På moten En revolusjon rystet verden i 1948. En revolusjon skapt av en
mann ved navn Christian Dior. Den nye skjørtelengden fikk ansvarsfulle
husmødre til å riste foraktfullt på hodet og skapte bekymringsrynker hos
sosialøkonomer i hele den vestlige verden. Skjørtene var rett og slett for
lange! Av Anette Walmann Da
Christian Dior lanserte sin kolleksjon i februar 1947, hadde han lagt til Det nye
moteidealet skapte sterke reaksjoner. Fortsatt preget varemangel og
pengeknapphet hverdagen til de fleste. Rasjonering på klær opphørte først i
1951, og stoff var en luksusvare og et begrenset gode. I 1948
kunne de fleste bare drømme om et antrekk i tråd med Diors nye idealer. Til
en aftenkjole kunne det gå med hele I en
gallupundersøkelse foretatt i 1948, gjengitt i Hvem – Hva – Hvor 1949, var
ett av spørsmålene: «Synes De damene skal følge moten med de lengre
skjørter?» 42 prosent av de spurte syntes at de lange skjørtene var
stygge og ukledelige, og at de korte var nettere og penere. Det var kun
fjorten prosent som var positive til den nye moten. Korte skjørt var mer
praktisk og mer behagelig, mente 23 prosent av de spurte. 19 prosent syntes
det var vannvidd med slik skjørtemote slik klessituasjonen var på den tiden,
mens 11 prosent oppga at det var mer økonomisk med korte skjørt. Kanskje
var det lengselen etter overflod og smak av luksus etter år med krig og nøysomhet som
beredte grunnen for Dior og «The New Look». Med økt kjøpekraft og økt
vareproduksjon minsket også skepsisen mot nye skjørtelengder og vidder.
Masseproduksjon av billige kunststoffer gjorde stilen økonomisk overkommelig
for flere. Snart var Marilyn Monroe
kvinnen som fikk øynene på kvinner, så vel som menn, til å skinne. Kilder Hvem,
Hva, Hvor? TOBIAS 1-2/2008 |