Historien bak sammenslåingen.
Førti år det gikk...
Sommeren 1934 hadde vært tørr og varm. Men med
august kom regnværet. Det man én kveld hadde trodd var oppklarning, etter
dager med regn, da sola så vidt ga seg til kjenne bak skylaget, ble morgenen
etter dementert med en trommende lyd mot tak og vinduer. Bygene kom og gikk.
Straks et veldig regnvær hadde passert Oslo og gått nordover forbi Østre
Aker, hadde et nytt bygget seg opp fra syd, over
Nordstrand. Av Bård Alsvik Så
hadde vinden snudd og bygene kommet fra vest. Som en svart vegg hadde uværet
veltet fram over Nordmarkas åser og rammet Ullern og Vestre Aker verst. De
neste dagene hadde alle de byger som syntes å ville presse seg fram mot
Oslogryta, sluttet seg sammen og blitt til et stille, sammenhengende grått,
regnvær. Bøndene
i Aker hadde fryktet at regnet ville ødelegge avlingene. Men de hadde ikke
kunnet gjøre annet enn å vente på oppklarning og håpe på at det var tid nok
for å høste. Regnet hadde også skremt oslofolk fra å bevege seg ut av bykjern en. De våte
og nesten uframkommelige veiene i Aker hadde ikke lokket noen ut på sykkeltur
i retning av gjemte tjern og hytter i Oslomarka. Strender hadde ligget øde,
og bær i kjerr og kratt hadde fått stå urørte helt til de var så vasstrukne
at ingen ville ha dem. Så kom
september med klarvær. Selv om temperaturen sank til nærmere null om natta,
sørget sola for, i følge med en mild høstbris, å gi behagelige temperaturer
midt på dagen. Nå kunne det høstes sopp mellom granleggene. I skjønn forening
vandret Oslofolk og Akerfolk ut i skog og mark,
ikke langt fra hovedstaden, for å nyte de siste rester av det som kunne minne
om sommer. Det
skulle være kommunevalg denne høsten, og mange var de som håpet på et værskifte også i politikken. De borgerlige partiene satt
med makten i Aker, men helt siden 1920-tallet hadde sosialistene vært i
framgang. Det var særlig én sak det var knyttet stor spenning til ved det
forestående kommunevalget, det var spørsmålet om sammenslåing av Oslo og
Aker. Ved tidligere valg hadde Arbeiderpartiet vært alene om å programfeste
dette spørsmålet, som en erklært tilhenger av sammenslåingen. Framgangen ved
de tidligere kommunevalgene tolket partiet som at opinionen var i bevegelse i
denne saken. Ved å sette krav om sammenslåing som første punkt i
partiprogrammet, skulle velgerne vinnes! Høyre
var på sin side ihuga motstander av en full kommunesammenslåing, og hadde ved
tidligere valg ikke nevnt saken med ett ord i sitt partiprogram. Både Høyre
og Bondepartiet, som stilte felles liste, følte trusselen fra sosialistene så
pass stor at taktikken ble endret. Partiet Venstre derimot gikk til valg som
tilhenger av sammenslåing.
Spørsmålet
om sammenslåing var gammelt. Når det kom opp til diskusjon i herredstyret i Aker, og det gjorde det med jevne
mellomrom fra og med 1908, yndet motstanderne av sammenslåingen å minne om
hvor motvillig Kristiania hadde vært den gangen Aker hadde presset på for å
kvitte seg med forstedene. Disse hadde vokst opp rett utenfor bygrensa helt ukontrollert, og der fantes ingen
bygningslov. Strøkene fikk en nokså utrivelig karakter, og ble i 1841
beskrevet av fogden i Aker med ord som «forlatte vrak» og «vanartens og fordærvelsens ræder». Her fantes ikke politi, vektere eller andre
autoriteter som kunne holde orden. Bygningene var de reneste rønner, og
veiene var sølestier uten brolegging. Verken
Kristiania eller Aker tok på seg ansvaret for forstedene. Aker burde kanskje
ha gjort det, fordi de lå på herredets grunn, men moralsk sett var det et byproblem som den bondestyrte landkommunen verken hadde
evne eller økonomi til å rydde opp i. Et
stykke ut på 1850-tallet hadde forholdene i forstedene blitt så uholdbare at
noe måtte gjøres. Ved Lov av 5. august 1857, ble Grønland, Gamle Oslo, Tøyen
og Sagene innlemmet i byen fra og med 1. januar 1859. Mer enn halvparten av
Akers befolkning ble dermed innlemmet i byen. Tjue år senere, ved Lov av 12.
mai 1877, ble det besluttet å innlemme alle de forstedene som hadde vokst opp
siden 1859. To tredjedeler av Akers befolkning ble hjemmehørende i byen, og
tilbake satt Aker med bare tolv tusen innbyggere. Som et
forsøk på å demme opp for en ny og ukontrollert forstadsvekst i Aker, ble det
oppnådd enighet om å etablere et byggebelte rundt byen, det vil si så langt
ut i Aker man kunne tenke at forsteder ville kunne danne seg. I dette området
skulle byens bygningsbestemmelser gjelde, noe som skulle sette en effektiv
stopper for at rønner og skur ble reist av ubemidlede slik tilfellet hadde
vært før de to foregående byutvidelsene. Opprettelsen
av byggebeltet fikk den effekten man ønsket. Tvilsom forstadsbebyggelse
uteble. Men nå var en annen utvikling på gang. På grunn av bedre
kommunikasjoner samtidig med stadig forverrede boligforhold i selve byen,
startet den såkalte egnehjembevegelsen opp i Aker. Takket være jernbanen og
etter hvert forstadsbanene kunne folk nå bo på landet, i eget hus, i grønne
og sunne omgivelser, samtidig som de kunne jobbe i byen. Gamle Aker-gårder
nær bygrensa ble stukket ut til tomter, og bare i
løpet av det siste tiåret av 1800-tallet vokste akerbefolkningen
med åtte tusen hoder, de aller fleste «utvandret» fra Kristiania. Lokalt
i Aker kjempet velforeninger for å utvikle de nye boligområdene. Romantiske
forestillinger om et liv i det grønne var godt iblandet ønsket om rennende
vann fra springen, opplyste og regulerte veier og gater, renovasjon og alt
det en bymann kunne ønske seg. Kravene ble løftet
opp til herredstyret, som ikke lenger var dominert
av den egentlige akerbefolkningen – bøndene, men av
representanter fra innflytterne. Skjerpet tone Sett i
forhold til 1877, da det nevnte byggebeltet ble opprettet, var Aker ved
utgangen av 1890-åra selv rustet til å ha administrativt kontroll over
byggebeltet. Kristiania hadde gjort alt for lite for å fremme dets utvikling,
hevdet man i Aker. Gatereguleringer lot vente på seg og byens representanter
var nokså uvillige til å føre vannledninger fram til hus som ble reist
innenfor beltets grenser. Det ble derfor innledet forhandlinger mellom de to
kommunene om administrasjonen av byggebeltet. Men
også Kristiania hadde endret seg drastisk siden 1877. Folketallet hadde økt
fra år til år, og bikket over to hundre tusen i 1897. Byen skrek etter mer
plass. Selv om byggebeltet lå på Akers grunn, betraktet Kristiania dette som
en kjærkommen tomtereserve. Den hurtige veksten førte til ville tilstander i
boligbyggingen. Det ble bygget for profittens skyld, ikke for å skape gode
boliger. Gårdsrommene var bitte små og brannsikkerheten sto ikke i stil til
det store antallet mennesker som skulle bo i gårdene. Det var behov for å
skjerpe bygningsbestemmelsene. Kristiania
gikk derfor i gang med å utarbeide en ny bygningslov. En klausul i
byutvidelsesloven fra 1877 sa imidlertid at det måtte innhentes
samtykke fra Aker, dersom lovendringene også skulle gjelde byggebeltet. Under
forhandlinger som pågikk mellom Oslo og Aker om administrasjonen av
byggebeltet, hadde Kristiania alle muligheter til å rådføre seg med
Aker-representantene om den nye bygningsloven, men det ble ikke gjort. Byens
arroganse, sett med Akers øyne, ble ytterligere demonstrert da utkast til ny
bygningslov ble oversendt til Stortinget, uten at herredstyret
fikk uttale seg. Aker sendte Stortinget en protest om dette. Det
endte med et kompromiss. Aker fikk tilbake den administrative råderetten og
den nye bygningsloven ble gjort gjeldende i byggebeltet, men forholdet mellom
de to kommunene var betent. Motstanderen Året
var 1934, og det skulle være valg. Stempelforvalter Peter Andreas Morell satt
i skyggen under frukttrærne på Nedre Grefsen i Vestre Aker. Store trær, gamle
trær, krokete trær. Mange av dem hadde vært der den gang han hadde tatt sin
unge Hanna i hånden, ført henne opp trappa og ønsket henne velkommen til
Kirsebærjordet, som Nedre Grefsen ble kalt på folkemunne. Kanskje var det da,
i 1890, da han viste sin kommende kone rundt på eiendommen han hadde arvet
etter sin far, brukseier Ole Amundsen, at han bestemte seg for å endre
etternavn. Trærne inspirerte ham, Amundsen var kjedelig, Morell måtte det
bli! Morell
bygde raskt opp et mønsterbruk på Nedre Grefsen. Han var ikke fremmed for å
benytte seg av nye driftsmetoder. Gården egnet seg for fruktdyrking, men det
ble også plass til melke- og fôrproduksjon. Med
utgangspunkt i hovedbygningen i syd, bygde han et staselig gårdstun med en
stor låve mot nord, og uthus og boliger for gårdsarbeiderne på tunets øvrige
sider. Han utvidet også gården ved å kjøpe opp deler av naboeiendommene.
Rundt århundreskiftet var Nedre Grefsen, med sine åtte hundre mål, en av de
største og mest veldrevne gårdene i Aker. I 1895,
som tjuesjuåring, gikk Peter Andreas inn i herredsstyret som representant for
partiet Høyre. I 1902 ble han valgt til ordfører i Aker. Han satt med
ordførerklubba i fem år, og gikk i gang med en ny periode som ordfører fra
1911 til 1916. Han ble også valgt inn på Stortinget, først som
vararepresentant, hvor han møtte flere ganger, og senere som fast
representant hvor han var leder av sosialkomiteen. Toppen av sin politiske
karriere nådde han da han ble statsråd i regjeringen Lykke. Det var likevel
hans tid som ordfører som kom til å bli særlig husket. Han arbeidet hardt for
å utvikle Akerbygda. Han satt i flere komiteer og
utvalg, og engasjerte seg særlig i å skaffe Aker elektrisk kraft. Men det han
kanskje kjempet hardest for var å bevare Aker som en selvstendig
kommune. I 1928
var det imidlertid slutt. Stempelforvalterembetet var en rettrettstilling, en
jobb uten innhold, og i en alder av seksti år syntes han kanskje det fikk
holde. En ny generasjon politikere hadde tatt over i Aker Høyre. Men han ble
ofte sitert av sine konservative arvtakere når sammenslåingsspørsmålet kom
opp til debatt. Hans ord som falt under et debattmøte i Aker sogneselskap så
sent som i 1923, ble stående som et slagord for de som kjempet imot en
sammenslåing: «Aker bør ikke avstaa en tomme av
sin jord!» Morells begrunnelse var enkel: «Byen skal være
arbeidsstedet, Aker hvilestedet efter dagens slit.
Kristiania bør beholde sine nuværende grænser og bruke sine store midler til indenfor dem at skape den vakreste by, som tænkes kan.» Kanskje
var det bonden i ham, følelsene for jorda og gården, som gjorde ham til en så
sterk motstander? Man skal imidlertid være klar over at Morells karriere som
bonde, var ganske kort. Vi kan bare gjette oss til hvorfor interessen for å
drive gården dabbet av, men hans politiske karriere tok nok fokuset vekk fra
gårdsdriften. Utviklingen av Grefsen-strøket som følge av åpningen av Grefsen
jernbanestasjon i 1900 og sporvognslinjen i 1902, åpnet for en langt mer lukrativ
virksomhet, som flere og flere av de såkalte Akerbøndene
så, nemlig tomtesalg. Samme år som sporvognslinja åpnet til Grefsen, gikk
Morell i gang med å utstykke deler av gården til villatomter. I alt 21 tomter
la han ut for salg i 1902. I årene 1903-1905 ble ytterligere seks tomter
utskilt fra Nedre Grefsen, og i årene 1907-1910 ble så mye som 41 tomter
solgt unna. På det tidspunktet var det ikke mye igjen av jordveien på Nedre
Grefsen. Forstadsbaner åpnet Aker Hvilke
mekanismer som presset folk ut av byen, og hva som tiltrakk dem, har vi så
vidt vært inne på. Ønske om å bo landlig, men sentralt, utenfor byens trange
og skitne kvartaler og gater, var den viktigste grunnen. Aker var et grønt
paradis, en rak motsetning av et Kristiania som slet med omfattende problemer
som følge av stor befolkningsvekst. Aker var et fristed, uten nevneverdige
sosiale problemer og uten særlig tyngende skatter. Forstadsbanene veide
dessuten i stor grad opp for det Aker manglet. Man kunne bare sette seg på
trikken, og på relativt kort tid var man på jobb, på teater eller på Karl
Johan. Med
forstadsbanene endret gårdsbrukene nær trikk og bane karakter. Gårdene var ikke lenger interessante som
enheter i byens «spisskammer». De ble mat for tomtespekulanter og eiendomsutviklere.
Relativt hurtig måtte bonden ta et valg. Han kunne fortsette som bonde, men
da måtte han flytte til en annen gård lenger vekk, og selge unna, noe flere
da også gjorde. På den annen side kunne han avfinne seg med situasjonen, og
dyrke rollen som eiendomsbesitter fullt ut. For Morell må valget ha vært
enkelt. Den egentlige akersbefolkning,
gårdbrukerne, hvis gården var «ættesetet som en aldrig skilles fra», slik historikeren Edvard Bull
uttrykte det i Akers historie (1918), hadde hensynet til slekten å ivareta.
Gjennom odelen hadde gårdbrukeren en slags hellig kontrakt med ætten, han var
en midlertidig forvalter av jord hans forfedre hadde drevet i hundreder av
år, og som slektninger etter ham skulle fortsette å drive. Men
realismen i en slik tankegang holdt likevel ikke når byen innhentet gården.
For Morells del var Nedre Grefsen ingen ættegård, selv om den var arvet fra
hans far. Faren hadde aldri bodd på gården, han hadde kjøpt den i 1855, men
den var først og fremst blitt brukt som stall for hester faren brukte på sin
eiendom, Bjølsen. Hvorvidt
Morell følte seg som bonde, er vel også høyst usikkert. I den siste
folketellingen for Aker (1939), der han forefinnes for siste gang, fører han
under rubrikken «erverv» opp «forhendværende
gårdbruker». Kanskje hadde nostalgien da innhentet ham, for i tidligere
tellinger, fra 1920 og tidlig 1930-tall, bruker han betegnelsen «embedsmann». Morell, som hans naboer på Grefsen eller
Disen eller Hasle, eller andre steder hvor gårder var i ferd med å bli
villaområder, var unektelig «trukket ind i hvirvelen av storbyens interesser», for igjen å sitere
Bull. I denne
interessesfæren lå det meste av svaret på Morells og andres kamp for å bevare
Aker som en selvstendig kommune. De slapp gjerne byen innpå seg når det var
noe å tjene på den, men de ville ikke være en del av den mer enn høyst
nødvendig. Avhengighetsforhold Aker
kommune var en sammensatt kommune, og dro man noen få kilometer inn i den fra
bygrensa, kom man på det reneste bondelandet. Mange
av gårdene som lå her var gamle slektsgårder, hvor bondens interesser først
og fremst var å drive gårdsbruk. Men også disse gårdene var virvlet inn i
storbyøkonomien. Gjennom lange tider hadde bonden tilpasset seg byens
umettelige behov for landbruksprodukter. Fjøsene ble drevet som små
«fabrikker», der besetningen ble skiftet ut straks melkemengden sank, for å tilfredstille byfolkets ønske om å få fersk melk levert
på døra, året rundt. Fleskeproduksjonen baserte seg på skyller som bøndene
egenhendig hentet fra storhusholdninger inne i byen, og byens mange hester
sørget for rikelig tilgang på gjødsel til bondens jord. Denne
evige avhengighetssirkel styrt av både bondens og bymannens
ønsker og behov, var enerådende i Aker helt fram til siste krig. Bøndenes
interesser ble forsvart av bondelagsorganisasjoner og Bondepartiet i Aker.
Men både på det organisatoriske og det politiske plan var bonden på vikende
front. Bondepartiet var redusert til et marginalt parti. Bondelaget i Aker
mistet på sin side hurtig medlemmer som et resultat av at flere og flere
gårder ble stykket ut som tomter. Hva
Morell tenkte, der under frukttrærne sommeren 1934, vet vi selvfølgelig ikke.
Kanskje savnet han sin kjære Hanna som hadde gått bort noen få år tidligere.
Men det er også grunn til å tro at Morell hadde det kommende kommunevalget i
tankene. Det store spørsmålet var hvor stort Arbeiderpartiet kunne bli. For
mens alle partiene i Aker hadde vært imot sammenslåing tidlig på 1920-tallet,
hadde Arbeiderpartiet i følge med Venstre snudd i saken. Ørkenvandring I Kristiania
raslet med sablene for første gang i 1908. Den gangen var det Kristiania
Magistrat som inviterte Aker til å se på muligheten for en byutvidelse. Saken
ble kontant avvist av Aker formannskap, og i seks år ble spørsmålet liggende dødt. Ved
utbruddet av verdenskrigen i 1914 igangsatte Magistraten i Kristiania et
forsøk på å samle sammen tall og fakta som kunne brukes som grunnlag for
argumentasjon om at tiden nå var inne for å ta steget fullt ut, og slå sammen
kommunene. På bakgrunn av dette besluttet formannskapet i Kristiania i 1916 å
nedsette en komité som skulle utrede saken. Men da komiteens medlemmer
troppet opp i Akers kommunehus, som ironisk nok lå i Kristiania, for å få
adgang til nødvendige opplysninger fra Akers kommunale kontorer, ble de
bryskt avvist. Aker formannskap serverte istedet
for første gang det som skulle bli stående som et hovedkrav fra Akers side i
tiårene som fulgte, nemlig et forslag om et lovfestet samarbeid mellom de to
kommunene. Det var
mange som ville ha et ord med i saken. Akershus fylke, som Aker var en del
av, fryktet hvilke følger det ville få for fylkeskommunens økonomi hvis Aker
gikk tapt. I juni 1920 vedtok derfor Akershus fylkesting en uttalelse der det
het at «kravet om innlemmelse av Akers herred i Kristiania bys område er
uforenlig med fylkets interesser». Heller
ikke en departemental komité ga Kristiania noe håp om en sammenslåing. I
januar 1921 skrev komiteen til Kristiania formannskap at det neppe ville bli
flertall i komiteen for å anbefale en sammenslåing. I stedet ba den
Kristianias representanter om å komme med et subsidiært forslag. Byens
representanter øynet at i hvert fall noe kunne vinnes og la allerede i august
1921 fram et forslag med to alternativer. Det ene gikk ut på at de tettest
bebygde strøkene øst, vest og nord i Aker skulle innlemmes. Mens alternativ
to gikk ut på å innlemme de bymessige strøkene vest for Akerselva. Akerdelegasjonen, hvor blant annet Morell var
representert, avviste blankt forslagene fra Kristiania. I september 1923 la
den i stedet fram forslag til lov om samarbeid mellom Kristiania og Aker. Det
gledelige for Kristiania var at den departementale komité var enig om at
byens grenser var sprengt og måtte utvides. Komiteen hadde imidlertid ikke
greid å enes om hvilket omfang utvidelsen skulle ha. Da
saken om en partiell utvidelse ble behandlet i bystyret i 1925, i byen som
ikke lenger het Kristiania, men Oslo, opprettholdt bystyret sitt tidligere
standpunkt om en full sammenslåing. Det motsatte seg en partiell utvidelse så
lenge det ikke var «fastsatt almindelige regler
om utskiftning og erstatning ved forandring av en kommunes grenser». Departementet
foreslo da et frivillig forhåndsskjønn i forbindelse med en eventuell
sammenslåing. Først i
1931 ble en skjønnsnemnd opprettet. I tillegg ble det nedsatt et
forhandlingsutvalg som skulle utrede de praktiske sidene ved en eventuell
kommunesammenslåing. I mai 1932 avga skjønnsnemnden sin innstilling. De
erstatningskrav som Akershus fylkeskommune brakte på banen ved et eventuelt
tap av Aker til Oslo, var totalt uakseptable for Oslos del. Det hele var, i
følge tilhengerne av sammenslåingen, iscenesatt av Høyre i Aker, all den tid
den tidligere viseordføreren i Aker, P. A. Holm, som representerte partiet
Høyre, var utnevnt til advokat for fylket. Arbeiderpartiet i Aker hevdet at
han av den grunn var inhabil, og at kravene som fylket kom med var reist i
den hensikt å umuliggjøre en sammenslåing. Gamle argumenter på nytt Høyres
og Bondepartiets løsning var som nevnt å henstille til et lovfestet samarbeid
mellom kommunene. Dette argumentet kjørte også partiene frem foran valget i
1934. Partiene
mente faktisk å se at disse argumentene var ytterligere forsterket, all den
tid de prognoser Kristiania en gang hadde lagt fram for fremtidige befolkningsvekst
i hovedstaden, hadde vært alt for optimistiske. Partiene
mente at det var nærmest patetisk at Kristiania i sin tid hadde uttalt at det
måtte bli nødvendig å ta Nordmarka i bruk for å skaffe byen nok areal i
fremtiden. Dette illustrerte bare «byens manglende evne til å se sin egen
begrensing». Et minsket antall fødsler og det faktum at Oslo stadig bygde i
høyden, var uten tvil nok til at det kunne skaffes plass for mange flere
mennesker innenfor byens grenser. Oslo var ingen sprengt by! Den
raske veksten i Aker av folk som flyttet fra byen var et resultat av at folk
ikke ville bo eller assosierte seg med høyhus, hevdet Høyre og Bondepartiet:
«Aker er fremdeles en småhuskommune og den alt overveiende del av
innbyggeren bor i Aker fordi de ikke ønsker å bo i storbyen». Akers
kommunes karakter av å være vesensforskjellig fra Oslo skyltes også det
faktum at Aker var en jordbrukskommune. Over 56
000 dekar innmark gjorde Aker til den tredje største kommune i Akershus
fylke. Å styre en slik kommune, krevde innsikt i lokale forhold: «Akers
anliggender vil bli avgjort av et bystyre, hvis medlemmers kjennskap til
distriktet først og fremst skriver sig fra søndagens spaserturer, og sportutflukter i Nordmarka». Høyre
fryktet dessuten et sterkt Arbeiderparti! Som før nevnt hadde Arbeiderpartiet
vært i vinden i Aker siden 1920-tallet. Ble Aker og Oslo slått sammen, ville
også arbeiderpartivelgerne slå seg sammen, og det kunne raskt føre til et
knusende nederlag for Høyre. Folket har talt! Så gikk
folk i Aker til valg i oktober 1934. Høyre gikk tilbake fra 47 til 45,5
prosent. Samlet sett fikk de fire konservative partiene, Høyre, Bondepartiet,
Frisinnede og Nasjonal samling (de to sistnevnte hadde ikke sammenslåingen på
sine valgprogrammer) La man
antall avgitte stemmer til grunn, og forutsatte, som Arbeiderpartiet da
gjorde, at dette først og fremst var et valg som dreide seg om sammenslåing
eller ikke, var flertallet klart nok. Folket hadde talt, folket ville ha en
sammenslåing. Trakk man fra stemmene til den nasjonale fellesliste
(Frisinnede Folkeparti og Nasjonal Samling), som ikke hadde programforpliktet
sine kandidater i sammenslåingssaken, så mønstre Arbeiderpartiet og Venstre
tre tusen flere stemmer enn Høyre og Bondepartiet. Arbeiderpartiet
og Venstre ville smi mens jernet var varmt. De hadde ikke flertallet alene,
og måtte håpe på støtte fra Frisinnede. I 1935 klarte Arbeiderpartiet og
Venstre å skaffe flertall for å nedsette en komité til behandling av
sammenslåingen. Fem fra Høyre, fem fra Arbeiderpartiet, én fra Venstre og én
fra Frisinnede, ble valgt som medlemmer i komiteen. Tilhengeren Som
16-åring hadde Karl Andersen fått høre at brukseier Anton Tschudi, som eide
Øvre Høybråten gård, tilbød tomter for 125 kroner per mål. Den unge Karl var
ikke tvil om at dette var veien å gå. Visst var det mye penger, men på
salgsplakaten sto det «Jord til alle som jord vil have», og det ville Karl
Andersen, arbeidersønnen fra Kristiania. For
ham, som for de fleste andre på Høybråten, begynte det med ei hytte. Billig
plank fikk han tak i på byens bordtomter, og på ei kjerre dro han materialene
opp den lange veien fra byen, langs Strømsveien og
til Høybråten. I 1912 ble hytta til hus. Drømmen om et hjem for seg og
familien han hadde stiftet, var blitt til virkelighet. Karl
Andersen var ingen Morell. Han hadde ikke arvet seg til gård og grunn, men
representerte en helt annen gruppe innflyttere til Kristiania enn Morell og
hans like i Vestre Aker. I hovedsak kom Høybråten-folket fra trange kår i
Kristiania. De var utflyttede arbeidere. Selv om utgangspunktet for alle
nybyggere i Aker var at de manglet nesten alt da de startet sine
drømmeprosjekter på et eller annet Akerjorde,
manglet arbeiderne kapital i større grad enn nybyggerne i vest. Det var
nettopp dette Karl Andersen ønsket å gjøre noe med. Året
etter at hytta hans ble reist, var han med på å stifte Høybråten
nybyggerforening. Han markerte seg raskt i foreningen. I 1906, i en alder av
atten år, sendte han inn et personlig lovendringsforslag til Stortinget. Bakgrunnen
var den såkalte hjemstavnsretten i kommunen. For å få banklån på den tida,
måtte man ha kommunal garanti for boliglånet. Men det var umulig for folk som
egentlig bodde i byen, som bare hadde reist ei lita hytte, og som egentlig
ønsket å bygge større for å skape et eget hjem i Aker. Fantastisk var det da
at Andersens forslag gikk gjennom i Stortinget. Hans innsats gjorde at folk,
over hele landet, nå slapp kommunale garantier for å ta opp boliglån. Men
Karl Andersen stoppet ikke der. Hans sosiale engasjement, og ikke minst hans
arbeid for å skape et velfungerende lokalsamfunn på Høybråten, bar raskt
frukter. Gjennom sin innsats i nybyggerforeningen, og senere som formann i
Høybråten kretsforening av Det norske arbeiderparti, bidro han sterkt til å
skaffe området både skole, jernbanestasjon, postkontor, vann, veier og
kloakk. I 1916
ble Karl Andersen valgt inn i herredstyret, i 1919
medlem i formannskapet og fra 1923 ble han medlem av styret i Akers
arbeiderparti. Året etter at Andersen gikk inn i herredstyret,
ble det oppnådd enighet mellom arbeiderpartiene i Oslo og Aker om at
sammenslåing var eneste veien å gå. I hvilken grad Andersens inntreden i
partiet spilte noen rolle, vites ikke. Enigheten
tuftet imidlertid på solidaritet arbeidere i mellom. På Høybråten bodde
Andersen og hans naboer luftig og fint og landlig, men deres kamerater inne i
byen hadde det stusselig. Flere arbeidsfolk enn dem på Høybråten, Bryn,
Oppsal eller andre steder hvor nybyggere hadde slått seg ned, måtte få
sjansen til å oppleve det samme. Bare ved å bryte ned den kunstige grensen mellom
land og by, ville dette være mulig. Ørkenvandring II Den 14.
januar 1937 entret Karl Andersen talerstolen i Akers herredstyre,
vel vitende om at dette kanskje var den mest betydningsfulle og kanskje
største kommunalpolitiske sak som overhodet var behandlet i Aker, og i landet
for øvrig, nemlig spørsmålet om sammenslåing av Aker og Oslo. Hva som
hadde skjedd i saken siden valget i 1934, lar vi Karl Andersen, som medlem av
den komiteen som ble nedsatt i 1935, berette selv, slik hans ord falt fra
talerstolen: «Ved
kommunevalget i Aker i 1934 blev der flertall for sammenslutning. Man skulde da ha ventet at velgernes vilje hadde blitt
gjennomført; men to år er gått av denne periode, før det har lykkes å få
saken realitetsbehandlet her i herredstyret. Utallige
er de henvendelser som har vært gjort fra Arbeiderpartiets side om å få saken
fremmet; men det har vært umulig. I motsetning til hva forholdet har vært i
alle andre komiteer som jeg har deltatt i i de 20
år jeg har vært medlem av denne forsamling, har der i denne komité ikke vært nogen drøftelser av saken. Arbeidet har foregått utenom
komiteen, og det er da særlig Høire som har drevet
sabotasje, og som har gitt sig særlig god tid til fremleggelse av det produkt
som foreligger fra Høire her i dag … Men jeg er i
hvert fall glad over at det nu har lykkes å få saken frem til
realitetsbehandling.» Sabotasje!
Samme hva slags ord Andersen eller andre brukte, så går det helt klart fram
av saksdokumentene at Høyre gjorde det partiet kunne for å hale ut tiden. Et
nytt moment som dukket opp, og som bidro til at tiden gikk, var to separate
forslag fra Høyre og fra Frisinnede Folkeparti om at Aker skulle skilles ut
fra Akershus fylke, og at Oslo og Aker sammen skulle danne ett fylke. De fire
herredene i Aker skulle samtidig splittes opp og bli til fire selvstendige
herreder i det nye fylket. Kommunesammenslåing, som var det spørsmålet man
egentlig hadde oppe til behandling, ble imidlertid bestemt frarådet. Arbeiderpartiet
og Venstre klarte imidlertid å allianse seg med den ene av de to
representantene fra Frisinnede, S. O. Eckstrøm, som
leverte inn et eget forslag som gikk ut på sammenslåing. Eckstrøm,
liksom Venstre, stilte visse betingelser, men med dette i bagasjen, hadde
Arbeiderpartiet nå også et politisk flertall i saken. Rundt
omkring i Aker ble det også holdt massemøter. Nærmest samtlige kretslag av
Det norske arbeiderparti mobiliserte flere hundre stemmeberettigede på
møtene. I skriv til herredstyret krevde hvert
enkelt kretslag at herredstyret effektuerte «velgerflertallets
uttalte vilje». Men mobilisering foregikk også på tvers av partigrensene.
Velforeninger, fra Grefsen i vest til Grorud i øst og Nordstrand i syd,
arrangerte massemøter. Disenhøgda Vel skrev i sitt
protestbrev: «…. Vi krever av Herredstyret at det snarest søker å løse spørsmålet (…)
Dette blev også tydelig sagt fra ved sidste
avholdte kommunevalg. Dette er også et almindelig
ønske innen alle samfundslag i Aker». I Øvre
Grefsen Vels protestskriv, der det ble minnet om at saken nå var så gjennomutredet som det gikk an, het det: «Utviklingen maa ikke hemmes; Byen maa ikke
stenges; Grensene maa sprenges: - til fordel for
generalreguleringsplanens fremme.» I et
skriv fra Nordstrands velforeninger het det: «(...) et antall av ca. 200
deltagere, tilhørende de forskjellige politiske partier forlanger at herredstyret fatter beslutning». Velformennene fra
Holtet, Nordstrand, Lerskallen, Skullerud og
Prinsdal, fulgte opp med å kreve å få saken lagt fram egenhendig for
ordføreren, og troppet opp i herredsstyresalen. I 1923,
da Arbeiderpartiet hadde lagt fram sitt forrige sammenslåingsforslag, hadde
et av Høyres argumenter vært at velgerne ikke ønsket det. I 1937, da Karl
Andersen entret talerstolen, var situasjonen snudd på hodet. Folket krevde en
sammenslåing, Arbeiderpartiet var størst, og det var nok dikkedarer fra
Høyres side! Da saken kom til avstemning, ble det klart at også det politiske
flertall nå gikk inn for å få en endelig avgjørelse på dette spørsmålet. Herredstyret vedtok med 31 mot 29 stemmer å anbefale sammenslåing.
Det ble forutsatt at eiendomsskatten skulle begrenses, og at det ikke ble
ytet erstatning til fylket for tap av fremtidig skattekraft, slik fylket
hadde vært inne på. Så ble
det igjen valg, høsten 1937. Høyre, Frisinnede Folkeparti og Bondepartiet
hadde stilt liste sammen og erobret 31 av mandatene, mens Arbeiderpartiet
fikk 28 og Venstre ett mandat. Omtrent
ett år etter at herredstyret hadde vedtatt en
sammenslåing, den 20. januar 1938, gikk den samme forsamling imot sitt vedtak
året i forveien. I stedet ble det Høyres forslag om å skille ut Aker fra
Akershus fylke og danne et nytt fylke sammen med Oslo som ble Akers linje i
årene som fulgte. Det ble
igangsatt forhandlinger med Oslo og med Akershus fylke med dette som utgangspunkt.
Spørsmålet kunne ikke avgjøres før det var avklart hvor stor erstatning
Akershus fylke skulle få. Forhandlingene var ennå i gang da Norge ble
okkupert, og etter avtale mellom ordførerne i Oslo og Aker ble saken lagt på
is. Fred og flertall Nazimyndighetene
ønsket sammenslåing, og det ble gitt nærmest ordre om at så skulle
skje. Sakens vidløftige karakter gjorde det likevel nødvendig med gode
forberedelser. Ulike myndigheter fra de to kommunene kom derfor sammen for å
drøfte hvordan det skulle skje. Planleggingen kom såpass langt at det
bare var snakk om dager før en lov om sammenslutning var klar. De
alliertes landgang i Nordmandie fikk imidlertid
konsekvenser også for sammenslåingsspørsmålet. Nazimyndighetens fokus ble
endret og saken stilt i bero. Så kom
freden, og med den dreiet pendelen mot et sosialistisk flertall både i Aker
og Oslo. Sent i februar 1946 gjorde Oslo bystyre vedtak om å be
statsmyndighetene vedta en lov om sammenslåing. Allerede i starten av mars
ble det innledet samtaler mellom Justisdepartementet og blant annet
finansrådmennene i de to kommunene der man drøftet fremgangsmåten. Det ble
oppnådd enighet om å foreslå at sammenslåingen skulle skje fra og med 1.
januar 1948. Videre at det skulle nedsettes et utvalg som skulle utrede spørsmålet
om det økonomiske oppgjøret mellom Akershus fylke og Oslo. Finansrådmennene
i Aker og Oslo, Halvor Paulsen og Paul Hartmann, gikk så i gang med å
utarbeide et forslag til lov om sammenslutning. Det ble arbeidet raskt, og
allerede den 11. mai 1946 ble saken lagt fram for herredstyret
i Aker. Bekymringer rundt innføring av eiendomsskatt i Aker, høyere skatt
generelt og utvisking av den lokale forankring i «storbyens upersonlige
administrasjonsform», kom opp til overflaten – igjen. Dessuten fremkom det
bekymring rundt «de ubehagelige virkninger for de kommunale funksjonærer»
i Aker som en sammenslåing ville føre til. Fortsatt var det Høyre som kjempet
for Akers eksistens: «(...) det er grunn til å frykte for at Aker i denne
nye bykommune i enhver henseende vil bli skadelidende og stemoderlig
behandlet. Sammenslutning vil få karakter av en oppslukning av Aker».
Finansrådmannen i Oslo kunne siden berolige Høyre med at det var «to helt
likeverdige kommunale enheter som sluttes sammen og at innbyggere av det
nåværende Aker herred ikke som sådan blir å stille i en ugunstigere stilling
i den nye kommune enn innbyggere i den nåværende Oslo.» Den 2.
juli 1947 ble Lov om sammenslutning av Oslo og Aker til en bykommune vedtatt
i Odelstinget, den 11. juli, etter bifall også i Lagtinget, forelå kongens
sanksjon. Aker skulle opphøre som en egen kommune fra og med 1. januar 1948. Den 22.
desember 1947 møttes medlemmene av Akers herredstyre
til et historisk møte, det siste i kommunens 110-årige historie. Vemod, men også
høytidlighet hersket i salen. 54 saker skulle behandles. Da det offisielle
sakskartet var ferdigbehandlet, tok ordfører Stokke ordet og konstaterte at herredstyret nå hadde behandlet de saker som sto på
dagsorden til det 723. og siste møte siden formannskapsloven av 1837: «(...)
Aker herredstyre har holdt sitt siste møte, og Aker
herredstyre som institusjon går over i historien,
men Aker er der, arbeidsfrisk og midt oppe i byggende arbeid. Foreninger i
Aker med politiske, sosiale og kulturelle formål arbeider med og våker over
utviklingen. Menn og kvinner fra Aker skal også i fremtiden være med å styre
den nye store kommunen, landets hovedstad med 420 tusen innbyggere. En
arbeidsoppgave som vil stille enda større krav til oss, men som vi går til
med mot og vilje til å være en verdig partner til Oslo som vi nå slutter lag
med.» De
ulike gruppelederne i herredstyret fikk så ordet.
De takket Akers funksjonærer, kolleger og ikke minst ordføreren for hans gode
og samlende lederstil, en lederstil som representantene håpet han ville ta
med seg inn i den nye felleskommunen, som Oslos nye ordfører. Etter at alle
hadde hatt ordet, ønsket ordføreren god jul. Forsamlingen reiste seg til svar
på ordførerens hilsen. Det runget «god jul» gjennom salen, og klokka 21.40 ble
møtet hevet. Det aller siste ord var sagt i Akers herredsstyre. Kilder Særtrykk
III for 1946, Aker kommune, Sammenslutning av Aker og Oslo kommuner Stenografisk
referat av forhandlingene i Aker herredstyres møte
22. desember 1947 Høybråten velforening:
Lenge det gikk, før Høybråten fikk. Oslo 1996 TOBIAS 1-2/2008 |