Folkeregister i gale
hender?
Utrenskingen av jøder i det nazi-tyske riket var umenneskelig. Norske
jøder ble rammet hardere enn i Danmark, Sverige og Finland. Man kan spekulere
i om registrene hjalp tyskerne. Hvilke kilder kan den tyske
-okkupasjonsmakten ha hatt for å foreta deportasjonen og -massedrapene av
norske jøder 26. november 1942? Og hvilke --kilder fra dette mørke kapitlet i
historien befinner seg i Byarkivet? Av Gro Røde En sjelden gang finner vi andre kilder enn folketellingsskjemaer i
folketellingsboksene. Da tellingen ble utført i desember 1942 var det nødvendig
for gårdsbestyreren i Gabels gate 46 å legge ved et skriv. Det stod på
folketellingsskjemaet at det var hans ansvar å se til at alle fylte ut
skjemaene for hver leilighet, men i denne gården "hans" var det nå
personer som nektet å fylle ut skjemaene. Conrad Pettersen skrev et notat som
han la ved listene: "Gabelsgate 46, Oslo 8/12 – 1942. Folkeregisteret, Oslo. Herved
følger 24 personlister. To av gaardens leiligheter, for de to lister mangler,
beboes av tyskere, som ikke vil utfylle listene, nemlig: (...) 2. etg Robert Levins leilighet: 3 vær.
Pikevær, kjøkken etc 116 m2 Husleie kr 187,25 pr mnd. Denne leilighet bebos
av 2 damer ansatt ved et av Rikskommissariatets kontorer. Rettelse vedr.
husleien, kvadratindhold av leil. etc. er foretatt av mig. Ærbødigst. Conrad
Pettersen." En inngangsport Vedlegget i folketellingen er en unik kilde om ei tid, med forferdelig
utfall for mange hundre jøder i Norge. Som skrivet fra Pettersen forteller,
bodde ikke Robert Levin, hans kone Solveig og datteren Mona i sin leilighet i
desember 1942. Via muntlige kilder/intervju og biografien Med livet i
hendene, om livet til den senere så kjente kunstneren og pianisten Robert
Levin, vet vi hva som hadde hendt familien. Robert Levin hadde som mange
andre jødiske menn i landet, omsider innsett at han som mann måtte gå i
dekning, for seinere å rømme landet. Men det jødiske samfunnet i byen falt
ikke på tanken at kvinner og barn var i fare. Kona til Robert og deres lille
datter, Mona, bodde derfor fremdeles i sitt hjem i Gabels gate, helt fram til
leiligheten, ja hele gården og senere hele kvartalet, ble beslaglagt av
tyskerne. Solveig Levin med sin treårige datter, fikk beskjed om å flytte ut,
og ble paradoksalt nok, med tanke på arrestasjonene og det som senere skulle
skje, tilbudt en liten erstatningsleilighet. Dette var vanlig praksis i
tilfeller der tyskerne utrekvirerte personer fra sine leiligheter. Det
spesielle her er at dette foregikk kort tid før jødene i byen ble arrestert
og deportert til dødsleirene i Auschwitz. Lykken for familien var at de
ellers så iherdige okkupantene ikke hadde fått oppdatert sine egne lister da
alle jøder ble oppsøkt på sine adresser natt til 26. november. Det var derfor
ingen å arrestere i deres leilighet denne natta. Informasjon om arrestasjonene
nådde Solveig Levin dagen etter, og hun oppsøkte da ei venninne og gikk i
dekning før hun og datteren tok fatt på en dramatisk flukt til Sverige. Hvordan kunne en massearrestasjon av alle jøder gjennomføres? Hvilke
lister fantes til formålet? Hvordan hadde norske politimyndigheter, ledet fra
Statspolitiets hovedkvarter i Kirkeveien, fått adressene til alle jøder i
Oslo? Spilte folkeregisteret en rolle her? De statlige folketellingene Det var vanlig for vestlige land å registrere minoriteter, derfor er det
ingen grunn til å reagere på at de statlige folketellingene gjør det.
Det Statistiske centralbyraa utga en tynn liten publikasjon: Folketællingen i
Norge, 1 december 1910, andet hefte, med tittelen: Finner og lapper,
hjemvendte norsk-amerikanere, dissentere, blinde, døve og sindssyke. Sett
med dagens øyne har den en forunderlig tittel som avslører hvilket homogent
samfunn det norske var. De få som skilte seg ut, måtte telles, og behandles
under ett. For flere tiår eksisterte heftet, og vi kan konstatere at de samme
registreringene for dissentere/trossamfunn ble gjort i 1946. Tallenes tale
sier sitt om jødeutryddelsen når man sammenligner tallene for Det Mosaiske
Trossamfund før og etter krigen. I 1930 hadde Det Mosaiske Trossamfund (DMT)
1359 medlemmer i Norge, i 1946 viser tellingen at medlemstallet var nede i
559. I den trykte utgaven av folketellingen, utgitt fra Statistisk
sentralbyrå (SSB) med presentasjon av materialet, berøres det ikke hvorfor
tallmaterialet har endret seg i den grad. Oversikt over dissentere i Riket Årsaken til reduksjonen i medlemstallet lå i at hele 770 av de 1 413
norske jøde-ne hadde blitt sendt til konsentrasjons-leirene i 1942, med det
formål å utslettes. Av de 770 kom kun 29 tilbake i live. Det høye dødstallet
fortoner seg enda mer uforståelig ved å sammenligne med nabolandene: Av
Danmarks 5 600 jøder døde 77 i
leirene. I Finland led 11 av landets 2300 jøder den samme skjebne. Hvorfor
ble situasjonen for jødene så forferdelig i Norge? De kommunale
folketellingene spør ikke etter etnisitet eller nasjonalitet, men det gjorde
altså de statlige folketellingene. Publikasjonen fra 1910 viser i detalj hvor
mange dissentere av alle slag som bodde i landet, ned på kommunenivå.
Fordelingen for Riket viste at det bodde 1 148 jøder i byene, og 211 fra
bygdene. For Kristiania var det i 1910 registrert 688 jøder, i 1920 var det
852 personer, nå registrert som medlemmer i Det Mosaiske Trossamfund. I 1930
var tallet redusert til 749 personer. Det fantes med andre ord statistikk som
gjorde det lett å få oversikt over befolkningens mange variabler. Det
eksisterte offentlig informasjon om hvor i landet jødene bodde, men det var
ikke dermed sagt at det fantes et "register" over hvor det enkelte
dissentermedlem, i denne sammenheng jøder, bodde innenfor de større byene. For Kristiania fantes det innsendte dissenterberetninger til Magistraten.
Dette var innberetninger som menighetene utenfor Den Norske Kirke var
pliktige til å sende inn. Innberetningene skulle inneholde alt det som
Menighetene i Den Norske Kirke normalt tok seg av: Oversikt over medlemmer,
med navn og adresser, fødsler, død og inngåtte ekteskap. Hvorvidt dette
materialet ble brukt for å få oversikt over hvor medlemmene i Det Mosaiske
Trossamfund bodde, vet vi ikke. Det var kanskje heller ikke nødvendig fordi
menigheten allerede i 1940 hadde vært tvunget til å gi fra seg
medlemslistene. Hvilket valg hadde menigheten da kravet kom? De trodde
kanskje samarbeid og velvilje ville vise at det jødiske samfunn ikke
representerte noen trussel? Uansett – menigheten hadde ikke noe valg om de
ønsket eller ikke ønsket å levere fra seg medlemslistene. Adressebøkene i gal manns hånd? Nasjonalisten og redaktøren Mikael Sylten gav ut Hvem er hvem i
Jødeverden, samt fortegnelse over fremmedes forretninger i Norge i 1941.
Dette var 4. utgave, og den ble utgitt ved Nationalt Tidsskrift, og kostet kr
2. Skriftet inneholder forord fra tidligere utgaver og viser redaktørens
jødehat. Sylten sier at oppslagsverket er bygd på kilder, utenlandske og
norske. For Norge skriver han: De viktigste kilder har vært våre
almindelige opslagsverker, dessuten National Veiviser for Kristiania. I
forord til 1932-utgaven står det: ”Oslo adressebok viser for eksempel, at
her bor et uforholdsmessig stort antall fruer med både én, to og tre døtre,
som ikke er norske, "ready" for ekteskapsmarkedet. Krigstiden
gjorde vel at damer, der hadde giftet sig til en ublid skjebne, som forlatte
eller skilte er drevet ’hjem’ og søker å bringe sitt avkom i havn. Hertil
kommer et stadig inngifte av jødinner helst i de ’beste’ familier.” Når
så oversikten over ”Fremmedes forretninger i Norge” presenteres, er det
tydelig at det er adressebøkene som er kilden for Oslos del. Oversikten er
fordelt på bransjer slik adresseboka er organisert, og inneholder
overskrifter som: Agentur, eksport, import, - Beklædningsbransjen – Tobakk-,
konfekt- og fruktforretninger. En egenprodusert rubrikk kalles Forskjelligartede
forretninger – og Forskjelligartede beskjeftigelser. Alle med
fremmedartede navn ble oppført med navn. For forretningene fulgte det
adresse. I forord til utgaven i 1938 skriver han opprørt at de "urolige
jødeforhold ute i verden" har
medført at det i landet finnes "flere jøder enn myndighetene vil gi det
utseende av". I forordet til fjerde utgave fra 1941 er redaktøren
tydelig lettet over de siste tre års utvikling som har ”helt kullkastet
jødenes stilling i Europa, ja det er sikkert kun et tidsspørsmål når Europa
blir helt renset for jøder.” Redaktøren beklager at det i denne utgaven
er vanskelig å lage en oversikt over hvor jøder i Europa befinner seg fordi:
”størsteparten av de europeiske jøder for tiden befinner seg på flyttefot”. I følge historiker Mats Tangestuen betakket tyske okkupantene seg for å
bruke Sylten i sitt arbeid i Norge. Det er likevel ikke utenkelig at listene
han produserte var nyttig grunnlagsmateriale å ha i forbindelse med
planleggingen av en massearrestasjon og deportasjon av jødene i landet.
"Gal manns verk" tenkte kanskje den vanlige mann og kvinne, om de i
1941 kom over tidsskriftet. Ikke noe å ta alvorlig, kunne man tenke, også om
en var jøde i Norge. Bokstaven J og spørreskjema Den 20 januar 1942 ble alle jøder, via aviser og oppslag, bedt om å melde
seg ved det politi- eller lensmannskontor som hadde utstedt deres
legitimasjonskort. Her skulle de nå få stemplet en rød J i kortene. Planene
for dette ble nevnt allerede 10. oktober 1941 i et brev fra tyske myndigheter
til Politidepartementet. I februar 1942 tok Nasjonal Samlings Statistiske
Kontor et initiativ til å få alle jøder til å fylle ut et spørreskjema i tre
eksemplarer som blant annet inneholdt spørsmål om økonomi og kriminalitet.
Alt i alt gav registreringen for utfylling av J og skjemautfyllingen god
oversikt over hvor jødene bodde. Flere informanter har fortalt at de som
jøder satt sammen i grupper og svarte på skjemaene og at de nærmest hadde en
slags galgenhumoristisk holdning til informasjonen de oppga. Her måtte de
oppgi alt fra fullstendig adresse, via hvor mange språk de behersket til hvor
mange konkurser de hadde vært involvert i. Informantene gav uttrykk for at
ingen kunne ha noen slags form for fantasi om hva de hadde i vente! Så gal
var da ikke verden? Ryktene som nådde dem ble ansette som vill fantasi. Om å
få J-stemplet, sier Robert Levin i sin bok: ”Vi ble 2. klasses borgere. Nå
tvilte vi ikke lenger på de tyske flyktningenes historier, nå snørte nettet
seg like ubønnhørlig sammen om oss (…). Angsten var i oss, dag og natt, men
vi ble.” Historikeren Bjarte Bruland har skrevet hovedoppgave i historie med
tittelen: Forsøket på å tilintetgjøre de norske jødene (1995). Han
framhever at adresselister i arrestasjonene som fulgte var blitt utarbeidet i
forbindelse med følgende to hendelser: Arrestasjonen av mannlige jøder over
15 år den 26. oktober 1942 – og Arrestasjonen av kvinnelige jøder, barn og
eldre den 26. november 1942. For å kunne foreta arrestasjonene var det
registreringen av jøder i forbindelse med J-stemplingen og da Nasjonal
Samlings Statistiske Kontors spørreskjemaundersøkelse overfor dem med J i
legitimasjonskortet, som var det vesentlige. Med dette ble det laget et
sentralt register over jøder. I forbindelse med arrestasjonene 26. oktober
har Bruland funnet en viktig rapport skrevet av en betjent i Statspolitiet,
betjenten skriver om jødeaksjonen: ”Under aksjonens gang viste det seg at
adressene var særdeles mangelfulle. Adressene gjaldt nemlig den tiden da
skjemaene til Politidepartementet ble innlevert på Vårparten d.å. Utover
dagen ble det i stor utstrekning undersøkt i folkeregistrene.” For
aksjonen en måned seinere satt man altså med oppdaterte, korrekte lister, og
kunne raskt og effektivt oppsøke jøder i Oslo på deres adresse, blant annet
takket være informasjonen man fant i kommunenes eget folkeregister. På flukt og i dekning I Byarkivet finnes arkivet etter Havnevesenet. En protokoll fra 1942 er et
krigsminne. I protokollene førtes det nøyaktig lister over utskiping og
innskiping. Kolonne for kolonne viser dagene, ukene, månedene og årets
aktiviteter, hvilke skip som kom, hvilke som gikk, hvem fører av skipet var,
hva skipet het, tonnasje, og hva skipene fraktet til og fra landet. Vi leter
etter Donau i registeret. Vi kjenner dagen det forlot Oslo havn,
Utstikker I (havneport nr 9), og vi
kjenner datoen: den 26. november. Og protokollen lar oss få vite: Skipet
Donau med fører K M D" (Kriegsmarinedienstelle) ankom Oslo havn 24/11 kl
20. Skipet forlot havnen den 26/11 kl. 14.45. For kolonnen hvor Loss/last
skal nedtegnes står det for de ulike skip: "Last: Kull, kål, griser,
mel, utstyr, planker, sand, gjødsel, sukker etc." Donau står registrert
med loss: tropper. Men der, på samme linje, over "tropper" med
liten skrift står det: "last jøder". Skriften er gjenkjennbar fra
annen føring på samme side. Hvem skrev det inn, hva ville den som skrev. Var
han bare pliktoppfyllende, var det noe han kom på i ettertid; at ikke alt var
ført inn. Var det slik at ingen skulle komme å konfrontere ham med slurv?
Eller var det en som ville fortelle noe? Som ville gi et vitnesbyrd om en
krigsepisode som vedkommende forstod uhyrlighetene ved? I dag vet vi at 532
jøder var om bord i Donau. Vi vet også at skipet Monte Rosa hadde 26 jøder om
bord da dette skipet forlot Oslo-havn litt seinere samme dag. Robert, Solveig og Mona Levin var av de heldige som ble gjenforent som
flyktninger i Sverige i 1942. De kunne vende tilbake til sitt hjemland etter
krigen. Skipene hadde fraktet av gårde nære slektninger og venner som ikke
kom tilbake, men som ble drept: Begge mistet sine bestemødre på morssiden,
onkler, tanter, kusiner, fettere, tremenninger, venner – og Solveig mistet
sin lillebror. Til sammen døde det 781 norske jøder under krigen. 396 av dem
kom fra Oslo og Aker. Et ufattelig stort tall, og fremdeles ufattelig lite
behandlet og forsket på. Nå, seksti år etterpå, kan kanskje tiden være mer
moden for fokus på hva Kari og Ola og det sivile statsapparatet egentlig
visste. Det haster å få utført nye intervjuer med samfunnets eldste! Kilder Folketellingen for Oslo 1942 Folketællingen i Norge, 1 december 1910, andet hefte. "Finner og
lapper, hjemvendte norsk-amerikanere, dissentere, blinde, døve og
sindssyke." Kristiania 1912 Utenriks bryggejournal 1942. Havnevesenet Litteratur Levin, Robert og Mona Levin: Med livet i hendene. Oslo 1983 Bruland, Bjarte: Forsøket på å tilintetgjøre de norske jødene.
Hovedoppgave i historie. Bergen 1995 Tangestuen, Mats: "Også jødene kom for øvrig over grensen høsten
1942". Jødiske flyktninger fra Norge i Sverige 1940-1945. Hovedoppgave i
historie. Bergen 2004 Søbye, Espen: Jødeforfølgelsene under den annen verdenskrig: Et mørkt
kapittel i statistikkens historie. Samfunnsspeilet 4/98 Jewish Life and Culture in Norway. Wergeland’s Legacy. An
exhibition originated by The Norwegian Folk Museum, and shown at Scandinavia
House, New York. 2003 TOBIAS 3/2005 |