslo i 2008. Kontrastene til pilegrimene er store. Selv om utgangspunktet var et annet for pilegrimene enn for den alminnelige turist i dag, som har Operaen og Holmenkollen som mål, så har de en ting felles: De vil,med Undset, 

«senke sitt eget liv en stund i strømmen av fremmed liv, glemme tusen små ting som en er nødt til å tenke på hjemme – og få en hel del smått nytt å tenke på i stedet»

 

 

Kilder og litteratur:

Bystyresak 245/1961. Forespørsel fra Nordengen om hva som kan gjøres for at Oslo skal bli en hyggeligere og morsommere turist- og sommerby.

• Haukeland, Jan Vidar: «Internasjonal turisme. Historiske tilbakeblikk på – og noen drøftinger av – turismens utviklingstrekk», Oslo 1986

• Blom, Thomas & Nilsson, Mats:  «Turismens historia & utveckling», Karlstad 2005

• Lund, Børre Aa og Andersen, Alf G.: «Reiseliv i Oslo gjennom 75 år 1929-2004» Oslo 2004

Byantikvaren i Oslo: «Fra Oslo til Nidaros. Pilegrimsleden. Første etappe fra middelalderbyen Oslo til Bærum», Oslo 1997


TOBIAS 1/2009