På
sporet av plakathistorie
I Byarkivet kan besøkende ta en utstilling av gamle
reklameplakater fra AS Oslo Sporveier og A/S Holmenkolbanen nærmere i øyesyn.
Reklameplakatene skulle nå publikum på kino og teater før forestillingen
startet. Budskapets form og innhold varierer alt etter hvem av de to
selskapene som stod bak, og til hvilken tid det er produsert. Det er
vanskelig å datere plakatene, men ordbruk, klesstil, form og farge på
plakatene tyder på at de er fra sist på 1930-tallet, og fram mot 1950-tallet. Av Gro Røde Markedsføring av Holmenkolbanen, viser en glad og naiv reklame hvor
Holmenkolbanen er den naturlige portal ut i marka. Her har reklamebyråene –
og tegnerne, boltret seg i kjærlighetspar, måltrost i sang, bær og
høstfarger. Oppfordringen er klar: "Det er sol i høiden! Dra ut på tur
med Holmenkolbanen." Plakatene fra AS Oslo sporveier har et annet
budskap. Her var det ikke viktigst å lokke kunder til seg, men å gi publikum
nyttig informasjon om priser, plikter og ansvar. Kampanjen for Trygg Trikk
Trafikk tok i bruk sterke virkemidler da de fokuserte på at ulykker
inntreffer. I klartekst sies det: "Neste gang kan det være deg!"
Teksten er fulgt av skremselspropaganda i form av et stort kors, av hvitkledd
sykehuspersonale ved et operasjonsbord eller en folkestimmel rundt en
forulykket person. Organisasjonen "Trygg trafikk" startet i 1956. Det kan være
naturlig å tolke Sporveiens plakater som en forløper for organisasjonen.
Skremselspropagandaen fra 1950-tallet må blant annet ses i sammenheng med de
veldig store tallene for trafikkulykker i Oslo. Faktisk var det slik at hvert
sjette barn i Oslo som døde, døde av skader etter påkjørsel i trafikken. Var
de sterke virkemidlene begrunnet i mange, store og triste ulykker over et
kort tidsrom? Det finnes forskjellige signaturer på plakatene: Tollef, som vi tror står
for Dagfinn Tollefsens Reklamebyrå, Lorang, Bernhoft, MOM, Thor B, Tandberg,
John Ewald, Tomren og Damsleth. Signaturen LH tror vi står for Leif Henstad.
Han var ansatt i Tollefsens reklamebyrå, men startet seinere eget
reklamebyrå. Myres står det på flere produksjoner, og må være Myres
reklamebyrå. Vi vet ganske lite om disse tegnerne, med unntak av tegneren
Harald Damsleth som noen år seinere markerte seg som NS’ fremste
propaganda-tegner under siste verdenskrig. Damsleth hadde vært ansatt, og ble
seinere eier, i Myres reklamebyrå. Under krigen drev han reklamebyrået
Herold. Andre reklamebyrå som er involvert i plakatene er Schwartz, Fabritius
og Høydal-Ome. Flere byråer som vises i korrespondansen rundt produksjon og
visning av reklameplakatene er: Nordisk Reklamebyrå a/s, Fram Reklame Byrå og
Reprens AS. Vi vet ikke noe om hvilket mandat byråene og tegnerne hadde.
Hadde de frie tøyler eller oppfylte de klare ønsker og krav fra
oppdragsgiver? Originalplakatene i Byarkivet er på glassplater/dias, og kom hit fra
Sporveiens arkiv på Tøyen, i små nette trebokser. Hver dias har sin plakat
med store svarte felt på sidene, en klar indikasjon på bruken av diasene på
storskjerm. De sorte feltene ville på en scene bli skjult av tunge
fløyelsportierer. På hver diasramme står det Sverdrup Dahl a/s, for det var
dette firmaet, som sørget for å få reklamen vist på skjerm, enten det var på
teater eller kino. I korrespondansen mellom AS Holmenkolbanen og Sverdrup
Dahl a/s, omtales reklameplakatene som "lysplate",
"lysbildeannonse" eller "lysreklame". Vet du mer om reklameplakatene? Ta kontakt med Byarkivet! Les mer om plakathistorien på www.byarkivet.oslo.kommune.no TOBIAS 3/2004 |