[Oslo kommune, Byarkivet]


På sporet av plakathistorie

I Byarkivet kan besøkende ta en utstilling av gamle reklameplakater fra AS Oslo Sporveier og A/S Holmenkolbanen nærmere i øyesyn. Reklameplakatene skulle nå publikum på kino og teater før forestillingen startet. Budskapets form og innhold varierer alt etter hvem av de to selskapene som stod bak, og til hvilken tid det er produsert. Det er vanskelig å datere plakatene, men ordbruk, klesstil, form og farge på plakatene tyder på at de er fra sist på 1930-tallet, og fram mot 1950-tallet.

 

Av Gro Røde


Markedsføring av Holmenkolbanen, viser en glad og naiv reklame hvor Holmenkolbanen er den naturlige portal ut i marka. Her har reklamebyråene – og tegnerne, boltret seg i kjærlighetspar, måltrost i sang, bær og høstfarger. Oppfordringen er klar: "Det er sol i høiden! Dra ut på tur med Holmenkolbanen." Plakatene fra AS Oslo sporveier har et annet budskap. Her var det ikke viktigst å lokke kunder til seg, men å gi publikum nyttig informasjon om priser, plikter og ansvar. Kampanjen for Trygg Trikk Trafikk tok i bruk sterke virkemidler da de fokuserte på at ulykker inntreffer. I klartekst sies det: "Neste gang kan det være deg!" Teksten er fulgt av skremselspropaganda i form av et stort kors, av hvitkledd sykehuspersonale ved et operasjonsbord eller en folkestimmel rundt en forulykket person.

Organisasjonen "Trygg trafikk" startet i 1956. Det kan være naturlig å tolke Sporveiens plakater som en forløper for organisasjonen. Skremselspropagandaen fra 1950-tallet må blant annet ses i sammenheng med de veldig store tallene for trafikkulykker i Oslo. Faktisk var det slik at hvert sjette barn i Oslo som døde, døde av skader etter påkjørsel i trafikken. Var de sterke virkemidlene begrunnet i mange, store og triste ulykker over et kort tidsrom?

Det finnes forskjellige signaturer på plakatene: Tollef, som vi tror står for Dagfinn Tollefsens Reklamebyrå, Lorang, Bernhoft, MOM, Thor B, Tandberg, John Ewald, Tomren og Damsleth. Signaturen LH tror vi står for Leif Henstad. Han var ansatt i Tollefsens reklamebyrå, men startet seinere eget reklamebyrå. Myres står det på flere produksjoner, og må være Myres reklamebyrå. Vi vet ganske lite om disse tegnerne, med unntak av tegneren Harald Damsleth som noen år seinere markerte seg som NS’ fremste propaganda-tegner under siste verdenskrig. Damsleth hadde vært ansatt, og ble seinere eier, i Myres reklamebyrå. Under krigen drev han reklamebyrået Herold. Andre reklamebyrå som er involvert i plakatene er Schwartz, Fabritius og Høydal-Ome. Flere byråer som vises i korrespondansen rundt produksjon og visning av reklameplakatene er: Nordisk Reklamebyrå a/s, Fram Reklame Byrå og Reprens AS. Vi vet ikke noe om hvilket mandat byråene og tegnerne hadde. Hadde de frie tøyler eller oppfylte de klare ønsker og krav fra oppdragsgiver?

Originalplakatene i Byarkivet er på glassplater/dias, og kom hit fra Sporveiens arkiv på Tøyen, i små nette trebokser. Hver dias har sin plakat med store svarte felt på sidene, en klar indikasjon på bruken av diasene på storskjerm. De sorte feltene ville på en scene bli skjult av tunge fløyelsportierer. På hver diasramme står det Sverdrup Dahl a/s, for det var dette firmaet, som sørget for å få reklamen vist på skjerm, enten det var på teater eller kino. I korrespondansen mellom AS Holmenkolbanen og Sverdrup Dahl a/s, omtales reklameplakatene som "lysplate", "lysbildeannonse" eller "lysreklame".

Vet du mer om reklameplakatene? Ta kontakt med Byarkivet!

Les mer om plakathistorien på www.byarkivet.oslo.kommune.no


TOBIAS 3/2004