Oslo havn - byens
hjerte «Den ideelle havn skal være beskyttet mot sjøgang, den skal være
isfri og uten tidevann. Innseilingen må være enkel, store skip må kunne
fortøye direkte til kaier med moderne utstyr, og fremfor alt må
havneavgiftene være lave. Tolv kilometer kaianlegg på 60 grader nord og 11
grader øst oppfyller alle disse betingelser samtidig som Norges innland og
naboland er knyttet til Oslo Havn ved gode veier og jernbaner». Av Bård Alsvik Slik
innleder filmskaperen Sigvald Maartmann-Moe filmen
«Oslo havn – byens hjerte» fra 1948. Filmen er en hyllest til havna,
til det «fjes» man først møter når man kommer sjøveien til Oslo. I dag er
filmen også et arkiv av levende bilder, som gir oss et godt innblikk i
havnebyen Oslo for seksti år siden. Fra
toppen av Kornsiloen panorerer kameraet over Hovedøya, glir videre over Sjursøya, Grønlia, Bispevika og Bjørvika. Kameraet trekkes så ned etter
Tollbrygga over Langbrygga og Utstikkerne, og ender opp i et helbilde av et stort dampskip. En offiser lener seg over
rekka på kommandobroen og blåser i en fløyte. Skipet glir langsomt forover.
Fortøyningene strammes over spillet akterut, sprekken mellom kai og fartøy
smalner. Et nytt fløytestøt, en klokke ringer, og skipet er lagt til kai. Nedover kaiene kommer det ruslende arbeidskledde
karer, alene og i små klynger. Ved Oslo Bryggeriarbeiderforenings lokale på
Kranbrygga forsvinner de inn. Der inne sitter de tett i tett langs benkene.
De aller fleste røyker, og når kameraet zoomer inn, ser vi at de er preget av
sitt yrke, med furete ansikter og sterke hender. Arbeidet fordeles, en kaiarbeider reiser seg fra plassen sin, trykker lua
nedover ørene, tar veska med termos og mat og han filmes ut av døra, i følge
med de andre arbeiderne. Kameraet rettes så mot den største lossekrana.
Kranføreren svinger den i stilling over skipsluka, hvor kaiarbeiderne
har tatt oppstilling. I maleriske bilder ser vi mannskapene losse lasten mens
tollerne følger med og ser at alt går riktig for seg. Ny
scene; et tog kommer tøffende i en tåke av hvit damprøyk forbi kranene som
svinger fram og tilbake mellom skip og kai. Toget stanser og en kran løfter
last rett opp på togets vogner. Toget er i bevegelse igjen. En betjent går
foran og ringer med en klokke idet godstoget beveger seg over et trafikkert
område på havna. Femti
tusen godsvogner ble losset eller lastet slik, i løpet av 1948. Ikke noe sted
kunne skipene komme så langt inn til fruktbare og tett befolkede distrikter
hvor halvparten av landets befolkning befant seg innen få timers reise fra
havna. Dette var selve forutsetningen for den posisjon byen hadde fått som
landets politiske, økonomiske og industrielle sentrum. Et nett av skinner bragte varene som ble losset utover det ganske land. En
tredjedel var eksport, resten import: «Asfalt fra Abania,
jern fra Amsterdam, kull fra Enland, huder fra
Argentina, vin fra Spania og tobakk fra Amerika». Men selv om Oslo
i 1948 var landets største importhavn, ble det også eksportert herfra: «Papir
til Australien og hermetikk til Italien». Kilder Oslo
kinematografers arkiv, boks merket ”Oslofilm, manus til filmen ”Oslo havn –
byens hjerte” TOBIAS 1-2/2008 |