Hvorfor
ta vare på privatarkiv?
Arkivene er en vesentlig del av vårt samfunns hukommelse og
kulturarv. Arkivinstitusjonene må ta vare på et bredt utvalg av originale
kilder til kunnskap om og opplevelse av samfunnets utvikling og
kulturhistorie. Da holder det ikke å bevare alt som skapes innen det
offentlige. Like viktig er det å bevare et allsidig utvalg arkiv fra private
virksomheter. Av Ellen Røsjø Det er viktig at ikke bare den offentlige hukommelsen, og i særlig grad
den statlige, blir bevart og formidla for nåtid og ettertid. Privatarkiv er
arkiv som er skapt av organisasjoner, bedrifter, institusjoner og
privatpersoner. Det har vært forholdsvis tilfeldig hva som tas vare på av
privatarkiv her i landet, og det brukes lite ressurser på dette arbeidet i forhold
til innsatsen innen offentlige arkiv. Det gir oss et langt mindre allsidig
kildegrunnlag for framtidig historieskriving og kulturforståelse. Sikring av
privatarkiv er viktig både for å sikre dokumentasjon og kunnskap om en stor
og sammensatt samfunnssektor. Vårt samfunn bør sikre seg kilder som gir
mulighet for en samfunnsanalyse og historie der alle aktører får "komme
til orde". Det er først de siste tjue åra det har vokst fram et tjuetalls offentlige
arkivinstitusjoner regionalt og lokalt som tar hånd om arkiv også fra private
arkivskapere. Institusjonene som arbeider med arkiv fra privat sektor kan
være egne institusjoner, som Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek –
etablert så tidlig som i 1909, Opplandsarkivet eller Lokalhistorisk arkiv i
Bergen; eller det kan være museer, bibliotek eller lokalhistoriske samlinger;
de mer regionalt pregede institusjonene som Fylkesarkivet for Vestfold,
Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane eller Oslo byarkiv; det kan være de
nasjonale som Riksarkivets privatarkivavdeling eller Nasjonalbibliotekets
håndskriftsamling; og det kan være enkelte bedrifters egne bedriftshistoriske
samlinger. Det er et landskap det er lett å gå seg vill i. Skal vi trekke enkelte paralleller til resten av Norden, må det være å
peke på at i Danmark har man hatt et eget Erhversarkiv i mange år som ligger
i Århus, nå lagt under Statens Arkiver, og ellers et mangfoldig landskap med
mange små lokalarkiv, og alle større byer driver et eget privatarkivarbeid. I Sverige har man et
nett av Folkrörelsernas arkivförbund, ofte samlokalisert med andre regionale
arkivinstitusjoner, som i Värmlandsarkivet. I Stockholm er også stats- og
byarkiv slått sammen til Stockholm stadsarkiv. Her fins også Stockholms
företagsminnen som tar vare på bedriftsarkiv. Sverige har dessuten en
konkurslov som tilsier en bevaringsvurdering av konkursslåtte bedrifters
arkiv. Ressursinnsatsen i våre naboland på privatarkivfeltet synes å overgå
den norske. Utfordringer i kø Utfordringene en står overfor er mange når det gjelder bevaring av
privatarkiv, og kanskje særlig de nyeste elektroniske arkivene. Men i tillegg
kommer spørsmålet om hvordan en skal organisere arbeidet, og hvem som skal ha
det økonomiske ansvaret? I deler av landet finnes ingen regionale
arkivinstitusjoner, andre fylker har ordninger for både statlig,
fylkeskommunalt, kommunalt og privat arkivmateriale. Spørsmålet om å
organisere og samordne det regionale arkivarbeidet på tvers av skillelinene
mellom statlig, kommunal og privat sektor, som luftes i kulturmeldinga, er
interessant og bør utgreies nærmere. En mer helhetlig organisering av
privatarkivarbeidet vil iallfall være hensiktsmessig. Et første tiltak, oppnevning av fylkeskoordinerende ansvarsinstitusjoner
for privatarkiv, er satt i verk i 2003, gjennom et samarbeid mellom
Riksarkivet, ABM-utvikling og fylkeskommunene. Bakgrunnen var blant annet den
såkalte ABM-meldinga. Oslo kommune ble forespurt om å legge fylkesansvaret
for privatarkivarbeidet i Oslo til Byarkivet. Nylig ble Oslo byarkiv utpekt
til dette. Byarkivet ser det som en selvfølge at ansvaret legges til vår
institusjon. Men selvsagt må ambisjonsnivået tilpasses ressursene som kan
settes av til arbeidet. I første omgang ser vi for oss at det
fylkeskoordinerende arbeidet skal bestå i å bidra til at de enkelte
institusjonene klargjør hva som er deres bevaringsstrategi, at vi gjør
avtaler om arbeidsdeling og gjensidig utveksling av informasjon og at alle
gir bidrag til Samkatalogen for privatarkiv. Foreløpig er det ikke tilført feltet særegne statlige midler. Selv om det
var varslet, er det ennå ikke etablert noen tilskuddsordning for vern av
privatarkiv; og ABM-utvikling som nasjonalt fagorgan er ikke tilført
betydelig økte prosjektmidler. Om slike midler kommer på plass, vil de være
knytta til prosjektstøtte, som forutsetter egeninnsats fra fylkeskommunale og
kommunale faginstitusjoner. Landslaget for lokal- og privatarkiv (LLP), der
Byarkivet er representert i styret, frykter derfor at arbeidet med
privatarkiv vil fortsette på samme lave og tilfeldige nivå som i dag med de
budsjettene som kommunal og fylkeskommunal sektor rår over. Privatarkivarbeidet i Oslo Tar vi en titt på Samkatalogen for privatarkiv, som inneholder
hovedopplysninger om privatarkiv oppbevart i offentlige institusjoner, ser vi
at det som er bevart i Oslo er mangfoldig, men samtidig mangelfullt. (Se
http://www.arkivverket.no/samkat/searchPage.php.) Samkatalogen er et veldig
bra tiltak som øker tilgjengeligheten, men hvor mange institusjoners
arkivopplysninger fremdeles mangler. Hvor er bedriftsarkivene? Hva med
arkivene etter idrettslag, sang- og musikklag, teaterlag samt diverse
folkelige ad hoc-organisasjoner? Da Oslo byarkiv ble etablert som egen etat i 1992, ble mandat og
grunnleggende funksjonsområde vurdert i en slik bred sammenheng som de
statlige meldingene tilsier. Byarkivet ble pålagt å utvikle et bredt
bevarings- og formidlingsarbeid. Etaten skulle virke for en mer sammensatt
dokumentasjon og formidling av byens historie enn det som isolert sett følger
av arbeidet med kommunens egne arkiv. Intensjonen var at Byarkivet på sikt
skulle kunne komme på høyde med andre byarkiv i vår del av verden. Til tross for at vi har prioritert kommunens egne arkiv pga. et svært
stort historisk avleverings- og ordningsetterslep, har Byarkivet jevnlig fått
inn noen bevaringsverdige privatarkiv. De er kommet mer eller mindre
tilfeldig, ofte etter påtrykk fra arkiveiere eller egen kjennskap til
materiale. I juni 2004 har Byarkivet i alt 121 privatarkiv i depot som samla
utgjør 617 hyllemeter. I volum utgjør kommunalt eide aksjeselskap eller
tidligere oppkjøpte selskap den største delen. Eksempler er Oslo byfornyelse
AS og de ulike baneselskapene som i sin tid ble overtatt av Oslo Sporveier.
Vi nevner her arkivene etter
organisasjonskomiteen for De VI olympiske vinterleker Oslo 1952, Akerselvens
brukseierforening, Aker sogneselskap, Nydalens Compagnie AS, Tveten gård og
Grefsen sanatorium. Privatarkivene er av varierende størrelse, fra små
brokker til de mer velholdte og veldokumenterende arkiv. Byarkivet ønsker å kunne ta et klarere ansvar også for privatarkiv som del
av byens kollektive hukommelse og sikre et kildemateriale som er allsidig og
av bred betydning for byens kultur og historie. Derfor har vi i første omgang
søkt og fått statlige prosjektmidler fra Kulturrådet og ABM-utvikling til å
gjøre noe med arkiv som dokumenterer det multikulturelle Oslo. Hovedstaden
har en tredel av landets innvandrerbefolkning; og dette vises dårlig i
arkivene. Byarkivet har som mål å gi de nye minoritetene en rettmessig plass
i arkivets samlinger, utvikle et bedre tilbud til flerkulturelle som brukere
av vår institusjon og formidle deres historie til hele befolkningen. Ved
dette pionerprosjektet vil vi også kunne legge til rette for kulturmøter. Byarkivets prioriteringer på privatarkivområdet er, i den grad ressursene
tillater det, å bevare og gjøre tilgjengelig: 1) Forenings-/organisasjonsarkiv i Oslo som knytter seg til hele
Oslo by eller til et lokalt område i byen, herunder også bystyrepartienes
gruppearkiv. Vi tar et spesielt ansvar for arkiv som kan gjenspeile det
multikulturelle Oslo. 2) Et utvalg av personarkiv av særlig interesse for Oslo bys
historie, blant annet etter profilerte lokalpolitikere, organisasjonsledere
og enkeltpersoner som kan representere ulike sider ved byens kulturelle,
politiske og sosiale liv. 3) Enkelte bedriftsarkiv (industri, handel, frie yrker) av særlig
interesse og betydning for byen. Løsninger for bevaring av større
bedriftsarkiv må finnes på nasjonalt plan. Utvikling av privatarkivarbeidet? Byarkivet gjør en særlig innsats med privatarkiv i 2004 - 2005 i prosjektet "Det multikulturelle samfunn i arkivene", som følge av de tilførte prosjektmidlene. Som hovedstadens arkivinstitusjon håper Byarkivet å kunne framstå med tyngde i utviklinga av privatarkivarbeidet i Oslo. Dette vil forutsette at det avsettes særlige ressurser til arbeidet. Ressurser tilsvarende en stilling vil være en god begynnelse. En slik satsing vil gjøre det mulig å etablere et privatarkivarbeid på et visst nivå som retter seg mot Oslos egen historie og kultur og mot byens egne miljøer. Det er vårt håp at vårt første privatarkivprosjekt, om de multikulturelle arkivene, skal bli starten på en slik prosess. TOBIAS 2/2004 |