Gå til kilden!
– Sjekk aldri kildene. De kan lett ta livet av et godt poeng.
Det er vanligvis en del av pressen som blir beskyldt for å arbeide etter
dette prinsippet. Dessverre er det også ofte høyst nærværende i en del
lokalhistorisk litteratur. Den ene forfatteren skriver av den andre i stedet
for å ta bryet med å gå til primærkildene. Resultatet kan fort bli at feil og
unøyaktigheter stadig bringes videre. Av Leif Thingsrud I Oslo byleksikon kan vi lese at det skal ha vært en offerplass og
gravhaug på St.Hanshaugen. Hvor den opplysningen stammer fra, oppgis ikke.
Den står ikke i Aksel Arstals førsteutgave av verket, men kom med i Carl
Justs utgivelse i 1966, og så er den bare blitt med siden. For redaksjonen av
den siste utgaven har opplysninger av denne typen vært en stor utfordring.
Det har rent arbeidsmessig vært umulig å sjekke opp alle opplysninger i de
tidligere utgavene, og valget ble ofte om man ville tro opplysningen eller
ikke. Noen opplysninger i de tidligere utgavene, som ikke lett lot seg
dokumentere, ble derfor vraket, mens andre var såpass spennende at man valgte
å la dem få leve over i den nye utgaven. Men redaktøren stilte seg ofte
spørsmålet "Hvor har mannen det fra?" uten å kunne finne spor av
Justs kildebruk. At det skal ha vært en gravhaug på St.Hanshaugen er imidlertid nevnt i
Edvard Bulls Kristianias historie fra 1922, men også her uten noen
kildehenvisning. Rent umiddelbart vil man jo feste mer lit til professor Bull
enn journalist Just, så redaktøren gjorde sannsynligvis rett i å la
opplysningen stå. Ved senere registreringer er det funnet rester av et
nærmest sammenhengende gravfelt fra Gamle Aker kirke opp til Schwensens gate.
Noen stor, ruvende gravhaug på toppen av St.Hanshaugen har det derfor neppe
vært, slik man kan tro av byleksikonet, men en eller flere småhauger i hele
området. Offerplassen, derimot, nevner ikke Bull. Er det så sannsynlig at det har vært en offerplass på St.Hanshaugen?
Beliggenheten er i alle fall ikke noe argument imot, men like ved ligger
Gamle Aker kirke. De eldste kirkene ble som regel bygd på de tidligere
offerplassene for nettopp å hindre at disse fortsatt skulle bli benyttet til
hedenske ritualer. Det er heller ikke langt til gardene Torshov, Hovin og Hov
– sistnevnte i dag skrevet Hoff. Og disse navnene viser jo nettopp at det var
offerplasser der. Den eneste måten å få sikker informasjon her er å foreta
arkeologiske undersøkelser. Men mye av løsmassene på St.Hanshaugen er flyttet
i nyere tid med parkanlegget, og dermed er eventuelle spor slettet og
teoriene må forbli spekulasjoner. Når feilene vandrer Det skrives mye lokalhistorie i Norge, og Oslo er ikke noe unntak. Men
mens det ute på landet ofte er gards- og slektshistorie som dominerer,
produseres det i Oslo mye innenfor arkitekturhistorie og blandet
lokalhistorie, hvor ofte fotomaterialet kan være sentralt. I mange tilfeller
ligger intervjuer, foto- og minneinnsamlinger samt grundige kildestudier på
arkiver og biblioteker bak slike utgivelser. I andre nøyer forfatteren seg
med å bruke et høyst begrenset kildeutvalg eller han bare drodler over annen
litteratur. Som ei fjær kan bli til fem høns, kan en unøyaktighet i en
framstilling lett gi grunnlag for grove feil i bok etter bok når slike
skribenter slår seg løs. Mentz Schulerud skriver om komponisten Johan Svendsen at han var "...
født og oppvokst i Vika, og mer enn det: han nedstammer fra mange
generasjoners militærmusikere som har hatt sitt tilhold og sitt miljø der."
Hvis Schulerud hadde tatt seg bryet med å sjekke folketellingene ville han ha
funnet at komponistens far, Gulbrand Svendsen, rett nok var militærmusiker.
Men han var fra Sandsvær, og faren hans var en kjent felespiller ved navn
Svend Gulbransen Meskestad. Johans mor kom fra Rendalen. Gulbrand Svendsen bodde en del av sine eldre år i Pipervika, men da Johan
ble døpt i april 1841 bodde han, ifølge kirkeboka, på Vaterland. På den tiden
var Pipervika nesten bare en fiskerlandsby. Litt arbeidsfolk og en del sjømenn
bodde det rett nok også der, men forlystelsesstedene, hvor militærmusikerne
hadde sin høyst tiltrengte attåtnæring, lå på motsatt side av byen. Følgelig
bodde da også musikerne heller på den kanten. I 1850 er det lignet en "borgerhoboist Svendsen" i Smalgangen,
og det kan meget vel være faren. Først i 1859 dukker "musiker G.
Svendsen" opp i Strandgata 16 i Pipervika i ligningsprotokollene. Han
kan meget vel ha bodd der også tidligere, men hatt så lav inntekt at han ikke
ble lignet. Schulerud oppgir tilfeldigvis hva som er en av hans kilder i dette
tilfellet: Et intervju Christian Krohg gjorde med Johan Svendsen og som sto i
avisa Verdens Gang i 1896. Han stiller imidlertid ingen spørsmål til kildens
troverdighet, men tar det for gitt at Svendsen har hatt korrekt kunnskap og
meddelt dette til Krohg, som igjen har gjengitt alt helt korrekt. En ukritisk gjengivelse eller bruk av en kilde eller beretning innebærer
alltid en risiko for at man videreformidler feil og unøyaktigheter. Og som
salig Ibsen skrev: "Når udgangspunktet er galest blir tidt resultatet
originalest". En seriøs kildebruk er derfor helt grunnleggende for
enhver historisk framstilling, uansett om dette dreier seg om en elevoppgave
på ungdomsskolen eller en doktorgradsavhandling. En oppgave som ikke gir rom
for å kunne vurdere og kontrollere kildene, eller som forutsetter
kildekunnskap og fagteori oppgaveløseren ikke har, er og blir meningsløs. Bruk alle relevante kilder! Schuleruds bok har ingen litteratur- eller kildeoversikt. Men hadde han
oppgitt sine kilder er det rimelig å anta at lista hadde blitt både kort og
avslørende. Det krever et trenet øye for å avsløre dårlig kildebruk, for ikke
å snakke om å avsløre kildefusk. Det viktigste man må se etter, er om
forfatteren gjør rede for kildene. En god kildeoversikt bak i boka eller en
kort redegjørelse for kildevalget i innledningen signaliserer seriøsitet. I noen tilfeller velger en forfatter å fokusere på en spesiell kildetype,
for eksempel avisutklipp eller prospektkort. Er hensikten å skrive om en
bestemt person, bygning, et sted, en bydel eller en historisk begivenhet,
skal forfatteren derimot bruke de beste kildene. Ofte kan man bli nødt til å
velge bort noen kilder eller kildetyper; de kan være vanskelig tilgjengelige,
uleselige – f.eks. på latin – eller rett og slett så omfattende at man ikke
kan rekke over dem innenfor det tidsrommet man har satt av tid til arbeidet.
I en del tilfeller bør man kanskje spørre om det er tiden som er for knapp
eller kildene som er for mange. Eller har man kanskje gått løs på et alt for
stort emne? Det er en grei arbeidsmetodikk å starte med litteraturen: Hva er tidligere
skrevet om emnet? I noen tilfeller kan litteraturen være både solid og
fyldig, og det er ikke noe behov for å gå dypere i materien hvis oppgaven
bare er å framstille en oversikt. Men også her må kildene velges med omhu. En
bok som baserer seg direkte på forskning eller som har mange og gode
referanser til litteratur og forskjellige kilder, bør være pålitelig.
Refereres det bare til andre oversikts- eller populærframstillinger, bør
varsellampene lyse. Men den som skal lage en historisk framstilling, må i regelen dypere enn
til litteraturen. Kunnskapens kilder må oppsøkes. Det behøver nødvendigvis
ikke å bety uker og måneder på arkivenes lesesaler mens man søker gjennom
endeløse rekker av pakker og protokoller med sirlig, men akk så uforståelig
håndskrift. En mengde kilder er trykte, så som statistikker, et utall
virksomheters årsberetninger, nesten alle saker som har vært behandlet i
Kristiania bystyre samt kart og eiendomsmatrikler. I mange tilfeller er også anvendelsen av håndskrevne originalkilder svært
begrenset. Det er ingen overdrivelse å si at ti-tyve prosent av
arkivmaterialet i Byarkivet, som i Statsarkivene, er gjenstand for mer enn
åtti prosent av bruken. Slektsgranskerne bruker ofte kirkebøker og
folketellinger. Punktum. Bare de viderekomne tar for seg skiftematerialet
eller går på jakt i by- eller kommunearkiv etter ligningsprotokoller,
fattigmanntall og elevlister fra skolene. Men det er jo nettopp slike kilder
som gir kjøtt og blod til framstillingen. I andre tilfeller kan bruken av noen primærkilder være utmerket, men
fremstillingen svekkes av at andre relevante kilder ikke brukes.
Fortidsminneforeningens solide opus om bygningsmassen i
Kristiania-kvadraturen – "Kristiania i Sentrum" – er et slik
eksempel. Det sentrale for forfatterne har vært å samle og presentere den
bygningsdokumentasjonen de fant i kommunens byggesakarkiv og hos
Byantikvaren. Bruken av fotografier fra Bymuséet og Byantikvarens egen
samling er også forbilledlig. Men opplysningene om eierskifter og hvilke
virksomheter som har vært i husene er fulle av feil og viser med all
tydelighet at grunnbokmaterialet fra Byskriveren ikke har vært benyttet.
Heller ikke en lett tilgjengelig kilde som Kristiania/Oslo Adressebok er
konsultert. Ligningsprotokoller og folketellinger kunne også vært benyttet
for å kartlegge beboerne. Utgiverne kan selvsagt unnskylde seg med at å
sjekke disse kildene ville tatt mye tid, og at eier- og
leietakeropplysningene ligger på siden av det boka egentlig handler om. Men
da burde de heller vært helt utelatt. Velg kilder med omhu! All bruk av skriftlige kilder, enten disse er på dataskjerm, i trykte
bøker eller i form av gulnede folianter med knudrete gotisk skrift innerst i
et arkivgjemme, er historieforskning. Det krever sin metodikk og såvel
teoretisk som praktisk fagkunnskap. Kildekritikken, det vil si analysen av
hvilke kilder som er mest pålitelige, er det mest sentrale her. Og
hovedreglene er enkle: En nøytral iakttaker er å foretrekke framfor en framstilling
av en av partene, selv om et partsinnlegg må foretrekkes når det gjelder
handlingenes motiver. En kilde som ligger nær handlingen er å foretrekke
framfor en som baserer seg på overlevering gjennom mange ledd. En amatørhistoriker her i byen gikk for noen år siden ut i en herværende
avis og påsto at Nobels gate på Frogner ikke var oppkalt etter den svenske
dynamittkongen, men etter en amtmann i Romsdal, Hans Nobel. Denne
opplysningen skulle han visstnok ha funnet i noe memoarlitteratur.
Byarkivaren rykket da ut og gjenga teksten fra Bystyrevedtaket i 1901:
"Den svenske fredsvenn og legatstifter". Avisen gjenga dette med at
"Byarkivaren mener at navnet ...". Å veie kilder er sjelden så enkelt som det burde være i dette eksempelet.
Tvert imot innebærer det ofte historievitenskap på høyeste plan. Samtidig kan
man mange ganger kaste bort mye tid på å lete i dårlige kilder eller ved å
overse publiserte forskningsarbeider innen emnet. Kunnskapen om hva som
finnes av kilder og hva disse kan brukes til er ofte det viktigste som
skiller faghistorikeren fra amatøren. Dette bør imidlertid ikke skremme noen fra å arbeide med historie i en
eller annen form. Men det er viktig at man begynner i det nære og konkrete,
slik at man kan få oversikt over kildene – både med hensyn til mengde og
pålitelighet. "Grav der du står", lyder et svensk slagord. Men
still deg da også et sted hvor du kan finne spennende kilder å grave i. For
det må da være mye mer tilfredsstillende å kunne presentere materiale ingen
tidligere har bragt fram til publiseringens lys enn å parafrasere over
gammelt nytt. Og kanskje attpåtil få slengt det etter seg at man
videreformidler gamle feil og unøyaktigheter. Utrykte kilder i Byarkivet Kristiania ligningskommisjons hovedprotokoller m. registre Trykte Aksel Arstal og Carl Just: Oslo byleksikon, Oslo 1966 Edvard Bull: Kristianias historie bd. 1, Oslo 1922 Morten Krogstad (red.): Kristiania i Sentrum, Oslo 1996 Mentz Schulerud: Piberne og pigerne i Vika, Oslo 1963 Nils Petter Thuesen: Oslo før Oslo, Oslo 1995 Sæmund Wulfsberg: "Svend laget vals på stående fot" i Langs
Lågen nr. 3/1990 TOBIAS 4/2003 |