Midt i trafikken Sammenslåingen med Aker bød på problemer for orienteringen i den
nye byen. 71 veinavn i Oslo var identiske med veinavn i Aker. I arkivet etter
Oslo kommunes vei- og gatenavnkomité finner vi
derfor mange saker knyttet til navneendringer. Av Bård Alsvik Hagegata
i Oslo fikk bestå, mens Hageveien på Høyenhall under protester ble omdøpt til Drivhusveien i 1952. Veiskiltene ble hvite med svart
skrift, mens Akers gule med svart skrift ble en saga blott. Hester på retrett Biler
var det få av sammenliknet med i dag, men siden 1938 hadde likevel trafikken
økt med 9 prosent på Drammensveien, 12 prosent på Strømsveien og 11 prosent på Trondheimsveien.
Beveger vi oss ned på gatenivå, passerte det mellom klokka syv om morgenen og
åtte om kvelden en dag i september 1938, 3790 personbiler i Akersgata mot 4513 i 1947 (tall for 1948 finnes ikke).
Lastebilene lå ikke særlig langt tilbake for privatbilene og var langt
synligere i gatebildet den gang enn i dag. 2812 lastebiler passerte
tellestasjonen i Akersgata den ene dagen i
september 1947. Det fantes 16 584 personbiler i Oslo i 1948, totalt 808
drosjer og omnibusser og 8739 lastebiler. Hestekjøretøyene
var på retrett: 71 hestekjøretøy passerte septemberdagen 1938, 57 i 1947.
Størst var hestetrafikken over Nybrua, i Havnagata og Rådhusgata. Hester var likevel vanlig å se i
gatebildet, side om side med lastebiler, som fikk en viss konkurranse i byens
transportbransje. En trafikkert by Det
mest trafikkerte området totalt var Rådhusgata og Drammensveien
øst for Parkveien. Ti tusen kjøretøy passerte
tellestasjonen i Rådhusgata i 1947, og tolv tusen i Drammensveien. Den
store trafikken skyldtes gatenes funksjon som innfartsveier. Da var det
roligere i Kongens gate med bare 1800 passerende kjøretøy. Sammenlignet
med de andre nordiske hovedstedene, hadde København 28,7 innbyggere per bil i
1948, Stockholm 24,2 mens Oslo hadde 16,3 innbygger per kjøretøy. Sjansen
for å bli skadet i trafikken var likevel mindre i Oslo enn i den svenske og
danske hovedstaden. I 1938 var dødstallet i
trafikken per tusen innbyggere 0,06 for Oslos del, 0,10 for Stockholm og 0,08
for København. I 1948 var tallene steget til 2,42 for Oslo, mens tallene for
henholdsvis Stockholm og København var 2,81 og 3,54. TOBIAS 1-2/2008 |