[Oslo kommune, Byarkivet]


Alle liker historie! Om elever, lokalhistorie og arkiver

Et friskt og offensivt arkiv ønsker å ha brukere i alle aldre. Skoleelever av i dag er morgendagens brukere og forskere i arkivene, men ordet arkiv selger dårlig. Det er en stor utfordring å få lærerne interessert i å besøke arkivene, selv om det i aller høyeste grad er forenlig med skolenes læreplan om prosjektarbeid. Når skolene ikke kommer til arkivene, må kanskje arkivene komme til skolene?

 

Av Gro Røde


Historiefaget har den fordelen at de aller fleste mennesker liker historie, historier, eller ”historien om”. Hvis et flertall av elever i en norsk skoleklasse synes historiedelen i samfunnsfaget er kjedelig, så er det selve det pedagogiske opplegget som svikter. Ordet Arkiv synes mange høres tørt og kjedelig ut. Mange utenfor arkivene er ikke bevisst på hvor tett arkiv og historie henger sammen; at historien bygger på kilder som finnes i arkivene. Arkivene har en lang vei å gå før norsk skole regner det som naturlig at elevene oppsøker arkivene og kildene der når de arbeider med prosjektoppgaver. Allerede her går vi rett til kjernen: Ønsker arkivene å lykkes med å være utadvendt overfor skoleelever, må man begynne med læreren.

Lærerne må oppsøkes og overbevises om at kildene i arkivet egner seg til prosjektoppgaver. Arkivene må ta utfordringen, være den som tar første initiativ, den som informerer og lager overkommelige prosjektoppgaver som engasjerer og når elever på ulike nivå. Målet er å få skolene til å bruke opplegget fra arkivet i et lokalhistorisk prosjekt. Skolene i store byer dynges ned med tilbud om forestillinger, besøk og utstillinger. Lærerne har god trening i å sile ut det som fenger dem og hva som er gjennomførbart i deres klasse. Skolenes læreplan er klar på at elevene i prosjektarbeid skal stimuleres til å være forskere. De skal stille spørsmål, finne mulige forklaringer og teste disse med aktuelle kilder. Lærerne skal fungere som ”veileder” for selvstendige ”unge forskere”, men tema er gjerne valgt av lærerne. Et prosjekt med besøk i et arkiv burde opplagt høre med.

Groruddalen under lupen

Byarkivet ønsker skoleelever som brukere, samtidig innser vi vår begrensning i å presentere materiale som elever kan dra nytte av, uten at de trenger ”oversettere”, og arkivet har begrenset kapasitet til å ta imot elevgrupper på lesesalen. Målet med et besøk må være at elevene leser og forstår kildene de studerer. Et overordnet mål for et arkiv kan derfor være bare det å stimulere skoleelever til lokalhistorisk forskning, og til nysgjerrighet og forståelse for at svarene ligger i ulike kilder.

Byarkivet har erfaring fra et skoleprosjekt overfor 10. klasse i Groruddalen. I 1998 presenterte vi heftet: Fra bygd til by. Urbaniseringen av Groruddalen 1948-1998. I forarbeidet med heftet hadde vi møter med lærere og fikk tilbakemeldinger på undervisningsopplegget før heftet ble trykt. Ideen med prosjektet var å stimulere skoleelevene til å gripe fatt i sin historie i Groruddalen. Vi ville gjøre dem oppmerksomme på at drabantbyhistorien der er Norgeshistorie med spennende kapitler, og at de kunne være med å skrive eller få fram ny historie fra eget område. Vi ville vise dem at svarene finnes i ulike kilder, enten det er dokumenter, bygninger, natur eller mennesker. De kunne finne svar på spørsmål ved å gjøre intervju, fotografere, finne spor i naturen og lese anbefalt litteratur. Noen av oppgavene kunne innebære besøk i Byarkivet, dette skulle avtales og vi ville hjelpe til med å finne materiale.

Selv om Byarkivet fikk god tilbakemelding på heftet, så innser vi at teori og praksis er to forskjellige ting. Vi var nok først og fremst med på å stimulere til at elevene ble bedre kjent med sin egen lokalhistorie via litteratur og kilder i nærmiljøet. Byarkivet og kildene her fikk lite oppmerksomhet. I dag, fem år etter, ligger heftet ute på Byarkivets nettsider, men bruken av det vet vi lite om.

Hvilke kilder egner seg?

 Byarkivet har ikke utarbeidet egne skolepakker for bruk av arkiver og kilder. Imidlertid står vi heller ikke på bar bakke fordi vi har erfaring fra samarbeidsprosjekter med både bydeler i Oslo kommune, og med frivillige lag og foreninger. For å ta vare på interessen og motet hos lærerne og elevene, er det lurt å stimulere til bruk av egnede kilder som fotografier, kart, folketellinger, adressebøker og byggesakarkiv.

På Engebråten skole i bydel Grefsen-Kjelsås arrangerte de i 1999 et svært vellykket elevprosjekt med tema i lokalhistorie ”Før og nå”. Byarkivet hadde vært delaktig i en lokal innsamling av eldre fotografier og bidro med skanning og registrering av fotografiene. Seinere tok elevene utgangspunkt i utvalgte eldre fotografier fra deres lokalmiljø og gikk ut i nærområdet og fotograferte samme sted. Fotografiene ble blåst stort opp og utstilt i skolens gymsal til mange besøkendes glede. Eldre fotografier som utgangspunkt for denne type prosjektoppgave finnes både i Byarkivet, hos lokale historielag og Oslo Bymuseum. Fotosamlingene til noen historielag kan nås på nettet gjennom Deichmanske bibliotek. Av Byarkivets billedsamling på nærmere 500 000 fotografier, er ca 12 500 digitalisert, og ca 5000 av disse ligger tilgjengelig på Byarkivets Internettsider. Interessante og relevante fotografier kan søkes fram via å spesifisere enten gatenavn, byområder eller stikkord.

Dus med hus

Fortidsminneforeningen avdeling Oslo og Akershus har tatt initiativ til et pilotprosjekt i Bydel Sagene-Torshov. Foreningen håper at det i årene framover skal lages et lignende opplegg for alle bydeler i Oslo. Prosjektet som kalles Dus med hus, skal gjøre skoleelever husvarme med ulike typer bygninger i nærmiljøet deres. Foreningen tenker at den skal tidlig krøkes som god kulturminneverner skal bli. Målet er å stimulere til nysgjerrighet og til å få øynene opp for både de spesielle og de typiske bygningene i bydelen. Opplegget er svært enkelt, men planene for å utbygge dette er tilstede.

På en A-4 side presenteres det 26 fotografier av bygninger, enten hele bygningen eller detaljer. Teksten er alene: ”Dus med hus. Bli bedre kjent med bydelen Sagene-Torshov. Hvor er du? Hva ser du? Finn ut noe om historien til husene.” på den andre siden av arket er det trykt et kart av bydelen. Her kan man plotte inn bygningene etter som man finner ut hvor de befinner seg. Opplegget, som har Byarkivet og Bydel Sagene-Torshov som samarbeidspartnere, har så langt blitt tatt godt i mot av skolene. Tanken har vært at den enkelte skole, lærer og elev kan gå så dypt inn i stoffet som man ønsker. Det enkle opplegget passer på flere klassetrinn. I starten brukes arket gjerne som en lokalhistorisk konkurranse: Hvor mange rette klarer du/din gruppe? Elevene blir også oppfordret til å lage sitt eget opplegg hvor de kan presentere andre hus og miljøer som de synes fortjener oppmerksomhet.

Den utvidede versjonen, som er under utarbeiding og skal presenteres våren 2004, vil presentere temavandringer i bydelen. Den skal stimulere skolene med spesielt interesserte lærere og små elevgrupper til små forskningsoppgaver. Flere av de fotograferte bygningene i Dus med hus finnes det arkivmateriale på enten i byggesaksarkiv eller i branntakster. Ved å besøke Byarkivet kan elevene forske i husenes historie. Spørsmålene som skal besvares kan være: Hvor gammelt er huset? Hvem bygde huset? Hvem var første eier? Kan vi finne ut noe om menneskene som har bodd der? Finnes det kart og fotografier fra området eller av bygningen?

Finner man fotografier av bygningen, er man heldige, men fotografier fra bydelen og nærområdet skal være mulig å finne. Kart er en spennende kilde å bruke. Det finnes mange kart over byen. De eldste kartene i Byarkivet er fra begynnelsen av 1800-tallet. Elevene kan få i oppgave å sammenligne kart fra ulike århundre og plotte inn bygningen eller gata der huset ligger. På denne måten kan de se utviklingen i sitt nærområde, hvordan åpen mark blir bebygd, og hvordan gater og veier vokser fram og blir en del av Byen.

Folketellinger gir kjøtt på beina

Ved å kikke på adressebøker og folketellinger kan elevene få mer ”kjøtt på beina”. Byarkivet har folketellinger for Kristiania/Oslo hovedsakelig fra 1899 og fram til 1954. For Aker finnes også materiale. Via folketellingene trer menneskene i husene frem. Vi får vite hvem som bodde på den enkelte adresse, både voksne og barn skrives opp med fullt navn. Vi får som regel vite hvor de var født, hva de voksne arbeidet med, hvor lenge de hadde bodd der og om de hadde leieboere. Utover på 1900-tallet gir folketellingene også opplysninger som at leilighetene /husene har elektrisitet, elektrisk komfyr, innlagt vann, bad og wc, hva de betalte i husleie og hvor store leilighetene var. Folketellinger eldre enn 60 år er tilgjengelige for innsyn.

Fra 1879 til 1990-tallet ble det utgitt adressebøker i Oslo. Bøkene har oversikt over privatpersoner og firmaer. I navnedelen finnes de fleste voksne personene som er i lønnet arbeid oppgitt med adresse. Hjemmeværende kvinner og skolebarn nevnes ikke. Studenter og andre nybelboere kan være tatt med, men ikke alltid. I adressedelen står det hvilke leietakere – firmaer og beboere – som finnes i hvert eneste hus i byen. Kilden egner seg for å sjekke hvor folk bor og eventuelt flytter, samt hvilken næringsvirksomhet som befinner seg på gitte adresser.

Mye bygningsinformasjon

Mange av bygningene i Oslo finnes det mapper på i byggesakarkivet. Disse inneholder alt som har skjedd av bygging og endringer av bygg på den enkelte adresse. Noen ganger finnes det fint tegningsmateriale, fasadetegninger, enten etter byggmester eller arkitekt. Dette materialet finnes først og fremst hos Plan- og bygningsetaten.

Byarkivet har takster for brannforsikring av bygninger i Oslo fra 1872 til 1940. For Aker finnes det fra 1850 og fram til 1948. Branntakstene er gode kilder for å finne ut av bygningers historie, men kan være vanskelige kilder for skoleelever. De eldste håndskrevne må ”tolkes”, mens de nyere, som er skrevet med skrivemaskin, er lette å lese. Imidlertid må elever kanskje ha hjelp til å forstå hva som kommer fram av informasjon. Branntakstene gir detaljerte beskrivelser av bygningenes mål og angir hvilke materialer som er brukt innvendig og utvendig i bygningene. Dette er en kilde for å få opplysninger om alle bygninger til en adresse, for eksempel om det fantes uthus og stall.

Med disse kildene på bordet er det ingenting i veien for å stimulere elevene til bruk av egen fantasi. Kanskje de kan se nærmere på arbeidsstedene som bygningenes beboere oppgir, enten husfar er vognmann eller maskinreparatør på Myrens verksted eller mor i husholdet er hjemmeværende eller bak vevemaskinene på Hjula veveri. Kanskje må man oppsøke andre institusjoner i tillegg til Byarkivet? Teknisk museum, Bymuseet eller bibliotekene?

Lokalhistorisk nettprosjekt i vente

”Er det her jeg hører til?” er et lokalhistorisk nettprosjekt i regi av Deichmanske bibliotek. Prosjektet retter seg inn mot skoleelever. Byarkivet er en av flere samarbeidspartnere som skal levere relevant lokalhistorisk materiale til å dokumentere og formidle tre epoker i Oslos historie. Fokus er på tre ulike bydeler: Boligbygging og byutvikling på Torshov på 1920-tallet, etterkrigstid og boligbygging på Bjerke på 1950-tallet og visjonen om oppbyggingen av et nytt bysamfunn på Romsås – på 1970-tallet. Elevene skal kunne klikke seg inn på forskjellige typer kilder: Fotografier, kart og dokumenter. I tillegg vil det være mulig å få se små filmkutt og få høre historier fortalt av personer fra de tre områdene. Prosjektet er stort og spennende og skal lanseres ”med blest og fest” våren 2004.

Det tiltalende med nett-prosjekter er at ”besøkende” alltid får komme inn. Opplegget og de kilder som presenteres på nettet vil være nøye vurdert og man vil erstatte og forbedre det framlagte stoffet hele tiden.

Nettet er framtida?

Framtida for ”Arkiv og skole” befinner seg trolig på nettet. Målet om å være tilstede som en institusjon som elever og skole forholder seg til, oppnås i stor grad ved å være på nettet med gode undervisningsopplegg. Imidlertid har det vært lite satsning på denne type prosjekter i Norge. Men det er ikke umulig! Man kan se til land som det er naturlig å sammenligne seg med; England og Sverige. I England har det under statsminister Tony Blairs tid vært viktig å satse på utdanning, og det å satse på utdanning innebærer samtidig å satse på arkivene som samfunnets hukommelse. Her befinner primærkildene seg, noe den engelske læreplanen sier man skal lære elevene å bruke. I Lund i Sverige fikk man på slutten av 1990-tallet ansatt sin første arkivpedagog, mens man i England har siden 1970-tallet har hatt fokus på utfordringene med arkivpedagogikk og har hatt egne ansatte på feltet. At England ligger langt framme skyldes ikke minst at historiefaget nærmest fikk kniven på strupen på 1970-tallet. I det engelske skolesystemet kunne elevene velge fag, og det berettende historiefaget ble mer og mer valgt bort. Faget måtte altså fornye seg for å overleve. Løsningen lå i det å stimulere elevene til å lese seg inn på et tema for så å arbeide videre på dette som forsker.

At Norge og arkivene her ligger etter med prosjekter for skolene, kan vise seg å være en fordel. Vi kan høste av andres erfaring. Vi kan lage nye, og kopiere gode opplegg og tilrettelegge dem for våre lokalsamfunn og vår historie. Fremdeles vil det innebære ny satsing og store ressurser for å utarbeide gode og spennende elevprosjekter, enten det er konkrete egnede dokumenter og kilder i en pedagogisk ”arkivkoffert” eller utarbeidede temapakker på internett.

Til nå har Byarkivet hatt relativt få skoleelever som brukere. Vi diskuterer stadig hvordan og hvorfor vi ønsker å markedsføre oss overfor skolene. Kan lokalhistoriske prosjekter med Byarkivet fenge? Skremmer ordet arkiv? Kanskje må arkivene ut til skolene med smakebiter på spennende materiale før skolene og lærerne kommer til oss med elever og prosjektoppgaver? Er vi i god nok dialog med brukerne? Eller må vi lære å selge oss selv? Kanskje oppleggene fra oss bør få overskrifter med hjerte, smerte, død og elendighet i seg. Tabloidiseringen må eksistere kun i overskriften, for å få vakt nysgjerrigheta og slik at det fungerer som en god portal for å lokke elevene til å kikke på kildene til egen bys historie.

Smakebiter på nettet

www.bar.oslo.kommune.no

www.erdether.no

www.nb.no/baser/1905/skolesidene

www.itc.edu.stockholm.se/kulturarvet

www.pro.gov.uk


TOBIAS 4/2003