Parkmusikken
på 1920-tallet - kampen om podiet
Fra 1907 finansierte Kristiania kommune gratiskonserter i byens parker til glede for et bredt publikum. Under depresjonsårene på 1920-tallet var det imidlertid kamp om hvem som skulle få bestige podiet – en kamp mellom profesjonelle og amatører på den ene siden og mellom nordmenn og utlendinger på den andre. Av Bård Alsvik Janitsjarmusikk skulle det være! Tre måneder til ende, fra juni til
september. Det var ikke snakk om noe annet. Blankpussede kornetter, jamrende
basuner, smekre klarinetter og dundrende slagverk: Ompappa, ompappa … trill,
trill… boommm, boommm! Antrekket var
mørk dress, hvit snipp og sort hatt, men på varme dager, enkelte år,
tillot man at svarthatten ble byttet ut med stråhatt. Kristiania
Musikerforening opptrådte som en slags impressario på vegne av kommunen, og satte
selv sammen de vel tjue musikerne som trengtes til jobben. Aftenkonserter i
sju forskjellige parker, samt to middagskonserter i Studenterlunden, den
tiden divisjonsmusikken – det faste orkesteret – var på "moen" for
å eksersere. Det hersket en rolig og god sommerstemning i parkene når toner av Oscar
Borg blandet seg med fuglesang og trekronesus fra parkenes mange trær. Depresjon også for musikere Men ute i den store verden var det uroligheter i musikernes rekker, noe
som kunne tilskrives de vanskelige økonomiske tider som var i emning. Det som
hadde begynt som et krakk i New York, forplantet seg raskt til Europa og til
lille Norge. Et kraftig prisfall på eksportprodukter fikk katastrofale følger
for norske bedrifter. Oppsig-elser og permitter-inger ble dagligdagse.
Konkurser og nedlegg-elser likeså, og de som satt igjen med arbeid, måtte
finne seg i kraftige lønnskutt. Problemene i arbeids-livet forplantet seg
videre til andre samfunnsgrener. Flere kommuner gikk konkurs, og de kommunene
som klarte å holde seg oppe, møtte de dårlige tidene med harde
rasjonaliseringstiltak. Hovedstaden var intet unntak. Budsjettene ble strammet inn, lønningene
sank parallelt med at pilene pekte nedover, og man var stadig på jakt etter
felter der man kunne spare inn på utgiftene. Depresjonen kunne også merkes
ute i gatene og inne på kafeene og restaurantene der musikerne hadde sine
arbeidsplasser. Orkestrene stilnet i mangel av løftede champagneglass, og
flere musikere gikk inn i de arbeidsløses rekker. Kinoforestillingene ble en trøst for mange i en dyster og vanskelig
hverdag, og så lenge det var besøk på kinoene, var det arbeid til musikerne.
Men også kinoene måtte snu på skillingen for å drive lønnsomt, noe musikerne fikk merke. I Trondheim ble
avlønningen av kino-musikerne så kraftig redusert, at konflikt var uunngåelig.
Den lengste musikerstreiken i Norge noen sinne ble innledet i 1924 og fant
først sin ende i 1925. Ute i Europa var det samme tilstander. Østerrike, Tyskland og Frankrike
var totalrammet av musikerstreik. I Olmütz i Tjekkoslovakia var det full streik
blant musikere på grunn av lønnskutt, det samme i operaen i Budapest i
Ungarn. Direksjonen i teatrene, operaene og orkest-rene truet med å ansette
uten-landske musikere, men Den inter-nasjonale musikerunion mante til
solidaritet og advarte sine medlemmer over hele Europa mot streikebryteri.
Slike advarsler nådde også opp til Musiker-foreningen i Kristiania. Ingen parkmusikk Grunnstammen av musikere i det sammensatt parkorkesteret i byen var
militære musikere, men heller ikke musikere slipper unna fjorten dagers
våpenøvelse på "moen", så midt på sommeren var Musikerforeningens
parkorkester prisgitt innhoppere. Av det spinkle kildematerialet som finnes
om nettopp dette, kan vi slutte at dette gikk utover kvaliteten. I
formannskapssaken som behandler nettopp spørsmålet om parkmusikk sommeren
1923, går det fram at det hadde kommet inn klager på musikken året før. Det
nevnes ikke hva klagene gikk ut på, men andre kilder støtter opp om at det
var selve musiseringen som var problemet. Det var den nevnte Musikerforeningen som sto for utplukking av så vel
dirigent som musikere. I 1923 dukket imidlertid ideen om å overlate dette til
byens filharmoniske orkester opp. Kommunen støttet orkesteret økonomisk, og
flere politikere mente at det både var rett og rimelig at orkesterets blåsere
skulle ta på seg jobben som parkmusikere. Man ville da både sikre at det
musikalske nivået holdt seg høyt, og ved å få dette inn som en del av
musikernes ansettelseskontrakt, ville det kunne spares penger i en ellers
stram økonomisk hverdag. Musikerforeningen protesterte mot en slik ordning. I et brev fra
Musiker-foreningen til formannskapet, allerede i slutten av februar 1923,
heter det: ”At selskapet [Filharmonien] skulde trænge ind paa andre
musikomraader vil vi paa det bestemteste protestere mot og henstiller til den
ærede musikkomité at holde sig til Norske musikere og skatteborgere i likhet
med foregaaende år”. Situasjonen virket fastlåst, og i pressen ble det meldt
at Musikerforeningen spolerte mulighetene for parkmusikk til sommeren.
Foreningen ville på sin side ikke ha det på seg at den var skyldig i at
parkmusikken uteble sommeren 1923. I et leserinnlegg som foreningen rykket
inn i Aftenposten 23. april 1923, forklarte foreningen hvorfor et samarbeid
med Filharmonien var umulig: ”Den væsentlige grund for musikerforeningens
ulyst til samarbeid med Filharmoniske er (…) den utvikling Filharmoniske
orkester i de forløpne 4 aar har gjennemgaat. Den er saa lite
tilfredsstillende for norske musikere, at det maa findes forstaaelig, at vi
ikke frivillig overlater dets styre nok et orkester.” Utlendingene lot seg
verve med lønninger som var langt lavere enn det de norske musikerne krevde,
og på helt andre vilkår enn det som var akseptabelt for Musikerforeningens
medlemmer. Det var med stor grad av bitterhet at foreningen viste til at
tretten utlendinger var ansatt i orkesteret ved opprettelsen i 1919, og bare
fire år senere var tallet steget til 25. ”At parkmusikken under samme ledelse
vil gjennemgaa en lignende utvikling, er meget at befrykte”. Når alt kom til alt så hadde heller ikke Filharmonien lyst på jobben. De
skylte på praktiske årsaker, men vi kan vel lett tenke oss at Filharmonien
nødig ville legge seg ut med Musikerforeningen mer enn den allerede hadde
gjort. Det kommer også klart fram at jobben som parkmusiker ikke var noe man
traktet etter. Mange musikere bandt seg til andre og mer lukrative
spilleoppdrag om sommeren. Det å være parkmusikant var ensbetydende med
jobbing hver kveld, og betalingen var ikke den beste. Parkmusikken ble derfor
lett preget av musikere som ikke var så ettertraktet til andre jobber. En merkelig prøve i Birkelunden I det øyeblikk avisene fortalte sine lesere at det ikke ville bli
parkmusikk sommeren 1923, dukket det opp en Herr Gubberud, som skrev brev til kommunen og meddelte at han
og hans seksten manns hornorkester gjerne tok jobben, og det for en billig
penge. – Amatører! Ja vel, men her kan det likevel bli parkmusikk, og det til
nesten halve prisen i forhold til tidligere år, resonerte musikkomiteen. –
Men først en prøvespilling! Fredag aften den 1. juni skulle det hele finne sted. Det hele må ha
fortont seg som nokså merkelig, ikke minst for de stakkars hornblåserne som
ifølge avisreferatene viste tegn til nervøsitet. Flere av byens
musikkautoriteter var til stede under seansen. Dessuten var formannskapets medlemmer invitert til selv
å danne seg en oppfatning av amatør-orkesterets kvaliteter. Vi lar avisene
stå for referatet fra det som hendte, som "Pueblo" i Dagbladet:
”Allerede da jeg steg av trikken møttes mitt øre av behagelige
klangkombinasjoner (…) Det var mange folk fremmøtt for aa høre paa, blant de
sakkyndige maa regnes Kristiania-operaens chef hr. Meinich, Filharmoniens
intendant h. Winter Hjelm og en musikksersjant i ingeniørvaabnet i full
uniform (...) de mørkeste instrumenter spilte best, især det som alltid i
valsen sier ompapa ompapa (…) det var under tiden falske toner, men de blev
dog alltid rene før musikanten var ferdig med dem (…) Undertiden blaaste hr.
Gubberud selv med mens han slo takten ved aa bevege ørene”. Aftenposten
meddelte at den "store skare lønnet præstationene med kraftige
haandklap" og at Winter Hjelm uttalte at Herr Gubberuds folk gjorde sine
saker godt. Hvorvidt publikum klappet overstrømmende fordi det var et være eller ikke
være for parkmusikken den sommeren, vites ikke. Heller ikke om musikerne
overgikk seg selv fordi det gjaldt å få jobben. Orkesteret ble i hvert fall
engasjert. Men det ble med dette ene året for Gubberuds glade amatører. Året etter, i
1924, ble Musikkforeningens orkester, som nå opptrådte under navnet
Kristiania Janitsjarorkester, leid inn igjen. Selv om Gubberud hadde sendt
inn et anbud som var lavere enn Musikerforbundet, ble det bestemt å hyre det
profesjonelle orkesteret for å unngå at amatører konkurrerte mot dem som
hadde musikk som levebrød. Av uviss grunn ble disiplinen i orkesteret
innskjerpet, ved at det ble skrevet enkeltkontrakter med hver enkelt musiker,
og det var ikke småtteri musikerne bandt seg til: ni konserter ukentlig. To
timer daglige ettermiddags- eller kveldskonserter rundt omkring i byens
parker, og to ukentlige middagskonserter i Studenterlunden. Femten minutters
pause etter en time. Det ble skrevet ut mulkter for forsentkomming; to kroner
for første fem minutter, tre kroner for påfølgende ti minutter, dessuten
femti kroner for å ikke utføre "god orden og tone" på scenen.
Røyking på paviljongen var for øvrig forbudt. Om programmet het det at det
"bør være letfatlig for det store publikum. Sidst udkomne nyheder
anskaffes og spilles i den udstrækning tiden tillader. I hvert program er et
norsk musikknummer ønskelig (…) Som kapelmester ansættes en dygtig musiker
(norsk) (...)" 28 000 kostet parkmusikken i 1924, men de dårlige økonomiske tidene tvang
fram reduksjoner i honorarene. I 1927 gikk Musikerforeningen med på en
reduksjon i ukelønna per mann på fem kroner. På tampen av 1920-tallet ble det
bevilget et mindre beløp til solo- og korsang, noe som gjorde parkkonsertene
lengre og mer varierte. Parallelt med de faste parkkonsertene, som var gratis
for publikum, ble det på St. Hanshaugen avholdt en rekke betalingskonserter.
Kommunens parkutvalg godkjente eller forkastet søknadene om slike
betalingskonserter, og en tid var søknadene flere enn hva det var
sommerkvelder til. Etter krigen, i 1946, ble parkkonsertene til kulturkvelder med innhold som
"Oslo i dikt og toner", sangkvelder, musikkvelder og
orkestermusikk. Allerede året etter ble programmet kraftig utvidet, både med
barneforestillinger, teater, kabaretkvelder og eget ungdomsprogram. De rene
parkkonsertenes tid var utvilsomt forbi. Kilder Kristiania Formandskap sak nr. 1854/23, bevilgning til parkmusikk Parkvesenets klipparkiv, perm merket Avisutklipp 1922-26 Norsk Musikerblad nr. 11 1924 og nr. 2 1925 Parkmusikken, musikkomiteens protokoll 1907-1928 i arkivserien ”Komiteer
og utvalg”. Beretning for Oslo kommune 1912-1947, bind 1 Litteratur Knut Kjeldstadli, Et splittet samfunn 1905-35 i Aschehougs Norges
historie, Oslo 1994 Knut Kjeldstadli (red.) Del III 1901-1940 s. 362-365 i Norsk
Innvandringshistorie b.2, Oslo 2003 TOBIAS 2 og 3/2006 |