Konkurranseutsetting
av kommunale oppgaver: Offentlige eller private arkiver?
Offentlige virksomheter på alle nivåer er pålagt å følge
forskriften om offentlige arkiver. Private virksomheter er derimot ikke
pålagt dette. Konkurranseutsetting av offentlige oppgaver er de siste årene
blitt mer og mer vanlig. I lys av denne utviklingen er det grunn til å reise
spørsmålet om hvilke krav til arkiver som bør stilles når den som utfører en
offentlig oppgave er privat. Av Robert Kalleberg Konkurranseutsetting betyr at oppgaver som tidligere har vært utført av
offentlige virksomheter settes bort til private eller offentlige virksomheter
etter anbudskonkurranse. Konkurranseutsetting var tidligere en unntaksvis
fremgangsmåte, men har nå blitt et bærende element i kommunal forvaltning.
Generelt kan dette dreie seg både om oppgaver som kommunen er pålagt ved lov
og oppgaver som kommunen utfører på eget initiativ. For Oslo kommunes del er
Bydelsreform 2004 et godt eksempel i så måte. De nye bydelene vil i stor grad
bli organisert ut fra en ”bestiller – utfører modell”. Ifølge modellen kan
for eksempel driftsoppgaver som barnehage og eldresenter bli utført av både
kommunale og private virksomheter etter oppdrag fra bydelenes
bestillerenheter. Konkurranseutsetting som et bærende element i kommunal forvaltning
aktualiserer ytterligere spørsmålet om hva som skal skje med arkivene. Er
virksomhetene som utfører oppgaver på vegne av kommunen, forpliktet til å
følge reglene for offentlige arkiv? Det er vanskelig å gi entydige svar på dette men to løsninger kan
skisseres: ·
Den ene er at den offentlige enheten det gjelder, for
eksempel et sykehjem, fortsatt er ett offentlig organ, eller del av et
offentlig organ. Det er bare er driften av organets virksomhet eller deler av
denne som er satt bort. På den måten vil det det være et offentlig organ som
er arkivskaper, underlagt regler for offentlig arkiv. ·
Den andre betraktningsmåten er at de oppgaver det er
tale om, utføres av en privat aktør. Arkivene skapes da av private
virksomheter og blir dermed å betrakte som private arkiver i arkivlovens
forstand. Dette vil gjelde selv om oppgavene utføres på oppdrag fra og på
vegne av det offentlige. Sistnevnte løsning er den som oftest vil gjøre seg gjeldende. Den enkelte
kommune kan imidlertid selv stille krav om at reglene for offentlig arkiv
skal følges for de tjenestene som konkurranseutsettes. Kravet kan settes som
betingelse for oppdraget i anbudsinnbydelsen og inngå i avtalen mellom
partene. Oppdragsgiver sikres på denne måten god dokumentasjon av hvordan
oppgavene blir utført. Det kan være nødvendig for å dokumentere dette overfor
andre, for eksempel overfor overordnede myndigheter, dvs. byrådet eller
bystyret, men også overfor kunder/klienter som har krav på dokumentasjon.
Kommunen utfører i mange tilfeller lovpålagte oppgaver. Da kan det være
viktig å sørge for at arkivdanningen oppfyller kravene til offentlig arkiv
siden det ofte kan ligge implisitte dokumentasjonskrav i lovpålagte oppgaver. Krav om arkiv i konkurransegrunnlaget Krav om å følge reglene for offentlige arkiv kan medføre økt behov for råd
og veiledning i arkivdanningen. Oppdragsgiver kan ha behov for å presisere
arkivkravene noe nærmere enn bare en generell henvisning til arkivloven.
Tilbyder/utfører kan ha behov for nærmere presiseringer, veiledning og
opplæring for å sikre at reglene om offentlig arkiv blir fulgt tilfredsstillende. I Oslo kommune kan det stilles spesifikke krav til hvordan bevaringen av
aktørenes dokumenter skal utføres. Slike krav kan konkretiseres ved å vise
til for eksempel hele eller deler av Arkivinstruks for Oslo kommune. Det kan
stilles som krav at det skal foreligge skriftlige rutiner for
dokumentbehandlingen som følger av de tjenester oppdraget omfatter. Dette er
krav som kommunen kan innarbeide som en naturlig del i nesten ethvert
konkurransegrunnlagg/kravspesifikasjon. Hva skal arkivet inneholde? En hovedutfordring som oppstår ved å stille krav om arkiv til aktører som
befinner seg i gråsonen mellom det private og offentlige, vil være å definere
nærmere hvilke typer dokumentasjon arkivene skal inneholde. Oppgavene som
konkurranseutsettes kan være av en slik art at det verken er praktiske eller
lovmessige forhold som tilsier at det bør etableres ”sakarkiver”, som skal
bevares i uoverskuelig fremtid, for enhver pris. For å løse dette på beste
måte, må de enkelte fagmiljøene i kommunen som sitter med bestilleransvaret
og som dermed skal utarbeide de kravene som stilles til oppdraget, gi
føringer på hvilke type dokumentasjon som bør kreves. I en slik vurdering kan
det for eksempel være viktig at noen type dokumenter – evalueringer, klager,
o.l. – bør bevares utover kontraktsperioden. Dette er dokumentasjon som kan
være relevant når fremtidige utlysninger til nye kontraktsperioder av oppdrag
skal gjøres. Arkivering av anskaffelsessaker Konkurranseutsetting av kommunale oppgaver skal gjøres i henhold til lov
om offentlige anskaffelser og anskaffelsesreglement for Oslo kommune. Dette
har som resultat at det blir skapt en god del dokumentasjon som er homogen.
Det er primært tjenestens art som skiller. Ellers stilles det bl.a. krav om
anbudsprotokoll. Nedenfor følger noen råd om hvordan anskaffelsessaker kan
arkiveres hos den enkelte oppdragsgiver. ·
Alle anskaffelsessaker får eget saksnummer i
journalen. Det som inngår i saken og journalføres er alle tilbud som ikke ble
valgt, tilbudet som ble valgt, avslagsbrev, tilbudsbrev og alle andre
dokumenter som naturlig hører inn i saken. ·
De inngående tilbudsdokumentene registreres og
behandles ihht. Oslo kommunes regler for anskaffelser og føres i
protokoll(er) over anskaffelser med fortløpende nummerering. ·
I kommentarfeltet på saksnivå i journalen, bør det
legges inn henvisning til hvilket anskaffelsesnummer og årstall kjøpet har,
f.eks. 1/02. Tilsvarende føres saksnummeret fra arkivsystemet på
anskaffelsesprotokollen for kjøpet. ·
Anskaffelsesprotokollene bevares. ·
Anskaffelsessakene tas vare på i ti år etter at varen
er betalt under forutsetning av at det ikke er garantiforhold e.l. som
tilsier lengre bevaring. ·
Ikke antatte tilbud kan kasseres eller sendes tilbake
til anbyderne etter at evt. klagefrister er ute, med mindre revisjonen eller
regelverket som gjelder for de ulike typer anbud sier noe annet. Om
dokumentasjon sendes tilbake til anbyder, bør dette anmerkes i feltet for
tilleggsopplysninger i journalen. De siste årenes økende konkurranseutsetting av kommunale oppgaver
aktualiserer spørsmål omkring hvilke krav til arkiver som bør stilles til
utførere av oppgavene. Det er gode argumenter for at Oslo kommune bør vurdere
å innarbeide visse minimumskrav til arkivdanning omkring de enkelte
oppgavene. På den måten kan kommunale oppgaver som konkurranseutsettes
dokumenteres på en forsvarlig måte. Dette kan for eksempel gjøres ved å
innarbeide krav til arkivdanning i anbudsinnbydelsene. Litteratur Ivar Fonnes: Arkivhåndboken for offentlig forvaltning (2000) Anne Marit Noraker: "Konkurranseutsetting og andre organisatriske
endringer", i Tobias 2/2001 Anne Marit Noraker: "Arkivering av anskaffelsessaker", i Tobias
3/2002 Oslo kommunes internettsider: www.oslo.kommune.no TOBIAS 4/2003 |