Elektroniske
møtebøker i Bystyrets sekretariat
Møtebøker er kanskje det mest betydningsfulle arkivmateriale som
skapes i de politiske organer. Bystyrets sekretariat har nå satt i gang et
prosjekt for å gjøre disse digitale. Dette er ikke blitt gjort tidligere her
til lands, prosjektet bærer derfor preg av nybrottsarbeid. Samtidig som man
vil oppnå mange gevinster med å innføre elektronisk møtebok, blir det viktig
å sikre dens autentisitet, kvalitet og tilgjengelighet i dag og for
ettertida. Av Laila Dolven og Kristin Parken Som sekretariat for bystyret og bystyrets organer har Bystyrets sekretariat
arkivansvar for utvalgenes saksdokumenter og møtebøker. Bystyrets møtebøker
inneholder i dag sakskart, sakfremlegg, innstilling, eventuelt byrådsak,
dokumenter kommet inn under behandlingen, behandling i utvalget, votering og
vedtak. Møtebøkene bindes inn i fire eksemplarer hvorav to sett avleveres
årlig til Byarkivet, ett sett til Deichmanske bibliotek og ett sett
oppbevares i Bystyrets sekretariat. Tilveksten i dette materialet er på ca
halvannen hyllemeter pr år. I tillegg kommer møtebøker fra bystyrets
komiteer, forretningsutvalget, valgstyret og klagenemnda. Papirløst Arkivloven med forskrifter og Arkivinstruks for Oslo kommune, samt
Instruks for elektronisk arkivering av saksdokumenter i Oslo kommune, åpner
for at virksomhetene under bestemte forutsetninger kan ta i bruk elektroniske
arkiver. Bakgrunnen for prosjektet er Bystyrets sekretariats ønske om et
helelektronisk arkiv og reduserte kostnader ved produksjon og oppbevaring.
Ved å innføre elektronisk møtebok ønsker Bystyrets sekretariat å oppnå: ·
helelektronisk arkiv for både saksarkiv og møtebøker ·
å redusere kostnader til kopiering og innbinding av
møtebøker ·
å frigjøre plass ·
å sikre fremtidig lagring ved at møtebøkene lagres på
eksternt lagringsmedium med hensyn til ekthet og tilgang ·
å forbedre dokumentkontrollen Bystyrets sekretariat lagrer i dag inn- og utgående saksdokumenter
elektronisk i dokumentbehandlingssystemet DocuLive Noark Plus og DocuLive
Web-sak. I forkant av prosjektet foretok sekretariatet en sondering i markedet,
men fant ingen aktuell løsning for elektroniske møtebøker. Prosjektgruppens mandat I forkant av prosjektet hadde Bystyrets sekretariat kontakt med Byarkivet
for å avklare enkelte problemstillinger som var avgjørende for
igangsettingen. Prosjektgruppen fikk følgende mandat: ”Vurdere elektronisk
lagring av møtebøker som ivaretar kravene til kvalitet og sikkerhet. I dette
ligger blant annet hensynet til: ·
digitale signatur som ivaretar møtedokumentenes
autentisitet ·
enkel tilgjengelighet, også for fremtiden ·
en funksjonell løsning ·
godkjent lagringsmedium og arkivformat ·
konvertering/vedlikehold av elektroniske møtebøker
inntil avlevering til Byarkivet” Prosjektgruppen skulle videre ”utarbeide en gjennomføringsplan med
tidsangivelser og kostnadsoverslag, samt rutiner som beskriver
arbeidsoppgaver og ansvar.” Prosjektgruppen ble satt sammen med tanke på å få frem ulike
problemstillinger og synspunkter. I prosjektgruppen var sekretariatet
representert med fagpersonell innen arkiv, IKT og møte/utvalg samt en
representant fra Byarkivet. Prosjektgruppens arbeid Det ble laget en framdriftsplan og arbeidsplan for den første del av
arbeidet som tok for seg de viktigste problemstillingene og oppgavene. Det
ble i startfasen også arrangert et møte med leverandør av sak/journalsystem
for å utveksle ideer og mulig løsninger. Det ble vurdert hvorvidt det var nødvendig med en egen arkivserie for
elektroniske utvalgsdokumenter når disse også inngår i den ordinære
Noark-databasen. Etter å ha innhentet råd fra Byarkivet, ble det bestemt at
elektronisk møtebok fortsatt skal utgjøre en egen arkivserie utenfor
sakarkivet. Det er lovbestemt at møtebøker for politiske organer i kommuner og
fylkeskommuner skal undertegnes. Bystyrets sekretariat har derfor stilt krav
om elektronisk signatur for å garantere møtebokens autentisitet. Det er i
tillegg et krav om at man skal binde inn original undertegnet møteprotokoll
på papir. Elektronisk møtebok skal lagres på godkjent arkivmedium og tilfredsstille
”Bestemmelser om elektronisk arkivmateriale som avleveres eller overføres som
depositum til arkivverket”, fastsatt av Riksarkivaren 11. mai 2000. Det er en
forutsetning at løsningen tilfredsstiller kravene i Noark-4. Prosjektgruppa har utarbeidet en kravspesifikasjon som inneholder krav til
funksjonalitet, innhold og kriterier for uttrekk fra Noark-databasen.
Elektronisk møtebok skal inneholde det samme som dagens papirbaserte utgave.
Det er lagt stor vekt på at elektronisk møtebok skal være enkelt
tilgjengelig, det er derfor en egen fil med informasjon om hvordan møteboken
er bygget opp. Krav til layout må diskuteres nærmere med leverandør. Dagens møtebøker er lett å finne frem i og er i hyppig bruk. Av dette
følger at elektronisk møtebok bør være enda enklere tilgjengelig enn dagens
papirbaserte utgave. Løsningen er lagt opp for å ivareta muligheten for
utskrifter og fritekstsøk. Et enkelt møte i de folkevalgte organer består av flere saker, og den
enkelte sak består vanligvis av flere dokumenter. Dokumentene er
standardiserte filer. Disse filene skal ha logiske navn på fast form som gjør
det enkelt å finne frem. Der det er flere filer til en sak, er disse samlet i
filkataloger. Det skal dessuten lages en egen møtebok for saker som er
unntatt offentlighet. Denne lagres på et eget medium. Det var nødvendig å kartlegge alle typer møtedokumenter og lage en
oversikt over hvor disse var lagret elektronisk. Det viste seg at en del
dokumenter kun fantes på papir, for eksempel dokumenter som er vedlegg til
protokollen i bystyret. Under arbeidet med kravspesifikasjonen arbeidet vi
samtidig med rutinetilpasning med tanke på dokumentkontroll. Møtebøker har flere typer vedlegg. Det ble tatt stilling til hvordan disse
skulle legges inn i DocuLive som egen journalpost eller som vedlegg til
journalpost. En konsekvens av dette er at alle sakskart og protokoller må
journalføres. Vedlegg som det ikke er naturlig å legge på egen journalpost
legges som egen vedleggsfil. Bystyrets sekretariat har ikke det formelle arkivansvaret for byrådsaker,
men sekretariatet finner innstillingene som en så viktig del av bystyrets
aktstykker at de vil inngå i elektronisk møtebok. Dette er viktig for å
ivareta helheten. Elektronisk møtebok setter strenge krav til at rutinene for bruk av
DocuLive følges. All informasjon hentes fra DocuLive ved hjelp av rapporter,
og for å ivareta kvaliteten er det definerte kontrollrapporter som vil
avdekke eventuelle mangler. Når det gjelder elektronisk møtebok i forhold til publisering av saker på
Web-hotellet, har man måtte endre praksis med hensyn til protokollmerknader.
Tidligere var dette ivaretatt ved manuelle operasjoner. For enkelte
problemstillinger skisserer kravspesifikasjonen ingen løsning, disse krever
et nærmere samarbeid med leverandør. Status I forbindelse med arbeidet, har eksisterende rutiner blitt gjennomgått.
Løsningen tvinger helt åpenbart frem mer strukturerte rutiner for å ivareta
sikkerheten. Innføring av ny løsning avhenger av investeringskostnader og budsjettrammer. Vi håper imidlertid at det skal bli mulig å implementere den nye løsningen i løpet av 2005. TOBIAS 4/2003 |