Felles
dokumentbehandlingsløsning for åtte bydeler
Rundt 85% av virksomhetene i Oslo kommune benytter seg i dag av
et elektronisk dokumentbehandlingssystem basert på Noark-standarden. Til nå
har disse virksomhetene installert alt av programvare og lagret alle data på
lokale servere og databaser. I forbindelse med bydelsreform 2004 ble det
bestemt at åtte av bydelene skulle benytte en felles løsning for elektronisk
dokumentbehandling. I stedet for webservere og databaser plassert ute i den
enkelte bydel, ble dette installert sentralt hos en ekstern driftsleverandør.
Flere virksomheter i kommunen er i ferd med å koble seg på denne felles
løsningen, som blant annet innebærer integrasjon med kommunens e-postsystem. Av Morten Brøten Fem av bydelene benytter i dag systemet ePhorte, ti benytter DocuLive.
Åtte av de sistnevnte gjennomførte et felles innføringsprosjekt i forbindelse
med bydelsreformen. Disse var bydelene Vestre Aker, Nordre Aker, St.
Hanshaugen, Nordstrand, Østensjø, Alna, Grorud og Stovner.
Innføringsprosjektet ble styrt av en sentral prosjektgruppe bestående av
representanter fra Utviklings- og kompetanseetaten, leverandøren og
Byarkivet. Ett av argumentene for å sette i gang et felles prosjekt var at
man hadde til dels svært kort tid på seg før systemet skulle være i
produksjon. Et annet var økonomi. Løsningen åpnet også for standardisering og
andre synergieffekter. Byrådsavdeling for næring og kultur er systemeier for
journal-/sak-/arkivsystemene som benyttes i kommunen, mens Byarkivet er
systemansvarlig instans. Bydelene har selv ansvaret for installasjoner gjort
lokalt i bydelen. Bydelen har også ansvaret for at det blir gjort
deponeringer/avleveringer fra databasene til Byarkivet i henhold til
gjeldende lover og regler. Dokumentbehandlingssystem Saksbehandlere i disse åtte bydelene benytter DocuLive WWW Sak som er et
Internettbasert saksbehandlingsverktøy, mens arkivarer bruker en
Windows-basert klient som er installert lokalt hos bydel (DocuLive 6.1a).
Møtesekretærer benytter nettleser på
samme måte som saksbehandlerne, men har i tillegg noen komponenter installert
lokalt. DocuLive-versjonen som benyttes er tuftet på Noark-4-standarden. Det
ble gjort flere tilpasninger i systemet. Det ble også anskaffet skannere til
bydelene. E-post-integrasjon Et viktig mål for prosjektet var å etablere integrasjon mellom WWW Sak og
kommunens e-postsystem. Etter noen tekniske problemer i startfasen, gikk
løsningen i produksjon på vårparten 2004. Integrasjonen gjør det mulig for
saksbehandlerne å åpne og sende e-post direkte fra saksbehandlingssystemet. Dette gjør det enklere å registrere e-post som viser seg å være
saksdokumenter. Løsningen er dermed med på å sikre at journalverdig e-post
blir ført inn i virksomhetens postjournal, slik det bl.a. kreves i arkivloven
med forskrifter. I realiteten betyr dette at saksbehandler får muligheter til
å registrere/journalføre inngående brev (dvs. e-post), noe som er nytt. For
at dette skal fungere, må saksbehandlerne få tilstrekkelig opplæring, det må
finnes gode rutinebeskrivelser, og ikke minst må det foretas en
kvalitetssikring av disse registreringene i etterkant av arkivtjenesten.
Dette kan gjøres ved å søke opp dokumenter i systemet som har status
"S", dvs. inngående
dokument, registrert av saksbehandler. Sentral installasjon Løsningen er etablert sentralt hos ekstern leverandør med to webservere
med jevn fordeling av brukere. I tillegg er det satt opp et Active Directory
(AD) som nevnt ovenfor, for brukerautentisering/styring av ressurser i det
sentrale domenet. På en sentral databaseinstallasjon er det opprettet åtte separate
databaser, en for hver bydel. En testdatabase er også etablert. All
datalagring skjer i databasen på SAN (Storage Area Network), noe som sikrer
de enkelte bydeler backup av informasjonen som registreres og lagres, se
figur. Hver bydel aksesserer applikasjonen via webgrensesnitt, og har kun
tilgang til sine egne respektive databaser hvor informasjonen er lagret. Historiske baser Nye journalperioder ble opprettet for de åtte bydelene fra 1. januar 2004.
I tillegg har det blitt lagt inn historiske og avsluttede journalperioder,
slik at saksbehandlere og arkivarer har tilgang til informasjon fra før
bydelsreformen på en enkel måte. For eksempel har bydel Nordstrand i dag tilgang
til historiske journalperioder fra de gamle bydelene Nordstrand,
Ekeberg-Bekkelaget og Lambertseter. I de historiske basene er det kun anledning til å søke og føre inn utlån.
Prosjektgruppa besluttet at det var selve journalinformasjonen som skulle gjøres
tilgjengelig, ikke eventuelle elektroniske dokumenter. Bydeler som ønsker å
ha tilgang til "historiske" elektroniske dokumenter, må selv
bekoste dette. Veien fremover Ytterligere to virksomheter er i ferd med å tilknytte seg sentral WWW Sak. Løsningen skal evalueres av Utviklings- og kompetanseetaten i samarbeid med Byarkivet, som deretter vil komme med en eventuell anbefaling om videre utrulling i kommunen. TOBIAS 3/2004 |