Journalføring
i fagsystemer
Mange virksomheter synes det er tungvint å måtte forholde seg
både til et fagsystem og til et Noark-saksbehandlingssystem, særlig når det
gjelder spørsmål om journalføring. En ny forskrift til arkivloven har tatt
hensyn til dette og åpner for bruk av fagsystemer også til journalføring.
Systemene må imidlertid godkjennes av Riksarkivaren. Av Tore Somdal-Åmodt Med begrepet fagsystem menes et elektronisk verktøy som er spesialutviklet
for registrering og behandling av data knyttet til hele eller deler av en
virksomhets oppgave. I noen tilfeller vil systemet endog være ment å brukes
på tvers av virksomheter og faggrenser. Eksempler på fagsystemer er programmer for å håndtere utbetaling av stønad
i henhold til sosialtjenesteloven, registrere opplysninger for å vurdere
iverksetting av tiltak i henhold til barnevernloven, registrere søknader om
barnehageplass eller for å registrere og behandle byggesaker. Fagsystemet vil
således typisk være klient- eller kundesystem innenfor sektorer som
undervisning, teknisk og helse- og sosial. Journalføring er pålagt Alle arkivskapende virksomheter i Oslo kommune plikter å føre postjournal.
Plikten til å opprette og føre postjournal er ubetinget – den følger av
Arkivinstruks for Oslo kommune, punkt 2.2.1, vedtatt av Bystyret den
22.06.1999, og nå også direkte av offentlighetsloven § 2. Det er behovet for
gjenfinning av dokumentasjon over tid som ligger til grunn for
journalføringsplikten. Som hovedregel skal alle dokumenter som kommer inn til og/eller sendes ut
fra virksomheten, som gjøres til gjenstand for saksbehandling og har verdi
som dokumentasjon, journalføres. Frihet til helt å velge vekk journalføring
gjelder kun for de såkalte "organinterne dokumenter". Dette er
dokumenter som er utarbeidet i forbindelse med virksomhetens (eks bydel,
etat, foretak,) interne saksforberedelse.
Dagligarkivet skal være sentralisert så langt dette er praktisk tjenelig.
Dette sikrer enhetlige rutiner og enhetlig behandling av all post. En
sentralisert arkivtjeneste er likevel ikke til hinder for at journalføringen
kan foregå fysisk i flere journalførende enheter innenfor samme virksomhet.
Den sentraliserte arkivtjenesten vil ha det faglige veiledningsansvaret for
all dokumentbehandling i bydelen, herunder dokumenter som inngår i
fagsystemer. Bruk av fagsystemer til journalføring I henhold til forskriftene til arkivloven § 2-9 skal elektronisk
journalføring i offentlige organer normalt skje med et system som følger
Noark-standarden. I Oslo kommune er denne regelen ytterligere strammet inn. I
henhold til Arkivinstruks for Oslo kommune, punkt 2.2.1 skal
journalføringssystemet følge Noark-standarden og samtidig være omfattet av
den rammeavtale som er inngått mellom Oslo kommune og valgte
systemleverandører. Fagsystemer har sjelden eller aldri vært utviklet med
tanke på den form for journalføring av saksdokumenter som skissert i
Noark-standarden og arkivforskriftens bestemmelser om journalføring. Dersom en virksomhet i Oslo kommune ønsker å bruke andre systemer til å
journalføre inn- og utgående korrespondanse og andre saksdokumenter, enn de
som i dag er godkjent i henhold til Arkivinstruks for Oslo kommune, kan dette
i utgangspunktet ikke gjøres uten at Byrådet har gitt virksomheten
dispensasjon fra bestemmelsene i Arkivinstruks for Oslo kommune. Se
arkivinstruksens punkt 1.4. Etter at arkivinstruksen ble vedtatt er det
imidlertid kommet en ny forskrift til arkivloven som gir anledning til å
journalføre forvaltningens saksdokumenter i et fagsystem. 1 Plikten til å journalføre saksdokumenter i et system som følger Noark-standarden
gjentas i den nye forskriftens § 2-1. Det legges til at systemene skal være
godkjent av Riksarkivaren. Vi legger for ordens skyld til at de
saksbehandlingssystemer som brukes i Oslo kommune, Ephorte og DocuLive er
slike godkjente systemer. For spesialiserte fagsystemer sies det i forskriften § 2-2 at "For
spesialiserte fagsystemer som har funksjoner for journalføring og arkivering
av saksdokumenter, kan det gjøres unntak fra å følge Noark-standarden dersom
systemet er utformet før disse bestemmelsen iverksettes (altså før 1. oktober
2002), eller dersom det av andre grunner er urimelig å stille krav om at
Noark-standarden skal følges fullt ut. Slike unntak må imidlertid godkjennes
av Riksarkivaren for det enkelte system." Merk at det her forutsettes at systemene har visse funksjoner for
journalføring og arkivering. Hvilke funksjoner dette er, følger av
arkivforskriften §§ 2-6, 2-7 og 2-10. Hvis systemene ikke har disse
funksjonene, kan de følgelig ikke benyttes til journalføring og arkivering. Det
er særlig arkivforskriften § 2-7 som konkret lister opp hvilke opplysninger
som skal gjøre det mulig å identifisere dokumenter over tid:
journalføringsdato, dokumentets dato, saks-/dokumentnummer, avsender/mottaker
og opplysninger om innhold. Noark-standarden er viktig Denne standarden søker å sikre at viktige arkivfunksjoner blir ivaretatt
ved journalføringen og når journalføringsmodulen skal samarbeide med de
programdelene som utgjør et fullelektronisk arkiv: saksbehandlingmodul,
utvalgsmodul og arkivmodul med tilhørende nødvendige funksjoner for
utveksling og behandling av data. Standarden beskriver både funksjoner (Del
1) og tekniske spesifikasjoner (Del 2). Identifisering og gjenfinning av saker og enkeltdokumenter er et
overordnet mål ved journalføring. Standarden stiller krav til hva som skal
registreres av nødvendige opplysninger om saken og dokumentene. Tilhørigheten
mellom disse enhetene (sak og journalpost) skal beskrives og knyttes opp mot
virksomhetens arkivstruktur og den avdeling, den person eller det prosjekt i
virksomheten som skal behandle saken. Et journalføringssystem skal i tillegg
blant annet gi oversikt over forfall/- og behandlingsfrister,
avskrivningsstatus (restansekontroll) samt produsere rapporter som gir rask
og nøyaktig oversikt over den offentlige del av journalen og restanser og
eventuelt utlån. Sikkerhet Noen ganger argumenteres det med at behandling av taushetsbelagte
opplysninger og/eller personsensitive dokumenter er utslagsgivende for om
virksomheten kan ta i bruk et bestemt system. Dette er godt tenkt, men dette
må ikke få noen til å trekke den konklusjon at produktnavnet alene kan
bestemme bruken. Personopplysningsloven stiller krav til sikkerhet. Alle virksomheter må foreta den nødvendige og lovpålagte gjennomgangen av
sikkerheten i sine systemer, i forbindelse med overholdelse av
meldeplikten/konsesjonsplikten i henhold til personopplysningsloven. Dette
berører ikke selve journalføringsplikten. Noark-standardens funksjoner for
tilgangsstyring og –kontroll vil bidra til at personopplysningslovens mange
krav til sikkerhet kan overholdes. Bruk av et bestemt system er i seg selv
ikke nok til at man kan utelate denne sikkerhetsvurderingen. Oppsummering Sentralisert arkivtjeneste sikrer enhetlige rutiner for alle dokumenter som gjøres til gjenstand for saksbehandling og som har verdi som dokumentasjon. Journalføring og annen elektronisk behandling av saksdokumenter-/opplysninger kan skje i et godkjent Noark-basert dokumentbehandlingssystem (for Oslo kommune sin del: DocuLive/Ephorte) eller i et annet system som må godkjennes av Riksarkivaren. Byarkivet er selvfølgelig villig til å bistå kommunens virksomheter med å legge søknader frem for Riksarkivaren. TOBIAS 1/2004 |
|
|