"Ut
med arkivene" - den digitale forvaltning – arkivet på nett?
Internett har endret arkivarenes arbeidsdager. Vi bruker nettet
til å hente informasjon, føre faglige diskusjoner, og som verktøy i vår
daglige saksbehandling og publikumsservice. Byarkivet i
Oslo hører til de arkivinstitusjonene som med entusiasme har tatt nettet i
bruk for å formidle ulike typer kommunale arkivdokumenter og informasjon om
arkivkildene til et bredt publikum. Byarkivet har ligget langt framme i å
utvikle løsninger for arkivformidling på verdensveven. Vi vil være med å
utvikle dette videre, men mener også at det er på sin plass med
motforstillinger – og noen klare advarsler. Av Bjørn Bering Det er et utgangspunkt for arkivarer, uansett hvilke oppgaver vi arbeider
med, at vi skal legge til rette for størst mulig tilgjenglighet til arkiver,
innenfor rammene av et etisk og lovbestemt personvern og av lovverket
forøvrig. Dette står i Yrkesetiske retningslinjer for arkivarer, som er
vedtatt av ICA, den internasjonale arkivorganisasjonen: "6. Arkivarer bør søke å fremme størst mulig tilgjengelighet til
alt arkivmateriale og yte upartisk hjelp til alle brukere. 7. Arkivarer bør respektere så vel retten til adgang som personvernet,
og arbeide innenfor rammene av relevant lovgivning." Økt tilgjengelighet til arkivinformasjon, og spesielt ved tilrettelegging
på Internett, er også et hovedmål i sentrale kulturpolitiske og
forvaltningspolitiske styringsdokumenter. De overordnede styringssignalene,
både fra regjering og storting er sterke, både for å ta nettet i bruk og til
å utvide bruksområdene. Regjeringens Kulturmelding 2003 sier blant annet
dette: "For å opna arkivkjeldene for eit stort publikum og bringa
arkivet ut til folket må ein intensivera arbeidet med å digitalisere utvalde
kjeldeseriar og gjere dei tilgjengelege gjennom nettbaserte tenester." De politiske målsetningene retter seg mot tre ulike dimensjoner ved å åpne
arkivene via nettet: 1) større åpenhet og styrket innsyn i forvaltningen;
særlig ved å legge ut postjournaler og saksdokumenter på nettet 2)
tilrettelegging av publikumstjenester og saksbehandling på nettet, som
elementer i en "døgnåpen forvaltning" 3) økt tilgang til
arkivrelaterte kulturverdier og kulturtilbud via nettet, blant annet innenfor
rammen av Kulturnett Norge og regionale kulturnett. Kommunale saksdokumenter på nett? Mange kommuner legger i dag postjournalen ut på nettet. Oslo kommune er i
ferd med å stille som et krav til kommunens virksomheter at alle
postjournaler skal være tilgjengelige på nett. Stranda kommune er en av flere som har tatt neste steg. De har lagt deler
av det elektroniske saksbehandlingssystemet ut på nettet i en egen
"innsynsmodul". Dermed kan man søke fram saksdokumenter og blant
annet finne ut om både saksbehandlingsmåte og status for behandlingen av
aktuelle saker. Man kan bruke en egen søkemodul for å hente fram dokumenter,
både de kommunen selv har produsert og brev som har kommet til kommunen. Går man inn på postjournalen i Stranda kommunes innsynsmodul og søker
etter alle inngående dokumenter til kommunen i oktober –november 2003, får
man blant annet opp navnene på åtte personer som hadde sendt inn søknader på
en legestilling. Selve dokumentene i denne saken – dvs. søknadene – kommer
imidlertid ikke opp. Disse er ikke offentlig tilgjengelige, og det er henvist
til lovhjemmel. Andre brev til kommunen, som ikke var unntatt offentlighet,
kan enkelt søkes fram i fulltekst. I det hele tatt fremstår denne
innsynsmodulen på nettet som ryddig og enkel å finne fram i, og korrekt
håndtert etter lov- og regelverk, så langt man kan se. Kommunen har gode erfaringer med dette tilbudet. Rådmannen sier bl.a. om
dette: "Vi får stadig tilbakemeldingar om at publikum brukar den
(innsynsmodulen), samt at den vert mykje brukt av politikarane. Kommunen ser det
som svært viktig å gje god informasjon om kommunen sitt arbeid, og på den
måten betre kunnskapen om kva vi driv med (…). For dei tilsette i kommunen
fører innsynsmodulen til at ein må skjerpa seg både med journalføring og
skriving av saker fordi så mange kan gå inn og lese kva ein skriv". En ansatt i kommunens servicekontor fremhever i tillegg at det "...
både er publikumsvennleg og arbeidssparende når ein kan vise til at
informasjonen ligg ute på Internett i søkbar form" og "Særleg
politikarane har god nytte av den då dei kan gå inn og sjå på inn- og
utgåande brev, samt saker i alle utvala." Tidligere har det vært slik at arkivene holdes tilgjengelige for at den
som måtte ønske det, skulle kunne gå kommunen etter i sømmene. Det forutsetter imidlertid at man setter
seg i aktivitet, henvender seg i skranken med sine spørsmål og ber om å få
dokumentene utlevert. Nå ser vi at Stranda kommune i tillegg ser økt
tilgjenglighet til korrespondanse og andre saksdokumenter som ledd i et aktiv
arbeid med å "… betre kunnskapen om kva vi driv med ..." og "...
gje god informasjon om kommunen sitt arbeid". Dette kan oppfattes slik at kommunen har satt seg som mål at flest mulig
leser hva folk skriver til ulike instanser i kommunen om og hva kommunen
svarer. Kommunen kan sies å ha gått fra å tilrettelegge for innsyn i
korrespondanse og andre saksdokumenter til aktiv spredning av dokumentene.
Det knytter seg flere etiske og
juridiske avveininger til en slik utvikling. Kommunale postjournaler – dvs. offentlige journaler – finner man mange av
på nettet i dag. Generelt er dette verdifullt; det medvirker til enklere og
bedre innsyn i forvaltningens virksomhet. Og det er vanskelig å se de store
personvernmessige problemene ved dette. Den vanlige innvendingen er at åpne
og søkbare postjournaler på nett gir grunnlag for å lage personprofiler: hva
enkeltpersoner over tid står i kontakt med det offentlige om, dvs. hyppighet
og typer saker. Løsningen som anvises er gjerne at postjournalene bør ligge
søkbare i en begrenset periode, slik at profiler over tid ikke kan etableres. Jeg oppfatter dette som en litt teoretisk problemstilling. Den som måtte
ønske å utarbeide og eventuelt publisere slike profiler, må uansett gå aktivt
inn for å gjøre dette. Da er det også enkelt å lage sin egen historiske
database der man over tid laster ned fra nettet aktuelle postjournaler. Men uansett:
Det er ingenting i veien for å ta offentlig journal av nett etter en viss
tid, om det er et poeng å gjøre det litt mer arbeidskrevende å følge den
enkeltes aktiviteter mot ulike offentlige instanser. Den undersøkende
journalist er det liten grunn til å bekymre seg om. Har vedkommende et formål
av betydning, er det også mulig å flytte seg fysisk ned til arkivet og
bestille de ønskede utskrifter av "eldre" journalposter. Forskeren
kan henvende seg til dagligarkivet eller til arkivinstitusjonen og søke om
tilgang til historisk journaldatabase.
De viktigste innvendingene mot postjournaler på nett ligger på et litt
annet plan: For det første ser vi stadig at media gjør slutninger på basis av
data man får fram ved enkle søk eller opptellinger, som for eksempel hvor
mange prosent av dokumenter som er unntatt offentlighet – eller
"hemmeligstemplet" – for så å bruke dette som mål på hvor åpen en
forvaltning er. I dette ligger både en misforståelse av hvilket verktøy offentlig journal
er, og en manglende forståelse for den kontekst som all arkivinformasjon må
forstås innenfor. Det at en
virksomhet, som eksempelvis arbeider med klientrelaterte saker, har relativt
mange dokumenter som er unntatt offentlighet, er ikke et tegn på lukkethet.
Jeg vil tro at et barnevernskontor skal ha nær 100 % av dokumentene unntatt
offentlighet, og en stor andel både av korrespondenter og sakstitler skjermet
i offentlig journal, uten at det er uttrykk for annet enn at kontoret
ivaretar sin lovpålagte taushetsplikt. Den viktigste innvendingen mot journal på nett, er likevel at
konsekvensene av å gjøre feilvurderinger eller av rene fingerfeil kan bli
langt større enn ved de tradisjonelle løsninger for innsyn. Den som fører
journal i et uoppmerksomt øyeblikk og lar sensitive personopplysninger slippe
gjennom og inn i offentlig journal, adressat og sakstittel, eller unnlater å
påføre "unntatt offentlighet", for så å sette journalutskriften i
en perm på kontoret, kan kanskje rette opp feil i ettertid. I praksis vil det
bare unntaksvis skje at uvedkommende ser opplysningene. Publiserer man offentlig journal på nettet
derimot, blir opplysningene aktivt og umiddelbart spredt for all verden. Offentlig journal på nett er likevel i hovedsak nyttig, men det krever
aktsomhet og god kvalitetskontroll. Det er vektigere innvendinger mot å legge
til rette for at postjournalen også skal kunne brukes til å søke fram selve
saksdokumentene i fulltekst, som i eksempelet fra Stranda kommune. Åpenhet uten aktiv spredning I Oslo byarkiv har vi et helelektronisk sakarkiv for vår egen daglige
virksomhet, foreløpig parallelt med papirarkivet. Dette innebærer blant annet
at alle inngående brev kommer fram til saksbehandlerne som bilder på
skjermen, etter at de er journalført, skannet i postmottaket og lagret i et
moderne sak-/arkivsystem. Det er derfor relativt enkelt for oss å legge de
digitale bildene av brevene ut på nettet. Vi gjør likevel ikke dette, av
flere grunner: Et økende antall henvendelser til Byarkivet kommer i form av
e-post-meldinger, som er journal- og arkivverdig, men gjerne uformelle og
personlige i form og ordvalg. De er ikke skrevet med tanke på at alle verdens
nettbrukere skal kunne lese dem, og det vil utvilsomt bli langt færre av
disse meldingene om vi sender dem videre ut på nettet. Ønsker vi det? Det er heller ikke alltid at de som skriver tradisjonelle brev til oss,
finner de presise ord for sitt forehavende. Det kan være så ymse med
språkkunnskaper, og håndskriften kan svikte. Men forespørselen har nå uansett
vært så viktig for brevskriveren at vedkommende har tatt seg bryet med å
forme et brev, i tillit til at det kommer fram til vennlige og hjelpsomme
folk i Byarkivet. Om brevet ikke inneholder opplysninger som skal eller bør
unntas innsyn, vil det i prinsippet være tilgjenglig for den som kommer og
for å se gjennom postjournalen. Men avsenderen vil i praksis ikke risikere å
se brevet gjengitt for offentligheten i faksimile eller nøyaktig skrevet av. Med sakarkiv på nett ville vi imidlertid legge et hvilket som helst
offentlig tilgjengelig brev ut for verden, inngående brev som digitale bilder
– uansett hvor uformelt og personlig det måtte være i form og ordvalg. Det er
grunn til skepsis overfor en slik utvikling, og vi vil gjerne være med å
holde igjen for Byarkivets vedkommende. Vår korrespondanse kan nok unntaksvis
være av interesse for offentligheten; og det styrker kvaliteten på vårt
arbeid at vi vet at pressen og andre kan komme og sjekke hva slags
henvendelser vi får, hvilke saker vi behandler – og hvordan saksbehandlingen
er. Dette betyr likevel ikke at en generell og aktiv spredning av brev til og
fra Byarkivet bør være ledd i vår informasjonspolitikk. Generelt er det vår oppfatning at våre saksdokumenter ikke er egnet for
spredning i fulltekst format via nettet. Det vil gi oss et annet forhold til
vårt publikum, og det vil også føre til en høyere terskel for å henvende seg
til oss. Byarkivet er her et eksempel, men disse vurderingene vil trolig være
relevante for situasjonen i de fleste kommunale virksomheter. Det kan dessuten være et spørsmål om ikke også dokumenter i det
alminnelige saks- og korrespondansearkivet kan være opphavsrettslig
beskyttet. Det kan være typer av faglige utredninger og andre dokumenter som
kan sies å ha "verkshøyde" i lovens betydning – både slike som er
produsert av tilsatte i virksomheten og slike som har kommet inn til
virksomheten – og som vil kunne fremgå av journalen og er produsert eller
skannet slik at de kan hentes fra
elektronisk sakarkiv. I slike tilfeller vil vi ved å gjøre det alminnelige saksarkivet
tilgjengelig på nett, kunne gjøre oss skyldige i aktiv spredning av åndsverk
uten å ta hensyn til opphavsmannen rettigheter. I prinsippet kan vel også dette hensynet sikres ved journalføringen, dvs.
at man for de enkelte dokumenter henviser til bestemmelser om opphavsrett og
sperrer disse for lesning eller nedlasting på nettet. Så får vi heller
opplyse at de kan fås til gjennomsyn om man møter opp i arkivet. Dette vil i
så fall føre til at den som journalfører, stilles overfor nye og vanskelige vurderinger,
med tilhørende nye muligheter til å gjøre feil. Det er med andre ord grunn til å advare mot en alminnelig utlegging eller
spredning av kommunale arkivdokumenter på nettet. Formidling eller
oversendelse av enkeltdokumenter over nettet på forespørsel, er det færre
problemer med. Dette vil innebære at den enkelte kan bruke offentlig journal
på nett til å identifisere dokumenter som vedkommende har interesse av, for
så å rette en spesifikk forespørsel til virksomheten. Arkivet vil da kunne
oversende dokumentene pr. e-post. Til syvende og sist handler dette om i hvor stor grad og på hvilke måter
vi ønsker at den enkelte borgers aktiviteter skal eksponeres for
offentligheten. Arkivarer skal legge til rette for en mest mulig åpen – eller
gjennomsiktig – forvalting, men også for en størst mulig skjerming av den
enkelte borgers rent personlige rom. Dette vil etter vår oppfatning innebære
at offentlige virksomheters korrespondanse som hovedregel bør være
tilgjengelige for innsyn, men normalt ikke spres eller publiseres. Interaktive tjenester og saksbehandling på Internett Tilrettelegging av interaktive tjenester på Internett – slik som det nå
gjøres blant annet i Oslo kommune – er et ledd i å gjøre kommunen døgnåpen.
Dette forutsetter tilgang til informasjon og interaktive tjenester 24 timer i
døgnet. Målene er å heve kvaliteten, gi enklere tilgang på informasjon og
medvirke til en mer effektiv og raskere saksbehandling. Innenfor rammen av Oslo kommunens program eOslo etableres det nå
infrastruktur som gjør dette mulig. Databaseservere, skjemaløsninger,
tolkingsfunksjoner med mer skal sikre at data fra ulike skjema automatisk
overføres til virksomhetens arkiv-/fagsystem. Integrasjon med journalsystem
eller fagsystem er viktig, slik at arkivverdige dokumenter registreres og
arkiveres. Hvis man ikke har innført fullelektronisk arkiv iht.
arkivforskriften, må man fortsatt arkivere en papirversjon. Hvis det er tatt
i bruk elektroniske signaturer, skal disse behandles og arkiveres i tråd med
"Forskrift om elektronisk kommunikasjon i forvaltningen". I Oslo kommune er Næringsetaten pilot og har blant annet utviklet et
elektronisk søknadsskjema for skjenkebevilling for lukket arrangement, såkalt
ambulerende skjenkebevilling, på Internett. Også søknader om barnehageplass i
Oslo kommune kan nå sendes via Internett. Det er i ferd med å utvikles en metodikk som virksomhetene i kommunen skal
benytte for å tilpasse sine arbeidsprosesser med tanke på interaktivitet.
Virksomhetene vurderer selv hva som er egnet som interaktive tjenester/skjemaløsninger. Innsending av byggesøknader og meldinger via Internett er en tjeneste som
er realisert i samarbeidsprosjektet ByggSøk. Bak ByggSøk står Statens
bygningstekniske etat, Kommunal- og regionaldepartementet,
Miljøverndepartementet, Statens kartverk, Oslo kommune, Kommunenes
Sentralforbund og Boligprodusentene. Et element i løsningene er at elektroniske byggesøknader sendes inn vi
nettet og importeres til standard sak-/arkivsystem. Man får dermed muligheten
til å følge status på en byggesak mens den er til behandling i Plan- og
bygningsetaten. Deler av etatens elektroniske arkiv åpnes for innsyn via
Internett. Den saken man ønsker innsyn i, kan søkes opp ved hjelp av
saksnummer. Det kan også søkes på adresse eller eiendom (GAB-nr.), og alle
saker som er registrert der kan hentes frem. En fullt utbygd løsning for
nettbasert byggesaksbehandling forutsetter også tilgang til relevante
dokumenter i historiske byggesaksmapper, som følgelig nå blir digitalisert. Denne typen løsninger innebærer med andre ord at den som vil søke om
byggeløyve, får tilgang via nettet på informasjon og alle relevante
saksdokumenter i en sak som er under behandling, samtidig som disse
dokumentene ikke blir gjort tilgjengelige for all verden. Kommunen må derfor
legge opp betryggende løsninger for styring av tilgangen, partstilgang og
partsinnsyn, til dokumenter i saker som er under behandling. Det ligger en rekke utfordringer ved denne typen interaktive tjenester på
nettet – knyttet til saksbehandling og arkivdanning. Det må etableres både
systemer og rutiner som gir god informasjonssikkerhet, som støtter opp under
et godt personvern og som gir alle parter og interessenter i saker tilgang
til relevant, likeverdig og fullstendig dokumentasjon. Internett blir nå raskt den viktigste kanalen for informasjonsutveksling,
transaksjoner og arkivdanning i offentlig saksbehandling. Det er ikke gitt
at krav til personvern og
arkivdokumentasjon alltid er godt nok ivaretatt i denne prosessen. Entusiasmen
for mulighetene må ikke føre til at grunnleggende etiske og juridiske
standarder blir svekket. Og: Den som ikke ønsker, ikke kan, eller ikke har
anledning til å bruke nettet, skal fortsatt ha god service, tilgang på
informasjon, tilgjengelige saksbehandlere og like få og små gebyrer som
nettbrukerne. Vi som arbeider i offentlige virksomheter skal ikke oppføre oss
som bankene. Formidling av kulturverdier og tilbud Fylkeskommunale og kommunale arkivinstitusjoner ligger langt framme i
arbeidet med å tilrettelegge kildemateriale og kulturhistorisk informasjon på
Internett. Fagkomiteen i Stortinget pekte i en kommentar til ABM-meldingen på
Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane som et mønster for gode løsninger på
landsplan. Men vi er flere. Byarkivet i Oslo har periodevis vært blant de
virksomhetene på www.oslo. kommune.no som har flest besøk på sine nettsider,
til tross for at vi ellers er små i den kommunale sammenhengen. Vi hadde mer
enn 80 000 besøkende på sidene i 2003, og disse hentet opp 670 000
sidevisninger. Interessant er det at nær 30 % av brukerne hører hjemme i USA.
Internett er blitt Byarkivets store lesesal, utstillingslokale og
foredragssal. Det er en hovedoppgave for oss å utvikle tilbudet, blant annet ved å legge
ut flere og bedre søkbare databaser med digitalt og digitalisert materiale. I
en ABM-sammenheng er informasjon, service og formidling via Internett selve
hovedsatsingen, innenfor rammen av Kulturnett Norge, regionale kulturnett og
de enkelte institusjonenes tilbud. Arkivinstitusjonene bør ta mål av seg til
fortsatt å ligge i front på dette området. Internett skal brukes til "å
få arkivene ut". Men også i denne sammenhengen har det blitt aktualisert problemstillinger
som vi ikke har tatt alvorlig nok. Nå er det behov for at både arkivarene og
deres oppdragsgivere klargjør en strategi som også forholder seg systematisk
til begrensingene og farene ved å legge arkivene på verdensveven. Arkiv-Norge har entusiastisk gått i gang med å legge ut databaser, basert
på de typer av kilder som lett lar seg tilpasse databasestruktur. Dette er
arkiver av registerkarakter, som folketellinger, kirkebøker,
emigrantprotokoller med mer. Det er kilder som er enkle å forstå og enkle å
tolke. Resultatet har blant annet blitt at vi på nettet har fått et meget
godt tilbud til slektsgranskere. Arkivinstitusjonene har kommet genealoger og
demografer i møte og har forsterket interessen for slektsgranskning. Det er
ikke noe galt i dette, men det har ikke vært resultat av en bevisst
prioritering av brukergrupper eller oppgaver. Spørsmålet er om de faktiske
prioriteringene over tid vil gi arkivene som samfunnsinstitusjoner den
profilen de ønsker å ha. En annen side ved den type arkivinformasjon som egner seg særlig godt for
databaser på nettet, er at dataene lar seg bruke uten komplekse vurderinger
omkring opphavsmessig, arkivmessig, og historisk kontekst. Dermed kan vi –
ved i særlig grad å trekke fram denne typen arkivinformasjon – komme til å
stimulere en forenklende og skjev forståelse av hva arkiver er og hvordan
arkiver kan brukes. Rike arkiver med vesentlig samfunnsmessig og historisk
dokumentasjonsverdi – som krever kontekstuelle analyser – blir liggende i mørke. I neste omgang vil
dette kunne støtte opp under ukritiske oppfatninger av hvordan vi etablerer
kunnskap om forvaltingens virksomhet og om det historiske forløp. Digitalisering av kildemateriale gir grunnlag for nye og spennende tilbud
på nettet. Byarkivets database over historiske foto fra kommunens
virksomheter gir muligheter til å hente fram selve fotografiene på skjermen,
rett nok begrenset til et utvalg på ca. fem tusen av den halvmillionen vi har
i magasinet. Dette er et svært populært tilbud, og mange bestillinger på
fotografier referer seg til bilder publikum har funnet på nettet. Bildene på
nettet er i langt lavere oppløsning enn de vi har i vårt digitale arkiv i
Byarkivet, slik at nedlasting ikke vil egne seg for de fleste brukerformål.
Vi har også laget utstillinger på nettet, f.eks. om OL i 1952, kart,
arkitekttegninger, Sporveienes historiske plakatmateriell, skolebarns
tegninger fra krigen med mer. Dette er noe ABM-institusjoner vil satse mye på framover. Men man må være
klar over at også en slik presentasjon av digitalisert arkivmateriale har
noen problematiske sider, metodiske og kunnskapsteoretiske. For det første
ligger det en utvalgsproblematikk her:
Hvorfor bruker Byarkivet ressurser på å gjøre historiske
arkitekttegninger tilgjengelig på nett, når de mer sammensatte kildene til
byutviklingen i våre magasiner ikke er godt nok ordnet og katalogisert og
gjort tilgjengelig for forskning? Hvilke sider ved kommunens virksomhet og
byens utvikling er de vi velger å kaste lys over gjennom våre prioriteringer?
Hva slags type arkivstudier støtter vi opp under? Og hvilke brukergrupper
blir prioritert? For det andre aktualiserer satsingen på Internett spørsmål om hva arkiver
har for verdi som samfunnsdokumentasjon, hvordan de kan og skal brukes, og –
ikke minst – hvordan arkivinstitusjonene ønsker å framstå: Hva er vår
samfunnsmessige rolle? Formidling av arkivinformasjon på nett endrer oppdragsgivernes
forventninger til arkivinstitusjonene, og det preger forståelsen av arkivene
som samfunnsinstitusjoner. Vi møter i økende grad en forestilling om at alt
arkivarbeid skal vises igjen i offensivt og nyskapende formidlingsarbeid,
gjerne pedagogisk tilrettelagt. Stadig mer av det vi gjør, er
prosjektorganisert og blir rettet inn mot tydelige resultater for
sluttbrukerne på kort sikt. Det har
blitt nødvendig å presisere at offentlige arkiver har som kjerneoppgave å
systematisk dokumentere forvaltningens virksomhet i sine ulike sammenhenger
og over lang tid. Dette er et langsiktig og ofte lite spektakulært arbeid. Det har med å
gjøre med gode arkivsystemer i den daglige virksomheten, sørge for at arkiver
tas vare på og overføres til depot, at de ordnes i henhold til opprinnelig
systematikk, pakkes og katalogiseres, pleies og sikres mot fysisk nedbrytning.
Sluttbrukeren er ofte forvaltingen selv som skal ha sammenheng, kontinuitet
og etterrettelighet i sin virksomhet; og det er den enkelte som har behov for
å kunne få dokumentert forhold som berører personlige interesser og
rettigheter. Det kan også være forskeren og forfatteren som bruker måneder på
lesesalen på å gå gjennom omfangsrike og komplekse arkiver. I Byarkivet har vi nå over en viss periode hatt forespørsler fra et par
hundre personer som vil finne ut av sine opphold på barnehjem, tyve til femti
år tilbake i tid, og som gjerne vil vite hva det kommunale barnevernet gjorde
av vedtak som ga retning til den enkeltes liv. Dette er et arbeid som finner
sted utenfor offentligheten, mellom to personer – klienten og vår
saksbehandler. Arbeidet krever mye tid og omtanke, men det er også et
eksempel på det som gir mening til arkivarbeidet, til faget og yrket.
Arkivaren skal ikke og kan ikke ta alle sine arkiver ut på det store torget
og er heller ikke noen subjektiv historieforteller. De historier vi forteller,
skal handle om de kulturverdier og den samfunnsdokumentasjonen som våre
arkiver representerer. Internett vil bli en stadig viktigere kanal for å
fortelle om dette, men de viktigste arkivundersøkelsene verken kan eller bør
skje ved skjermen. Vi i Oslo byarkiv hører fortsatt til entusiastene i satsingen på å få
arkivene ut på Internett. Men det er viktig å presisere tre helt
grunnleggende premisser for innsatsen: 1) Hensynet til personvernet og
enkeltpersoners rettigheter setter klare grenser for hva som kan og bør
legges ut på nettet fra våre arkiver. 2) Studier av arkiver gir ofte mening
først når disse kan undersøkes systematisk i sin opphavsmessige, historiske
og arkivmessige kontekst. Det er begrenset i hvilken grad dette vil kunne la
seg gjøre ved formidling via Internett alene. 3) Arkivene som
samfunnsinstitusjoner har flere helt grunnleggende funksjoner og oppgaver
utover å gjøre mest mulig av arkivinformasjon tilgjengelig på nettet. Litteratur Arne Skivenes: "…Arkivmateriale på nettet – tanker ved en
korsvei" i Arkivråd 3/2003 Arnt Ola Fidjestøl: "Stranda kommune – arkiv på Internett" i
Arkivråd 3/2003 Aktuelle nettsteder Om Oslo: http://www.software-innovation.no/brukerforum/2003/presentasjoner/Grete_Zetterdal.pdf Om Bergen: http://www.software-innovation.no/brukerforum/2003/presentasjoner/Bjorn_Vindenes.pdf TOBIAS 1/2004 |
|
|