Birkelunden "distancerer Studenterlunden i
Trivsel!"
Parken Birkelunden (tradisjonell uttale: Birkelund) har vært og er et viktig samlingssted for Grünerløkka-folk. Den er på en måte storstua vår med et yrende folkeliv omkranset av Paulus kirke og Grünerløkka skole. Her har det blitt lekt, kysset, tatt en hvil og en prat, sunget så vel salmer som Internasjonalen, hørt appeller og taler og lyttet til konserter i snart 150 år. Av Ellen Røsjø Birkelunden ble fredet 28. april 2006 som en del av det som av
vernemyndig-hetene har fått navnet Birkelunden kulturmiljø. Formålet med fredningen
er å sikre bevaring av dette unike kulturhistoriske området som er et godt
eksempel på 1800-tallets byplanlegging og murgårdsarkitektur. Området rundt
Birkelunden er spesielt ved at et helhetlig boligområde fra 1800-tallet
fortsatt er intakt. Fredningen omfatter 15 kvartaler med til sammen 139
bygårder, parken Birkelunden, samt Paulus kirke og Grünerløkka skole.
Birkelunden kulturmiljø er det første store bymiljøet i Norge som fredes. Området ble bygd ut som boligområde for arbeiderklassen under industrialiseringen
og den store byveksten i andre halvdel av 1800-tallet. Forretningsmann,
godseier og rittmester Thorvald Meyer kjøpte opp 380 mål av det ubebygde
Grünerløkka i 1860. Han utparsellerte tomter og fikk i toppåret 1874 omkring
førti ganger så mye for tomtene som han sjøl hadde gitt i 1860. Ett kvartal
la han ut til park, Birkelunden. Det var byens største park den gang, og
Morgenbladet kommenterte at "trærne ganske distancerer Studenterlundens
i Trivsel". Meyer overdro parken gratis til byens beplantningsvesen i
1882. I perioden 1916-1920 ble beplantningen lagt om og fornyet. Hensikten den
gang var å få en praktisk lekeplass for barn med lekeapparater og mulighet
for skøytebane. Arrangementet skulle bli morsomt og idyllisk og parken ble
åpnet opp mer enn tidligere og organisert med fire diagonaler. På disse ble
det bygd fire hvitmalte pergola-lysthus med villvin, og diagonalene tillot
praktiske veier ved kryssing av parken. De fire radene med bjørketrær ble
stående, men flere trær måtte til, og de ble komplettert med rognetrær.
Bygartner Røhne forklarte også at det ble lagd en åpning mot kirken og skolen
for å flette disse inn i parken. Da måtte den gamle musikkpaviljongen vekk
fordi den var for liten og lett, "Grünerløkken bør nu endelig engang faa
en park, hvori kun det beste er godt nok", sa Røhne i intervju med
Social-Demokraten 20. september 1917. Og han forsatte: "Og parken skal
bli like vakker om aftenen som om dagen. En række store buelamper skal
ovenfra og i alleernes retninger gi det rette lys og den beste lysvirkning.
Buskads og blomster, fontæner og lekende barn skal fuldstændiggjøre det hele
billede." Parkens side mot Thv. Meyers gate skulle bli Grünerløkkas Karl
Johan: "Vi rykker fortauet dypt ind og sætter ut en lang og tæt benkerad
akkurat som i Studenterlunden." Den nåværende paviljongen ble oppført i 1926 etter arkitektkonkurranse med
98 bidrag. Første premie på tusen kroner gikk til nr. 37, motto
"Fanfare" ved arkitekt Otto Hald som ble anbefalt og lagt til grunn
for utførelsen. Oppførelsen ble finansiert av Oslo kinematografers overskudd.
Den gamle paviljongen som sto midt i parken ble revet, og det ble plass til
et vannbasseng som ble anlagt i 1927-28. Siden har paviljongen vært åsted for
mange politiske og religiøse møter og her har vært konserter, parkkvelder, –
og underholdning. Statuen av et føll i bronse utført av Ørnulf Bast ble reist i 1953. Etter
lengre tids forfall fikk Birkelunden nye anlegg, blant annet basseng og
beplantninger i 1984-86. Nord i parken står Spaniamonumentet til minne om de nordmenn som kjempet
som frivillige i Den internasjonale brigade i Spania i 1936-39, en skulptur
lagd av Nils Aas. Den ble reist i 1989, femti år etter at borgerkrigen i
Spania ble avsluttet. De internasjonale brigadene, frivillige fra Europa og
USA, ville bekjempe Francos fascisme. Rundt tre hundre av disse frivillige
kom fra Norge, mange av dem oppvokst i Oslos østlige bydeler. Hver 1. mai
markerer "Grünerløkka solidaritet" Spania-kjempernes innsats her. Bak dette igjen står en byste av Jack Johnsen som stiftet landets eldste
pensjonistforening, "Venner i Birkelund" i 1937. Han var
foreningens formann i 23 år, til han døde 76 år gammel. Han var i flere år
nestformann i Pensjonistforbundet. Bysten er påført innskriften "Reist
av pensjonister 1984". Storstua er blitt mindre morsom og idyllisk med åra. Pergolaer og
lekeapparater har måttet vike plassen for gress og grus. Thv. Meyers gate har
fått så mye gjennomfartstrafikk at ingen kan tenke seg å sitte på en benk og
iaktta den. Som i alle byens parker er forsøpling et problem om sommeren. Men
Birkelunden står seg og overgår definitivt Studenterlunden i trivsel. Kan vi
få håpe på en viss tilbakeføring til fordums glans likevel, når parken nå er
del av vårt første store fredede bymiljø? Kilder Arkitektkonkurransen om musikkpaviljong i Birkelunden, Juryens bedømmelse
(uordnet arkiv i Oslo byarkiv) Parkvesenets avisklippsamling, Social-Demokraten 20.09.1917 Litteratur Edvard Bull: ”Grünerløkka, beste østkant”, St. Hallvard 1961, s. 201-301 Herbert Svenkerud: Grünerløkka i trettiåra, St. Hallvard 2/1994 Miljøverndepartementet, pm. 280406: Birkelunden på Grünerløkka fredes som
første kulturmiljø i by,
http://odin.dep.no/md/norsk/tema/kulturminner/nyheter/022001-070230/dok-bn.html Bente Bolstad: ”Du må ikke sove” i Fri Fagbevegelse 1. mai 2006,
http://www.frifagbevegelse.no/fagbevegelsen/article2070237.ece TOBIAS 2 og 3/2006 |