Karneval
til begjær - og besvær - Oslo-karnevalet 1983 – 1986
Trommene buldrer. Folkemassen gynger og synger. En mann står kun
ikledd underbukse og et belte rundt livet med påhengte bananer. På magen står
det: "I like bananas". Han smiler lykkelig og tør rope høyt – fordi
alle andre rundt han – tusener – også er utkledd og roper og støyer. Det er
lørdag ettermiddag i slutten av mai. I Oslo! Det er andre dag i det første
Oslo-karnevalet. Året er 1983. Av Gro Røde I 2004 tenker man lett på 80-tallets karnevalår som noe 80-talls-Harry.
Noe som kokte bort i fyll og fest og forsøpling. Det er lett å glemme at
personene bak ideen hadde både visjoner og idealer med
karnevalsgjennomføringen. Det var en motreaksjon på en samfunnsutvikling man
ikke likte. En av karnevalets idémakere, Henning Dahl, skriver om karnevalet i
1983: "Da kom en gruppe som kaldte seg "Brødre og søstre"
som kom med en oppfordring til en fred og frihetsfestival/karneval for å
utforske og eksponere seg for byens mangfold." Henning Dahl sier i
intervju at karnevalet i 1983 var en konkretisering av fredelige,
anarkistiske ideer. Ideen ble unnfanget i den daværende okkuperte, nåværende
sagnomsuste, gården i Skippergata høsten 1981/våren 1982. Henning Dahl var en
av okkupantene. En anarkistisk idé For å forstå personene bak Karneval-ideen og deres opprinnelige tanke om å
arrangere karnevalet natt til 1. mai, må man ha det oslo-historiske bakteppet
klart for seg. Det hadde vært tiltagende natt-til-1. mai uroligheter fra
1978. I 1979 var det regulære gatekamper i sentrum. Ungdom kastet brostein
mot politiet, og flere forretninger ble plyndret. Politiet slo meget hardt
tilbake med bruk av skjold, tåregass og køller. I kjølvannet av opptøyene
kanaliserte unge mennesker frustrasjon og politisk bevissthet ved
husokkupasjoner og demonstrasjoner. Etter fem år med opptøyer ønsket Henning
Dahl med venner å arrangere et karneval natt til 1. mai. De ønsket å gi denne
natta et annet innhold, ikke for å gi urolighetene masker å gjemme seg bak.
Valg av arrangementsdato ble kort og godt avvist, men ideen ble tatt godt i mot. Fra 1981/1982 hadde Dahl kontakt med det kommunale Ungdomskontoret, og
lanserte karnevalsideen. I arkivet etter Ungdomskontoret finner vi at en
gruppe fra Skippergata "Brødre og søstre" ved Henning Dahl, fikk
forprosjektsmidler for å gjennomføre en karnevals-studietur til København og
lage et forslag til opplegg i Oslo. Pengene, kr 25.000, kom fra statlige
midler til "Storbytiltak for Ungdom". I 2004 forteller Dahl oppglødd om karnevalet i 1983: "Det skjedde
så mye vi ikke visste om. Folk bare kom med sitt og deltok! Karnevalet var
deres; skoler, barnehager, fritidsklubber, innvandrergrupper. Byen
kokte!" De som sto bak ideen gikk bare rundt og gliste! Karnevalet
foregikk ei hel helg, noe av det som gjorde størst inntrykk på Henning Dahl
skjedde på lørdagskvelden da en gruppe afrikanere kom bærende med en båt med
masse kulørte lykter. Båten hadde de bygd sjøl, og synet av den og lyktene
var en åpenbaring. At Karneval-83 gikk så fint mener Dahl skyldtes at så lite var organisert.
Fornøyd konstaterer han: "Alt gikk som smurt! Masse mennesker snakka
sammen. I sentrum kunne man bevege seg fritt. Ikke én ble innbrakt av
politiet, ikke noe fyll og søppel og tull! Alle var så fornøyde etterpå!
Politiet. Oslo kommune. Ungdomskontoret. Journalistene – ikke minst!"
Karnevalene etterpå omtaler Dahl slik: "Derfor ble Karneval 83 i
ettertid kuppet av karriere-jegere på klassisk ml-vis. Karnevalet i 84 var
hule mennesker som løp rundt og imiterte livet. Karneval 85 falt på sin egen
urimelighet." Karneval 86 visste ikke Dahl om at ble arrangert. Fri flyt og flust med flaks Ungdomskontoret forfattet en grundig og godt skrevet rapport i november
1983. I den blir vi bedre kjent med det de omtaler som
"Karnevalsbevegelsen" og "karnevalister". Diplomatisk
formulert står det at kontakten med ulike grupper hadde krevd ”en
utradisjonell og til dels strakspreget arbeidsinnsats.” Et konsentrat med
understatement gis kanskje i det de skriver: "I enkelte arbeidsintensive
perioder har det vært nødvendig å ta stilling til vesentlige spørsmål i
øyeblikket." Det var tydeligvis nødvendig for Ungdomskontoret å få fram
at arbeidet med Karnevalsgjennomføringen hadde vært ressurskrevende, og at
videre ekstrainnsats ville være nødvendig. Ungdomskontoret sier i klartekst at det anser seg selv som viktig som
koordinator og pådriver i å få karnevalistene fra 1983 til å legge
strukturerte planer og overholde søknadsfrister overfor politi og kommune. I
1984 skriver det at "hastverkspreget fra fjorårets karneval" må
unngås. Det var ikke lett å kommunisere med ustrukturerte idémakere, som i
tillegg var preget av indre splid. Etter Karnevalet-83 ble "Brødre og
søstre" oppløst, og Karnevalskomiteen fra 1983 delte seg i to
grupperinger. Den ene fraksjonen erklærte karnevalskomiteen for oppløst og
konstituerte seg som "Interimskomiteen for Oslo Karneval 1984". De
resterende medlemmene tok initiativ til dannelsen av "Karneval
Spiralstiftelsen". I en grundig og klar rapport er en av konklusjonene at: "Karnevalsentusiaster
kan være i besittelse av en masse ideer og kunnskap om program og innhold,
men har lett for å mangle innsikt, forståelse og kunnskap i spørsmål om
forvaltningsmessige og beredskapsorienterte problemstillinger." Ungdomskontoret
etterlyste fremdeles regnskap for –83 og påpekte manglende samarbeidsevner
fra den splittede komiteen. Til tross for problemene ønsket de flere Karneval
velkommen, men definitivt med en ny Karnevalskomité, bestående av nye
karnevalinteresserte aktører. Det ville ikke være vanskelig å danne en ny
komité, for karnevalsinteresserte var det nok av. Mens Henning Dahl mener at
Karnevalet i 1983 gikk så bra nettopp fordi det var lite styring og ingen
konstruerte underholdningsarrangement, mente Ungdomskontoret at det
vellykkede i 1983 skyldtes nærmest flaks og en hovedfaktor: "publikum",
som ble utropt til "hovedstjernen". Ansatte ved ungdomskontoret satt inne med førstehånds kunnskap om hva unge
mennesker tenkte og ønsket å gjøre. Deres analyser tilsa det riktig å støtte
karnevalet med 120 000 kroner i 1984 og 100 000 kroner i 1985. Midlene kom
fra potten med statlige storby-midler. I karnevalssøknaden for 1986 står det
imidlertid at departementet ikke lenger ville godta en slik
"engangsarrangements"-bruk av de øremerkede storbymidlene for
ungdomstiltak. Deltakere ble til publikum I 1984 tok karnevalet virkelig av. Fra Oslo spredte det seg en
karnevalsfeber. 34 karnevalskomiteer var i arbeid landet rundt. I Helen De
Bellis bok Karneval redegjør hun for mange syn på hva karneval egentlig er.
På den ene siden kan karnevalet ses på som en reaksjon på vår
superteknifiserte, datastyrte verden med passiviserte og fremmedgjorte
mennesker. På den andre siden kan karnevalet være et forsøk på å finne
tilbake til noe opprinnelig, til det spontane og naturlige, til et dypere
fellesskap. Nok et syn har vært at mens karnevalet fra gammelt av var en
protest mot de krefter som undertrykte menneskets frie utfoldelse – adelen og
kirken, er det i dag en protest mot "de nye herrer": datamaskinen
og byråkrativeldet. Fra 1984 var karnevalsgründerne, idémakerne, ute. Henning Dahl sier han
var skuffet og etter hans mening ble karnevalet kuppet av andre som ikke gikk
inn i karnevalskulturen. Han deltok i 84 som "en maskot" for den
nye Karnevalskomiteen, sier han. Karneval-85 oppsummerer han slik: Avskyelig!
Fyll og søppel! Alt for mange folk konsentrert i små områder: "Forskjellen
mellom Karneval-83 og de seinere var det at menneskene i 83 var deltakere –
alle skulle delta og underholde seg sjøl. Fra 1984 ble menneskene publikum.
Scener ble satt opp, underholdere leid og hyra inn til faste scener hvor NRK
hadde kjøpt seg inn! Ikke rart det ble tull og uro." 1986-karnevalet – ikke bestått I 1986 søkte Karnevalskomiteen, som hadde et budsjett på over 600 tusen
kroner, om tilskudd på kr 257 874. Det skulle dekke arrangementer i tre dager
i overgangen mai-juni. I sammendraget av søknaden står det skrevet at
komiteen var klar over tidligere karnevalårs forsøpling og fyll. For å få
bukt med det, ville de bruke mer ressurser på vakthold og innhold. Byrådet
ville gi støtte, men man så både til Bergen, Trondheim og Stavanger der
arrangementet gikk over bare en dag, og hvor det måtte klare seg selv i stor
grad. Etatene Vei, Renhold og Park og idrett hadde hatt store utlegg i
forbindelse med karnevalet året før, hele kr 212 500. Dette ble nå sett på
som kommunal støtte. I tillegg ble det bevilget 120 000 kroner. Etter karnevalet i 1986 diskuterte man bruken av kommunale ressurser på
Oslo-Karnevalet: I tillegg til selve bevilgningen hadde karnevalskomiteen to
heltidsstillinger over sysselsettingskontoret over en tid, og utgiftene til
årets karneval beløp seg til kr 250 000. Flere så det samme som Henning Dahl.
Ordfører Albert Nordengen uttrykte irritasjon over hvordan karnevalet hadde
forløpt med fyll, forsøpling og hærverk. Politiet hadde hatt ekstra mannskap
ute, men måtte likevel se gjennom fingrene med mange overtredelser fordi de
ikke hadde kapasitet til transportering og oppbevaring av personer. Ordfører Nordengen, som hadde trodd at karnevalet skulle gjøre byen
morsommere, lurte nå på om det hørte ”hjemme i denne form på våre
breddegrader.” Karnevalskomiteen var orientert om at dette året var et slags
prøveår. Prøven var ikke bestått: "… vi kan overhodet ikke finne oss
i at vi år etter år skal bli gjenstand for en slik behandling av sentrum (…).
Det er det absolutt ikke tale om!" En ting var kommunale utgifter, i
tillegg kom det at forretninger ble tilgriset og at eldre mennesker og andre
ikke turte bevege seg til sentrum. Alle var enige om at barnekarnevalet i
Frognerparken var forbilledlig, men Oslo kommune kom nå til å sette
betingelser for bevilgninger til fremtidige karneval. Samba’n var løs 1986 var siste år med et arrangert Oslo-Karneval. Et merkelig fenomen i
Oslo hadde oppstått, og avgått. Hvorfor Karnevalet fikk så enorm oppslutning
på 1980-tallet, er et spennende og lite utforsket felt. Karnevalsfeberen
gjorde befolkningen oppglødde og blussende glade. Allerede etter første året
snakket man om karnevalet som en tradisjon i Oslo. Forberedelsene var
veldige. Mange sydde og malte og laget masker i måneder forut. Andre gikk på
sambakurs og trommekurs. Det ble gitt ut Karnevalsplate/kassett med
karnevalsmusikk. St. Hallvard fant det på sin plass å gi ut et eget
Karnevalsnummer. Til vanlig skarpe journalistiske penner, skrev oder til
samba, utkledde, omkledde og avkledde. Et sted mellom femti- og hundretusen
mennesker bevegde seg i Oslos karnevalsgater. Man kan med rette spørre hvorfor alt dette? I dag husker ikke folk hvor
mange karneval de var med på 80-tallet, men de husker at det som begynte
morsomt, endte med for mye flatfyll, hærverk og slagsmål. Byens myndigheter,
politikere og politi, sa klart i fra at Karnevalet ikke lenger var
velkomment. Trist for den store gruppa som fremdeles bare hadde det gøy og
deltok i den unorske "Samba’n er løs!". Kilder - muntlige Henning Dahl i samtale med forfatteren Utrykte kilder i Byarkivet Finansrådmannen: Mappe: Bidrag til kulturelle formål Ungdomskontoret: Storbyseksjonen, div. årsmeldinger Kilder - trykte Aktstykker, Oslo kommune 1986. Bystyrets saker og Formannskapets saker. Litteratur Heidi Egjar: ”Karneval i Oslo” i Materialisten 1983/2 St. Hallvard 1984/2, temanummer: ”Karneval” Helen De Bellis: Karneval. Drakter og masker, historie og tradisjon, Aschehoug 1985 TOBIAS 1/2004 |