Parken
på byens tak
Stensparken er en sjelden levning etter Christianias gamle bymark. Den er ikke blitt regulert til gater og kvartaler, slik som resten av bymarka. Dette kan vi først og fremst takke områdets beboere for. Sammen med byens parkutvalg reiste opinionen seg mannsterke hver gang planer som truet parkens eksistens ble presentert. Av Bård Alsvik To fotografier! Nei tre: Vi har tatt med et tredje, fra juni 2006, for å
vise hvordan området ser ut i dag. Mer som en kuriositet. De to første
derimot, er bærende for denne artikkelen. To typiske fotografier fra
kommunens enorme fotosamling, tatt for å dokumentere, og kanskje litt for å
skryte, for å vise at kommunen fikk det til. Fotografiene fra Oslo Parkvesen må sees i sammenheng, det gir mest mening.
"Før- og etterbilder"gjør det. Det første bildet er tatt i 1931,
det andre i 1935. Fotografen har hatt nøyaktig samme perspektiv og muligens
også brukt samme apparat, med samme objektiv, på begge to. Hva er det så fotografen har villet vise? Vi kan enkelt se at det har
skjedd en utvikling. Som i dagens dameblader er "før-bildet" mer
gustent enn "etter-bildet". Oslo-tåka driver over knausen i
bakgrunnen på 1931-utgaven, og vi gjetter på at det er høst, ut fra den
gående damas tjukke kåpe og vegetasjonens glissenhet. Kanskje har det regnet?
Gjørma ligger i hvert fall våt og tjukk foran den lille gangveien der også to
barn befinner seg på noe som likner en avlang benk. "Etter-bildet" fra 1935 er imidlertid et sommerbilde. Sola
skinner, trær og busker bærer blader og fasaden til høyre i bildet virker
nymalt. Det gamle treskuret er revet, og den lille gangveien er forlenget og
snirkler seg ut av bildet bak der skuret en gang sto. Midt i bildet, en
fontene, flankert av hvitmalte benker og inngjerdede gressplener. Skråningen
bak virker også mer kultivert, og det lille treet, nærmest i bildet, kaster
en spinkel skygge over nylagt asfalt. "Blåsen" – byens tak Hvor er vi så? Begge bildene befinner seg i ett og samme album og er
merket Stensparken. Bygningen til høyre er Stensgata 24 og den vi ser til
venstre er nr. 22b. Knausen bak er byens høyeste punkt, "Blåsen" –
81 meter over havet. Midt på høyden ser vi noe stikke opp. Det er en
firkantet granittsøyle, og tar vi turen dit opp i dag står den der ennå med
inskripsjonen: "KRISTIANIA BYS/TRIANGUL…/STAT. STENSPARKEN".
Steinen markerer en av byens trianguleringpunkter –"Station
Stensparken" – fra den gang byen ble festet til kartet en gang mot
slutten av 1890-åra. "Blåsen", hvis navn stammer fra den tiden Kristianiafolk var her
oppe og nøt utsikten på den da ganske så nakne og forblåste topp, er ikke
bare interessant som trigonometrisk målingspunkt. Det har vært hevdet at
"Blåsen" er det eneste sted i byen hvor fjellgrunnen trer fram i
dagen uten inngrep fra menneskehånd – en aldri så liten sensasjon i en by som
vår. Assosiasjoner til høyfjellet har den også gitt, med tilnavn som
"Byfjellet" og et stykke "Jotunheimen". Sigrid Undset,
som tråkket sine barnsben i området, omtaler det som "det lille
fjeldet" barna var så glad i, særlig om våren, ”for da kunde de plukke
harelabb og bleke bakkevioler i det snaue vissne græs, og de røde
sprækkefærdige knopperne paa nypetornbuskene spiste de”. Undset forteller
også om graven på ”Blåsen”. Hele den runde haugen på toppen har vært en
gravhaug, og på 1870-tallet ble det funnet både skjelett og forskjellige
gjenstander av jern i den. Litteraturkritikeren og forfatteren Kristian Elster beskrev
"Blåsen" som et sted for idrett og barnlig glede i Aftenposten i
1928: "Ingen som ikke bor der oppe, forstår hvor dette lille stykke
friskt bevarte natur er elsket av alle og først og fremst barn i alle aldre.
Det er en sjelden og henrivende tumleplass, sommer som vinter. Mangen
skiløper, som senere har bragt det vidt, er begynt her, i den ypperlige
bakken med hoppet over Ridderstien." Andre kilder forteller at barn ikke hadde lov å gå alene på "Blåsen".
Man hadde eksempler på at uvørne guttepjokker hadde falt ned skrenten, men
vel så fryktet var det tvilsomme klientellet som brukte området som sitt
friområde. Vitnesbyrd om disse finner vi fra avisene på 1920-tallet: "…
et yndet tilhold for lumske eksistenser. Ingen dame av nogensomhelst alder
tør legge hjemveien forbi Fagerborg kirke, efterat det er blitt mørkt … (der)
lever lassisene og tilfeldige elskende par et herlig tøileløst liv blant
buskene; pene små barn med gule krøller, som troskyldig leker gjemsel der om
dagen, skjærer sig på flaskeskår og søler sig til i urensligheten (…)". Korpehaugen og Nattmannshaugen "Blåsen" er den nordligste toppen på den vel fem hundre meter
lange høyderyggen som utgjør Stensparken. Det skal ikke mye fantasi til for å
forestille seg opphavet til et enda eldre navn på stedet, nemlig
"Korpehaugen", som vi blant annet finner på Næsers kart fra 1868.
Det er som om vi kan høre ravnenes hese skrik fra tåka der oppe, når vi ser
på bildet fra 1931. Men "korpa", eller ravnen som vi sier i dag, var fløyet lenge før 1930-tallet. Fuglenes tilstedeværelse må nok sees i sammenheng med den sydligste haugen
i Stensparken, nemlig Nattmannshaugen. I femti år ble avfallet fra byens
priveter (utedoer) lagret her. Nattmannen, eller det enda skumlere navnet
"rakkeren", tok seg av innholdet i byenes doer, og solgte det
videre som gjødsel til større og mindre jorddyrkere etter tørking på
Nattmannshaugen. En ganske lukrativ bedrift rent økonomisk, og en forløper
til dagens renovasjonsvesen. Men nattmannen ga også assosiasjoner til andre
tvilsomme og uverdige opp-gaver, som ingen andre enn de uverdige selv kunne
ta seg av. Fra gammelt av var rakkeren svimerket i ordets rette forstand. Han
hadde en tvilsom fortid og var utstøtt av samfunnet. Blant annet hadde han
den nedverdigende jobben med å fjerne lik etter selvmordere og henrettede, og
han avlivet hester, noe det var knyttet sterk overtro til. Ravnene brydde seg ikke om slike ting, og nøt godt av et måltid eller to
på byens avfallsplass. I 1859 ble Nattmannshaugen og Korpehaugen innlemmet i
byen. En etter en ble tidligere løkker bebygget og det bymessige krøp
nordover mot haugen. I 1868 var det imidlertid slutt. Gjødsla måtte fra da av
plasseres utenfor bygrensa av helsemessige år-saker, og nattmannen, som
renovasjonsvesen, gikk inn i historien. Ved inngangen til 1900-tallet lå hele den lange ryggen med de to haugene i
hver sin ende, fortsatt ubenyttet.
Området rundt var blitt by, med leiegårder i de regulerte gatene i øst, og
villabebyggelse langs Pilestredet i vest. Nattmannen hadde vært borte fra
stedet i tre tiår, men minnene om ham levde videre i stedsnavnet og i folks
bevissthet, og satte nok preg på stedets omdømme. I Marius Røhnes bok om byens parker fra 1967, finner vi en fornuftig forklaring
på hvorfor Stensparken, i tillegg til St. Hanshaugen, er det eneste arealet
igjen av betydning fra den gamle bymarka som Kristian 4. hadde skjenket til
byens borgere. Det kuperte terrenget og den skrinne og tynne matjorda, gjorde
disse områdene uskikket for løkkedrift og annen erobring. Arealene forble i
offent-lig eie og ble ikke et privat spekuleringsobjekt som annen løkkemark. Stensparken Som følge av urbaniseringen i andre halvpart av 1800-tallet, vokste
behovet for parker. Allerede fra midten av 1860-årene begynte beplantningen
av St. Hanshaugen, og lenge var dette det mest populære utfartsstedet for
byens borgere. Først i 1890 fulgte Stensparken etter. Nattmannshaugen og
Korpehaugen ble gjerdet inn, det ble gjort planeringsarbeid, og trær og
busker ble plantet. Parken fikk året etter det offisielle navnet Stensparken
etter Sten gård som hadde ligget i området. Det var byens "brændevinssamlag" som øste av sitt overskudd for
å finansiere arbeidet med Stensparken. Fram til 1901 ble det gitt 44 700
kroner fra samlaget til arbeidet. Brennevinssamlagets motivasjon for sin
giverglede hadde vært å forskjønne området rundt strøkets nye kirke – Fagerborg.
Da dette arbeidet var unnagjort for samlagets penger, bremset arbeidet med
resten av parken opp. Langs Theresesgate og Stensgata hadde det nå blitt reist
leiegårdsbebyggelse. I følge Røhne ble en for sent klar over "det
misgrep det var å bygge langs disse gater". Husene ødela rett og slett
utsikten for dem som søkte til parken. En innsender beskrev det slik i
Aftenposten: "Huse grodde op paa flere kanter omkring denne oase, huse
som vendte ansigtet høflig mot gaten, men mot Stensparken vendte de en annen
side, fuld av matosende kjøkkenvinduer og triste gaardsrum." Spørsmålet om hvordan man skulle kvitte seg med den stygge utsikten mot
bakgårdene i Stensgata og Theresesgate skulle bli førende for parkens videre
skjebne. På en eller annen måte ønsket man å føre opp noe nytt som var penere
enn leiegårdene slik at opplevelsen av å være i parken ikke ble ødelagt. I
1911 utlyste man derfor en konkurranse for å bringe tilveie en parkplan.
Arkitekt Oscar Hoff vant både første og andre premie. Vinnerutkastet skulle
imidlertid vise seg å harmonere så dårlig med hva strøkets beboere hadde av
forventninger til parken, at saken ble forskjøvet ut i det blå. I korte trekk
foreslo Hoff en "bolig- og promenadegate" tvers gjennom parken.
"Blåsen" skulle bekles med et monumentalt byggverk. Som løsning på
hovedspørsmålet, å skjule de stygge bakgårdene, foreslo han en rad lave hus
som skulle fungere som en randbebyggelse. Grønn motstand Befolkningen protesterte, det samme gjorde parkutvalget. Første
verdenskrig satte dessuten en
foreløpig stopper for videre opparbeidelse. I mellomtiden lå den nordre delen
av parken som et lite tiltalende skue: "Stensparken er en skam for byen
vår", skrev en forarget innsender i Aftenposten så sent som 1930.
"De stygghetsinntrykk, som vi mottar hver dag vi som bor tett innpå den,
går oss på nervene og gir oss onde drømmer (…)". Strøkets beboere og den øvrige opinionen viste påny muskler da nye planer
for parkens skjebne ble lansert av rådmann P. Bassøe og styret i Norges
varemesse i 1928: ”Et permanent utstillingsareal for byens næringsliv i
parken, restaurant, og en boulevard på utstillingsterrenget med samme bredde
som Karl Johan. Tivoli, og over det hele skal en slank Merkursøyle kneise som
vil ta opp konkurransen med Blåsen der det en gang kan komme et
planetarium." Protestene haglet: "Vi som hører hjemme i denne bydel vil protestere
mot, at også denne oase i byens stenørken skal tas i fra oss", skrev
direktør Johan Hvidsten i Dagbladet i januar 1928 da planene var blitt kjent.
"Skal vår hovedstad gjøres ennå styggere", spurte Arne Giverholdt i
et leserinnlegg Aftenposten 17. januar: "Alle utlendinger som kommer til
Oslo synes å være enige om at vår by er en av Europas styggeste. (…) En av
byens meget få grønne lunger skal tilintetgjøres. Barna fra utallige
arbeider- og middelstandshjem skal miste sin eneste lekeplass og de eldre den
lille park, som de er så glad i." 20. januar 1928 spør Aftenposten i en
redaksjonell kommentar, om byens reguleringsmyndigheter har ”Redsel for det
tomme rom" under overskriften "Horror vacui": "(…) her i
byen er det nærmest som om trær, fjellknatter og åpne plasser er lagt for
hat. Trær skal hugges, fjellknattene mineres vekk og de åpne plassene
bebygges. En skulde virkelig tro, at det forårsaket våre byggende og
regulerende autoriteter veritable smerter å se en ledig flekk uten hus." Flere hundre møtte fram til protestmøte i Fagerborg menighetshus under
ledelse av sogneprest Diesen den 22. januar 1928, og en underskriftsaksjon
ble igangsatt. Sognepresten selv overleverte protesten og underskriftene til
kommuneadministrasjonen noen dager senere. I kulissene jobbet også
parkutvalget aktivt mot planen. Dette arbeidet, og den massive protesten fra
folket, gjorde at planene ble henlagt. Det store spørsmålet om hva man skulle gjøre med utsikten mot de uryddige
bakgårdene, var imidlertid ikke løst. I 1929 børstet reguleringssjef Harald
Hals støv av Hoffs plan fra 1912. Han
foreslo å bygge en rekke frittliggende lave hus helt inntil parken, samt
opp-arbeidelse av en ny smal gate. Protestene haglet på nytt, og parkvesenet,
med park-utvalget i spissen, parerte utspillet med å foreslå at hele
senkningen ned mot Stensgata skulle beplantes. Igjen førte protestene fram. I
møte 4. november 1930 opphevet reguleringsrådet enhver gateregulering over
Stensparken med en indre byggelinje som forhindret boligbygging. Ut av tåka Tilbake til utgangspunktet – de to fotografiene. Året er 1931. Tjue år med
kamp både fra beboere i strøket og fra parkutvalget hadde reddet Stensparken
fra omfattende og ødeleggende inngrep. En ny tid for parken så ut til å være
i emning. I 1931 lå planene ennå i tåka, men parkvesenets fotograf visste nok
at noe snart måtte skje. Kanskje hadde han leserinnlegg som dette i tankene
da han tok bildet: "Styggheten må vekk, der må plantes trær og blomster
og fremfor alt sørges for ordentlig renhold og et effektivt vakthold. Så vil
rampen fordufte, og parken kan bli et behagelig oppholdssted for skikkelige
folk." 10. juli 1933 vedtok formannskapet å istandsette parkens nordre del.
Mellom Stensgata 22b og 24, under "Blåsen", ble det besluttet å
anlegge en fontene med elektrisk pumpe og belysning for midler gitt av Tobias
Larsen og hustrus legat til byens forskjønnelse. Blåsen skulle bevares som
naturpark, men for å beskytte barn og andre mot "lyssky
eksistenser", ble det ryddet opp i de tetteste krattene, det ble plantet
alpine stauder og busker, og atkomsten til toppen ble forbedret. I 1935 var parkvesenet igjen på plass med fotografiapparatet. Fontenen og
"det nye" Blåsen skulle dokumenteres. Vannet pumpes friskt fra
fontenen og sola skinner. Det er sommer i Oslo, under byens tak! Kilder Parkvesenets arkiv, bokser merket ”Stensparken” Kommunale beretninger, 1837-1886 og 1887-1911 Parkvesenets klipparkiv, utklippsbok for perioden 1926-1931 Litteratur Ferdinand Aars, ”Fagerborg for femti år siden” i Byminner nr. 1 1960 ”Fra Korpehaugen til Blåsen” i Byminner nr. 1 1960 (forfatter oppgitt med
initialene ”I.S.”) Johannes A. Dons, Stensparken og sten i parken” i Byminner nr. 2 1979 Marius Røhne, Oslo kommunale parker og grøntanlegg 1810 -1948, Oslo 1967 TOBIAS 2 og 3/2006 |