Tarzan
mot Perry Mason - kinodrift i fjernsynets barndom
I 1960 åpnet de regulære fjernsynssendingene i Norge. Erfaringer
fra våre naboland, og ikke minst fra USA, tydet på at kinoene her hjemme
ville gå på en smell. De verste pessimister så for seg kinoenes død.
Nedgangen ble markant for kinoene i Oslo, men på mange vis klarte kinodriften
seg bedre her enn i mange andre land. Av Bård Alsvik Det å kjøpe en melkesjokolade, noen smørbukkarameller eller en pose
seigmenn i løs vekt, og så sitte i foajeen på kinoen og bare kjenne på
spenningen før helten Tarzan rullet over lerretet, det var halve
forestillingen for oss unger. Så var det å passere vakta i døra. Stor og
tjukk. Han vurderte oss liksom nøye før han rev av billetten hardt og bestemt
så det nesten gjorde vondt i en liten guttehånd. I halvmørket lette vi oss fram
til bakerste rad, dumpa ned på setet, vrengte av jakka, og begynte å slikke
og tygge på alle godsakene. På setet, mellom beina våre, bygde vi opp et
arsenal av godtepapir som fikk luft under vingene når reklamen blafra i mot
oss. Første rad svarte med et tilsvarende bombardement, mens stakkarne i
midten satt der i kryssilden og kunne lite gjøre. Det vi ikke ante den gangen, var at for hvert papir vi kasta og for hver
tyggegummi vi klistra under stolsetet, tapte Tarzan terreng til Perry Mason.
1960-tallet var det store vendepunktet for kinoen i Oslo og landet for øvrig.
Fjernsynet endret fra da av våre liv. I løpet av tiåret ble TV-apparatet
allemannseie, og når 70-tallet skiftet fra svart-hvitt til farger, når
"Hylands Hørna", Erik Bye og Festus fylte de to og tjue tommene i
stua vår, var gatene nesten folketomme. Suksess fra begynnelsen Den første kinoforestilling i Kristiania fant sted i Stortingsgata 12 i
1904, og det med stor suksess. Hvem som helst kunne starte sin egen kino, og
ganske raskt gikk det opp for folk med sans for gode forretninger at film var
en stor salgsvare. Rundt om i byen poppet det opp kinoer – i alt tjue-tredve
stykker på det meste. Den harde konkurransen kinoene i mellom, satte sitt preg på
filmprogrammet. Det gjaldt å sette opp filmer som pirret publikum. Hvem ville ikke ha kjøpt billetter til
filmer som "Loppen – En piges jagt efter en loppe i linnedet" eller
den franske farsen "Den avbrudte bryllupsnatt – soldaten i
madrassen"? Var ikke originaltittelen pikant nok, så pyntet man bare
litt på den norske oversettelsen. På en av byens kinoer skulle eksempelvis en
kinoeier sette opp en filmatisering av Tosca. Men eieren visste ikke hva
Tosca var, og syntes heller ikke at tittelen var noe å skilte med. Etter å ha
sett filmen kalt han den "Det varme lik". Filmen dro fullt hus, og
det hører med til historien at ingen syntes at tittelen var noe særlig
merkelig. Etter hvert ble den offentlige kontrollen med kinodriften skjerpet. I 1913
vedtok Stortinget en egen filmlov som fastslo at ingen offentlig framvisning
av kinematografbilder måtte finne sted uten tillatelse av kommunestyret.
Først i 1926 ble Oslo kinematografer stiftet og kommunen fikk da monopol på
kinodriften i byen. Det første året ble det solgt 2,7 millioner kinobilletter
i Oslo. Tre år senere, da kinematografene overtok Aker-kinoene Kinopaleet og
Colosseum, steg tallet til 3,5 millioner billetter. Rett før krigen ble fem
millioner-grensen brudt, og etter frigjøringen ble toppen nådd med 8,8
millioner solgte billetter. Hollywood-krisen På 1950-tallet skjedde det ting ellers i verden som bar bud om at filmens
seiersrekker snart var brudt. I 1949 var det ingen TV-apparater i USA og da
ble det solgt kinobilletter for 90 millioner dollar i uka. I 1950 hadde man
3,2 millioner TV-apparater og salget på kinobilletter sank til 70 millioner
dollar per uke. Seks år senere, i 1956 var det 42,2 millioner TV-apparater i
USA, mens salget av kinobilletter var sunket til 46,5 millioner dollar per
uke. Undersøkelser gjort i USA viste at det først og fremst var
foreldregenerasjonen som sviktet kinoen. I følge Morgenpostens korrespondent
var det flere grunner til dette i 1959: "De har gjerne ett apparat i
hvert værelse, til og med på badet ... Foreldrene gidder ikke å gå ut, de bor
i en drabantby, de orker ikke maset med trafikken og blir derfor sittende
hjemme. TV-programmene durer løs fra klokken 7 til 24 ... Det er ganske
nedslående å høre hvordan TV har forandret rytmen i de amerikanske hjem så
man blir ugiddelig, de orker ikke engang gå bort å skru på en knapp for å få
et annet program, men har tekniske finesser som klarer det". I Amerika var det naturligvis Hollywood som sterkest fikk merke
konkurransen fra fjernsynet. Selv de største filmselskapene måtte kjempe for
å holde det gående, og en rekke av filmbyens stjerner måtte flytte til New
York, der fjernsynet kunne gi dem et levebrød. Men krisen nådde også Europa.
Ni år etter at de ordinære fjernsynssendingene startet, var kinobesøket mer
enn halvert i Storbritannia. Seks hundre kinoer hadde måttet stenge. I
Danmark, hvor de regulære sendingene hadde startet allerede 1954, hadde
kinobesøket gått tilbake med 32 prosent de første fire årene. I Sverige var
nedgangen omtrent den samme, mens i Italia, TV-landet fremfor noen i Europa,
var kinoene til tider nesten tomme. Film i fjernsyn Kino-folk i Norge fulgte utviklingen i utlandet med argusøyne. NRK hadde
så vidt startet med prøvesendinger fra 1954, og frykten for hva som kunne
skje med kinoen i Norge ble holdt varm av dystre rapporter fra utlandet. På samme tid var det en slags trøst i at man kunne dra nytte av de
erfaringer som var gjort i utlandet. Som et forsøk på å utrede hvordan
fjernsyn og kino på best mulig måte kunne tilpasse seg hverandre, nedsatte
Statsråd Birger Bergersen en komite i 1959 med representanter for NRK,
filmbransjen og kinematografene. Det viktigste spørsmålet som komiteen skulle
ta stilling til, var framvisning av film i fjernsynet. På den ene siden ville
man ikke at to offentlige kulturinstitusjoner, som kino og fjernsyn, skulle
konkurrere og virke ødeleggende på hverandre. På den annen side var det et sterkt
ønske å utvikle fjernsynet blant annet ved å vise helaftens spille- og
dokumentarfilmer. Erfaringene fra NRKs prøvesendinger viste imidlertid at
fjernsynspublikummet var like kresent som kinogjengerne. I en TV-anmeldelse i
Aftenposten fra februar 1959 kan vi blant annet lese: "De siste
tirsdager pluss fredag har fjernsynet sendt svenske filmer. Mer eller mindre
gamle travere i den honningsøte stil. Rene redsler for dem som kjøper
TV-apparater i håp om å få noen severdige filmer. Slike produkter man nu har
vist gir et nokså fordreiet bilde av fjernsynets muligheter som
filmfremviser." Leder av Kommunale Kinematografers Landsforbund og redaktør av Norsk
Filmblad, Rolf Hofmo, mente at de svenske spillefilmene var et godt eksempel
på hvordan filmfremvisning i fjernsynet ikke bare ødela for kinoene, men at
det også var "farlig for fjernsynet". I et frontalangrep mot NRK
hevdet han at fjernsynet i all hemmelighet hadde kjøpt filmene, på tross av
at Landsforbundet med Oslo kinematografer i spissen, allerede i 1957 hadde
henvendt seg til NRK-ledelsen vedrørende retningslinjer for kjøp eller leie
av svenske filmer. I følge Hofmo hadde de svenske filmene tydelig demonstrert
"at det var programmessig antikvarisk, å bygge fjernsynets
filmvisning på filmer produsert for store auditorier … et system som allerede det store utland
var i ferd med å avvikle". Han henviste blant annet til de
amerikanske TV-stasjonene som for millioner av dollar hadde kjøpt gamle
Hollywood-filmer. I løpet av relativt kort tid hadde de kjørt gjennom hele
haugen og slapp ganske fort opp for "råstoff" til videre visning.
Derfor hadde de amerikanske filmselskapene ved siden av den vanlige
filmproduksjonen begynt å lage spesialproduksjoner for TV. Når dette var
tilfellet i USA "hvorfor skal så fjernsynet i Norge oppta konkurransen
med den vanlige filmfremvisning som vil svekke kinovirksomheten, uten at det
løser fjernsynets programbehov", ville Hofmo vite. Utvalget, nedsatt av statsråd Bergersen, konkluderte på sin side med at
man ikke kunne komme utenom film i TV. Noen kjøreregler måtte likevel på
plass for å dempe konkurransen med de kommunale kinematografene. Som en
hovedregel foreslo utvalget at filmer ikke skulle vises på fjernsyn før de
var utspilt på kinoene. Utvalget kom imidlertid til at det ikke var mulig å
fastsette en felles norm for når en film var utspilt. Det ble imidlertid
foreslått at distributøren skulle melde fra til fjernsynet når
kinematografene ikke lenger viste interesse for filmene, slik at fjernsynet
kunne få leie dem. Utvalget anbefalte også fjernsynet å ikke sette opp
spillefilmer eller helaftens dokumentarfilm før etter klokka ni om kvelden. Offensive kinematografer i Oslo Ett år før fjernsynets offisielle åpning var det ingen tegn til panikk i
Oslo kinematografer. Holdningen så ut til å være den, at man regnet med at
kinobesøket ville gå tilbake, men at det til slutt ville stabilisere seg på
et akseptabelt nivå. Kinodirektøren selv, Arnljot Engh, bevilget seg en tur
til en rekke utenlandske kinematografer for å se på virkningene av
fjernsynet, og ikke minst for å få ideer til hva man kunne gjøre for å
motvirke konkurransen. Særlig fattet han interesse for Gentofte, en villaby i
København, der man hadde gått hånd i hånd med televisjonen og installert
"storfjernsyn" i kinoens foaje. Større spørreprogram trakk til seg
store skarer av skuelystne, og ved å beregne én krone i tilleggsavgift,
oppnådde man, med Enghs ord, "effektiv utnyttelse av televisjonen i
kinematografenes interesse". Enghs visjoner for kinoen i fjernsynsalderen besto således av noe mer enn
bare et sted man kom for å se film. Da Oslokinoene opplevde en økning i
antall besøk på over ti prosent de første månedene av 1960, uttalte Engh til
Morgenbladet at han trodde at kinoens funksjon som møtested spilte en vesentlig
rolle for denne økningen, og var ikke fremmed for å "samarbeide med
televisjonen med henblikk på hurtig nyhetsdekning og opprettelse av
ungdomssenter med dans og diskusjonskvelder". Men kinematografene hadde mer i ermet. I mars 1960, tre måneder før fjernsynets
offisielle åpning, engasjerte Oslo Kinematografer Dagblad-journalist Halvard
Tiseth for å styrke "public realation-arbeidet". Atmosfæren hadde
mye å si for kinoene, uttalte Tiseth i sitt første intervju til Morgenposten.
Folk måtte føle seg velkomne, og kaffebarer og gratis konfekt skulle sørge
for det. Men viktigst av alt måtte det bli lettere å skaffe seg billetter,
mente Tiseth: "Hvis folk på Lambertseter skal på kino, må de reise
til byen og håpe på å få billetter, og det er ikke tilfredstillende. Det vet
kinoene også, men kan ingenting gjøre, for Telefonanlegget kan ikke gi oss
linjer". Dette var som kjent et utstrakt problem på denne tiden. Telefonnettet var
for dårlig utbygget til at man kunne få linjer over natta, og problemet med å
få bestilt billetter ble også påpekt av hovedstadens aviser som kinoenes
største problem. På Lambertseter så det imidlertid ut til at kinogjengerne
kunne gå gode tider i møte når "premiere-kinoen" Symra skulle åpne
i 1962. I Groruddalen så kinematografene dessuten for seg en kino for
"Grorudområdet", som ferdig utbygget ville ha en befolkning på
tretti tusen. Både Symra og Edda, som kinoen i Groruddalen senere skulle bli
kalt, må ses på som en offensiv satsning fra kinematografene. Man hadde tro
på at kinoen fullt ut kunne konkurrere med fjernsynet, samtidig trodde man at
de nye drabantbyene var såpass kommunikasjonsmessig avsondret fra sentrum at
folk holdt seg der. Konkurransen med fjernsynet måtte derfor tas opp på drabantbyene. En opprusting av de eksisterende kinoene var på samme tid en nøkkel for å
trekke til seg publikum, hevdet flere, blant annet ordfører Rolf Stranger fra
bystyrets talerstol i 1958. Man måtte "konsentrere seg om store
kinoer hvor man har de mest moderne og tekniske finesser. Man bør følge med i
alle de nye fremvisningssystemene som blir forbedret og lage virkelige
gigantkinoer". På den ene siden måtte det bygges nytt, skrev
Dagbladet på lederplass i februar 1960. Planer om kinoer i Konserthuset og
Hotell Viking måtte gjøres forpliktende, samtidig måtte "tre
foreldede kinolokaler som stadig er i drift: Carl Johan-Teatret, Victoria,
Palassteateret, alle ved byen hovedgate", saneres. I stedet for å rive gamle kinoer og bygge store nye, ble 1960-tallet
preget av ombygninger av mer kosmetisk art. Rent teknisk skjedde det
imidlertid en revolusjon som tydeliggjorde kinoens unike opplevelsesformat og
som nok demmet opp for konkurransen fra fjernsynet. Colosseum var først ute i
det som ble kalt Windjammer-året 1958. Publikum fikk for første gang oppleve
Wide Screen-formatet som krevde tre projektører og fjerning av en rekke
stolrader for at alle skulle få se godt. Dette ble en kjempesuksess, og
Windjammer satte ny skandinavisk hovedstadsrekord med hele 3,6 millioner
innspilte kroner. Allerede i 1960 var Cinemascope og Wide Screen installert
på tretten av Oslos kinoer, dessuten var nye maskiner og lydanlegg for 70
millimeter film, såkalt TODD-A-O-film, på vei inn, og som i enda større grad
skulle få publikum til å føle seg som en del av handlingen. Virkningene av TV 1. juli 1960 var datoen mange hadde ventet på; åpningen av de regulærer
fjernsynssendingene i Norge. Ved utgangen av året var det solgt 23 500
lisenser i Oslo-området. Går vi gjennom TV-programmene fra året 1960 med våre "moderne
TV-øyne", er det nesten uforståelig at fjernsynet skulle utgjøre noen
som helst form for konkurranse. Fjernsynet hadde imidlertid nyhetens
interesse og inviterte til en behagelig og passiv underholdning hjemme i egen
stue, til det tidspunkt en selv ønsket det. Enkelte programmer ble imidlertid
raskt et "must" for folk, og særlig delte folk inn sin kveldstid
før og etter Dagsrevyen, som i motsetning til kinoenes filmavis klarte å
produsere nyhetsinnslag samme dag som sakene hadde hendt. Pressens dekning av
fjernsynssendingene gir imidlertid et bilde av til tider amatørmessig
fjernsynsproduksjon og et programtilbud som ble omtalt som
"fyllkalk": "Vi er fortsatt like sterkt i tvil om det noen
gang har vært Stortingets forutsetning at så meget sendetid skal brukes på så
dårlige filmer, og at TV-publikummet skal ha gangstere inn i stuen hver
eneste uke", skrev Aftenposten i en kommentar i desember 1960. Samme
avis håpet at NRK ville gi "medarbeiderne et kursus i kamerabruk",
og anbefalte at fjernsynets Barne-TV-tante burde se mer inn i kamera enn ned
i gulvet for å oppnå kontakt med barna. I 1964 la Oslo-kinoene ned Filmavisen, som hadde vist en markant nedgang
siden 1960. Ikke lenge etterpå passerte TV-lisenstallet for Oslo ett hundre
tusen. På samme tid besøkte om lag 4,5 millioner mennesker Oslo-kinoene, mot
7,5 millioner i 1959. Året 1965 viste riktignok en liten oppgang for det
voksne kinopublikummet, mens barna, som nå fikk filmhungrigheten stilt
gjennom fjernsynet, vendte ryggen til kinoene. Tidlig på 1970-tallet gjennomførte Kinematografene en undersøkelse på
oslofolks holdninger til TV. 89 prosent hadde fjernsyn i huset, 46 prosent
oppga at de så mandagsfilmen i TV hver gang, 69 prosent så detektimen og 81
prosent lørdagsunderholdningen. I Norge som i utlandet, krøp først og fremst forelderegenerasjonen opp i
sofaen for å hygge seg med reprise på "Kameliadamen", for å følge
episoder med "Perry Mason", "Den røde Pimpernell" eller
den store mengde filmer og programmer som ble kastet inn for å fylle en hel
TV-kveld. De gamle heltene mor og far hadde fra kinolerretet fulgte samtidig
med inn i TV-stuen. Mandagsfilmen ble raskt et begrep – et
gentlemen-agreement mellom kinoene og NRK – der Clark Gable, James Stewart,
Marilyn Monroe og Bette Davis kom på gjenvisitt og minte foreldrene om den
gangen de satt på bakerste benk og holdt hverandre i hendene på Rosenborg
eller Parkteateret. Samtidig gikk de unge og håpefulle ute i gatene og
demonstrerte. De fikk brekninger bare de hørte ordet USA eller så glimtet av
en Hollywood-stjerne i TV-ruta. Når de ikke kastet egg på lærerne som ga dem
en høyere utdannelse, var de på kino og så på intellektuelle filmer av
Godard, Bergmann, Fellini og Kubricks, filmer som plukket i stykker samtiden
og rokket ved samtidsoptimismen. Oslo, som den eneste hovedstad i hele den vestlige verden med kommunal
kinodrift, var flink til å fange opp nye strømninger innen filmkunsten og
således vekke et nytt publikum. Likevel klarte kinematografene å holde
kontakten med sitt gamle publikum. Store oppsetninger, tradisjonelle
spenningsfilmer som James Bond og Tarzan, komedier og episke mammutfilmer som
Ben Hur i skjønn forening med de eksperimentelle filmene, borget for mangfold
og kvalitet. Fire kinoer ble nedlagt på 1960-tallet, som følge av konkurransen fra fjernsynet.
I 1980-åra kom en ny konkurrent i form av hjemmevideoen, og ytterligere åtte
kinoer ble nedlagt. Satsningen på kvalitet og bredde viste seg imidlertid i
nysatsningen på 1980-tallet med de nye kinosentrene, der store saler ble delt
opp i små, eller små ble bygget i tilknytting til de store. En kritikk av
dette kan være at kinodriften har blitt mer sentralisert, men på den annen
side har kvalitet og komfort blitt betraktelig hevet. Kinoopplevelse i våre egne stuer har blitt en realitet gjennom Wide
Screen-fjernsyn og Surround anlegg. Likevel er det ingen ting som slår en
ekte kinoopplevelse. Oslos kinosaler har en så høy standard og komfort, og
filmprogrammet kanskje mer spennende og mangfoldig enn noen gang, slik at det
bare er papirkastingen som minner om gamle dager da Tarzan og Perry Mason
slåss om vår oppmerksomhet. Kilder Arkivet etter Oslo kinematografer, herunder klipparkiv og
jubileumskrifter. Oslo Byleksikon, Oslo 2000 Alstad, B.: Holdninger til film og kino i Oslo, Fakta instituttet, Oslo
1974 TOBIAS 1/2004 |