Kulturinstitusjonene
og kommunen
Teater og musikk har lange tradisjoner i Oslo. Men kommunes
engasjement overfor denne delen av byens liv oppsto først mot slutten av
1800-tallet. Det begynte med avgiftsbelegging, men fikk straks etter også
form av bidrag til orkesterkonserter og fortsatte med tilskudd til teatrene.
I 1938 gikk kommunen og staten inn i et spleiselag for å dekke teatrenes
underskudd. Denne ordningen viste seg å inneholde mange skjevheter, og
avfødte mange og lange forhandlingsrunder inntil staten tok over de fleste av
kulturinstitusjonene på 1990-tallet. Av Leif Thingsrud Teaterforestillinger og konserter har lange tradisjoner i Oslo. På
1700-tallet dannet de kondisjonerte flere små teaterlag som holdt lukkede
forestillinger, og i 1771 ble den første offentlige teaterforestilling holdt.
Bak dette sto et teaterselskap under ledelse av danselærer Nürenbach og
enkefru Stuart. Stykket som ble spilt, var Holberg-komedien "Den
pantsatte bondedreng". Straks etter fulgte flere forestillinger, blant
annet av "Jeppe paa Bierget", og som en ekstra bonus ble
forestillingene kombinert med sirkusakrobatikk. Sannsynligvis var
skuespillerprestasjonene ytterst slette, og etter et halvår var det kroken på
døra. I 1780 ble det opprettet et dramatisk selskap, som i 1820 skal ha hatt
hele fire hundre medlemmer. Mange av disse, som tilhørte byens fornemste
borgerskap, var med og spilte, og til dels svært bra, i alle fall etter
samtidens egen bedømming. Først i 1827 fikk byen igjen et offentlig teater,
ledet av den svenske skuespilleren Johan Peter Strömberg. Et teaterbygg ble
oppført ved Hammersborg, litt inn på den tomta der Maltheby-gården ligger i
dag, og det rommet hele åtte hundre personer. Skuespillerne var et ganske
sammenrasket kompani, og prestasjonene skal visstnok ha vært heller
tvilsomme. Teatret skiftet ledelse en rekke ganger, og etter hvert ble staben
dominert av danske skuespillere. Rent faglig var nok det en klar bedring, men
det utløste en språkstrid som ikke fikk sin avslutning før Bjørnstjerne
Bjørnson kastet seg inn i den på 1850-tallet. Etter det ble norsk språk og
gode norske skuespillere dominerende. I 1835 brant teateret i Akersgata ned, men forestillingene fortsatte i
leide lokaler, og allerede to år senere sto Christiania Theater på
Bankplassen ferdig til bruk. Dette ble byens hovedscene til Nationaltheatret
sto ferdig i 1899, og det meste av skuespillere, musikere og øvrig stab
fulgte med på flyttelasset. I annen halvdel av 1800-tallet, og særlig i 1890-årene grodde det fram en
rik flora av små teaterscener, som regel med servering. Repertoaret var for
det meste av dette lettere slaget, komedier, farser og ren variete, men disse
scenene ga flere unge skuespillere en øvelsesplass før de kom inn på de
seriøse teatrene. Og disse skulle det etter hvert bli flere av.
Centralteatret kom til i 1902, som en komedie- og lystspillscene, mens Det
Norske Teatret åpnet sine dører i 1913. Det har i alle år hatt en meget bredt
repertoar. Fahlstrøms teater drev i Torggata 9 – det som nå er Eldorado kino
– fra 1903 til 1911 og med biscene på Tivoli. Teatrene var byens musikkscene Profesjonell musikkutøvelse i byen – utenom kirkene – var lenge overdratt
til én mann, den priviligerte Stadsmusikanten. Den første utnevnelsen skjedde
i 1700, og først i 1841 ble denne ordningen opphevet. De kondisjonerte hadde
imidlertid muligheten av å danne private musikkselskaper, og det eldste av
disse, kalt Det musikalske Lyceum, ble opprettet av stiftamtmann Falbe i
1809. Lycéet holdt flere konserter, både alene og sammen med tilreisende
musikere. Besetningen må ha vært et alminnelig symfoniorkester etter datidens
mål, og de skal ha oppført blant annet en stor Haydn-symfoni og utdrag av en
rekke operaer. Publikum foretrakk opera og syngespill framfor ren instrumentalmusikk, og
musikklivet fikk dermed sitt ankerfeste i teatrene. Christiania Theater hadde
et lite fast orkester, og dette ble betydelig utvidet da de flyttet til
Nationaltheatret. På 1860-tallet var det årlig to konserter i Kristiania med
stort orkester, men i årene som fulgte skulle dette øke. Arrangør av
konsertene var kjente musikere, som Edvard Grieg og Johan Svendsen, og
spillingen var en betalt ekstrajobb for musikerne ved teatrene. I 1872 ble
Musikkforeningen opprettet, og det medvirket til at tilbudet på
orkesterkonserter ble bedre. Driftsbidrag for å redde institusjonene Kommunens befatning med disse institusjonene begynte i 1877. Da ble det
innført en vedtekt med bestemmelse om at de som arrangerte konsert eller
teater skulle gi kommunen en avgift av hver forestilling for brann- og
polititilsyn. Etter noe tid fikk de faste teaterscenene lav avgift, mens
kunstnere på turné og mer sirkus-preget underholdning fikk betale mer.
Offentlig støtte til teatrene ble fremdeles sett på som utenkelig, idet
teater nærmest ble regnet som kommersiell underholdning og ikke som kunst. Fremførelse av klassisk musikk ble derimot sett på med mer positive øyne.
I 1889 begynte kommunen å gi årlige bidrag til Musikkforeningen for at
Kristiania teaters orkester skulle kunne holde seks seriøse konserter hver
vinter. I tillegg kom populærkonserter om sommeren, da teatret var stengt.
Disse bidragene vokste med orkesteret, og da dette løsrev seg fra teatret i
1919 og ble til Filharmonisk Selskaps Orkester, ble det snakk om helt andre
beløp – over ett hundre tusen kroner i året. I 1924 bestemte bystyret at
bidrag skulle gis av kinematografenes overskudd. Dette skulle nemlig benyttes
til allmennyttige formål. Men allerede i 1929 var orkesteret tilbake på det
alminnelige kommunale budsjettet. Støtten til teatrene kom først indirekte, i form av at kommunen refunderte
noe av strøm- og gassutgiftene Nationaltheatret hadde. På 1920-tallet ble
imidlertid den økonomiske situasjonen der så vanskelig at kommunen måtte gå
inn med et lite driftsbidrag og bruke mye av kinematografenes overskudd for
at teatret ikke skulle bli nødt til å stenge. Etter et par år var hele
bidraget kommet over på bykassa, og beløpet var for det meste ett hundre
kroner pr. år. Det Norske Teatret fikk et lite driftsbidrag i 1931, mot Høyres stemmer,
som deretter ble en årlig post på budsjettet. Byen hadde i tillegg flere
mindre scener, og på 1930-tallet kom sporadiske tilskudd til disse også.
Dette var mest en slags økonomisk nødhjelp, og ble ikke til noe fast
driftstilskudd. Kommunen ga også bidrag til byggingen av Folketeatret på Youngstorget
og til Folketeaterforeningen. Den hadde som formål å spre teaterinteressen i "…
kretser som tidligere sto fremmed overfor teatret", og kjøpte
forestillinger ved Nationaltheatret. Spleiselag med staten I 1937 kom innstillingen fra Stortingets teaternemnd. Den foreslo en fast
regulering av statens tilskudd til de seriøse teatrene knyttet opp mot at
kommunene skulle yte et tilsvarende beløp. For Nationaltheatrets vedkommende
medførte det staten i 1938 ga 125 tusen kroner, Oslo hundre tusen, Aker tyve tusen
og Bærum fem tusen. Dette skulle på den ene siden sikre teatrene mot at en
bidragsyter plutselig skulle svikte dem i sin budsjettbehandling, men påla
også teatrene å tilby kommunene skoleteaterforestillinger. Tilskuddsbeløpene
skulle raskt stige, ikke minst på grunn av publikumsboikotten under krigen.
Det Norske Teatret ble også omfattet av avtalen, mens de mindre scenene, som
hovedsakelig befattet seg med lystspill, falt utenfor. Etter krigen vokste utgiftene ved teatrene raskere enn inntektene. Den såkalte
"selvdekningsprosenten" var stadig synkende. Den kommunale
teaterpolitikken skulle derfor arte seg som en nærmest kontinuerlig økonomisk
diskusjon med staten, og teaterstøtten var gjenstand for fire offentlige
utredninger i løpet av 1950- og 60-tallet. I 1952 startet Folketeatret som Oslos tredje seriøse scene. Det kom også
inn under ordningen med statlige og kommunale tilskudd, noe som medførte at
utbetalingene her måtte økes betydelig. Staten gikk med på det mot at Oslo
kommune skulle gi like store tilskudd som staten. I 1958 startet Den Norske Opera sin virksomhet. Samtidig var den
økonomiske situasjonen ved Det Nye Teater og ved Folketeatret i ferd med å
bli kritisk. Resultatet ble en sammenslåing av de to teatrene til Oslo Nye
Teater, som fikk tilskudd fra kommunen, mens Folketeatrets lokaler skulle
brukes til barneteater og ellers leies ut til Den Norske Opera. Etter grundige utredninger ble tilskuddsordningen i 1962 endret slik at
det offentlige dekket en viss prosent av teatrenes utgifter, men denne
prosenten måtte stadig økes. Oslo hadde for mange teatre i forhold til
publikumstilstrømmingen, og det offentlige betalte i realiteten for de mange
tomme setene. Det offentlige var i denne sammenheng Oslo kommune og staten.
Akershus fylke og Bærum kommune ga bare småpenger. Situasjonen var lignende i
de andre byene med faste scener. Bykommunen betalte det meste, fylket noe og
omegnskommunene og nabofylkene slapp helt unna. I 1977 gikk Akershus fylke med på å dekke en noe større andel av støtten
til teatrene og Oslo-filharmonien. Oslo og staten krevde at fylket skulle
dekke 10% av utgiftene ved de to store teatrene og 25% av utgiftene ved Oslo
Nye og filharmonien, men fylkespolitikerne lot seg ikke presse. Bystyret gikk
derfor over på en linje hvor de krevde høyere egendekning. Det innebar at
billettprisene måtte settes opp. Dette medførte nye forhandlinger med staten,
hvor løsningen ble at kommunens andel av tilskuddet til operaen ble satt ned,
mot at kommunen skulle bidra med finansieringen av Det Norske Teatrets
nybygg. Nye runder med forhandlinger fortsatte nærmest kontinuerlig, og i 1985
gikk staten også inn som tilskuddspartner for Oslo Nye Teater. Prinsippet med
at staten bare skulle støtte de seriøse scenene ble dermed forlatt. Antakelig
skjedde dette fordi prinsippet hadde overlevd seg selv. Særlig Det Norske
Teatret hadde i flere år vist at det gikk an å sette opp klassisk og moderne
dramatikk side om side med musikaler. For teatrene og de andre kulturinstitusjonene var denne ordningen langt
fra gunstig. I kampen om kronene hadde de mange motparter å forholde seg til,
som lå i en nærmest evig innbyrdes krangel om fordelingsnøkkelen. Dette ble
tatt opp i stortingsmeldingen "Kultur i tiden" i 1991, og etter nye
forhandlinger og vedtak kunne staten i 1995 definere noen av disse
institusjonene som nasjonale og andre som regionale. De som ble nasjonale
institusjoner skulle helt og holdent finansieres av staten, på samme måten
som Den Norske Opera, Rikskonsertene og Riksteatret. Som motytelse måtte de berørte
kommunene akseptere at rammetilskuddet de fikk fra staten ble redusert. De
regionale institusjonene skulle fortsatt være et spleiselag og ha 30% bidrag
fra det fylket de lå i. Nationaltheatret, Det Norske Teatret, Oslo
Filharmoniske Orkester og Norsk Teknisk Museum ble nasjonale institusjoner,
mens Kunstindustrimuseet og Oslo Nye Teater ble regional institusjon.
Torshovteatret ble drevet av Nationaltheatret med bidrag fra Oslo kommune. I årene som fulgte fortsatte forhandlingene ut fra ønsket om at bare ett
forvaltningsnivå skulle ha ansvaret for den enkelte institusjon. I desember
1998 ble derfor en ny avtale mellom staten og Oslo kommune undertegnet.
Torshovteatret ble statens bord, mens Oslo Nye Teater mistet statstilskuddet.
Kommunen solgte sine aksjer i Nationaltheatret til staten og måtte i stedet
kjøpe statens aksjer i Oslo Nye Teater. Skillet mellom statlig og kommunalt
finansierte teatre har imidlertid skapt forskjellige økonomiske
rammebetingelser for Oslo-teatrene. Oslo Nye Teater har vært taperen, med en
svak nedgang i tilskuddenes realverdi. De statlig finansierte teatrene har
hatt en svak oppgang. Alle er avhengige av å ha godt publikumsbelegg for at
regnskapene ikke skal vise røde tall, og i de senere årene har besøket jevnt
over vært godt. Det kan tyde på at kommunens og statens politikk overfor
teatrene og de andre kulturinstitusjonene har vært riktig, selv om den har
gått over mange runder med forhandlinger. Nye institusjoner – nye tilskudd I løpet av den siste mannsalderen har også de etablerte scenene blitt
utfordret av en rekke frie grupper og små institusjoner. I motsetning til
tidligere tiders småscener tilbyr disse først og fremst ikke variete og annen
lødig underholdning. Tvert imot er flere av dem åsted for utprøving av ny
dramatikk og nye former for scenekunst, ofte i grenseland mot andre
kunstformer. Flere av disse nye institusjonene har fått tilskudd av kommunen.
I mange tilfeller har dette bestått i de har fått hjelp til lokaler. Black
Box Teater har leid rom på Aker brygge fra 1985 og inntil nylig. For en
måneds tid siden kunne det ønske velkommen til nye lokaler i Marstrandgata.
Det Åpne Teater fikk i 1995 fast tilhold i Tøyenbekken 34. Retningslinjer for tilskudd til kulturarbeid i Oslo ble vedtatt i Bystyret
i 1990, og de slo fast at det normalt ikke skulle gis "… tilskudd til
ordinær drift av institusjoner, organisasjoner eller annen virksomhet." Støtten
skulle etter de generelle målsetningene "… fortrinnsvis gis til typer
aktiviteter som drives hele året eller over hele sesonger." Dette ligner på utgangspunktet før kommunen for om lag hundre år siden
begynte å gi bidrag til kulturinstitusjoner. Man skulle skaffe allmuen
lettere tilgang til kulturgoder og unngå at gjeld tvang institusjoner til å
gjøre oppbud. Det kan være lett å fremsi profetier om at flere av dagens små
institusjoner og grupper vil ende opp som faste bidragsposter på kommunens
budsjett. Og det er vel så, at historien har lett for å gjenta seg. Men
gjentakelsen er aldri noen blåkopi, og kommer neppe til å bli det her heller.
Det som derimot er sikkert, er at det også i fremtiden vil kunne skrives nye
kapitler om Oslo kommune og dens forhold til sine kulturinstitusjoner. Kilder Bystyresaker, gjengitt i Aktstykker for Oslo kommune og på
www.sak.oslo.kommune.no Beretning om Oslo kommune for årene 1912-1947, Oslo 1952 Ann Christiansen: ”Oslo Nye er fattig, men satser dyrt” i Aftenposten
28.01.2004 Amund Helland: Topografisk-statistisk beskrivelse over Kristiania bd. 2,
Kristiania 1917 Bernt H. Lund: Beretning om Oslo kommune for årene 1948-1986, Oslo 2000 Børre Qvamme: Musikkliv i Christiania, Oslo 2000 Elisabeth Seland: Teateroppblomstringen i Kristiania i 1890-årene,
Hovedoppg. i historie v. Univ. i Oslo 1990. Oslo Byleksikon 4. utg., Oslo 2000 TOBIAS 1/2004 |