Levning fra en annen
tid
Den som forfattet den tørre, korte og konsise teksten på
folketellingsskjemaene hadde nok ikke tenkt seg at også denne teksten kunne
bli gjenstand for forskning. Det er nemlig ikke bare de utfylte rubrikkene
som er interessante for forskeren. Skjemaenes utforming, innhold og utseende,
kan som levninger si en masse om tiden de ble benyttet i. Av Gro Røde For Anders Nicolai Kiær (1838-1919), første direktør i Det Statistiske
Centralbureau, var tellingene ikke bare tellinger. I boka Faktisk talt –
Statistikkens historie i Norge skriver Einar Lie om Kiærs og hans tids
forhold til tellingene: "- å kjenne menneskenes antall og geografiske
utbredelse var et prosjekt med religiøse og sivilisatoriske undertoner".
Norge var i så måte en sivilisert stat, og Kristiania, med sine nesten
årvisse tellinger, må vel slik sett ha vært en særs sivilisert hovedstad.
1800- og 1900-tallets folketellinger, både de statlige og de kommunale
folketellingene, ble utført for å fastsette landets befolkning og plassere
dem i hensiktsmessige kategorier: Husholdninger, familier og aldre, etter
religion og etnisitet, sinnslidende, blinde og døve, normale og ikke-normale,
– og de gav viktig informasjon for næringsstatistikken, ikke minst for jordbruket.
Folketellingene ble også brukt som kontrollinstrument for det ordinære
manntallsarbeidet i kommunen, både av hensyn til skatteleggingen og til
valgmanntallene, samt en rekke andre mindre manntall. Anmodninger og trusler For kommunen var det avgjørende at folk fylte ut folketellingsskjemaene,
både med tanke på skattelegging og gjennomføring av valg. Dette alvoret kan
vi spore i selve skjemaet. Folketellingsskjemaet fra 1907 har en truende tone
over seg. I innledningen, på første side, står det under "NB!" om
utfyllingen av listen: "Ligegyldighet hermed er forbundet med
strafansvar". På side to opptrer nok et NB! "Læs opmerksomt
igjennem teksten paa 1ste side, saa undgaar De senere ubehageligheder!".
De kommunale tellingene var begrenset i sine spørsmål til navn, fødsel og
erverv/arbeid, men inneholder spørsmålet til fødested og: "Naar
indflyttet til Kristiania". Via dette spørsmålet får vi vite at man
særlig var opptatt av å registrere nyinnflyttere. Byen var preget av kraftig
befolkningsvekst, og behovet for å telle og ha kontroll var ansett som en
stor utfordring. Men i 1909 er trusselen om bøter borte, og i 1912 er også
trusselen om ubehageligheter tatt bort i skjemateksten. Kanskje man evaluerte
internt at effekten provoserte mer enn nødvendig var, eller rett og slett at
kommunens folkeregister nå såpass oppegående at folketellingene var blitt
mindre viktige? Nederst på skjemaet står det med uthevet skrift at oppmerksomheten ble
henledet til at enhver flytting skal anmeldes til folkeregisteret innen
fjorten dager. På dette punkt fant man aldri grunn til å oppheve trusselen om
bøter! At man fortsatte med folketellingene forteller at utfyllingen av
skjemaene var et svært viktig verktøy for styring og administrasjon av byens
folkeregister. Uansett år og på alle skjemaer måtte man besvare spørsmålet om
hvor man bodde året før, og med pålegg om at "Nøiaktig adresse
anføres". Det ble spurt om det meste, og det var plikt til å fylle ut alle
rubrikker. Skriften på skjemaet skilte seg meget tydelig ut ved at teksten
var uthevet og understreket, om at det skulle fylles ut "tydelig, nøiagtig og
fuldstændig". Informasjonen skulle beboere av leiligheten fylle ut natt
til 1. februar, og listen skulle være gårdeieren (husverten) i hende 3.
februar. På skjemaenes første side står regler for utfyllingen. Her
understrekes og utheves følgende setning: "Leilighetens indehaver bærer
ansvaret for, at samtlige hos ham boende personer kommer med paa
listen." Liten kolonne – stort problem Et trekk ved tiden kommer fram i at skjemaet fra 1913 for første gang
inneholder en smal liten rubrikk hvor teksten måtte skrives loddrett for å få
plass: "Hvis arbeidsledig paa tællingstiden sættes her bokstav L."
Det lille feltet til tross, dette er en svært interessant levning fra ei tid
hvor arbeidsledighet var et stort problem. Det var Arbeiderpartiets representanter i bystyret som tok til orde for at
dette måtte tas med i skjemaet. Hvilke motiver kunne de ha? Svaret lå nok i
at arbeidsløshet som et samfunnsproblem var umulig å få oversikt over, så
lenge det ikke fantes en sentral registrering. Det var lett å la den enkelte bære ansvaret for problemene med å være uten
inntekt, mens arbeiderbevegelsen mente at dette måtte samfunnet engasjere seg
i. De påpekte at arbeidsløshet var et resultat av hvordan samfunnsøkonomien
fungerte, og at usikkerheten i den ikke kunne bæres av den enkelte mann og
kvinne. I byene var det umulig å få hjelp av egenproduserte varer i såkalt
naturalhusholdning. For byene var det derfor uhyre viktig å få oversikt over
hvor stor andel av befolkningen som var rammet av arbeidsledighet. Dette gav
igjen en indikasjon på hvilke tiltak man måtte sette inn, og hvor mange man
måtte regne med trengte hjelp. Kanskje er dette et eksempel på at
statistikken skulle brukes for å begrunne store politiske beslutninger om
samfunnsendringer. Deler De kjøkken med naboen? Skjemaene endret seg i takt med samfunnsendringene. I 1915 kommer nye
momenter inn i skjemaet angående "Husleiestatistik". Man ville vite
om husleien innbefattet: "1. elektrisk lys, 2. centralopvarming, 3.
butikk, verksted, stald el.lign." Elektrisitet var det nye og store og
var i ferd med å bli en del av folks hverdag. Skjemaets spørsmål blir et spor
til å se "det moderne samfunn" vokse fram. At spørsmålet er
formulert så generelt til alle husstander forteller oss dessuten at de fleste
som bodde i byen var leietakere. Så seint som i 1945 var ni av ti i Oslo
leietakere. I tillegg kommer et lite, men dog meget interessant
sosialhistorisk poeng. I en liten fotnote vedrørende antall rom og kjøkken,
kommer spørsmålet: "Er kjøkkenet fælles for 2 leiligheter, sættes ½
o.s.v.; er der intet kjøkken, sættes 0." Det var altså grunn til å
spørre om man hadde eget kjøkken. Forfatteren Oskar Braaten forteller i sitt
forfatterskap, fra sist på 1800-tallet, om familier som delte kjøkken
"så busta føyk", hvor ungene delte kjøkkenet med tavlekritt, og
nåde den som tråkka over! Opplysningene har vært viktig som en indikator på
boligstandarden – og statistisk årbok for byen gjengir da også denne
informasjonen om leiligheter med antall og type rom fordelt på boliger
innenfor hvert kirkesogn. Kjøkkeninformasjonen kan sees i sammenheng med at
kommunen har våknet opp når det gjelder behovet for arbeid med boligreformering.
Boligundersøkelser ble satt i gang og nye komplekser var under planlegging,
tydelig inspirert av at "gode boliger skaper gode borgere". I 1912
stod det privatbygde Rivertzske kompleks på Sagene ferdig. Lamellblokkene her
stod fram som et godt eksempel på kommunens voksende boligengasjement.
Arbeiderfamiliene som flyttet inn fikk ikke større plass, men tilgang til
eget kjøkken, lys og luft, og ikke minst bedre hygiene, for her var det
innlagt vann og vannklosett! Få år etter startet kommunen byggingen av store
kommunale boligkompleks med Torshovbyen (1917-1926) som den først realiserte. Åh! Der telte han deg også! Det var strenge bestemmelser om at alle i husholdningen skulle føres opp i
skjemaene. Alle skulle telles, enten man tilhørte husholdningen som familiemedlemmer
eller bodde der som losjerende, var sjømann, midlertidig bosatt eller midlertidig
fraværende. Sunnhetskommisjonen var spesielt interessert i trangboddhet i
oversikten. Det het at folk sov på skift, entreer var utleid og gav et
sist-i-seng-og-først-opp-liv. Og nok en gang, oversikten fra folketellingene
hjalp til å registrere omfanget av problemet. Sunnhetskommisjonen fikk gode
argumenter i boligsaken ved å sammenligne leilighetens størrelse med antall
personer som bodde der. Var det slik at selv de minste leilighetene hadde
losjerende registrert? I så fall hadde byen et stort problem, ikke minst
hygienisk! Det andre viktige var hva husholdet levde av. Man måtte oppgi hva hovederverv/livsstilling
var. Teksten presiserte at dette måtte fylles ut "ogsaa for kvinder.
"Enke", "frøken" og lignende er utilstrækkelig". For
å unngå omtrentligheter i svarene, innførte man etter hvert at arbeidsstedets
adresse også måtte oppgis. Det tilføyes derimot at det ikke er nødvendig å
oppgi inntektens størrelse. Setningen "ogsaa for kvinder" er
interessant. Hva sier disse tre ordene? Var det stemmeretten for kvinner fra
1913 som spilte inn? Det er vel heller nærliggende å tro at det først og
fremst var kvinner som potensielle skatteytere man ønsket å registrere. Utilsiktede effekter? Et annet interessant trekk ved folketellingene er alt vi ikke vet: Hvordan
opplevde folk i Oslo/Kristiania det å måtte fylle ut skjemaer hvert år?
Reagerte kvinner og menn i 1920 på endringene i stillingsbenevnelsen i de
Statlige folketellingene? Ser man på skjemaene for 1900 og 1910 så blir
husholdets medlemmer bedt om å oppgi sin stilling i familien: "Husfar,
husmor, søn, datter" etc. I 1920-tellingen, syv år etter at kvinner fikk
alminnelig stemmerett, er teksten i skjemaet forandret: I rubrikk 15:
"Stilling i husholdningen" blir landets menn og kvinner bedt om å
streke under sin stilling, og valgene står mellom: Hovedperson, Hustru, Sønn,
Datter, Tjener, Losjerende og Besøkende. Var det noen som problematiserte at
dette er benevnelser som både har i seg en klar rangorden og at kvinnen, som
i en husmorbetegnelse innehar et yrke/utfører arbeide innenfor husholdet, nå
i 1920 kun er identifisert som gift og knyttet til sin mann, hovedpersonen,
med å bære betegnelsen hustru. Eller er det vi med vår tids ballast og syn på
likestilling som reagerer på ordlyden? Det har ikke lyktes å finne et
grunnlagsarbeid som spesifiserer endringen i ordlyden i
folketellingsskjemaene, men noen har kanskje reagert? I 1930-tellingen er man
nemlig tilbake til at ektepar i husholdet omtales ved at kvinner er benevnt
som husmor, men mannen, husfaren fra 1910, fremdeles er hovedperson. En levning og en rest En levning er en rest av fortida og kan være en kilde til kunnskap om
fortida straks vi tar den i bruk for å svare på spørsmål vi har.
Folketellingsskjemaene er en levning fra ei tid hvor samfunnet og
myndighetene ønsket informasjon om landet og folket. Informasjonen i
skjemaene gir historikere og andre en unik kilde til å skrive beretninger,
men tellingene er også i seg selv en rest og kilde fra den tida tellingen
oppstod: Hva ville man vite? Hvilke ord og betegnelser brukte man, og
hvorfor? Ikke alt kan besvares. Det er vi, i vår tid, som trekker slutninger
om hvordan noe var. Kanskje trekker vi til og med gale slutninger? Kilder Folketellinger, utvalgte år for Kristiania/Oslo Folketellinger, statlige, personliste, husliste for år 1900, 1910 og 1930 Folketællingen i Kongeriget Norge Hovedoversigt for år 1900.
"Oplysninger angaaende Fremgangsmaaden (…)" og "Uddrag af
Instruktion for Tællerne". Det statistiske Centralbureau Folketellingen i Norge. Oversikt over livsstillingsstatistikken og
tellingens utførelse. 1920 og 1930. Det Statistiske Centralbyrå Statistisk aarbok for Kristiania/Oslo by, utvalgte år Litteratur Lie, Einar og Hege Roll-Hansen: Faktisk talt. Statistikkens historie
Norge. Oslo 2001 Kjeldstadli, Knut: Fortida er ikke hva den en gang var. Oslo 1992 Statistisk sentralbyrås nettsider www.ssb.no TOBIAS 3/2005 |